Recenze: Machi Koro – rozpočet města do vlastních kapes

machi-koro-14

Po dlouhé kampani, statisících rozdaných úsměvech, tisících podání rukou a stovkách poplácání po zádech je tu konečně odměna. Sladká vůně zbrusu nové kanceláře, která mi otevírá dveře a čeká, až se do ní nastěhuju. Místo, odkud můžu změnit všechno, nebo nic. Záleží jen na odvaze a vlastních přáních. Moje jsou jasná od začátku, kdy jsem vstoupil do politiky. Pořádně se napakovat!

Takhle nějak budete moci manipulovat veřejnými financemi i vy. Právě za tím cílem vznikla karetní hra Machi Koro, ve které může být zkorumpovaným starostou každý z nás! Jedná se o dílo Masao Suganumy, který původně nápad vydal pod hlavičkou Japon Brand (respektive Grounding). Dva roky po prvním vydání (2012) se šance chopila společnost KOSMOS, která vydala hru pro německý trh. Od té doby se krabička dočkala rozšíření a dokonce deluxe edice (2015). Autorem ilustrací však stále zůstává původní Noboru Hotta.

Karetní nátuře hry odpovídají rozměry modré krabičky, na jejímž víku vidíme město a na pozadí nejspíš horu Fudži. Uvnitř krabice na všechny hraníchtivé zájemce čeká balíček více než stovky karet. Ty jsou hlavním prvkem hratelnosti a do posledního listu představují nějaké budovy, o které lze obohatit hráčská města. Rozdělit je tak podle zadní strany lze pouze na startovní karty, obyčejné budovy a velké projekty, které jsou součástí volebních slibů. Ke hře ale patří také arch s kartonovými mincemi ve třech hodnotách a dvojice klasických kostek s puntíky.

machi-koro-05

Na začátku partie každý z účastníků dostane právě dvě startovní karty představující pole a pekárnu. Mají nulové náklady na stavbu, takže si je mohou dovolit i ty nejmenší městečka. K tomu si každý z nastupujících starostů vyloží čtyři karty velkých projektů. Ty jsou ve všech sousedních městech stejné – nádraží, nákupní centrum, věž a park. Karty zatím budou ležet šedou stranou vzhůru, aby bylo jasné, že o jejich zkompletování si zatím všichni mohou nechat pouze zdát. Do začátku každé z měst dostane tři mince. Ve středu stolu pak hráči připraví nabídku budov a to v patnácti hromádkách podle typu.

Začínající hráč si vezme do ruky jednu kostku a hodí. Každá postavená budova v hráčově vlastnictví má ve své horní části číslici v rámečku. Ta odpovídá hodnotě kostky, která ji aktivuje. Pouze v takovou chvíli hráči přinese budova nějaký zisk. Zajímavé však je, že zatímco některé karty požadují, aby si hodnotu hodil hráč sám (symbol jedné figurky), jindy starostovi peníze tečou, i když je na tahu někdo jiný (zástup figurek). Liší se ale i místo, odkud finance přichází – mohou jít z veřejného rozpočtu nebo z kapes jiných účastníků partie – zde záleží na textu dané budovy.

Samotný tah se tedy vlastně skládá pouze z hodu kostkou a vybrání zisku všemi hráči. Poté už má aktivní starosta možnost pouze postavit jednu budovu a to buď ze společné nabídky ve středu, nebo jeden ze svých velkých projektů. Za obojí ale musí zaplatit dostatečným počtem mincí. Díky tomu si může kartu vzít (v případě velkých projektů otočit), položit před sebe a v budoucích tazích využívat jejího příjmu nebo dovedností.

machi-koro-07

Hráči pokračují v aktivaci budov, sbírají finance a za ně zvelebují svoje město. Ale navzdory úvodnímu příběhu není cílem získat co největší hotovost. Místo toho se stane vítězem ten, kdo jako první dokáže postavit svůj čtvrtý velký projekt, a tak dostát svému volebnímu slovu. Otočením čtvrté karty se tento hráč stává okamžitě vítězem partie.

Machi Koro je kouzelnou malou karetní hrou. Svojí návykovostí a rychlostí nám připomíná podobně rozměrnou krabičku jménem Port Royal. V obou případech se jedná o velmi přístupné karetní hry, které se skvěle hodí pro všechny příležitosti.

