Recenze: LEVEL 7 [INVASION] – invaze z vesmíru

LEVEL 7 [INVASION]
LEVEL 7 [INVASION]
Už mnoho let víme, že ve vesmíru nejsme sami. Navázali jsme kontakt a cizí inteligence nám pomáhala. Jenže pak se to stalo. Něco nám neřekli! Kdesi z hlubin vesmíru se přiřítily koráby. Jako honicí psi se přehnali přes naši Zem v neustávajícím hledání svých nepřátel. Teď se tiše tiskneme ke zdem svých domů a doufáme, že to všechno přejde. Jenže hrozba nezmizí sama. Vydáme své spojence nebo se jim postavíme?

Trilogie o setkání s mimozemskou civilizací končí velkým finále. Po malých kooperativních hrách zaměřených na jednu lokaci musíme oddálit svůj pohled a začít uvažovat globálně. Právě od toho tu je hra LEVEL 7 [INVASION] od Willa Schoonovera. Stejně jako dva díly předtím (LEVEL 7 [ESCAPE] – recenze a LEVEL 7 [OMEGA PROTOCOL] – recenze), i tato novinka pro rok 2014 nemůže mít jiného vydavatele než Privateer Press.

Velká čtvercová krabice vás přesvědčí už svojí váhou, že tohle nebude žádná malá hra, ale obsahuje opravdu velký a pořádně náročný konflikt. Už zde vidíme nepřátelské lodě vznášející se nad pozemským městem a dole utíkající lidi. Obrázek jak vystřižený z Transformerů nebo Avengerů (ty by naznačoval i název nepřátelské rasy – Hydra). Tentokrát to ale všechno je trochu jinak.

level-7-invasion-07

Nepřátelé vypadají trochu jako daleci obrácení vzhůru nohama, takže nejdřív chvilku posloucháte, než otevřete víko. Ale žádné „exterminate“ se neozve, tak můžeme s úlevným výdechem vstoupit. Uvnitř krabice se nachází velká herní mapa světa rozdělená na barevné části lidské koalice. Velký prostor v krabici zabírají také hráčské plány. Pro každou z koalicí ukazují její země, startovní zdroje, úroveň teroru obyvatelstva, ale především čtyři volná místa, do kterých hráči musí připevnit kolečka ukazatelů.

Velká část komponent se skládá z karet, které představují události, či statusy území, ale především útočné karty výsadkových lodí a pomocníky hráčů v boji proti nim – technologie. V krabici ale hráči najdou také kostky (se symboly +, – a =) a hromádku žetonů (po vycvakání spolu s kolečky ukazatelů). Ty představují výzkum, finance i poškození. V neposlední řadě na dně balení žijí vlastním životem figurky – postavy vojenských jednotek a pak lodě a vojáci nepřítele.

Na začátku partie položí hráči na stůl plán a osídlí jej podle žetonem projektu Cronos a především loďmi vetřelců. Každý z účastníků si vybere svoji koalici států, vezme si patřičnou desku, její jednotky, technologie a další karty. Když už před hráči leží deska jejich kontinentu, nastaví všechny její kolečka na nulu a několik startovních žetonů výzkumu na patřičná místa. K tomu dostane ještě čtyři miliony amerických dolarů. Poté seřadí balíček technologií podle úrovní a rozmístí vojáky na své území (počet určuje úroveň kontroly uvedené na plánu).

level-7-invasion-03

Partie se pak dělí na kola, na jejichž začátku mají vždy hráči možnost jít na černý trh a najmout nějaké žoldáky. Příprava na útok pokračuje dál, protože dalším krokem je vyslání jednotek na plán a to obvykle za cenu jednoho milionu za jednotku. Na začátku ale nemohou přidávat žádné nové jednotky, protože už v rámci přípravy mají využito maximum svých bodů kontroly.

Dalším krokem k úspěchu ve fázi vývoje je vylepšování technologie. Tady hráč může zaplacením nákladů postoupit na další technologický stupínek tak, že místo aktuální odhalí následující kartu ze seřazeného balíčku technologií. Cena se platí nejen v penězích, ale i materiálech a především ve výzkumných bodech získávaných na hráčových územích. Stejně tak mohou finančně podpořit projekt Cronos, který je jedinou šancí lidstva na záchranu. Teprve na konci této fáze dostanou hráči nový příjem a přejdou do fáze válčení.

