Recenze: Masters of Gridiron – americký fotbal jednoduše

Masters of Gridiron - balení

Domácí už jsou nastoupení na hřišti a předvádí tam parádičky. Naše malé nezkušené mužstvo je vlastně ve skutečnosti pro ně jen mouchou, kterou musí zašlápnout na svojí cestě za obhajobou titulu. Jenže i když je polovina hráčů velkou ligou naprosto nepokřtěná a máme nezkušeného trenéra, věříme si. Trocha nadšení někdy stačí, aby i ten nejmenší mravenec povalil na zem slona.. Organizátoři nám konečně dávají pokyn k nástupu. Diváci pískají, ale já je neslyším. Vítězství bude naše..

Masters of Gridiron se jmenuje sportovní karetní hra, která absolvovala na začátku roku svoje představení na serveru Kickstarter. A úspěšně, protože vybrala přes 20.000 dolarů, tedy o dva tisíce víc, než autoři požadovali. V době, kdy probíhala kampaň, jsme měli možnost hrát svoji vlastní Gridiron ligu v České republice a to vše jen díky faktu, že jsme dostali preview balíček od autora hry, Connora Millikena a jeho společnosti Sports Mogul Inc.

V tomto případě nemá cenu příliš popisovat balení jako takové, protože žádná krabička neexistuje. Samotná hra se ale skládá z několika karetních balíčků a pravidel, což bude také v budoucnosti nejspíš všechno, co v boxu dostanete.

Masters of Gridiron - připravená hra

Většina karet balíčku představuje konkrétního hráče s jeho jménem, údaji a statistikou ve spodní části. Nahoře následuje název týmu (bez loga, protože hra nemá licenci NFL), cenou, pozicí a především čtveřicí čísel, kolem kterých se souboje ve hře budou točit – obrana, přihrávka, pokrytí prostoru a odzbrojení. Všechny karty se pak podle zadní strany dělí na obranné a útočené.

Jenže pak tu jsou ještě zelené taktiky, jejichž vzhled se často liší. Většinou ale obsahují opravdový plán s pohyby hráčů, možnost útoku, ale také bonus ke kombinaci s některými typy hráčů. Všechny týmy pak mají také nějaké svoje specifické karty taktiky. Každá z nich má na sobě vytištěnou také hodnotu gólu (tři nebo sedm).

Na začátku partie si hráči mohou sestavit tým z různých hráčů. Vždy na to mají horní limit 100 milionů dolarů, což je plat hráče uvedený v pravém horním rohu každé karty. Každý z hráčů si připraví jedenáct útočných a stejný počet obranných karet. Navíc musí sestavit také balíček taktických karet (Playbook), kterých je 24.

Masters of Gridiron - připravená hra

Z těchto všech karet si hráči odloží stranou horních osm karet pro prodloužení. Zbývající hromádku rozdělíte na trojici balíčků podle zadní strany. Každou sadu je třeba zvlášť zamíchat. S jejich pomocí si trenér vytvoří startovní ruku karet složenou ze tří útočných, tří obranných karet a čtyř taktik.

V průběhu zápasu se hráči střídají v roli útočníka. Každý má možnost jedenkrát zaútočit, pak je na řadě ten druhý. Útočník jednoduše vybere jednu kartu taktiky a jednoho hráče z pole, kterého drží v ruce a zahraje je obrázkem dolů. Ohlásí soupeři, jestli se snaží o touchdown nebo o gól z pole. Podle taktiky vybere hodnotu z karty hráče a prozradí hodnotu protivníkovi společně s typem obranného manévru, který mu taktika povoluje použít.

Úspěch útoku a vstřelení gólu pak závisí jednoduše na porovnání dvou hodnot na kartách. Vyšší hodnota pro střelce znamená získané body. Hráč si jednoduše položí skórovanou kartu taktiky před sebe. Její hodnota se mu bude přičítat ke skóre. V opačném případě obránce zastavil snahu o vstřelení gólu.

Masters of Gridiron - rozehraná hra

V obou případech si hráči doberou karty tak, aby měli znovu deset. Partie končí ve chvíli, kdy hráčům dojdou jejich karty útoku a obrany. V tuto chvíli oba protivníci porovnají skóre, které svítí na tabuli a tým s vyšší hodnotou se stává vítězem zápasu.

Masters of Gridiron je velmi akční a rychlou hrou pro dva protivníky. Jeden útok střídá druhý a hráči nemají ani chvíli možnost se nějak nudit. Současně je ale vše tak jednoduché, že mohou svoje oblíbené týmy řídit i menší děti, mezi nimiž je mnoho fandů tohoto sportu.