Základním problémem a kazisvětem zážitku pro někoho může být, že veškerý přísun peněz řídí náhoda. Pouze tečky na kostkách mohou hráče potěšit a přinést nějaký ten zisk. Ale tady nastupuje na scénu taktika versus riziko, které jsou účastníci partie schopní podstoupit. Obojí se může vyplatit a je jen na hráči, jestli se rozhodne pro jistotu a pokusí se pokrýt všechny číslice nebo vsadí pouze na některé z nich. Systém příjmů ale je prakticky totožný jako ve slavných Osadnících z Katanu, což vlastně nakonec může být i poklona.

machi-koro-03

Některé budovy jsou zajímavější tím, že přináší zisk z hodu ostatních. Ovšem na jiných budovách zase najdete číslice sedm, osm či devět. A tady asi trochu zaváháte, protože jedna kostka má puntíků jen šest. V pozdější fázi si hráč může postavit nádraží a tím získá možnost výběru, jestli bude házet jednou nebo dvěma kostkami. Jejich výsledek se vždy sčítá.

Ve hře je ale také poměrně velká úroveň zákeřnosti. Hráč se může zaměřit na kradení mincí ostatním. Navíc je možné postavit i několik budov stejného typu, takže někdy může být praktické je vykoupit ostatním protivníkům. Ale ani v nižších počtech naštěstí nemá absence konfliktů zásadní vliv na zážitek. Počty ovšem ovlivňují sílu červených karet, které jsou silnější, čím víc hráčů se účastní (ve třech fungují nejlépe). Partie je rychlá, protože tahy se střídají rychle a celá partie se bez problémů vejde do třiceti minut, někdy i méně.

Financí ale zase tolik není, a tak je důležité je točit chytře. Pouze tak se může podařit našetřit čtyřikrát deset, šestnáct či dokonce dvaadvacet zlaťáků na stavbu vysílací věže. Právě hospodaření s penězi je nakonec tou hlavní cestou k vítězství. Odpověď na klasickou otázku šetřit nebo podpořit další příjem tak bude pouze a jen na vás.

machi-koro-11

Zpracování hry je barevné a graficky působivé. Zajímavá hranatá grafika ke hře pěkně sedí a je přehledná. Karty vydrží neustálou manipulaci. Ocenit musíme také pravidla, která jsou jednoduchá, ale přesto obsahují řadu názorných příkladů, které pomohou těm méně zkušeným s případnou nejistotou. Snad se dočkáme i krabičky v českém jazyce a zájemci nebudou muset louskat němčinu na kartách.

Machi Koro je parádní zábavou, na které oceňujeme nejen rychlost, ale také přístupnost. Náhoda si samozřejmě bude hrát s vaším příjmem, ale přesto lze správnou volbou karet své šance ovlivnit. Machi Koro tak nezbývá než doporučit a to nejen pro rodiny, děti, ale i pro hráče, kteří si rádi jen tak odpočinou u nenáročné karetní zábavy.

AutorMasao Suganuma
IlustraceNoboru Hotta, Ian Parovel, Mirko Suzuki
VydavatelGrounding, Devir, Dragonfly Publishing, Gameland 游戏大陆, GoKids 玩樂小子, HaKubia, Happy Baobab, Hobby World, HomoLudicus, IDW Games, Japon Brand, KOSMOS, MINDOK, Moonster Games, NeoTroy Games, Pandasaurus Games, uplay.it edizioni, White Goblin Games
(68 voters)
KategorieCity Building, Dice
MechanismyDice Rolling, Race, Random Production
RozšířeníMachi Koro: Dice Tower Promo Cards, Machi Koro: Fabrique de jouets du Père Noël, Machi Koro: Gaming Mega Store, Machi Koro: Großstadt-Erweiterung, Machi Koro: Harbor, Machi Koro: Millionaire's Row, Machi Koro: Millionaire's Row Event Construction Kit, Machi Koro: Plus, Machi Koro: The Harbor & Millionaire's Row Expansions, Minivilles: 5-6 Extension, Stadt Land Spielt Limitierte Sonderdrucke 2015
RodinaCountry: Japan, Digital Implementations: Yucata, Game: Machi Koro, Mechanism: Tableau Building, Misc: LongPack Games, Misc: Watch It Played How To Videos, Theme: City
Alternativní názvyCiudad Machi Koro, Machi Koro: Fatevi un Giro in Città!, Minivilles, Мачи Коро, Мачі коро, מאצ'י קורו, นครสนุก, 街コロ, 骰子街, 미니빌

Machi Koro je hra, ve které každý staví na svém kousku stolu malé městečko z karet. K tomu potřebuje příjem, který mu ale zase plyne pouze z dalších karet, postavených budov. Začarovaný kruh narušuje kostka, která rozhoduje o tom, které místo zrovna příjem přinese. O vítězi ale dlouho nebude rozhodnuto, protože hráči si penízky z banku mohou navzájem krást. Náhoda a absence strategie z ní nedělá automatický hit u úplně každého. Hra je to ale veskrze svižná, krátká a zábavná. Machi Koro je parádním počinem pro rodiny a začátečníky, u kterého si odpočinou, ale současně zasoupeří.

+ velmi jednoduchá hra
+ parádní pro rodiny
+ rychlé tahy i celá partie