Na jejím začátku nás nečeká žádné překvapení. Hráči mohou posouvat svoje jednotky po plánu a to každou jednou. Posouvat se lze vždy do sousedního území a to i přes moře, pokud jsou spojena čarou transportu. Později ve hře se počet pohybových bodů může zvýšit zásluhou vylepšené technologie. Hráč, který má na svém území doktora Cronose, jej může také posunout.

level-7-invasion-10

Jako důsledek pohybů obrany nastává pak pravý čas, aby se stalo něco neočekávaného. Hráčům do hlavy vnese strach nová odhalená karta události, která nabízí dvě varianty. V této chvíli každý z hráčů vezme z balíčku jednu z nich, přečte si tiše její text a vybere jednu ze dvou možných variant, aniž by se radil se svými druhy. Pod tlakem musí velitelé dělat rychlá a samostatná rozhodnutí. Jednotlivé události se mohou týkat všech nebo jen některých kontinentů, ale vždy se vyhodnocují ze zamíchaného balíčku (hráči položí kartu na jedno ze dvou míst určení – alpha nebo bravo, podle zvolené akce). Kromě zvolené možnosti ale nastane také přílet nových jednotek nepřítele uvedený v boxu uprostřed společně s lokací, kde se jednotky objeví.

Všude, kde se potkají na plánu jednotky lidí a vetřelců, nastává boj. Ten rozhodne kostka společně se silou dané koalice, která se porovnává se silou Hydry (postupně narůstá a na plánu je jí věnovaná sekce pro karty síly vetřelců) a tím se určí útočník (silnější). Jeden hod kostkou pak určí, která strana přijde o jednotku (obránce, útočník nebo oba). Ten se opakuje tak dlouho, dokud v místě není pouze jedna ze stran konfliktu. Za poražení každé výsadkové lodi nepřítele dostávají hráči bod adaptace a po nasbírání tuctu dostanou jednu kartu, která jim pomůže v boji.

Po boji už můžete zjistit, která teritoria jsou ovládaná nepřítelem a přinesou celému kontinentu penalizaci na příjmu. K obsazení území potřebují nepřátelské jednotky mít alespoň tolik figurek, jako je obrana daného území. I vetřelci mají možnost se posunout, ale pouze takovou jednotkou, která se nachází v místě s největší koncentrací cizinců.

level-7-invasion-13

Hráče pak čeká závěrečná fáze kola, ve které zvýší svoji úroveň teroru, pokud mají na svém území nějaké nepřátelské jednotky (s každým zvýšením se zhoršuje nálada obyvatel a tedy i produkce). Poté velitelé zaplatí jídlem nároky svých vojáků a poté konečně všechny výsadkové lodě splní svůj účel: na jejich místě se objeví jednotka a lodě zmizí. Dorazí však nové na místa, která určí nově odhalená karta výsadku.

Všechno to bojování může skončit dvěma výsledky. Invaze Hydry z vesmíru byla úspěšná, pokud jsou poraženy všechny koalice, dojdou karty událostí ničení nebo pokud neuspěje projekt Cronos a jeho lokalita je pod plnou kontrolou nepřátel. Hráči naopak dokáží zachránit všechny obyvatele, když se jim povede zafinancovat poslední fázi projektu Cronos. Mezi výherce se může počítat každý, komu zbyla ještě nějaká vojenská síla.

LEVEL 7 [INVASION] brání zemi proti šmejdu z vesmíru. A dělá to velmi zajímavou formou, která zdárně evokuje bitvu zuřící na celé planetě. Hra svým tématem i zpracováním velmi dobře evokuje náladu vesmírných počítačových her X-COM, jejíž komplexní zpracování se blíží na naše české stoly v následujících týdnech.

level-7-invasion-20

Už na první pohled je hra poměrně dost komplexní. Obsahuje řadu věcí, které musíte sledovat, upravovat a to v předem daném pořadí. Po hráčích se toho prostě z hlediska manipulace chce opravdu hodně. Navíc jsou tu složitější koncepty, jako MIC představující celkový stav jednotlivých koalic.

