Recenze: Mice and Mystics – myší dobrodružství

Mice and Mystics - balení

Jmenuji se princ Colin. Bydlím ve svém hradě, ale přitom se musím každý den bát o vlastní život. Kdysi jsem byl člověkem, ale pak přišla zlá macecha a udělala ze mě myš. Všechno se pro mě změnilo. Za každým rohem mě může čekat smrtelné překvapení, ať už v podobě věčně hladového hradního kocoura Brodieho nebo krvežíznivých posluhovačů zlé královny. Nesmím ale polevit ve svém snažení, protože jsem jediná naděje království na záchranu, jinak na něj padnou temné časy..

Mice and Mystics jsou deskovou hrou, která vás postaví před klasickou zápletku. Jenže tentokrát na všechno nebudete sami, ale budete po svém boku mít svoje věrné služebníky. Přesně tak to vymyslel autor Jerry Hawthorne. Hra vyšla v roce 2012 pod dohledem společnosti Plaid Hat Games. Ilustracemi ozdobil celou krabici a její obsah John Ariosa a my můžeme být rádi, že ji v původním znění můžeme zakoupit v distribuci společnosti Svět her.

Krabice ukrývající celé dobrodružství je dost tmavá, ale přesto z ní vystupují siluety zakletých myšek i hladového kocoura. Její čtvercové rozměry nejsou nijak výjimečné, o to příjemněji vás ale překvapí obsah krabice naplněný až po okraj.

Mice and Mystics - připravená hra

Uvnitř se nachází v první řadě dvě brožury, jedna tenčí s pravidly a druhá opravdu silná nadepsaná Sorrow & Rememberance (tak se jmenuje část příběhu, který na vás tady čeká), naplněná dobrodružstvími, která zažijete. K nim se ale ještě vrátíme, teď se podívejme pod ně, kde nás čeká pořádná hromádka kartonu. Osm oboustranných desek představuje samotné prostředí a variabilní herní plán, který budete sestavovat podle aktuálního dobrodružství.

Rozměry může s deskami soupeřit ještě společný herní plán, který slouží pro sledování všech důležitých prvků vaší cesty. Skládá se ze dvou částí, které do sebe zapadnou jedním puzzle výstupkem. Nahoře najdete ještě archy s žetony, ze kterých vycvakáte žetony životů, otravy, sýra, ale také speciálních příběhových dílků, předmětů a na závěr i žetonu The End.

Mnohem důležitější pro celou hru jsou ale balíčky karet hned v několika velikostech. Ty úplně nejmenší představují schopnosti, které se vaše myšky mohou postupem času naučit. Větší karty představují předměty, na které pod hradem narazíte, ale také karty setkání určující s jakými nepřáteli budete mít tu čest.

Mice and Mystics - připravená hra

Ty největší karty jsou pak věnované samotným myším hrdinům s portrétem, jménem, ale především vlastnostmi. Každá myška má rychlost, obranu, útok a moudrost, stejně jako počet startovních životů (červených srdíček). K těmto kartám se pak skvěle hodí malé šedivé miniatury jednotlivých myšek, ale i jejich úhlavních nepřátelů. Celkem v krabici najdete 22 miniatur, kterým bude na cestě pomáhat pětice kostek se symboly meče, luku, štítu, ale i sýrem a různými číslicemi v rozích.

Dohromady tedy vidíte, že nás tvůrci vůbec nešetřili. Každé dobrodružství se připravuje podle trochu specifických pravidel, ale všechny se drží základního schématu. Nejdříve potřebujete z desek poskládat mapu se startovní i cílovou deskou. Stranou položíte desku příběhu, na předepsaná místa na ni položíte karty předmětů a setkání. Každé dobrodružství pak stanovuje čas, který na něj máte a označíte jej žetonem na časové stupnici. Na druhé straně příběhové desky náhodně nalosujete pořadí, ve kterém se myší hrdinové dostanou na řadu s pomocí jejich kartiček iniciativy. Všechny ostatní žetony položíte stranou.

Na začátku prvního dobrodružství si navíc hráči musí vybrat hrdiny tak, aby byly ve hře dohromady přesně čtyři postavy. Někteří účastníci tak mohou ovládat i více figurek. Každá myška má svoje startovní vybavení, které najdete v balíčku. Do začátku si můžete vybrat také jednu dovednost určenou pro danou třídu (například bojovník nebo mystik).

