Recenze: Kyvadlo – boj za tikání hodin

kyvadlo-01

Dolů – neustále dolů se šinulo. Začal jsem s bláznivou rozkoší porovnávat rychlost s jakou klesalo, s rychlostí, jakou kmitalo. Doprava – doleva – daleko vzhůru – se skřekem zatracence! S kradmým skokem tygra rovnou k mému srdci! Chvíli jsem se smál, chvíli zoufale naříkal, jak ta nebo ona představa ve mně převládala. Dolů – neodvratně, neúprosně dolů!

Vypůjčili jsme si citát slavného Edgara Allana Poea z knihy Jáma a kyvadlo, který se na první pohled úplně ke hře nehodí. Ale ještě se k němu a jeho významu vrátíme. Zatím si spíš řekneme, že novinky Kyvadlo je hra, kterou vytvořil Travis Jones a s jejím převedením do reality pomohl Jamey Stegmaier a jeho populární společnost Stonemaier Games. Ilustracemi práci dokončil Robert Leask. A čeští hráči se dočkaly hry ve světové premiéře díky společnosti Albi.

Na víku vidíme věž, ve které se titulní kyvadlo ukrývá. Je slíbeno, že se rozhoupe pouze ve chvíli, kdy země najde nového krále. Hráči budou soupeřit o trůn a za tímto účelem do středu stolu vyloží herní plán a pod něj menší desku rady, která rovnou dostane odhalené karty odměn rady a odpovídající dobírací balíček. Velký herní plán má předepsaná políčka pro troje přesýpací hodiny a barvou se shodují s oblastí, ke které patří. Zbývající místečka obsadí žetonem ukazatele času. Na plán umístí zamíchanou sadu karet úspěchu (a horní otočí), ale také karty provincií. Z nich vznikne nabídka horních čtyř.

kyvadlo-13

Jednotliví hráči poté dostanou náhodně přiřazenou desku postavy a k ní také sadu karet lstí specifických pro tohoto uchazeče o trůn. Dostanou také barevné kostičky ukazatelů zdrojů, destičky hlasů a na svojí desce ponechají startovní počty, které jim předepisuje postava. Vyberou si barvu, která určí především vzhled služebníků. Z nich si jednoho běžného a jednoho mocného postaví na desku, čímž je označí jako dostupné. Poté už ukazateli označí všechny potřebné stupnice – vítězných bodů, úspěchu i privilegií.

Partie je zajímavá hlavně tím, že po úvodním rozmístění služebníků začnou běžet všechny tři přesýpací hodiny. Celá hlavní část se totiž odehrává v reálném čase, přičemž tyto akční kola jsou celkem čtyři.

A v každém z nich je dění stejné, ale velmi zajímavé. Základní fakt je, že každá akční oblast je rozdělená na dvě totožné poloviny – řádky, mezi kterými se překlápí hodiny, jakmile se jejich písek přesype.

kyvadlo-06

No, a protože hráči musí na to, aby něco provedli, vyslat na plán jednoho ze svých dělníků, musí se řídit pozicí přesýpacích hodin, které fungují jako titulní kyvadlo. Služebníka lze postavit (nebo odebrat) pouze v řadě, kde se přesýpací hodiny nenachází. Na druhou stranu aktivovat lze pouze toho vyslance, který je v řadě s přesýpacími hodinami. Ten sypající se písek představuje čas, který potřebuje k dokončení svého poslání.

S figurkami hráči obvykle shání nové zdroje (kultura, zlato nebo armáda), kterou pak mohou zase utrácet a posouvat se například na stupnicích vítězství (věhlas, moc a popularita). Každá akce má potřebuje kromě figurky také zaplacení nějaké ceny, při tom některé pozice jsou omezené pouze na mocné služebníky. Ti jsou vzácnější.

