Recenze: Medvěd Wrr – piráti a medvědi

medved-wrrr-14

Medvědi dělají „brum“. To mi maminka vždycky vštěpovala už od chvíle, kdy jsem se dokázal postavit v kolébce. Určitě nemohla tušit, že tou dobou se někde narodilo malé medvídě a v postýlce udělalo úplně jiný zvuk. Vychovávali jej totiž vlci! A pojmenovali jej tak, aby ve světě huňatých kožichů vynikal. Jmenuje se Medvěd Wrr!

A právě jméno tohoto chlupáče dostala do vínku i karetní hra Medvěd Wrr, kterou si pro nás připravil designer Michal Ekrt. O vývoj hry se postarala společnost GameRock Studio a vydává ji firma Pandemic (to je opravdu ta s vtipnými tričky). Hra vznikla na motivy stejnojmenné dětské knihy a do vínku dostala ilustrace od dvou autorů – Michal Široký a Jaromír Štejnar. Hra vyšla v roce 2018.

Malá tmavá krabička s piráty a vykukujícíma očima hlavního hrdiny ukrývá přes šedesát karet. Téměř polovina z nich jsou takzvané karty knih, které je třeba rozdělit na čtyři hromádky a položit je na stůl. Každá obsahuje dvojici pirátů a čtyři části tiskařského stroje a to v náhodném zamíchaném pořadí. Odlišná je i jejich zadní strana. Zbytek karet, tedy medvědi čtyř povolání a karty jiných postav, vytvoří společný dobírací balíček, ze kterého jednotliví účastníci dostanou do ruky po dvou kartách.

medved-wrrr-08

Hráči se v partii střídají na tahu a na úvod si vždy doberou jednu kartu z balíčku. Poté už je na čase, aby si hráč vybral jednu ze tří možností. Tou nejjednodušší je šance vzdát se tahu, nedělat nic a nechat dát slovo soupeřům. Místo toho ale může zahrát jednu kartu postavy a využít její natištěné schopnosti. Takovou kartu může dostat s trochou štěstí ze společného balíčku.

Úkolem všech je sestavit knihařský stroj a návod k němu je roztroušený v jednotlivých balíčcích ležících uprostřed stolu. Jenže všechny účastníky při tom pronásledují piráti, kteří se všude míchají pod nohy a jsou součástí každé takové hromádky. Číhají jen na svoji šanci. Aby hráč mohl zkusit nahlédnout do některé knihy, musí nejdříve zaplatit trojicí medvědů stejného povolání a za odměnu dostane šanci nahlédnout do knihy stejné barvy.

Otočí tedy horní kartu, na které může být pirát a na hráče zaútočí. Jediným způsobem obrany je medvěd rytíř, kterého hráč musí držet v ruce a použít jej (za to může odhalit další kartu v pořadí). Jestliže ale nemá způsob, jak odrazit útok, musí zahodit všechny karty z ruky a okamžitě končí jeho tah. Pokud se ale hráči podaří v knize odhalit jednu ze součástek stroje, může si ji nechat a položit před sebe jako kořist. Právě ten hráč, kterému se podaří jako prvnímu sestavit kompletní knihtisk ze čtyř dílků, se stává okamžitě vítězem.

medved-wrrr-04

Medvěd Wrr je elegantní karetní hrou pro rodiny s dětmi. Její krásná jednoduchost se snoubí se závislostí na náhodě. Jde samozřejmě o dobírání karet z balíčků, aniž byste mohli odhadnout, co na vás čeká. Ale právě zde je třeba vnímat tuto vlastnost jako pozitivum, protože pohání hráče dál ve snaze uspět.

Všechno to je strašně jednoduché. Jediným zvratem ve vysvětlování pravidel jsou karty schopností, které patří nejen medvědům, ale i dalším hrdinům partie (a knihy). Každá má svoji vlastní schopnost, která je znázorněná ikonami, které je třeba znát. To je překážkou v první hře, pokud chcete hrát partii s dětmi nejnižšího doporučeného věku – sedm let. Ale během chvilky si na obrázky zvyknou a naučí se je správně používat ve svůj prospěch.

medved-wrrr-09

Ony jsou ostatně velkými pomocníky v cestě za vítězstvím. Hráčům nabídnou šanci nahlédnout do některého balíčku knihy a prohlédnout si její nabídku, dobírat kartu z odhazovací hromádky nebo třeba útočit na ostatní hráče a krást jim karty. Vždy je ale třeba myslet na dodržování limitu pěti karet v ruce na konci tahu.

Medvěd Wrr je konkurencí takových těch klasických jednoduchých rodinných her, které vládnou společným večerům. A díky tomu, že v porovnání s většinou z nich dává hráčům alespoň částečně možnost volby a kontroly, pak slaví úspěch. Nic ale netrvá zbytečně dlouho, karet je na výběr jen pár a s nimi jsou tahy rychlé, takže nakonec i celá bitva nepřesáhne obvykle patnáct minut.

medved-wrrr-12

Ještě větším důvodem je ale podařené grafické zpracování, které se dětem velmi líbí. Ilustrace jsou humorné, barvy jsou od sebe dostatečně odlišené a vše je přehledné. I samotný popis pravidel je jasný a na jejich konci najdete popis schopností jednotlivých karet. Navíc se jedná o kompletně český počin, což si zasluhuje další zdůraznění.

Medvěd Wrr je tedy novým hráčským souputníkem pro mnoho rodin s dětmi. Snadno se dostane do jejich hledáčku, všichni si ji oblíbí a budou se k ní často vracet. Děti totiž opravdu baví a boduje kombinací chytrosti a náhody. Přesně takové hry máme rádi, protože inspirují rodiny s dětmi k tomu být víc hraví. Medvěd Wrr nám udělal radost.

AutorMichal Ekrt
IlustraceMichal Široký, Jaromír Štejnar
VydavatelADC Blackfire Entertainment, GameRock Studio s.r.o., Pandemic s.r.o.
Rok vydání2018
Minimální věk7 and up
KategorieCard Game, Children's Game, Novel-based
MechanismySet Collection
RodinaAnimals: Bears

Recenze: Medvěd Wrr – piráti a medvědi
Medvěd Wrr je hra, kterou si děti snadno zamilují a budou ji chtít hrát znovu. Nahrazuje tak snadno klasické rodinné kratochvíle večerních hodin. Hra je příjemně náhodná, zábavná a k dětem velmi vstřícná. Průběh nabízí i nějaké rozhodování, takže se hráči necítí být pouze v rukou štěstí. Dejte si tedy dobrý pozor! Pokud Medvěda Wrr pořídíte, budete jej muset opakovaně hrát se svými dětmi!

+ jednoduchost
+ přístupnost
+ dělá dětem radost