Mice and Mystics - rozehraná hra

V partii hrají nejdůležitější roli žetony sýru, které jsou takové vaše hodiny. Jakmile položíte na ciferník šestou výseč sýra a uzavřete celé kolo, začnou se dít nepěkné věci. Ale k tomu se teprve dostaneme, protože hráči mají ve svém tahu v podstatě jednoduché možnosti. Tou základní je pohyb, který určuje rychlost dané postavičky plus hod jednou kostkou. Právě o tolik pozic se můžete přesunout se svojí figurkou na aktuální mapě.

Mimo pohybu mají hrdinové možnost využít ještě jednu akci, kterou může být nejen další pohyb. Myška ale může také prozkoumávat místnost, ve které se nachází a pokusit se najít nějaký ukrytý, užitečný předmět. Ten si může vzít k sobě do inventáře, ve kterém unese celkem až tři předměty. Navíc může na každé části těla mít vybavenou zbroj nebo zbraň. Vybavení má vždy na sobě nákres myšky se zvýrazněnými packami nebo částí těla, na kterou patří. Díky tomu nikdy nevyužijete předmět špatně.

Naopak žádné akční body vás nestojí, pokud si chcete vyměnit nějaké předměty se spoluhráčem, který stojí na stejném místě jako vy. Stejně tak se můžete zdarma vybavit nebo zvýšit úroveň hrdiny zaplacením pěti sýrů. Tuto investici si ale dobře rozmyslete, protože sýry se vám mohou hodit při využívání speciálních dovedností.

Mice and Mystics - rozehraná hra

Jakmile vstoupíte do nové místnosti, okamžitě podle uplynutého času zaplníte jeho prostor nepřáteli z horní karty v balíčku setkání. Karty nepřátel přidáte do řady karet iniciativy (každé stvoření má ve hře svoji vlastní kartu), které určí pořadí. Když hrdina přijde na řadu, může se s využitím kostek (jejich počet je daný silou postavy) pokusit na nepřátele zaútočit. Od počtu mečů hozených na kostkách se odečte obranný hod nepřítele a počet štítů. Obyčejným příšerám stačí jeden zásah, aby vám na plánu uvolnily místo.

Jenže ve chvíli, kdy na časové ose dorazíte k jejich kartě iniciativy, pohnou se směrem k nejbližší myší postavě. Pokud to bude v jejich silách, zaútočí. Porovnání probíhá stejně, jen hrdinové teď hází počtem kostek odpovídajícím jejich obranné hodnotě na kartě postavy.

Házení kostkou za nepřátele s sebou nese ale ještě jednu zásadní nepříjemnost. Kdykoliv vám padne při hodu za příšeru na kostce sýr, musíte do výseče přidat jeden kousek sýra. Ve chvíli, kdy se hodiny zaplní, dojde k útoku silnějšího monstra a k posunu hodin na časové stupnici. Sýr přidáváte také v případě, že vám nepřítel ubere poslední život a v situaci, kdy se příliš dlouho zdržíte v místnosti, kde už nezbývají žádní nepřátelé.

Mice and Mystics - rozehraná hra

Hrou vás bude provázet spousta specifických pravidel, která se týkají pouze určitých míst. K pohybu to je například sousedství políček, která nejsou od sebe dál, než je podstavec figurky nebo náročnější pohyb ve vodě. Nepřátelští lučištníci se nepohybují, pokud mají výhled na některou z myšek. Na jednotlivých políčcích může stát pouze omezený počet postav a někteří nepřátelé zabírají celý prostor sami pro sebe. To má pak vliv na využití některých schopností, když nemůžete třeba v případě Neze sdílet políčko s nepřáteli. A to samozřejmě nejsou všechna dodatková pravidla.

Na cestě místnostmi se ale setkáte ještě s jednou novinkou. Herní plán totiž není 2D, jak jsme zvyklí. Na konkrétních místech na desce můžete sestoupit dolů nebo naopak vylézt nahoru do místnosti pod / nad. K tomu stačí otočit desku na opačnou stranu a hle, najednou stojíte v díře, kam vedl kanál.

