Recenze: Lords of War – když válečné bubny zní

lords-of-war-22

Orčí válečné bubny se nesou nad bitevním polem. Zelená horda pod vedením mocného válečníka Gonka Longtoottha se šikuje na jedné straně údolí. Ozývá se válečný řev a chřestění zbraní, orci nabíjejí mohutné katapulty, válečná prasata ryjí v zemi. Na křídle se šikují gobliní jezdci na gigantických pavoucích.

Na druhé straně se chystají v železe zakutí trpaslíci, klan z Divokých hor vedený udatným Krobem Klouthammerem. Sekery jsou nabroušeny, do mohutných balist založeny šípy, zuřiví psi se vzpínají na vodítkách. A proslýchá se, že do bitvy zasáhnou i udatné trpaslice.

Zazněl válečný roh, bitva započala.

lords-of-war-03

Tuto a další bitvy mezi různými armádami můžete zažít v karetní hře Lords of War. Hra je určená pro 2 hráče, jde o rychlou a dynamickou hru na 30-45 minut, kterou vytvořili dva angličtí učitelé Martin and Nick. Hru si vybral obchod Svět deskových her jako svůj první počin pro lokalizaci. Od začátku roku 2016 je tedy hra dostupná i v češtině!

A my se teď na ní podíváme podrobně.

Hra se prodává v krabičkách vždy po dvou armádách. V krabičce najdete vše, co potřebujete pro hru – pravidla, herní plán (mapa bojiště), 2 různé armády – každá po 36 kartách.

K dispozici jsou následující základní armády v těchto sadách:

  • Orkové pro trpaslíků – vyšlo v češtině
  • Elfové proti Lizardmenum (ještěrům) – vyšlo v češtině
  • Templáři proti Nemrtvým

lords-of-war-09

Dále pak byly v druhé vlně vydané znovu balíčky Orků a trpaslíků a Elfů a Lizardmeni tentokrát doplněné magií. Pro recenzi jsem měl k dispozici první 2 vyjmenované lokalizované balíčky, tedy bez magie.

Každá armáda je složena podle podobného klíče. Armádě velí generál a několik dalších nižších velitelů. Zbytek armády se pak podle síly dělí na další hodnosti – specialista, elita, veterán, četař, zelenáč.

Dále se pak karty dělí dle typu jednotek na pěchotu, jízdu, kopiníky, střelce a beserky. V základních pravidlech jsou speciální pravidla pro kopiníky a střelce, další typy jsou použity v rozšiřujících pravidlech.

lords-of-war-06

Karty jsou běžné kvality, celobarevné, pěkně graficky vyvedené. Jediné, co bych vytkl je, že znak jednotky a hodnosti se střídá někdy v levém rohu a někdy v pravém, což trochu znepřehledňuje držení karet v ruce.

Balíčky orků, trpaslíků, elfů i ještěrů jsou velmi podobné, poslední krabička – Templaři a nemrtví přidali do hry nový prvek – pohyb karet po hracím plánu.

Každá karta ve hře představuje jednoho bojovníka. Dominantou celé karty je obrázek bojovníka, dole je pak jeho jméno. V levém dolním rohu je barevný štít s číslem – to prezentuje vojákovu odolnost – obrannou hodnotu. V horním rohu (někdy levém, někdy pravém) je značka typu jednotky a erb s hodností. Nejdůležitější jsou šípky, které vedou k z některých stran nebo rohů karty – toto prezentuje sílu útoků, kterými tato postava kolem sebe útočí. U střeleckých jednotek je ještě doplněna tabulka s dostřelem a sílou střely.   U karet nemrtvých s Templářů je na některých kartách vyznačena šipka, kterým směrem se mohou pohybovat.

lords-of-war-10

Na začátku hry si každý hráč vybere jednu z armád, z balíčku odloží kartu generála a zbytek karet zamíchá. Do ruky si vezme 5 karet a přidá k nim generála.  Hráči mají mezi sebou hrací plán, kde jsou označena políčka pro položení prvních karet čísly 1 a 2. Toto představuje výzvu k boji. Poté si hráči doberou po jedné kartě.

Hráči se v jednotlivých tazích střídají, tah každého hráče se skládá ze tří fází – rozmisťování, vyřazování a posílení. Během první fáze generál vysílá do bitvy nového bojovníka. Hráč musí na herní plán umístit jednu kartu z ruky tak, aby aspoň jedna šipka útoku mířila na jednotku protivníka. Výjimku z tohoto pravidla mají podpůrné jednotky (kopiníci a střelci), kteří nemusí být umístěni do kontaktu s nepřítelem, ale pak musí sousedit se spřátelenou jednotkou.

