Recenze: Kvak! – žabí Romeo a Julie

kvak-01

Žáby se nám zamilovaly. Tedy konkrétně dvě, které ale nepatří do stejné rodiny. Dokonce nejsou ani stejného druhu. A tak se jejich vztah setkává s takovým pochopením, jako poznali kdysi dávno i Romeo a Julie.

A jako novodobý žabí Shakespeare se cítil Igor Polouchine, který se rozhodl vytvořit deskovou hru s názvem Kvak! Právě tu si vybrala do svojí stáje pro lokalizaci společnost Dino a to pro již skončený rok 2015.

Zamilovaný výjev uvidíme i na víku velké čtvercové krabice. Té vévodí barva zelená, ale žabičky i okolo letící komáři mají různé odstíny, jak už to příroda dokáže zařídit. A pod víkem to už kváká na všechny strany. Naštěstí je ten prvotní dojem a kakofonie žabích zvuků utlumená archy kartonových destiček. Tedy alespoň poprvé, protože po vycvakání už to budou pouze dva listy pravidel, na které se vešly rovnou vysvětlení hry ve třech jazycích.

kvak-04

Teprve dole v přihrádce jsou rodiny žabek, přesněji čtyři každá se svojí typickou barvou nabízející jednu královnu, a pak šest menších veselých kvákalek. Zbytek sestavy pak tvoří již zmíněné kartičky rybníka, na nichž je zadní stranou odlišena hloubka vody v dané oblasti. Vepředu pak jsou různé porosty, ale i obyvatelé rybníka. Kromě toho pak krabice obsahuje pro každého z hráčů také sadu šesti žetonů samců, které v kombinaci s královnou mohou hráčům nabídnout nové žabky.

Na začátku partie si hráči rozeberou všechny komponenty své barvy, tedy figurky i žetony samečků. A pak z destiček sestaví herní plán o rozměrech osm krát osm dílků. Tím využijí úplně všechny destičky, které ale zatím všechny leží obrázkem dolů. Na tři rohové pak hráči postaví svoje figurky – královnu na rohové políčko a dvě další žabičky po jejím boku.

Ve svém tahu pak hráč může vždy přesunout pouze jednu žábu a to v jednom libovolném z osmi možných směrů. Nesmí tím ale vstoupit na políčko, kde je jeho vlastní postavička. Naopak je velmi žádoucí, aby skákal na soupeřovy pozice, protože jeho žabičky jsou tím okamžitě vyřazeny ze hry a vítězství tím zase o krůček blíž.

kvak-08

Hráči ale kromě snahy o vyřazení soupeřovy královny musí také dodržovat pravidla všech destiček. Ty musí nejdříve postupně objevit tak, že na ně vstoupí a postoupí riziko. Jakmile je políčko plánu objeveno první žábou, zůstává otočené až do konce hry a hráči se mu mohou vyhýbat. Ale platí, že při každém navštívení dílku se musí hráč řídit podle jejich příkazů.

Klid slibují destičky s rákosem. Při jeho objevení se nic neděje. To komár umožní pohnout libovolnou ze soupeřových žab. Od leknínu se zase hopsalka odrazí o další políčko dál a to v libovolném směru a tím prodlouží skok v daném kole. Bahno uvězní žábu, která se v příštím kole nesmí pohybovat, což hráč naznačí jejím otočením na záda. Na cestě po rybníčku na hráče čekají také ponořené štiky, které žáby rovnou žere a to i královnu! Poslední pak je kláda, na kterou se vejdou hned dvě malé žabky.