Každý scénář má danou svoji specifickou vítěznou podmínku. Pokud se ji hráčům podaří společnými silami splnit, mohou pokračovat v dalším dobrodružství s následujícím pořadovým číslem. Ovšem pokud uplyne čas stanovený pro hru dřív, prohráli všichni společně a musí se pokusit o splnění úkolu znovu v příští partii.

Mice and Mystics - rozehraná hra

Mice and Mystics jsou hrou, která poskytne v první řadě ohromující zážitek. Není to jen jedna partie omezená na nějaký příběh, který začíná a končí. Tady je všechno dokonale pospojované do jednoho celku, jehož dokončení vám bude trvat mnoho hodin.

S tím se ale pojí také jediný podstatný zápor. Po dohrání celého příběhu skládajícího se z jedenácti kapitol vás vlastně nic nebude táhnout zpět do hradu, abyste si celý zážitek ještě zopakovali. Ale to není tak docela pravda, protože příběh je plný silných a zajímavých momentů, u kterých máte pocit, že by šly určitě zvládnout lépe. Lehká motivace tu tedy nakonec je, ale už se nedočkáte toho pocitu objevování a chuti hned pokračovat další částí příběhu.

V popisu pravidel jsme nezmínili další prvek, který partii Mice and Mystics posouvá o řád dál. Z úspěšného dobrodružství si můžete ponechat jednu kartu nového vybavení, ale zůstávají vám také všechny schopnosti získané nárůstem úrovně. Tím se myšky postupně stávají silnějšími a připravenými utkat se se stále většími hrozbami. Pro hráče je tato kontinuita velice důležitá a přináší silný vztah ke hře i k příběhu.

Mice and Mystics - detail herního plánu

Z pocitového hlediska se mi ale osobně na celém mechanismu hry nejvíce líbí ten pocit třetího rozměru. Fakt, že se při šplhání na dvůr nepřesouvám na jinou desku, ale jsem na druhé straně té samé, přidává ohromnou porci atmosféry do celého zážitku.

Z hlediska vyvážení působí skvěle využití sýrů pro odměřování času. Je hned několik možností, jak vám může přibýt nový dílek na stupnici, ale vždy to dává smysl. Čas v myším světě kvapí rychle a vy si na něm musíte dávat dobrý pozor. Jednotlivá dobrodružství jsou z hlediska obtížnosti dobře vyvážená, ačkoliv na hru často má drobný vliv i náhoda v podobě losovaných karet setkání.

Mnoho místností má v konkrétním scénáři speciální pravidla. Příběh vás občas dokonce postaví před rozcestí, kdy si budete moci vybrat, jestli splníte i nepovinný úkol. Ten vám v pozdější fázi hry může výrazně pomoci, ale také zde můžete ztratit drahocenný čas a díky tomu nedokončit úspěšně dané dobrodružství. Rozhodnutí je to těžké a měli byste ho dělat vždy s ohledem na síly, které vám zbývají. Odlišné podmínky se ale týkají třeba i hledaných předmětů nebo příšer, které se na vás vynoří v případě zaplnění sýrových hodin.

Mice and Mystics - karty

Co herní doba, ptáte se? Jednotlivé scénáře jsou často hratelné do hodiny, ale později vás čekají delší výpravy, které se mohou natáhnout i na dvojnásobek. Ovšem to už budete dávno ve spárech hry a nebude vám to vadit. Co je mnohem zásadnější informace je fakt, že vám nebude vadit ani když budete hrát za více hrdinů! Ve spoustě her jsem s tím měl osobně problém, protože mi to rozbíjelo dojem a zážitek. Tady ale díky roztroušené iniciativě a týmovému pojetí je všechno jinak a díky tomu jsou myšky skvělé ve všech počtech účastníků.

Angličtina by zde mohla být překážkou vzhledem k množství textu a důležitosti příběhu. O to lepší zprávou pro naše čtenáře je fakt, že se našli šikovní lidé, kteří všechno přeložili do češtiny. Jedná se o neoficiální překlad na serveru Zatrolené hry, který je kvalitní a umožní vám zahrát si myšky i bez znalosti angličtiny.

Už na začátku v popisu obsahu jsme tak trochu naznačili, že příběh prince Colina bude pokračovat dál i mimo rozsah této krabice. Na internetových stránkách firmy Plaid Hat Games máte možnost si za symbolický poplatek stáhnout další dobrodružství. Navíc se před několika týdny dostalo do obchodů také rozšíření Heart of Glorm.

