Recenze: Mombasa – obchodování po africku

mombasa-01

Afrika je trhem, který se zdá mít otevřenou náruč. Obchodníci sem obrací svoji pozornost z konkurencí poznamenaných metropolí a zemí, kde už trh je přesycený nabídkou. Na nejsušším kontinentu na Zemi se ale sváří obchodníci už od začátku dvacátého století, jen o sobě nedávají tolik vědět. A prosadit se v jejich společnosti není žádný med.

Obchodování bude i hlavní náplní hráčů, pokud se rozhodnou vyzkoušet deskovou hru Mombasa. Vytvořil ji úspěšný autor Alexander Pfister (Port Royal, Boží zboží), ilustrace dodala dvojice Andreas Resch a Klemens Franz a celou hru vydaly společnosti Eggert Spiele a Pegasus Spiele v roce 2015. Jenže to bylo v němčině a angličtině. V češtině nám ji přináší firma Albi.

Velká čtvercová krabice nabízí pohled z jednoho cestovatelského stanu, a když nakoukneme do nitra, najdeme zde především velký herní plán. Mapa je rozdělena na jednotlivé země, ale hráči zde najdou také pozice pro knihy, ohraničená sídla společností, sloupce pro nabídku karet a také bonusová políčka. S pomocí losovacích karet přiloží hráči ke každé straně plánu jednu náhodnou desku společnosti a to navíc vylosovanou stranou nahoru.

mombasa-08

Do základen na stranách plánů rozloží hráči žetony odpovídajících společností. Na stupnici kol rozloží mince jako bonus, ze tří zamíchaných hromádek knih (podle písmen) vyloží prvních dvanáct na plán. Stejně tak rozdělí hráči karty nabídky na různé balíčky, ty na sebe položí podle písmen a pak z balíčku A odhalí nabídku do levé části plánu.

Každý hráč pak dostane desku společnosti ve své barvě, k ní čtyři označovací kameny (položí na stejný počet stupnic společností), sadu akčních karet (a jednu rozšiřující), jeden kalamář, minci z banky a také jeden diamanty, který položí na začátek stupnice diamantů. K tomu navíc dostane každý ze soupeřů dvě startovní destičky, z nichž si jednu vybere. Ta určí jeho počáteční vliv na některých stupnicích společností a také tři akční karty, které si rozloží nad svůj plán.

Jednotlivé partie se skládají ze sedmi kol a každé z nich se pak dělí na tři části. Nejdříve dostanou hráči možnost využít karty (tři nebo více) z ruky a vyložit je ke spodní části plánu. V tuto chvíli tak mohou zahrát na začátku tři karty. Naprosto jedinečná je ale řada nahoře nad hráčskou deskou, kam putují použité karty. Ty si zachovají svůj sloupec a budou zde čekat také v nejméně třech hromádkách na to, až si je hráč vezme.

mombasa-02

Připravené karty pak hráči otočí a využijí naplánované akce. Zahrát mohli různé druhy karet. První na řadě jsou karty zboží, se kterými mohou nakupovat či zvyšovat si vliv u společností. Karty expanze pak nabízí body, kterými hráč rozšíří vliv některé společnosti na mapě. To udělají umístěním budov společnosti ze zásobárny (tím odhalit pozice s mincemi, které lze obsadit figurkami stanic, jimž aktivní hráč vyfouknul dominanci v regionu – taková stanice se vrací zpět do zásoby) do ohraničených oblastí. Ceny za obsazení se různí, ale pro hráče jsou připraveny také různé odměny.

K různým odměnám se hráči dostanou také posouváním kalamáře. K tomu ale musí naplánovat a zahrát kartu účetního a zaplatit obnos mincí. Jenže ten posun kalamáře není tak snadný, protože jej lze provést až později. Nejdříve hráči potřebují získat žetony knihy, které lze nakoupit za účetní body z obsazených území.  Právě po knihách, které hráč získá a položí na svoji desku, se může teprve pohybovat kalamář. Tam kde posun skončí, takovou odměnu okamžitě dostane.

mombasa-04

Zbývá zmínit ještě další dvě akce, kterými je možnost obsadit bonusové políčko a využít jeho výhodu. To naopak aktivací karty obchodníka s diamanty posune žeton svého diamantu. Tento posun je oceněn finančně a ještě může být lepší za symboly dolů v oblastech obsazených společností tohoto obchodníka.

Postupně tak hráči opustí fázi akcí. V tu chvíli si mohou vzít zpět do ruky jednu hromádku karet ležící nad plánem. Jedná se o sadu karet, které byly použité v minulých kolech a přesunuty poté nahoru. To právě poté udělají hráči s kartami, které využili v kole aktuálním – přesunou je tedy nahoru. Po odehrání celého kola si hráči doloží mince z počítadla kol na nerozebrané knihy, doplní nabídku karet a uvolní znovu místa pro bonusové kameny.

Po odehrání sedmého kola pak následuje vyhodnocení celého snažení. Hráči budou porovnávat body a to s použitím přiloženého papírového bločku. Dostanou tak odměnu za hotovost, ale především hodnotu obchodních společností v ceně svého podílu vynásobeného počtem viditelných mincí – ty ovlivní počet postavených domů. Hodnotami přispějí ale také kalamář a stupnice diamantů. Celkový součet pak rozhodne o vítězi.

mombasa-12

Mombasa je zajímavou hrou, která je ukázkovým zástupcem evropských, suchých a čistě přemýšlivých her. Hráči musí dokázat optimalizovat svoje procesy, hrát karty ve správný čas a sbírat kostičky a vítězné body. Žádné kostky ani náhoda tu nebude rozhodovat.