Kromě toho lze také obsazovat provincie. Při splnění požadavků tohoto akčního políčka si může hráč vybrat z nabídky čtyř karet a zastrčit ji pod svůj hráčský plán pootočenou tak, aby vykukovala jen její jedna strana. Na výběr je vždy hned několik symbolů produkce, ale hráč si vždy musí na provincii zvolit pouze tu jednu vlastnost, kterou chce ve svůj prospěch využívat.

kyvadlo-10

Ale ani to překlopení hodin není povinné a nikdo ho nemusí hlídat. Je pouze na hráčích, kdy se hodiny přesunou z jednoho řádku na druhý a obvykle to provede až ten hráč, v jehož je to aktuálním zájmu.

Jediné opravdové pořadí hráčů, které se nastaví na začátku partie a mění se v každé přestávce je stupnice královského privilegia. Ta není v podstatě důležitá pro nic jiného než počáteční rozestavení dělníků před spuštěním času a poté pro rozhodování o tom, kdo získá výhodu v případě momentu, kdy se hráči shodnou a pokusí se postavit svoji figurku na stejné políčko ve stejnou chvíli.  Tuto pozici pak nebere ten rychlejší, ale ten, kdo je výše na stupnici privilegia.

Každé ze tří přesýpacích hodin mají jiné množství písku. A teprve, když se postupně všechny překlopí tam a zpět a díky tomu zmizí i poslední fialový žeton ukazatele času. V tu chvíli už se další hodiny nepřeklápí, ale hráči mají i tak šanci dokončit všechny akce, které si naplánovaly a jsou dostupné v řádku hodin.

kyvadlo-12

Poté končí jedna ze čtyř akčních fází a nastává čas rady. Nyní hráči určí nové pořadí privilegií, a to podle získaného zdroje hlasů. Právě podle jejího pořadí pak mohou plnit podmínky karet odměn a za úspěch dostávat cenné odměny. Pak si hráči ještě zkontrolují limit dvou karet provincií přiložených v každé pozici svého plánu, rozestaví své služebníky a pokračují dalším kolem.

V první řadě v celé hře jde o zvyšování moci na stupnicích vítězství, které jsou celkem tři. Pokud některý z účastníků dokáže přesunout všechny tři ukazatele do pravé části, pak se stává nezpochybnitelným vítězem.

kyvadlo-17

Kyvadlo je unikátní hrou, o tom není žádných pochyb. Jenže právě proto se setká s reakcemi nadšenými i s nepochopením. Základní myšlenka pracuje s přesýpacími hodinami úplně jinak, je skvělá a nutí vás přehodnotit každou strategii, kterou máte naučenou z klasických strategických her.

Skvělý je fakt, že vlastně nic není povinné. I když zapomenete svého dělníka odstranit z nějaké stupnice nebo nikdo neotočí přesýpací hodiny, nic se neděje. Dříve nebo později si situace všimnete a budete pokračovat dál.  Ve hře totiž dochází k řadě chyb, kdy hráč zapomene, a právě počet chyb a jejich vyřešení je jeden z prvků, který určí celkového vítěze.

kyvadlo-19

Při tom nelze říct, že by hra byla nějaká náhodná. Za všechny svoje úspěchy i potíže si mohou sami. Přesýpací hodiny na vás vyvíjejí tlak, ale ten není přehnaně velký. Hráči naopak jsou několikrát pravidly povzbuzováni, aby nespěchali, protože rychlostí se tahle partie nevyhrává. A ono to tak opravdu je.

Ve hře nastává tak zajímavá kombinace občasného zvýšeného krevního tlaku s obrovskou volností tahů, kde si každý může dělat téměř, co se mu zlíbí. Při tom je poměrně snadné, aby se hráči navzájem kontrolovali, protože pravidla zamykání řádků jsou přehledná a na jeden pohled čitelná přes celou herní desku.

kyvadlo-21

Problémy plynou pak v podstatě také ze samotného herního mechanismu. Hráči totiž vlastně vůbec nemají důvod věnovat pozornost soupeřům a starají se pouze o svůj úspěch, svoje ukazatele a přesýpací hodiny. A tak je hra vlastně tak trochu solitérem bez nějakého koukání po ostatních, jako byste hráli nějakou počítačovou hru.