Mice and Mystics - figurky

Grafika a zpracování celé hry je absolutní a není mu co vytknout. Rozložení pravidel je skvělé, scénáře jsou popsané podrobně. A pak jsou tu krásné figurky myšek, detailně malované desky prostředí a nádherné embosované kostky. Všechno jen podporuje ten zážitek, který budete ze hry mít.

Mice and Mystics je jednou z nejlepších her, ať už se na ni díváme pohledem zkušených hráčů nebo začátečníků. Všechny chytne za srdce příběh, ale především hratelnost, která je ohromující. Nenecháte si ujít žádnou příležitost, jak se znovu proměnit na myšku a zase bojovat za záchranu království. Budete mít pocit, že se na ně měníte každý večer. Už to zase cítím – chloupky, vousky, drápky.. Otevřel jsem oči a je ze mě Filch!

Hru k recenzi poskytla společnost Svět her. Děkujeme.

Videorecenze na partnerském portálu Deskofobie:

AutorJerry Hawthorne
IlustraceJJ Ariosa, Chad Hoverter, David Richards
VydavatelPlaid Hat Games, CrowD Games, Cube Factory of Ideas, Delta Vision Publishing, Ediciones MasQueOca, Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Lord of Boards, MYBG Co., Ltd., Raven Distribution, Summon Games, Z-Man Games
Minimální věk7 and up
(84 voters)
KategorieAdventure, Animals, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyArea Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Multiple Maps, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníMice and Mystics: Downwood Tales, Mice and Mystics: Heart of Glorm, Mice and Mystics: Lost Chapter – Cat's Cradle, Mice and Mystics: Lost Chapter – Portents of Importance, Mice and Mystics: Lost Chapter – The Ghost of Castle Andon, Mice and Mystics: Needle Rapier, Mice and Mystics: Off Toppers, Mice and Mystics: Tattered Threads of Reason, Mice and Mystics: Turtle Shell
RodinaAnimals: Cockroaches, Animals: Ladybugs / Ladybirds, Animals: Mice, Animals: Rats, Animals: Spiders, Category: Dungeon Crawler, Components: Dice with Icons, Components: Miniatures, Game: Mice and Mystics, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyEgerek és Varázslók, Magia i Myszy, Maus und Mystik, Mice and Mystics: De Ratones y Magia, Mice and Mystics: De Ratones y Magia, Mice and Mystics: Sorrow and Remembrance, Мишачі Оповідки, О мышах и тайнах, マイス&ミスティクス, 俠鼠魔途, 마이스 앤 미스틱

Mice and Mystics nabízí všem milovníkům dobrodružství úžasný dárek. Postaví vás na začátek jedenáctidílné výpravy a mezi scénáři s vámi budou putovat nejen samotné myšky, ale také jejich výbava. To znamená, že si můžete svoje hrdiny vylepšovat! Ovšem to zdaleka není ten nejdůležitější parametr, kterým by si vás tato hra měla získat. Nabízí výborný kooperativní pohled na svět, ve kterém se hráči společně se svými figurkami snaží dorazit do cíle ve stanoveném čase. Do cesty se jim staví nejrůznější hradní příšery. V celé výpravě pak hraje důležitou roli sýr, kterým nejen můžete platit za nový level, ale především vám odpočítává čas. Nepřátelé se pohybují podle pevně daných pravidel, ale přesto jsou pokaždé jiní, protože jejich složení pro každou místnost je losované náhodně. Ale tím nejvíce atmosferickým prvkem celé hry je dojem třetího rozměru, který umožňuje otáčení herních desek, kdykoliv postupujete nahoru nebo dolů. Pořadí aktivace figurek je vždy náhodné, takže i když hrajete za více postaviček, vůbec vás to neruší v zážitku. Krásné zpracování pak naprosto doplňuje dokonalý dojem z této hry, ke které navíc texty najdete přeložené do češtiny na internetu! Dokonce i opakované hraní dobrodružství stále neztratí na kouzlu tolik, jak byste čekali a bude vás i tak bavit. Mice and Mystics je skvělým zážitkem pro začátečníky i pokročilé, kteří si svoji pouť hradem patřičně užijí.

+ skvělý příběh
+ nádherné zpracování
+ kooperativní zážitek