Hráči se ale snaží především chránit svoji královnu. Pokud ji sežere štika nebo na ni zaútočí některá ze soupeřových žabek, je hráč okamžitě vyřazen ze hry. Je ale důležité s královnou i pohybovat. Jakmile vstoupí na políčko s žabákem stejné barvy, narodí se nová žabička. Tak lze využít každé políčko pouze jedenkrát. Rodina se tak posílí, ale to nemění nic na skutečnosti, že vítězem se stane ten z hráčů, který se svojí královnou vydrží ve hře nejdéle.

kvak-15

Kvak! je přírůstkem do rodiny rodinných her. Žáby jsou věrným tématem, se kterým se setkáme na trhu obvykle alespoň jednou do roka a většina her vypadá podobně. Tentokrát nám ale udělalo radost, že hra si při své jednoduchosti zachovává i výzvu pro hráče.

Samozřejmě je tu náhoda v podobě prvního objevování. Tu ale vylepšuje rozdělení dílků podle hloubky. Pokud nevstoupíte na ty se siluetou štiky, nehrozí vám velké nebezpečí. Současně ale také nezískáte ty nejzajímavější odměny a akce. V tom se krásně ukrývá rozpolcenost hráčů, která ale vždy trvá pouze do prvního odkrytí destičky.

Tedy pokud nepřistoupíte ještě na obtížnější variantu popsanou v pravidlech. V té se každá kartička, kterou žába opustí, otočí ihned obrázkem dolů. Tady pak hráči kromě taktického pohybu figurkami musí zapojit ještě paměť. Je to vhodná varianta, pokud vám ta základní verze už připadá příliš jednoduchá.

kvak-17

Hra je velmi jednoduchá a je tak vhodná už pro menší děti kolem osmého roku věku (přesto že na krabici je uvedena desítka). Děti si rádi zařádí a zaskáčou s figurkami a jediný problém jim bude zpočátku dělat variabilita pravidel pro jednotlivá políčka. Jejich významy se ale rychle naučí a pak už hra bude trvat obvykle rozumných třicet minut.

Ve větším počtu hráčů se ale může protáhnout, pokud se královny budou dobře ukrývat. A právě potom je problémem vyřazování hráčů, které v kombinaci s maximálním počtem hráčů může dosáhnout na herní (a tedy i čekací) dobu jedné hodiny. A to už pro rodinnou hru není tak dobrá vizitka, protože tak dlouho nikdo prostě čekat nechce.

kvak-18

Kromě toho ale nabízí Kvak! velmi pěknou rodinnou zábavu, která je dostatečně taktická a to především v druhé části partie. Pokud hráči využívají svoje žabičky takticky, nemůžou být do té doby vyřazení, takže vše pak závisí opravdu na správném plánování a využívání políček rybíčka. Kvak! tak je zábavnou a zpracováním moc povedenou hrou, která občas trvá až zbytečně dlouho.

AutorIgor Polouchine
IlustraceDavid Cochard, Igor Polouchine, Benjamin Raynal, Claire Wendling
VydavatelDarwin Project, Dino Toys s. r. o., Halloween Concept, Hobby World, IELLO, Origames, Play Factory, Smart Ltd, Surfin' Meeple China
Rok vydání1999
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Children's Game
MechanismyGrid Movement
RodinaAnimals: Frogs / Toads, Digital Implementations: Game Park
Alternativní názvyCroa, Crôa!, Crôa! Le jeu de saute-grenouille, Kvak!, Quaak!, Ква!

Recenze: Kvak! – žabí Romeo a Julie
Kvak! je rodinnou hrou vyprávějící pohádku o jednom rybníčku. A to stačí k tomu, aby byla opravdu zajímavá, protože nabízí dostatečně taktický zážitek pro všechny méně náročné hráče i děti. Pravidla umožňují do hry zapojit i paměť, což dělá hru výrazně obtížnější. Náhoda má vliv pouze na začátku partie, ale většina důležitých tahů se děje až po objevení rybníčka. To znamená, že partie bude trochu delší, což se projeví především v šesti hráčích, kdy vám bude vadit i předčasné vyřazování. Přístupnost ještě vylepšuje krásné zpracování s figurkami a možná i díky tomu si Kvak! nakonec zachovává zábavnost i přes některé výtky.

+ dvě úrovně obtížnosti
+ taktičnost
+ možnost narodit nové žabky