Recenze: Lotos – krása květinových lístků

lotus-01

Stonek a kořeny mohou být, jak chtějí silné, ale květina nemá nejmenší šanci na přežití, pokud nahoře pod laskavými paprsky slunce nevyrostou okvětní lístky. Jenže všechno je dvojsečné. A tak čím krásnější květ se urodí, tím zajímavější je rostlina pro lidi. A ti všechno zničí. Někdy jen pro touhu po pomíjivé kráse kytky, jindy se zdánlivě hlubším cílem – nesmrtelnost.

To všechno se ale stále zakládá jen na sobeckosti lidí. To nám ale nebrání užít si plně krásu květin v deskové hře Lotus. Pod jejím vznikem je podepsaná dvojice Jordan a Mandy Goddardovi, kteří do týmu přivzali také ilustrátora jménem Kane Klenko. Celá hra byla dokončena v produkci společnosti Renegade Game Studios a vyšla v roce 2016. My vzorek získali ale až zásluhou evropské distribuce v podobě firmy Esdevium Games. Pro nás všechny je ale skvělá zpráva především to, že Lotus vyjde letos česky v produkci společnosti REXhry!

Bílá krabička pokrytá květinami všude kolem a portrétem krásné květinové víly na víku je pouze o krapet větší, než by potřebovala být. Uvnitř najdeme balíček karet okvětních lístků pěti druhů od kosatce až po nejcennější (a titulní) lotus. Každá z nich naznačuje svoji hodnotu číslicí v levém horním rohu karty. K nim náleží také sada dalších dvaceti karet žolíků bez barevné příslušnosti (znak pod číslem). Podle něj roztřídí hráči karty na balíčky, z nichž každý připadne zamíchaný jednomu z hráčů. To žolíky začnou hru ve středu stolu a pouze čtyři horní vytvoří startovní nabídku.

lotus-06

Každý ze soupeřů si volbou barvy vybral také svého ochránce – motýla, housenku, berušku nebo vážku. Právě dřevěné figurky daného stvoření si hráči také rozeberou a položí před sebe hned vedle zmíněného balíčku. To neplatí pro stříbrné figurky starších ochránců, které společně s žetony speciálních sil a bodovacích žetonů zůstanou ležet stranou. Hráči si pak doberou každý čtyři karty ze svojí hromádky.

Jakmile se dostane k tahu, musí využít dva akční body. Na výběr má ale rovnou ze tří činností. Tou první je možnost vyměnit jednu až dvě karty z ruky za nové dvě z balíčku. Ty měněné pak musí hráč přemístit dospod svého dobíracího balíčku.

Mnohem zajímavější možnost je vybrat jednu z těchto čtyř karet a zahrát ji do společného prostoru, kde začínají kvést květiny. Každý druh kytky se zde může vyskytovat pouze jedenkrát a hráč tak vždy založí novou nebo přiloží svoji kartu k již existujícímu květu. Přikládáním hráči postupně vytváří z lístků vzor odpovídající bodovému počtu – tedy od čtyř až po sedm lístků. S připojováním nových karet jim pomůže grafika na kartách. Podle barev je možné vždy snadno i zpětně dohledat, které lístky připojil který hráč.

lotus-08

Neméně důležité jsou také figurky strážců. Za jednu akci je možné nechat jednu svoji postavičku přeletět nebo přelézt na jinou nedokončenou květinu. Právě v jejich síle je pomoci získat kontrolu nad danými kytkami. Na konci kola si pak aktivní hráč dobere zpět do čtyř karet a to nejen ze svého balíčku, ale i ze společné nabídky žolíků.

Jakmile získá některá z květin poslední z potřebných lístků, je plně rozkvetlá. Ihned je třeba rozhodnout, který z účastníků nad takovou kytkou získal kontrolu. Získá ji hráč, jehož symbol se na kartách opakuje nejčastěji. K součtu přispějí také již zmiňovaní strážci. Jeden nebo více soupeřů (v případě remízy) tak může získat odměnu – buď pět vítězných bodů (žeton dané hodnoty) nebo destičku speciální schopnosti. Tu může použít kdykoliv ve zbylém průběhu partie.