Ovšem díky tomu, že hra je takto propracovaná, nenechá vám na začátku nic zadarmo. Učení je prostě pomalé a dlouhé, protože jsou tu poměrně zajímavé mechanismy, které jste si asi ještě nevyzkoušeli. A to i v případě, že jeden hráč zná pravidla a chce je předat dalším. Tohle nebude seance na pět minut, po kterých mohou všichni začít bojovat o vítězné body se stejnými šancemi. Tady je prvních několik partií jasně viditelná výhoda těch, kteří už Mombasu hráli.

Tou nejzajímavější novinkou je nový pohled na dobírání použitých akčních karet. Hráči tentokrát nemusí pro sebrání zahraných karet absolvovat nějakou aktivitu, je to jejich právo na konci každého kola. Jenže karty jdou do několika skupinek a hráč si může vzít zpět pouze jednu. Je tedy naprosto zásadní vytvářet správné skupinky, aby bylo vracení včasné a výhodné. Toto dlouhodobé plánování je velmi důležité.

mombasa-18

Celkový zážitek i přes ty různé prvky drží pohromadě. Hra obsahuje řadu propojených částí, ke kterým si hráči musí najít cestu. Třeba jsou třeba kalamáře na rozdíl od jednoznačných diamantů. Zajímavé je také využití mapy, které zde slouží pro obsazování pozic a především zvyšování ceny akcií, která má zásadní vliv na celkového vítěze.

Tahle hra se prostě řadí s jistotou mezi ty obtížnější. A díky tomu by si ji určitě neměli pořizovat začátečníci, které i trochu suše napsaná pravidla mohou snadno odradit. Bohužel samotná příručka ten pocit z komplikovanosti ještě podporuje, místo aby hráčům učení usnadňovala. Je to škoda, protože jinak se uvnitř krabice ukrývá vynikající strategická hra. V našich očích se sice nezařadí mezi ty absolutní stálice evropského žánru, jako je třeba Caverna nebo Istanbul, ale i Mombasa si zaslouží pozornost.

Jen si dejte dobrý pozor na herní dobu. Ta umí velmi nepříjemně překvapit a dosáhnout klidně i dvou hodin vašeho času. No a to může někomu na čistě strategickou hru s hromadou přesouvání kostiček připadat opravdu příliš, protože na konci na všechny čekají zase jen ty proklaté vítězné body.

mombasa-21

Ke kritice se přidáme ještě vzhledem k hráčům. Především tu nepotkáte prakticky žádné opravdové konflikty. Každý si bojuje sám za sebe. Pouze vyhazování soupeřových domečků z mapy je náznakem akce, která by mohla někoho rozzlobit. Rozhodně ale k dobrému dojmu budete potřebovat více soupeřů než jednoho, protože ve dvou je to všechno takové prázdné. Teprve když se mapa pořádně zaplní, začne Mombasa opravdu fungovat.

Mombasa je hra, jejíž zpracování přesně odpovídá nátuře. Kostičky a plány, vše plné stupnic a možností. A přesto zůstává v srdci hravá a dává všem účastníkům dostatek volnosti, aby si vytvořili svůj vlastní plán na vítězství. Cestiček je dost a rozhodně jsou zábavné. Ačkoliv Mombasu předbíhá pověst vynikající hry, tak vaše očekávání nezklame.

AutorAlexander Pfister
IlustraceKlemens Franz, Andreas Resch
Vydavateleggertspiele, Albi, Arclight Games, Bright World Games, Delta Vision Publishing, Do it games, The Game Master BV, Gigamic, Lacerta, LudoSentinel, MeepleBR, Pegasus Spiele, R&R Games, uplay.it edizioni
Herní doba150
(32 voters)
KategorieEconomic
MechanismyAction Queue, Area Majority / Influence, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Investment, Open Drafting, Simultaneous Action Selection, Stock Holding, Turn Order: Claim Action, Variable Player Powers, Victory Points as a Resource, Worker Placement
RozšířeníDeutscher Spielepreis 2016 Goodie Box, Meeple BR Jogos Promo Pack #1, Mombasa: Cooked Books Mini Expansion, Mombasa: Nomeie Sua Companhia
RodinaComponents: Gems/Crystals, Components: Map (Continental / National scale), Components: Wooden pieces & boards, Continents: Africa, Game: Mombasa, Mechanism: Tableau Building, Theme: Colonial
Alternativní názvyモンバサ

Mombasa je hrou, která posbírala řadu ohodnocení po světě. A to svědčí o jejích kvalitách, které sice nijak nepopíráme, ale současně bychom chtěli zdůraznit, že na trhu jsou určitě hry lepší. Ačkoliv všechno funguje přesně jak byste čekali, je tu hromada možností pro cestičky k vítězným bodům a dostatek nových nápadů, najdete tu i nějaké nedostatky. V první řadě to je herní doba a také mírně absentující konflikt. Mombasa si ale zaslouží pozornost, pokud nikdy nemáte dost kvalitních strategických her. Mezi ty se rozhodně řadí.

+ hodně cest k bodům
+ kvalitní strategická zábava
+ odhazování akčních karet na více balíčků