Recenze: Moje 1. kvízy Zvířata – zeptejte se Kvída

moje-prvni-kvizy-zvirata-01

Znáte Kvída? Je to velmi moudrá chobotnice. To proto, že má mozek v chapadlech. A těch má tolik, že to dělá z chobotnic ty nejchytřejší stvoření na Zemi. Jen se jich někdo zapomněl zeptat. Až dosud, kdy přišla společnost Albi a toto největší tajemství mořských hlubin rozluštila. A jednoho z nich, moudrého Kvída, si přizvala kvůli tvorbě sady naučných her.

Ta první, na kterou se společně podíváme, se jmenuje Moje 1. Kvízy a jedná se o řadu, ve které je hned několik her. My máme box s podtitulem Zvířata a má jednoduché odklápěcí magnetické víko, které hlídá všechno uvnitř. Za jednoduchou hrou stojí tým autorů, ze kterých jmenujeme autorku otázek Dagmar Jandovou (s pomocí Kvída, samozřejmě!) a ilustrátorku Michaelu Bergmannovou.

Uvnitř krabice najdou zvědavé děti šestici puzzle skládajících se ze šesti dílků. Na každém z nich je vyobrazeno nějaké zvířátko. Ty je ale třeba na začátku partie rozložit na jednotlivé kousky, ale ne dřív, než je jejich počet omezen tak, aby odpovídal množství účastníků. Všech padesát velkých karet s otázkami zamíchají a položí poblíž tak, aby strana s obrázkem byla nahoře.

moje-prvni-kvizy-zvirata-06

Malí soupeři se v partii budou střídat a pokaždé si aktivní hráč vezme do ruky horní kartu a podívá se pouze na její přední stranu. Poté hodí velkou dřevěnou šestistěnnou kostkou a její ikona určí, na kterou otázku bude muset hledat správnou odpověď. Otázku mu ale přečte jeho soused, který kartu dostane a teprve on ji může otočit. Pod příslušným symbolem objeví tučnou otázku, která se týká zvířete na obrázku.

Kvízů je vždy šest na každé kartě, a pokaždé nabídnou nějaké možnosti. Jen jedna je ale správná. Pokud ji hráč zvolí a prokáže tak potřebnou znalost, může si vzít ze společné nabídky ve středu jeden dílek puzzle. Snaží se tak poskládat obrázek svého zvířátka, jehož dílky pozná podle stejné barvy zadní strany. Špatná odpověď pak znamená pouze to, že hráč za své snažení nic nedostane.

Všichni hráči se střídají v pokládání a odpovídání až do momentu, kdy se někomu podaří poskládat kompletní obrázek. Tento hráč se může radovat, protože právě on jediný se stává vítězem celé vědomostní partie.

moje-prvni-kvizy-zvirata-05

Moje 1. kvízy Zvířata je tedy jednoduchou vědomostní hrou, která ale svoji pozornost soustředí na menší děti. A to je právě moment, kde se odlišuje. A přesto je Kvídova novinka podezřele podobná hrám v kostce. Tentokrát ale na přední straně karet nenajdeme změť informací a obrázků a právě díky tomu ji mohou hrát už tříleté děti. Jen jim v drobné úpravě musí všechny otázky číst některý z rodičů.

Díky tomuto zjednodušení se ale zase otázky mohou soustředit přesně na zvířata a informace o nich. Horní část se třemi otázkami je vhodnější pro mladší děti, takže jsou otázky jednodušší a děti by na ně mohly znát odpověď. A pokud ne, určitě se z ní poučí a zapamatují si ji do příště. Pokud byste po nich chtěli odpověď na ty složitější, asi byste čekali zbytečně, například na volbu mezi hrošíčkem kamerunským a hrošíkem liberijským.

moje-prvni-kvizy-zvirata-08

Obtížnost otázek tedy je dvojí, což trochu zesložiťuje hraní s jejich plným počtem. Pro mladší děti jsou ty spodní příliš těžké. Ale když budou v partii starší děti, pak pro ně ty jednodušší tři otázky mohou být až příliš nenáročné. A tak obvykle budete hrát jen s polovinou, tedy se 150 otázkami. I tak ale děti baví hra, protože hlavním tématem jsou zvířata a jejich objevování je vždycky zajímavé.

Zpracování je moc pěkné. A nejde jen o ilustrace všech padesáti zvířátek, ale také o samotné ikony pro kostku. Navíc organizace karet je přehledná a potěší třeba i detail, kde na zadní straně je zopakované jméno zvířete, aby čtenář otázky věděl, o čem se mluví. Naše kostka dorazila naprasklá, ale tady se jedná o vadu konkrétního kusu, která navíc nijak neovlivnil zážitek.

moje-prvni-kvizy-zvirata-13

Moje 1. kvízy Zvířata jsou příjemnou dětskou hrou, která nabízí dvě úrovně obtížnosti. A právě díky tomu ji mohou hrát už tříleté děti, které se dozví zajímavé informace o obyvatelích zoo i farem a při tom si ještě zasoupeří. Otázku jim určí náhoda (kostka) a přečtou rodiče. V nižší obtížnosti je ale jen polovina otázek, takže je třeba počítat s obecnou nižší variabilitou.

Moje 1. kvízy Zvířata se snadno stane u dětí oblíbenou krabicí, kterou vytáhnou o víkendu nebo po večerech. Budou totiž moci strávit čas se svými rodiči, ale současně poměřit síly spolu nemohou, protože pro ně jsou ty otázky příliš jednoduché. Děti ale ocení řadu zajímavých informací, které jsou navíc podané jednoduchým a zábavným způsobem. Ve výsledku sice otázek není úplně nejvíc, ale i tak jsou Moje 1. kvízy Zvířata skvělým počinem pro opravdové mrňousy.

+ dvě obtížnosti
+ už od tří let
+ čistě o zvířatech