Do partie zasahují také karty lsti, které jednotliví hráči drží v ruce a mohou je zahrát, kdykoliv chtějí. Někdy musí zaplatit její aktivační cenu a jejich odložení vypadá napořád. Naštěstí stačí zaplatit pět bodů kultury a vzít si všechny zahrané karty zpět. Tyto překvapivé prvky hráčům umožňují vyhnout se klasické aktivaci a získat něco mimo časový plán.

Jedna hodina je herní doba, která rozhodně nezklame. Především proto, že uteče opravdu bleskurychle, jak hráči vůbec nemají čas se někde rozhlížet. Občas si mohou dokonce oddechnout, když zrovna jsou jejich všechny figurky zablokované – čekají na svoje akci nebo naopak už mají hotovo, ale nelze je ještě přesunout.

kyvadlo-22

S opakovaným hraním se dojem ze hry výrazně zlepšuje. Zatímco v první hře máte pocit, že vůbec nic nemáte na kontrolu a všechno vám padá na hlavu, postupně se naučíte zachovat chladnou hlavu a poté si opravdu užijete propojenost a pocit z dobrého plánování. Z toho vyplývá, že Kyvadlo není rozhodně jednoduchou hrou. Jen to téma už z pravidel jasně napovídá, že nebude hlavní hvězdou. A hra to potvrzuje, protože přemýšlíte nad stupnicemi, a ne nad nadvládou trůnu.

Ačkoliv obecně dostala hra opravdu detailní a poctivou pozornost z hlediska zpracování, přesto je tu pár drobností, které by určitě zpříjemnily hráčům celou partii. Především hráči mají tendenci při neustálém pohybu posouvat svůj plán a tím si rozbíjet evidenci hodnot na stupnicích.

Není jednoduché Kyvadlo hodnotit. Je řada hráčů, kteří z něj budou opravdu nadšení, protože je to něco úplně jiného, než můžete zažít u klasických deskových her. Naopak ale milovníci toho klidného a strategického plánování asi velmi rychle partii opustí. Bude se vám Kyvadlo líbit? To se nedá tak snadno říct. Pokud vám nepomohly předchozí odstavce, pak si hru alespoň vyzkoušejte, protože to si určitě zaslouží.

AutorTravis P Jones
IlustraceRobert Leask
VydavatelStonemaier Games, 999 Games, Albi, Albi Polska, CrowD Games, Delta Vision Publishing, Feuerland Spiele, Ghenos Games, Maldito Games, Matagot
Rok vydání2020
Počet hráčů1 - 5
KategorieCard Game, Economic
MechanismyAction Timer, Deck Construction, Real-Time, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RodinaComponents: Sand Timers, Digital Implementations: Tabletopia, Misc: Watch It Played How To Videos, Organizations: Automa Factory
Alternativní názvyKyvadlo, Wahadło, Маятник

Recenze: Kyvadlo – boj za tikání hodin
Kyvadlo je hra, o které se dá napsat spousta vět, protože zážitky rozhodně nešetří. Pluje totiž na vlně originality a překlápění přesýpacích hodin je opravdu famózním způsobem, jak hráčům dát a zároveň vzít volnost. Partie je dramatická, ale není přehnaně hektická, což je dost nečekané u hry, kterou řídí přesýpající se písek. Bohužel hráči si staví svoje stroje na body každý sám a nekříží si navzájem cesty. Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, hra má docela strmou křivku učení a teprve po několika hrách ji opravdu oceníte. Kyvadlo je vynikající hra, která ale kromě fanoušků získá svým pojetím i spoustu odpůrců. My máme jasno. Kam se zařadíte vy?

+ naprosto unikátní zážitek
+ dynamická hra
+ převracení hodin umožňuje taktické plánování