Hra zdárně přenáší na svoje návštěvníky beznaděj a vůli lidstva přežít. Jenže k tomu, aby tohle všechno dosáhla, využívá až příliš pasivního času. Velkou část každého tahu prostě hráči stráví „jen“ hraním si na vetřelce, místo toho, aby se věnovali vlastní akci a snažení se o jejich vyhlazení.

Naopak ve fázích samotného tahu oplývá zajímavými možnostmi. Například samotné výsadkové lodě fungují přesně tak, jak byste očekávali a za sebou nezanechají spoušť, ale jednotky. A kostkové souboje jsou jednoduché. Řízené náhodou, ale plné napětí.

level-7-invasion-23

Celý koncept společné práce proti nepříteli je narušen semi-kooperativním prvkem. Hráči nemohou jen tak snadno vyhrát, život všech lidí drží na posledním vlásku, který už už hrozí, že se přetrhne. To je právě moment, kdy se hra rozhodne. Ale právě kvůli této opravdu vysoké obtížnosti je moment, kdy se hráči rozhodnou vykašlat na ostatní, také zánikem planety.

Mnohem větším problémem je ale počet hráčů. Kdykoliv budete chtít hrát v menším počtu než v pěti, dostanete se do situace, že někteří hráči musí kontrolovat více území. A hra přesto nijak neomezí sílu tohoto hráče ve vztahu k možné zradě. Z toho je jasné, že LEVEL 7 [INVASION] je těžko hratelná v menším počtu a vždy pouze jako čistě kooperativní hra, aniž by hráči využívali své možnosti podrazit ostatní.

Dalším zásadním problémem, který jde ruku v ruce s komplexitou hry, je herní doba. Dvě hodiny uváděné na krabici jsou opravdu utopií a nepodaří se vám na ně dosáhnout snad nikdy. Bohužel délka není dostatečně vykompenzovaná hloubkou zážitku, ačkoliv si bitvu užijete, čas od času bude plynulost trochu skřípat.

level-7-invasion-28

Vizuální dojem tentokrát vládne v naprosté suverenitě. Všechny ty otočné ukazatele a miniatury jednotek vzbuzují pocit, že opravdu sedíte u válečného stolu a rozhodujete o budoucnosti celé naší malé planety.

LEVEL 7 [INVASION] nabízí možnost odvrátit apokalypsu, která dorazila (jako už tolikrát) z vesmíru. Dělá to zajímavým způsobem, který je zábavný a velmi komplexní. Hra dokáže i na dlouhé herní době zabavit a rozhodně vám neudělá ostudu, když pozvete čtyři další kamarády k večerní bitvě. Dejte si ale pozor, ať ji nehrajete v nižším počtu, který kazí dojem z jinak zajímavého průběhu. LEVEL 7 [INVASION] má sice daleko k dokonalosti, ale to hře nebrání být zajímavá.

Pozn. red: Určitě hru rádi porovnáme s XCOM: The Board Game, která se nám už brzy dostane na stůl. Pokud vás toto srovnání zajímá, najdete jej právě v recenzi na XCOM, nezapomeňte tedy sledovat naše stránky!

AutorWill Schoonover
IlustraceMichael Jenkins
VydavatelPrivateer Press
Počet hráčů3 - 5
Herní doba240
(4 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyArea Majority / Influence, Cooperative Game, Dice Rolling, Trading
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Setting: Level 7

LEVEL 7 [INVASION] je plná zoufalých lidí hroutících se pod náporem mimozemských lodí. Všechno vypadá beznadějně, ale přecejen tu je drobná nitka, které se dá chytit. Přeživší projekt Kronos může zachránit celou planetu, ale potřebuje odvrácení pozornosti. Vědci mohou vynalézt ultimátní zbraň jen tak, že miliony vojáků položí svůj život na oltář přežití. A k tomu, aby tohle všechno proběhlo, budete potřebovat alespoň tři hodiny času a především čtyři další spoluhráče. V jiných počtech hra přestává být vyvážená. Bitvy jsou náhodné, ale o to větší napětí vládne u stolu až do poslední chvále. LEVEL 7 [INVASION] je kvalitní sci-fi zábavou a pořádným soustem na celý večer.

+ téma
+ atmosféra
+ komplexnost