Recenze: Of Dreams & Shadows

of-dreams-and-shadows-01

Když se svět začne nořit do temnoty, jakýkoliv paprsek se hledá těžce. Obracíme se ke všem nadějím, které se objeví. Voláme k bohům na obloze i mezi námi a toužíme po nějakém záblesku. V myšlenkách se nemůžeme zbavit těch nejhorších představ a pořád v duchu i nahlas voláme. Pomozte! Kdokoliv..

A někdo určitě odpoví. Mluvíme o skupince hrdinů, kteří se v deskové hře Of Dreams & Shadows postaví na stranu dobra. Celou ji vytvořil Gordon Alford a to včetně příběhu na pozadí. Co by ale byl celý svět bez patřičných ilustrací, které vytvořila trojice Matt Forsyth, Steven Presiman a Simon Buckroyd. Hra byla představena na veletrhu Spiel 2016 v Essenu.

Temnotě odpovídá i stínování samotné krabice, na níž hrdina vstupuje do tajemné jeskyně pod kořeny stromu. Pod nimi pro hráče roste velký rozkládací herní plán s mapkou světa plnou míst, kde lidé prosí o pomoc. V pravém horním rohu ukazuje také kolečko osudu, které hráči na začátku partie zabydlí žetonem na startovní pozici.

of-dreams-and-shadows-09

Hráči si vyberou každý svého hrdinu, jehož kartu dostanou a k ní také startovní výbavu zdrojů a nějaké počáteční mince. Poté svoji figurku postaví na startovní lokaci, která k danému charakteru přísluší a označí startovní hodnoty vůle a životů na společných stupnicích. Hráči ale už začnou spolupracovat a vyberou si svého záporáka. Podle jeho pokynů zabydlí mapu příšerami, žetony stínů a nepřítel určí také startovní úkol pro celý tým. Hráči pak zamíchají všechny balíčky a připraví je vedle mapky, stejně jako zásobu zlaťáků. Posledním krokem pak je odhalení horních pěti karet zdrojů. Hon na padoucha začíná.

Partie se dělí na dva akty. První je přípravou na finální souboj. Po pěti tazích pak do hry vstoupí finální boss a začne hráčům otravovat život. Hrdinové se v kole střídají v závislosti na agilitě od nejrychlejšího k nejpomalejšímu. Vždy pak může využít tři akční body, které lze rozdělit libovolně mezi řadu aktivit. První a hlavní je pohyb mezi místy spojenými cestičkami na mapě. Za jeden bod na sousední pozici.

of-dreams-and-shadows-03

Může si ale předávat výbavu se spoluhráči, odpočívat (doléčit dvě zranění), kouzlit nebo používat některou ze svých dovedností (k získání dalších karet nebo jiných výhod). Kromě toho má také hrdina pozitivní vliv na všechny kolem sebe, takže může za jednu akci odstranit žeton stínu z místa, kde se nachází. Pokud se postava nachází v některém z měst, může po zaplacení zlata nebo splnění jiného požadavku získat jednu z vyložených pěti karet (uvolněné místo je ihned zaplněno).

Veškeré získávání karet se ale pojí s důležitým konceptem, který patří ke všem hrdinským eposům – hody kostkou na úspěch proti nějaké obtížnosti (hodnotě).  K jejímu výsledku přičte svoji dovednost z karty a výsledek porovná. Tím zjistí, jestli byl test úspěšný nebo ne.

Poté už všichni hrdinové, kteří skončili pohyb na políčku s příšerou, prověří své schopnosti v bitvě. Hráč si tak přidá k výsledku hodu sílu (might), ale může navíc za utracení bodu vůle (willpower) výsledek přehodit. Ve svém držení mohou hrdinové mít také karty, které jejich startovní úroveň dovedností dále upravují. Hodnota zranění je pouze tolik, o kolik výsledek přesáhne obranu nepřítele. Ten si ovšem ihned připraví odvetný úder, proti kterému se hráč musí bránit opět hodem kostkou v kombinaci s pohyblivostí (agility). Do bitvy se může připojit více hrdinů a lze z ní naopak utéct.

of-dreams-and-shadows-04

To hrdinové jsou poraženi, pokud jejich hodnota zdraví nebo vůle klesne na nulu. Po odehrání veškerých bojů si hráči vylosují každý jednu kartu scénáře a navzájem si je přečtou. Musí splnit úkol, který jim karta ukládá, což obvykle předpokládá nějaké splnění testu s hodem kostkou. Na kartě jsou natištěné dopady úspěchu i neúspěchu a může přinést odměny nebo naopak penalizace. Kolo je zakončené událostí a posunem ukazatele. Poté začne druhý akt, ve kterém se některé prvky začnou řídit pokyny z karty bosse.

Hráči se tedy nejdříve společnými silami připravují a bojují s narůstající temnotou. To proto, že partie může skončit jejich společným neúspěchem. Žetony temnoty i nepřátel se mohou stát mnohem větším nebezpečím v druhém aktu, takže je dobré se s nimi vypořádat dříve. Druhý akt trvá opět pět kol, pokud nedojde dříve k poražení všech hrdinů (ti se na rozdíl od prvního aktu nemohou vrátit) nebo záporáka. Po odehrání všech kol si hráči ještě přečtou textový výsledek.

