Recenze: Legendy Západu – simulátor života na Divokém západě

legendy-zapadu-01

Vyzkoušel jsem toho už hodně. Jako mladý jsem pořádně proháněl strážce zákona, kradl jsem dobytek, a dokonce jednou přepadl banku. Jenže mě zatkli. A tak jsem přišel za mřížemi k rozumu, a když jsem stanici opouštěl, bylo to s předsevzetím, že budu sekat latinu. Teď se starám o stejný dobytek, který jsem dříve kradl, hledám zlaté valouny a poctivě pracuji za trochu dolarů.

Na Divoký západ nás zve novinka jménem Legendy Západu, kterou si pro nás připravil designér Hervé Lemaitre a jeho výtvor dostal zdobení ilustracemi Rolanda MacDonalda. Hru otestovala dvojice vydavatelů, Lolossal Games a Matagot, na serveru Kickstarter. Po úspěchu se hra dočkala nyní i české verze zásluhou společnosti MindOK.

Hra se ukrývá v masivní velké krabici s pohledem do hlavně jednoho z koltů. Nikdy nemůžete mít jistotu, jestli ten, kdo na vás právě míří, má dobré nebo špatné úmysly. Přesně jako hráči v této hře, kde dostanou ohromné množství svobody. Aby to všechno začalo, je třeba připravit herní plán, vybavit jej balíčky karet, žetony dobytka do farem. Samotní hráči si každý vyberou kartu postavy, figurku a před sebe položí také jednu desku z tvrdého papíru. Sem umístí také startovní vybavení své postavy, ať už jsou to přímo karty, nebo třeba finance. S pomocí kostiček své barvy označí stupnice zákona a psanců, zatímco na své desce začnou s plným počtem životů.

legendy-zapadu-09

Hráči si na začátku tahu mohou zvolit svůj bonus, aktivovat případné efekty vázané na začátek kola, a pak už začínají plánovat a provádět své povolené tři akce. Na výběr mají nejen zahrání karty z ruky a pohyb svého hrdiny po plánu. Řada dalších aktivit je ale závislá právě na pozici hrdiny na mapě, protože jednotlivá políčka obsahují lokace, které zpřístupňují různé efekty.

Hráči mohou pořizovat, krást a zase prodávat dobytek. Mohou loupit v bance nebo prodávat nuggety, které dříve najdou v dolu při akci hledání zlata. Mohou si zahrát poker, do jehož partie se mohou dokonce přidat i další hráči a rozdat si to o bohatý bank. V obchodě si za finance mohou vylepšit nebo nakoupit vybavení.

legendy-zapadu-03

Základem děje je ale možnost přiklonit se k dobré nebo zlé straně obyvatel. To hráči činí už samotnou volbou svých akcí, protože řada z nich přináší body strážců zákona nebo body psanců. Každá má svoji samostatnou stupnici a hráč může být přítomný pouze na jedné z nich. Čím více bodů se takto podaří získat, tím lepší bonusy na hrdinu v partii čekají.

Současně se ale mohou hráči podle svojí strany pouštět do specifických akcí, které může dělat pouze padouch nebo strážce zákona. Například může strážce padoucha zatknout a poslat do vězení. Tím ale bandita přijde o všechny body nastřádané zlými skutky a může se dát na cestu pokání a dobra.

V každou chvíli mají hráči vyložené na plánu dvě karty úkolů, každou ze specifickými podmínkami. Pokud je některý z účastníků kdykoliv ve svém tahu splní, může to označit s pomocí svého barevného žetonu. Po naplnění potřebného počtu úspěchů pak je karta vyhodnocena.

legendy-zapadu-14

S postupem na stupnici se pojí také odměna v podobě bodů věhlasu. Ty jsou hlavním cílem celé partie a hráči si jejich požadované množství určí už na začátku partie. Jakmile někdo z nich tuto hodnotu dosáhne, nastává čas na poslední kolo, které všem umožní ještě reagovat a finalizovat svoje snažení. K již získaným bodům si přičtou další za své dílčí úspěchy a třeba i za finance.

Legendy Západu jsou hrou, která dá hráčům ohromnou volnost. Mohou pobíhat po mapě a plnit libovolné úkoly, protože cest k zisku bodů je spousta. Takových sandboxových (hra se k tomuto slovu sama hlásí) her je sice víc, ale tady na zájemce čeká jedinečné dělení na dobro a zlo. Sami hráči si mohou zvolit, jestli budou obyvatele terorizovat a budovat si jméno, kterého se všichni bojí, nebo je budou ochraňovat a stanou se vzornými občany.

A reálný Divoký Západ určitě neměl nouzi o pořádné padouchy. O to víc potěší, že jejich jména jsou ve hře přítomny a hráči si je mohou vybrat jako svoje postavy. Jedinečná je také možnost určit libovolné figurky do kterékoliv role, takže jako šerifa můžete mít třeba ženu. Rozliší je pouze barevné kroužky.

legendy-zapadu-06

Pokud bychom měli vyzdvihnout pouze jednu opravdu velkou věc, která na vás v partii této hry čeká, pak je to opravdu hutná atmosféra a labužnicky zpracované téma. Můžete se vlastně pustit do všech těch klasických činností, které pradávní kovbojové dělali. Hře snad chybí pouze nějací indiáni.

