Recenze: MammuZ – vyhynulé druhy útočí

mammuz-15

Mamuti mohli být kdysi nejlepším přítelem veverek. A dinosauři se zase mohli přátelit s celým myším druhem. To už se nikdy nedozvíme. A přesto je tu jedna šance, jak by se všichni mohli vrátit mezi nás a společně si zahrát hru o životě a vyhynutí.

Právě takovou hrou je malá karetní krabička s názvem MammuZ. Ta původně pochází z produkce společnosti Hobby World a jmenovitě z hlavy Nikolaye Pegasova. A zatímco tato původní verze vyšla už v roce 2012 v ruštině, teď ji máme možnost vyzkoušet i my. V tom má prsty firma Abacus Spiele, která ji vydala jako novinku pro rok 2015.

V malé krabičce s fialovým mamutem a jeho kamarádkou veverkou nenajdeme kromě pravidel nic jiného, než dvě hromádky karet. Těch je dohromady 58 a z nich je celkem padesát opravdu herních. Zbývajících osm představuje všechna zvířátka, která máme na kartách dostupná a to s jednou číslicí v jejich barvě. Tato hodnota vyjadřuje, kolikrát se nachází v regulérním balíčku.

mammuz-04

Přímo karty zvířátek nepotřebují kromě obrázku vůbec žádné další informace, ale přesto ve všech rozích najdeme zopakované totéž číslo vyjadřující jejich náchylnost k vyhynutí. Zbývajících šest karet představuje velké překvapení – jsou na nich dinosauři, kteří zde slouží jako jakési akční karty se symboly v rozích vyjadřujícími jejich přímý efekt.

Na začátku partie tak osm informativních karet hráči rozloží do středu stolu, aby je všichni viděli. Časem se mohou stát také místem, kam zamíří vyhynulá zvířátka. Zatím se ale do partie zapojí pouze některé karty a to podle počtu účastnících se hráčů (obvykle chybí myšky a několik dinosaurů). Všechny vytříděné karty je třeba zamíchat a rovným dílem rozdělit mezi protivníky.

Zvolený začínající hráč má nyní tu čest vyložit první sadu karet ze své ruky. Může se jednat o jednu až čtyři karty, které položí obrázkem dolů před sebe. Jakmile leží bezpečně na stole, oznámí protivníkům, o jaký druh zvířete se jedná. Jenže protože jsou karty položené obrázkem dolů, může mluvit pravdu nebo si naprosto vymýšlet. Sada tak může být složena z libovolných karet a nikdo se to nejspíš nedozví. Ostatní se jeho volbou a prohlášením řídí a vykládají skupinky karet, které by měly obsahovat také ohlášené zvířátko.

mammuz-06

Opačná situace může nastat pouze v případě, že v pořadí následující hráč jeho prohlášení zpochybní. Pro ukojení svojí nedůvěřivosti může vybrat a otočit jednu ze skupinky karet a přesvědčit se na vlastní oči. Pokud bylo jeho podezření oprávněné, všechny v kole odehrané karty míří k podvodníkovi. Jestliže se ale vinu prokázat nepodaří, dostane karty nevěřící Tomáš.

V každém případě pak nastává čas vrhnout se na další kolo. Všechno může být ještě trochu jinak, pokud odhalenou kartou je dinosaurus. Ti mají speciální efekty a mohou přiřknout karty za trest některému z hráčů, odložit je jako trestnou hromádku do příštího kola nebo je může sežrat Tyrannosaurus Rex.