Of Dreams & Shadows vstupuje do žánru, ve kterém je poměrně velká konkurence. Hráči bojují společně proti svému společnému osudu v podobě ultimátního závěrečného nepřítele. Ten ale vstoupí do hry až po několika kolech, ve kterých si mají hrdinové možnost připravit pevnější půdu pod nohama. Identitu svého protivníka totiž od začátku znají a vědí, na co se připravit.

of-dreams-and-shadows-15

Právě ta příprava je často důležitější než druhá fáze, protože hrdinové potřebují mít v držení dostatek zbraní a dalšího vybavení, kterým si pak zlepší svoje šance proti závěrečnému nepříteli. Tady je také okamžik, kdy určitě využijí možnost spojit síly v jednom boji. A tady určitě vynikne fakt, že se jedná opravdu o čistě kooperativní hru, ve které si po většinu času účastníci pouze radí, ale mají i jedinečnou šanci se bít na společném poli.

Hra je ale překvapivě hodně závislá na náhodě. Kostky rachotí téměř pořád, protože spousta aktivit je závislá na jejich výsledku. No a pokud rádi se štěstím bojujete, pak asi budete mírně zklamaní, že ve hře nenajdete příliš šancí, jak si trochu zvýšit svoje šance. Ano, je tu možnost přehazovat a několik dovedností z karet, ale jinak jste obvykle na pospas svému štěstí.

Jednotlivé partie jsou opravdu pořádně dlouhé. Bitvy se natáhnou snadno na více než dvě hodiny a to především ve chvíli, kdy se celého snažení zúčastní vyšší počet hráčů. Ten má výrazný vliv na celkovou dobu a za každého navíc si klidně můžete přičíst patnáct minut. Hra počítá s měnícími se počty účastníků, ale přesto je v nižších počtech pořádně obtížná. A to tak, že vás v prvních bitvách pravděpodobně nemilosrdně převálcuje! Tahle hra tedy je pořádná výzva a doporučujeme ji pouze těm, kteří jsou schopni unést porážku.

of-dreams-and-shadows-17

Záporáci hráče provází od začátku do konce, jejich karty jsou totiž oboustranné. To jsme v popisu pravidel nezdůraznili. Ale faktem je, že mají na hru vliv už od začátku a dělají tak každou partii hodně jinou a zajímavou. Celkově je třeba pochválit velmi solidní variabilitu, kde karet je ve velké většině balíčků dostatek. Scénáře nabízí skvělý prostor pro rozšíření, kterého se snad brzy dočkáme.

Komponenty a karty nemají texty jen tak pro nic za nic. Jejich efekty se dají chytře kombinovat a to se děje nejen ve váš prospěch. Dokonce i karty bossů a jejich poskoků spolupracují, různě se podporují a je třeba na to neustále myslet. Tím vším hra vynikajícím způsobem podporuje atmosféru a parádní vyprávění příběhu.

of-dreams-and-shadows-23

Zpracování je třeba určitě ocenit. Především moc pěkné ilustrace, které vás budou provázet celou partií, udělají radost. Miniatury tu sice chybí, ale kartonové destičky ve stojáncích jsou naprosto srovnatelnou náhradou. Celkově hra působí velmi dobrým dojmem a vůbec nevypadá jako domácí produkce, bez podpory velkého vydavatelství či Kickstarteru. Snad jen příručka mohla být lepší, ale to napravil autor na serveru BoardGameGeek, kam nahrál lépe ilustrovanou a názornější verzi. Vynikající zprávou je ovšem oznámení, že se chystají rozšíření, které budou navazovat na základní hru a sledovat další příběhy hrdinů! Takhle se to dělá!

Of Dreams & Shadows není vůbec jednoduchá hra a to ani s ohledem na pravidla. Těch je poměrně dost, ačkoliv samotná hratelnost je poměrně jednoduchá. Je tu ale spousta žetonů a efektů, které hráči musejí znát. To proto, aby se mohli zlu postavit jako rovný rovnému a užít si partii na maximum. Of Dreams & Shadows určitě umí skvěle vyprávět váš příběh, pokud máte srdce bojovníka na pravém místě.

AutorGordon Alford
IlustraceSimon Buckroyd, Matt Forsyth, Steven Preisman
Vydavatel(Self-Published), Greenbrier Games
Herní doba180
Jazyková závislostUnplayable in another language
(4 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Horror
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Point to Point Movement, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game
RozšířeníOf Dreams & Shadows: Potion of Courage Promo Card, Of Dreams & Shadows: Riding Horse Promo Card, Of Dreams & Shadows: Spirit Charm Promo Card, Of Dreams & Shadows: Stick Man Promo Card, Of Dreams & Shadows: The Monster Within
RodinaSetting: Otherworld

Recenze: Of Dreams & Shadows
Of Dreams & Shadows je hra, která se nám opravdu líbí. Naplní odvahou a hrdinstvím srdce každého hráče, který rád bojuje proti zlu, jež se zdá být neporazitelné. Obtížnost této hry určitě poslední větě odpovídá, stejně jako pořádně dlouhé partie. Hráči ale mají pořád co dělat a hra je tak variabilní, že ani v budoucích hrách nenajdou příliš podobností. Of Dreams & Shadows se snadno zařadila mezi naše oblíbené kooperativky, ve kterých jde o bitvy a štěstí. Ostatně právě kostky byste si zde měli ochočit, jinak nečekejte žádné smilování.

+ variabilita
+ moc pěkné ilustrace
+ dva odlišné akty