Jakmile hráč umístí nového bojovníka do bitvy, okamžitě se vyhodnotí všechny souboje – na blízko, střelecké i jejich kombinace. Pokud na bojovníka míří šipky v součtu větší hodnoty, než je jeho obranná hodnota, je zabit. Vyhodnocení probíhají současně, tzn., že jednotka může podniknout sebevražedný útok, při kterém zabije soupeře, ale sama také zemře.

lords-of-war-14

Po vyhodnocení útoků je čas na přivolání posil. Máte 2 možnosti – můžete si dobrat kartu do ruky z balíčku armády nebo zpět do ruky povolat bojovníka z bitevního pole. Toto můžete provést za předpokladu, že nejde o bojovníka, kterého jste v tomto tahu vyložili, bojovník se neúčastnil útoky, při kterém byl zabita nepřítel a bojovník není pod útokem (nemíří na něj nepřátelské šipky).

Vítězství ve hře lze dosáhnout 2 způsoby. Vyhrává hráč, který jako první zabije 20 soupeřových jednotek, nebo ten z hráčů, který zabije soupeři 4 velitele (mezi které se počítá i generál), což způsobí chaos a rozpad nepřátelské armády.

V rámci testování hry jsem měl k dispozici 6 armády – orky, trpaslíky, elfy a ještěry, nemrtvé a tempáře. Každá armáda má trochu jinak sestavený balíček např. někde je více střelců, bojovníci útočí třeba slaběji a do více směrů apod.. Tomu musíte tomu přizpůsobit způsob vedení boje a nenechat se zatlačit do nevýhodné pozice.

lords-of-war-18

 

Ohledně vyvážení jednotlivých armád je to tak, že první 4 armády – orci, tpraslíci, elfové a ještěři jsou rovnocenné. Karty z podsledního balíčku – hlavně nemrtví jsou ale silnější – mají především více karet, které mají obranné číslo větší než 5, což znamená, že už je nelze porazit jedné karty, ale je nutné karty kombinovat.

Vlastní partie pak byly v případě obdobně schopných hráčů  velmi vyrovnané, hodně musíte reagovat na to, co vám přišlo na ruku a podle toho kombinovat – probírat postupně balík nebo naopak stahovat karty z bojiště.

Přestože hra je doporučená 12+, hrál jsem hru se syny 9 a 7 let a hra je baví. Zde jsem s výhodou využil toho, že armády nemrtvých i templářů více vydrží a hrál jsme tedy s mírným hendikepem. Oba syny partie bavily, pravidla díky jednoduchosti snadno pochopili a stali se rovnocennými soupeři (tomu mladšímu jsme musel občas poradit).

lords-of-war-20

Celkově tak jsou Lords of War příjemným a povedeným karetním počinem, který si určitě místo na českém trhu zaslouží a můžu je jen doporučit všem, kteří mají rádi karetní hry.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorNick Street, Martin Vaux
IlustraceSteve Cox
VydavatelBlack Box Games Publishing, Galakta, Heidelberger Spieleverlag, Svět deskových her
Rok vydání2012
Počet hráčů2 - 8
Herní doba30
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Wargame
MechanismyHand Management, Player Elimination, Variable Player Powers
RozšířeníLords of War: Elves versus Lizardmen 2 – The Magic and Monsters Expansion, Lords of War: Orcs versus Dwarves 2 – The Magic and Monsters Expansion, Lords of War: Orcs versus Dwarves – Return Fire Booster Pack, Lords of War: Orcs versus Dwarves – Reversal of Fortunes booster pack, Lords of War: Weather and Terrain Expansion Pack
RodinaSeries: Lords of War (Black Box)
Alternativní názvyLords of War: Orkové proti trpaslíkům, Lords of War: Orks gegen Zwerge, Lords of War: Władcy Wojny – Orkowie kontra Krasnoludy

Více o hře.

Recenze: Lords of War – když válečné bubny zní
Hra má jednoduchá pravidla, která vysvětlíte během mát minut. Její velikost je tak akorát do kapsy. Na druhou stranu rozhodně není jednoduchá, nabízí velké taktické možnosti a nutí vás improvizovat podle toho, co vám přijde na ruku. V tomto je také jediný prvek náhody. Všechny armády jsou silově vyrovnané, ale vyžadují zvláštní taktiku. Hra je rychlá okolo 30 minut.
Klady:

+ jednoduchá pravidla
+ karty bez textu
+ vyrovnané armády
+ krabička do kapsy
Zápory:

- ne každý snáší hru pod tlakem
- válečné štěstí se střídá, chvíli válcujete soupeře a pak se štěstí otočí
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Port Royal – obchodníci v přístavu