Recenze: Levá a pravá – která je to lepší?

leva-a-prava-01

Podívejte se na svoje ruce. Máte? Všimli jste si, že jedna je levá a druhá pravá? Že vás to nepřekvapuje? To se vůbec nedivíme. Směry jsou jednou ze základních znalostí, které se všichni naučíme, a zdálo by se tedy, že na nich není co splést.

Jenže právě proto, aby nás vyvedla z omylu, vznikla karetní hra Levá a pravá. Jejím autorem je Reinhard Staupe, který vyzkoušel, jak je těžké na takovém jednoduchém principu vymyslet hru. A jeho výtvor působí velmi přirozeně. Právě proto se také dočkal vydání nejen pod hlavičkou společnosti Amigo Spiele, ale o nějaký ten měsíc později také v češtině pod logem firmy MindOK (překlad Lucie Endlová). To vše v grafice od Olivera Freudenreicha. Jedná se původně o oživení hry Right Turn, Left Turn z roku 2000.

Malá krabička odpovídá karetnímu obsahu. Na víku nás správným směrem nasměruje policista, takže se můžeme v klidu vydat do nitra krabičky. Tam objevíme rozkládací nudli pravidel a především celkem padesátku karet. Sedm z nich jsou strážníci, kteří stojí k fotoaparátu čelem nebo zády a každý má v rohu nakreslený jeden předmět. Zbývající karty mají ten samý objekt ve velkém a ktomu ještě tři řádky s jeho pokyny. Ty píšou vždy počet kroků a jejich směr.

leva-a-prava-04

Na začátku partie hráči rozloží zamíchané strážníky do kruhu. Do středu sedmi karet pak položí zbylý balíček, který je také třeba pořádně promíchat. To už stačí k tomu, aby mohlo začít první kolo navigování podle pokynů policistů.

Ale k tomu musí všichni hráči znát místo, kde jejich cesta bude začínat a také pokyny, které jim strážník sdělí. Právě s tím cílem je třeba odhalit horní kartu z balíčku a položit ji zpět obrázkem nahoru. Tato karta říká všem účastníkům partie, co mají dělat. A oni se všichni začnou podle těchto pokynů okamžitě řídit.

Podle obrázku na kartě zadání najdou místo, kde stojí strážník s pokyny. Poté už stačí následovat směry vlevo i vpravo pěkně řádek po řádku. Nejdříve tedy jedním směrem o tolik karet, jak vysoké je číslo vedle pokynu. Poté dalších několik kroků stejným nebo opačným směrem. A pak ještě naposled, potřetí.

leva-a-prava-06

To se zdá strašně jednoduché. Co se nám na tom tedy zdá těžkého? Ty směry totiž nejsou samozřejmé, ale řídí se natočením strážníka. Všichni se snaží očima najít místo, kde pohyb skončí a vykřiknout jeho umístění, tedy opět předmět, u kterého policista stojí. Pouze ten, kdo je v tomhle úkolu nejrychlejší, může získat odhalenou kartu. Ale nesmí udělat chybu, protože pak jednu ze svých dříve získaných karet musí vrátit. Pak vše pokračuje otočením dalšího úkolu až do chvíle, kdy někdo posbírá šestý úkol. Tento hráč se stává vítězem.

Levá a pravá je elegantní malá hra, ve které se zdánlivě jednoduché věci stávají neuvěřitelně těžkými. Mnoho z vás si řekne, že na tom přece nemůže nic být. Víte, kde je levá a kde pravá, ale ve snaze být nejrychlejší není vůbec problém udělat úplně zbytečnou chybu nebo se zaseknout. A pouze ten nejlepší dostane kartu.

leva-a-prava-08

Každé kolo tak je velmi napínavé, ale v první řadě opravdu extrémně rychlé. Nikdo neváhá, není tu žádné čekání. Všichni se od začátku do konce účastní a tedy i baví. Není čas přemýšlet nad něčím jiným, takže v zážitku vlastně není žádný rozdíl, ať už hrají dva hráči nebo osm protivníků. Se zvyšujícím se počtem se prodlužuje také partie, ale to pouze v případě, že ponecháte stejné vítězné podmínky. Není problém cílové skóre upravit, tedy například ve dvou zvýšit, protože jinak je to partie ani ne na pět minut. Deset to bude s osmi protivníky.

Protože jsou strážníci v kruhu, tak někteří ještě stojí vzhůru nohama a o to je orientace těžší. Současně je to ale dobře, protože všichni soupeři mají stejné podmínky, ať sedí u stolu na kterékoliv straně. Hra je tedy vyrovnaná.

leva-a-prava-11

Levá a pravá je šikovně vymyšlená karetní hra, kterou neocení pouze ti, kdo mají s rozeznáváním pravé a levé ruky problémy i v realitě. To znamená většinou ženy. Ale všichni ostatní se nasmějí a skvěle pobaví. Právě takhle by měla vypadat každá pohodová, ale přitom pekelně těžká hra, kterou odehrajete kdekoliv, kdykoliv a opravdu během chvilky. Levá a pravá je super.

AutorReinhard Staupe
IlustraceOliver Freudenreich
Vydavatel999 Games, AMIGO, Educa Korea, Gigamic, Playroom Entertainment, Staupe Spiele
Rok vydání2000
Počet hráčů2 - 8
Herní doba10
Minimální věk6 and up
KategorieCard Game, Educational, Puzzle
Alternativní názvyDroite ou Gauche?, Rinks & Lechts, 왼쪽, 오른쪽

Levá a pravá je hrou, která potěší v první řadě rodiny, ale vlastně všechny. Je to jednoduchá hra, která ale současně nabízí pořádnou výzvu. Hráči se musí vcítit do role policistů na kartách a posouvat se po i proti směru kruhu podle pokynů. Vše to je velice rychlé, hra neustále zapojuje všechny účastníky a zábava je zaručená. Levá a pravá pořádně prověří vaši orientaci.

+ pořádně těžké
+ nastavitelná doba hry
+ která v normálním nastavení je velmi rychlá