Největším lákadlem pro všechny fanoušky amerického fotbalu je dozajista taková lehce sběratelská náplň. Ne, nebojte, žádné dokupování karet ve stylu CCG nebo LCG (sběratelských karetních her) se nekoná. Ovšem každá karta z týmu je věnovaná jednomu skutečnému hráči, včetně jeho údajů a také statistik pro rok 2012. To působí ohromně pozitivním a komplexním dojmem a přidává hře na atmosféře a reálnosti.

Masters of Gridiron - karty

Kromě toho oceníte také přehledné rozložení dat na kartách. Máme informace, že drobné nedostatky (jako chybějící očíslování karet podle reality, abyste mohli vždy sestavit zpět původní složení týmu) už jsou vychytané a nebudeme je tedy vůbec zmiňovat jako mínusy.

Velkou výhodou hry je fakt, že se nemusíte vlastně vůbec držet týmů. Místo toho si můžete sestavit svůj tým nebo o něj uspořádat aukci. Pravidla sice v současné verzi tyto možnosti nepodporují, ale do vydání se to změní. Pak mají hráči mnohem lepší kontrolu nad tím, kterým směrem se jejich tým zaměří.

Samotné složení týmu (i v rámci vašeho vlastního mužstva) má velký vliv, ale nakonec si stejně do ruky doberete pouze některé z nich. A tady už náhoda opravdu rozhoduje o výsledku, což je možná trochu škoda.

Masters of Gridiron - karty

Bohužel pro Masters of Gridiron jsme poměrně nedávno hráli vynikající švédský Forceball, který se snaží také napodobovat sport. Ten není sice reálný, ale velmi se pojetím blíží hokeji. V simulaci rychlých výměn míče a skórování dělá lepší práci, ačkoliv je to za cenu složitějších pravidel a delší hratelnosti. Záleží tedy na vás, jakou náročnost hry preferujete.

Ačkoliv se na první pohled jedná o hodně náhodnou zábavu (podobnou karetní Válce), ve skutečnosti vám hra dává překvapivé možnosti taktizování. A teď nemluvíme pouze o sestavení týmu, ale i správném odhadování protivníka a hraní karet ve správnou chvíli. Někdy je lepší prohrát jeden souboj, abyste později zaútočili a otočili vývoj. Některé opravdu silné karty je prostě škoda si vystřílet hned na začátku.

Jenže duel je velice rychlý, takže ono moc času na ponechávání karet nemáte. Celá partie se snadno vejde do patnáctiminutové přestávky reálného zápasu. A to je skvělé, protože s takto jednoduchými pravidly bychom právě takovýto čas očekávali. Díky tomu vlastně ani nelze příliš kritizovat menší kontrolu nad hrou, která ale zůstává v určité míře zachovaná.

Masters of Gridiron - karty

Vaše hra závisí vždy na kartách z Knihy taktik (Playbook, jmenuje se společná hromádka rozehrávek), která vám umožní vždy použít jednu svoji vlastnost (například příjem míče) proti některé vlastnosti protivníka (v tomto případě bránění ve hře nebo pokrytí). Někdy si útočník může vybrat ze dvou vlastností soupeře, jindy taktika jasně říká, co je třeba k zastavení útoku. A pak tu jsou i týmové pomocné karty, které přidávají další bonusy.

Masters of Gridiron jsou pěknou a rychlou karetní hrou. Vlastně bychom dříve ani nevěřili, že je možné vyrobit zábavnou hru kolem mechanismu porovnávání dvou čísel na kartách. Ale vzhledem k dobrému tématu, atmosféře karet a kartám taktiky to všechno dává smysl. Tady opravdu vyhraje ten lepší, a pokud taháte za ten kratší konec, pak jste zklamali jako trenéři. Sestavili jste špatně svůj tým..

AutorClay Dreslough, Connor Milliken
IlustraceClay Dreslough, Angi Shearstone
VydavatelSports Mogul, Inc.
Počet hráčů2 - 2
Herní doba15
KategorieCard Game, Sports
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Simulation
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Players: Two-Player Only Games, Sports: American Football / Gridiron

Masters of Gridiron je jednoduchou fotbalovou hrou, která na první pohled nemá co nabídnout. Jenže právě naopak zaujme všechny milovníky budování balíčků, sportu a rychlé zábavy. Partie jsou bleskové, protože jde pouze o porovnávání dovedností jednotlivých fotbalistů. Přitom ale ve hře je dostatečný vliv taktiky právě za přispění stejnojmenných karet. Na kartičkách najdete statistiky jednotlivých hráčů, což potěší fandy. Kromě toho je hra zábavná, ačkoliv její výsledek významně záleží na náhodě. Pokud vám to ale nevadí, pak je Masters of Gridiron příjemnou karetní sportovní hrou.

+ bere jednoduchý mechanismus a dělá z něj zábavu
+ taktika
+ příprava týmu na zápas