Z toho všeho je jasné, že obdržení nových karet není žádnou dobrou zprávou. A proto není žádným překvapením, že hráčům nejde o nic jiného, než o zbavení se všech svých karet. Ovšem právě poslední odehraná karta by měla být vyložena v souladu s pravidly, protože následující hráč má povinnost ji zpochybnit a tedy i šanci vrátit radujícího se vítěze zpět. Jen v případě, že je vše v pořádku, může se hráč radovat.

mammuz-10

MammuZ jsou rychlou a zábavnou karetní hrou. O tom není pochyb a možná jste to i vy vycítili z pravidel. Pokud má někdo z vás rád blafování, tady bude ve svém živlu. Podobně jako třeba ve hře Prohis, i tady je všechno o důvěře a nedůvěře k protivníkům. Správně načasovaný tah může některého z nepřátel poslat ke dnu. Ale jediná chybička a ten, kdo s bublinkami a kotvou na noze padá do temnoty, jste vy.

Tenhle pocit nejistoty ve hře přetrvává po celou partii. Jedna chyba vítězství ani prohru nedělá, protože zbavení se všech karet je záležitostí na několik kol. Pozice ve hře se ale často mění a nikdy si nemůžete být jistí, jestli zrovna tentokrát nebudete při podvádění odhaleni. A zcela čistí také nemůžete zůstat, protože vám to nedovolí karty v ruce.

Velkým zvratem jsou karty dinosaurů, které umožňují určitou taktiku. Pokud si umíte dobře spočítat, že protivník se chystá vás prokouknout, pošlete mu tam dinosaura, který ho i v případě úspěchu donutí spolknout všechny ležící karty. Pak není nad takový vítězný pocit.

mammuz-13

A tahle krátká partie je takových napínavých momentů plná, především pokud se jí účastní větší počet protivníků. Ale protože se zpochybňování týká pouze přímých soupeřů, není zde tak významný vliv úbytku účastníků. I ve třech zůstává hra stále zábavná a to také pro děti od osmi let. Je to dobrá rodinná zábava, protože děti rády lžou, skrývají a odhalují přetvářku ostatních. Připravte se tak na spoustu úsměvných okamžiků. To vše ve velmi příjemné herní době kolem čtvrthodiny.

Hře to moc sluší a obsahuje řadu velmi povedených a barevných ilustrací, které děti budou mít rády od prvního pohledu. Kromě karet se v krabičce nic nenachází, takže pouze ony mohou vytvořit dobrý dojem a naštěstí se jim to daří.

MammuZ je velmi dobrým adeptem na lokalizaci. Jednu dobu tu byl přebytek malých karetních her a teď se kamsi vytratily. Tahle novinka je velmi zajímavou možností, jak se k této tradici vrátit. Hra má solidní potenciál, umí dobře zabavit a zaujme hromadu hráčů, ať už náročných nebo začátečníků. MammuZ je krásně jednoduchým karetním počinem, který si zaslouží i vaši pozornost.

AutorNikolay Pegasov
IlustraceFiore GmbH, Ilya Komarov
VydavatelABACUSSPIELE, Cube Factory of Ideas, DV Games, Hobby World, Kaissa Chess & Games
Počet hráčů3 - 7
Minimální věk7 and up
(7 voters)
KategorieAnimals, Bluffing, Card Game, Memory
MechanismyHand Management, Memory
RozšířeníSauries: Tyrannosaurus Promo
RodinaAnimals: Dinosaurs, Animals: Mammoths, Card Games: Shedding / Stops
Alternativní názvyDinopody, Sauries, Το Μαμούθ και η Παρέα του, Заврики

Recenze: MammuZ – vyhynulé druhy útočí
MammuZ je elegantní karetní hrou točící se kolem blafování. Hráči vykládají karty a tvrdí o nich, že jsou něčím, čím ale ve skutečnosti nemusí být. Je pouze na jejich sousedovi, jestli jim uvěří, bude pokračovat ve hře nebo se je pokusí usvědčit ze lži. Všechno to plyne velmi rychle a je plné zvratů od začátku do konce. Karty dinosaurů umožňují trochu toho plánování a kontroly, ale to nemění nic na faktu, že náhoda je tím hlavním prvkem. MammuZ je ale přesto milou a zábavnou karetní hrou, která na trhu má zaručeně svoje místo.

+ pěkné ilustrace
+ zábavná a rychlá hra
+ blafování