Ačkoliv se na první pohled zdá, že mají všichni absolutní volnost, není to tak docela pravda. Mohou jít kam se jim zlíbí, dělat co se jim zachce, ale nemohou mít v držení úplně vše. Každý prvek a surovina má své pevně dané limity, které překvapí hlavně v případě dolarů. Nikdy nemůže hrdina mít v držení bankovky v hodnotě vyšší než 120 dolarů. Hráči si tedy musí tyto omezení hlídat, ale naštěstí mají vše zopakované na hráčském plánu.

Zajímavým prvkem jsou také pokerové karty, které nepoužijete pouze pro samotnou návštěvu saloonu. Stejně tak dobře se hodí i při přestřelce, o které zde není nouze. Nejenže na sebe mohou hráči útočit a tím získávat výhodu (dokonce se i zraňovat a snižovat počet karet, které může soupeř v ruce držet), ale lze také bojovat s bandity nasazenými na začátku partie.

legendy-zapadu-18

Právě poker je ale také místem, kde se názory na hru různí. Někdo z možnosti hazardu je nadšený, ale jiní hráči jsou zklamaní, protože samotná minihra trvá docela dlouho a všichni, kdo se neúčastní, jen nečinně čekají. Právě prostoje v tomto případě jsou hlavním problémem, který tuto hru táhne mírně dolů.

Díky zmiňovaným možnostem a ohromnému množství příběhových úkolů jsou partie neskutečně variabilní. Nezažijete dvě hry, které by si byly podobné, protože se pokaždé můžete vydat zase trochu jinou cestou. Tahle ohromná hloubka je tím, čím vás novinka okouzlí. Aby toho nebylo málo, tak je možné využít ještě variantu se skrytými úkoly.

legendy-zapadu-22

Navzdory veškerým těm možnostem netrvá partie ani nějak extrémně dlouho a v nižším počtu hráčů se dokážete vměstnat i do jedné hodiny. Za to můžete poděkovat ale hlavně variabilnímu bodovému cíli, kterým lze výrazně právě délku jedné hry upravit. Stejná partie ale může trvat i hodiny dvě, záleží na více proměnných Při tom je hra vynikající už od tří účastníků, ale ve vyšších počtech už jsou čekání na tahy příliš dlouhé. Hry ve dvou se pak naopak zúčastní Muž v černém.

Zpracování je trochu netradiční. Už jsme se zmiňovali o volnosti figurek, které navíc vůbec nenáleží ke konkrétním kartám. Podobu byste tu hledali marně. Potěší naopak velký plán a hlavně kartonový stojánek na karty. Je třeba poděkovat firmě MindOK, která podle úvodníku v pravidlech kompletně přepracovala nejasná pravidla.

legendy-zapadu-23

Legendy Západu mají všechno, co byste od hry s westernovým tématem očekávali. Jedná se o lahůdku pro každého, kdo má v oblibě pistolníky a šerify. Současně je to ale také hra, ve které se nemusíte snažit dělat vše. Stačí se specializovat a získávat body lze třeba i jen neustálým prodejem dobytka. Ačkoliv tedy Legendy Západu nejsou bez chyby, i tak ji velmi rádi doporučíme, jako velmi zajímavou a napínavou zábavu.

AutorHervé Lemaître
IlustraceRoland MacDonald
VydavatelKolossal Games, Board Game Box, Conclave Editora, Corax Games, Funiverse, Gém Klub Kft., Lavka Games, Maldito Games, Matagot, MINDOK, MS Edizioni, Surfin' Meeple China, WoodCat
Rok vydání2018
(20 voters)
KategorieAdventure, American West, Miniatures
MechanismyAction Points, Area Movement, Betting and Bluffing, Card Play Conflict Resolution, Dice Rolling, End Game Bonuses, Hand Management, Pick-up and Deliver, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníWestern Legends: Ante Up, Western Legends: Big Box, Western Legends: Big Box Promo Pack, Western Legends: Blood Money, Western Legends: Carbine Promo Cards, Western Legends: Fistful of Extras, Western Legends: Man in Black Promo Card, Western Legends: Prospecting Deck Variant, Western Legends: Spieleschmiede Promo Pack, Western Legends: The Dark Knight Promo Card, Western Legends: The Good, the Bad, and the Handsome, Western Legends: The Man In Black – Multiplayer Variant Promo Cards, Western Legends: Wild Bunch of Extras
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Western Legends
Alternativní názvyLegendy Západu, Vadnyugati Legendák, Легенди Дикого Заходу, Легенды дикого запада, 西部傳奇

Legendy Západu jsou hrou, která nabízí několik hrstí zážitků splácaných do jednoho pořádně velkého koláče. Na hráče totiž čeká mapa, na které dostanou absolutní volnost. Mohou jít kam chtějí a dělat co chtějí. A obvykle si mohou být jistí, že za to získají alespoň nějaké cenné body. A právě o ty nakonec jde. Partie umí být rychlé, ale také dlouhé, záleží na cestách hráčů i na jejich počtu. Celkově jsou ale Legendy Západu extrémně atmosférickou a příjemně zábavnou hrou.

+ volnost
+ znovuhratelnost
+ atmosféra