Kompletní květinu ale získá hráč, který přiložil její poslední lístek a celou sadu karet přiloží do svého bodovacího balíčku. Každá takto získaná karta má hodnotu jednoho bodu. To figurky strážců se navrátí ke svým majitelům. Z destiček je pak možné získat další (starší) strážce, ale také možnost držet v ruce více karet.

lotus-13

Jakmile některý z hráčů dobere poslední kartu svého balíčku, jedná se o poslední kolo partie. Poté si účastníci rozeberou podle kontroly i nedokončené květiny a nastává čas bodování. Jednotliví soupeři si nyní sečtou body ze svých destiček s počtem karet skórovacího balíčku. Ten, kdo má bodů nejvíce, se stává vítězem.

Lotus je krásnou a elegantní převahovou karetní hrou. Ne, není na tom všem nic víc, než by se zdálo. Hráči prostě vybírají karty z ruky a přikládají je do středu stolu. A tak je největší zbraní hry její vizuální zpracování. No a ono to opravdu stačí! Hra totiž vypadá naprosto fantasticky a ve chvíli, kdy na stole rozkvete první květina, získá si vás.

Všechno ostatní je přesně takové, jaké od podobné hry čekáte. Hráči mají stejnou sadu karet, ale dobírají si postupně ze zamíchané hromádky, takže vždy záleží trochu na štěstí. Velkou roli hraje ale také taktika ve volbě akcí, protože špatných karet je možné se dočasně zbavit. Příště až přijdou, může být situace úplně jiná.

lotus-16

O zvrat v každé bitvě o květinu se starají figurky strážců. Ovšem nestačí mít své karty v největším počtu, je důležité být také tím, kdo jako poslední přiloží kartu. No a tady už závisí na pořadí tahu a také na tom, jak budou hrát ostatní před vámi. Nikdy není jisté, že soupeř má kartu, kterou potřebuje, takže se někdy vyplatí riskovat.

Všechno to je velmi jednoduché a pravidla snadno a rychle vysvětlíte. Bohužel partie jsou si dosta podobné, protože květiny se nikdy neliší a to platí i pro žetony speciálních akcí. Jiné je tak pouze pořadí karet lístků a to nestačí. Hra se tedy začne opakovat, ale to je nepříjemné pouze v případě, že byste chtěli hrát Lotus pořád. Jako občasná lehká zábava totiž funguje skvěle a to především v rodinách a týmech začátečníků. Ti všichni ocení herní dobu blízkou třiceti minutám. O převahu je docela dobře možné bojovat i ve dvou, protože květin je více a tedy i možností hraní. Ale partie netrpí ani při maximálním počtu čtyř, ačkoliv je více chaotická.

lotus-19

Lotus vypadá krásně a naláká vás nejspíš na toto pozlátko jako na slaďoučký med. A ten je naštěstí současně i chutný. Především v prvních partiích, kdy je Lotus nový. Později začnete vnímat, že se na hře nic moc nemění. Ale i tak se jedná o velmi solidní zábavu, pokud hledáte krásně vypadající hru vhodnou pro začátečníky.

AutorJordan Goddard, Mandy Goddard
IlustraceAnita Osburn, Chris Ostrowski
VydavatelRenegade Game Studios, GoKids 玩樂小子, Hobby Japan, Lifestyle Boardgames Ltd, REXhry
KategorieCard Game
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Kill Steal, Layering, Set Collection
RozšířeníLevel Up Loot: One, Lotus: Loves Me Not Tokens, Santa's Renegades
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Digital Implementations: Google Play, Mechanism: Partially overlapping cards, Theme: Flowers, Theme: Nature
Alternativní názvyLotos, Лотос, ロータス, 莲花

Lotus je elegantně vypadající hrou. Pokud vám tohle stačí ke štěstí, pak se určitě nebudete zlobit, že je to v podstatě jednoduchá převahovka. Hráči přikládají karty se snahou mít zde nejvíce symbolů strážců. Karty mají různou hodnotu, ale situaci zamíchají především figurky strážců. Hru máte příjemně pod kontrolou v nižších počtech, zatímco ve čtyřech už je vše hodně o náhodě. Jenže ani fakt, že partie jsou si velmi podobné nevyváží fakt, že Lotus vypadá nádherně a fajn se i hraje.

+ krásné zpracování
+ více kytek k přikládání
+ odměna i v podobě akčních destiček