Recenze: Monster Hero Academy – na jeden den učitelem

Monster Hero Academy - balení

Každé ráno vystoupám 371 schodů do věže, ve které sídlí akademie. Pod paží nesu hromádku knih, a když vstoupím do třídy, všechno ztichne. Nejsem totiž jen obyčejný student. Právě naopak, mám tyto mladé a ztřeštěné nadějné hrdiny na starost. Jsem jejich učitel a mělo by mi jít především o jejich úspěch. Mnohem důležitější ale je cena pro nejlepšího učitele, kterou mám na dosah!

Monster Hero Academy je karetní hra, která všechny zájemce přivede na půdu univerzity a nechá je učit. Alespoň tak virtuálně. Umožňuje jim to autor Abdul Rahman Ibrahim, který s ilustracemi Chana Wonna Binga vydal svoji hru pod značkou Blue Mana Games. Společně ji tým představil na veletrhu Spiel 2014 v Essenu.

Malá zelená krabička s trochu bláznivou ilustrací ráda otevře svoji náruč. Uvnitř zájemci uvidí jednu volnou přihrádku čekající na několik drobných žetonů. Uvnitř leží také velký odznak třídního dozoru a uvítání. Druhá přihrádka je přikrytá kartonem a ukrývá 56 karet. Třicítka z nich náleží učitelům a každý z karet nese jednu číslici od jedničky do pětky.

Monster Hero Academy - připravená hra

Pět karet se stupnicí umožní postavit celou věž akademie i se špičkou úplně nahoře. A teď už nám zbývají jen tři balíčky po sedmi kartách. Temně rudé karty představují hrdiny s krátkým pokynem, jak se zachovat při jejich odhalení. Zbytek prostoru je věnován studentům a jejich zkouškám. Karta každého žáka obsahuje tři číslice specifikující jeho boj, magii a šikovnost. Karta testu zase ukazuje odměnu pro vítěze testu a také speciální podmínku daného souboje.

Na začátku partie hráči na straně postaví věž. Každý si vybere roli jednoho z učitelů a jeho žeton položí na nejnižší stupínek. Cesta na vrchol věže bude dlouhá. Navíc dostane sadu učitelských karet s portrétem postavy, kterou si vybral. Takových karet je pět. Ze zamíchaného balíčku testů je odhalena horní, aby učitelé věděli, na co musí své studenty připravit. Jeden z hráčů je jmenován dozorem a připne si odpovídající odznak.

Každé kolo hry odpovídá jednomu ročníku studia. Právě začínající hráč (dozor) zamíchá balíček studentů a jednoho náhodně odloží, aniž by se na něj kdokoliv podíval. Ze zbývající nabídky si vybere jednoho žáka a předá karty svému sousedovi.

Monster Hero Academy - rozehraná hra

Nyní je úkolem každého učitele, aby vybral jednu svoji kartu a zahrál ji hodnotou dolů před sebe. Touto hodnotou se snaží dosáhnout co nejvyššího skóre pro souboj s nepřítelem. Ten je odhalen nyní z balíčku protivníků a každý z hráčů s ním poměří svoje síly. Hráč s nejvyšší hodnotou požadovanou testem (vždy pouze jedna ze tří vlastností) získá tu hlavní odměnu, ostatní si pak rozdělí ty další body v pořadí.

Na konci každého ročníku je třeba posbírat všechny karty studentů a nepřátel. Ty budou přiřazeny v příštím kole jinak. Je odhalena nová karta testu. Hráči ale o svoje zahrané učitelské karty přijdou a musí si vystačit se zbývajícím výběrem. Po čtvrtém ročníku partie končí a vítězí ten z hráčů, kdo získal nejvyšší reputaci na stupnici akademie.

Monster Hero Academy je velmi jednoduchá karetní hra, ve které všechno začíná v každém kole takovým jednoduchým draftem. Hráči tak mohou ovlivnit, co dostanou jejich soupeři za výběr. Ale pokud se ocitnou v pořadí více vzadu, mají těžko možnost nějak ovlivnit kartu, kterou dostanou. Na druhou stranu to zas až tak nevadí, protože kromě toho hraje důležitou roli i zahraná učitelská karta a jejich hodnoty se dostatečně liší.

Monster Hero Academy - rozehraná hra

Hráči už před začátkem kola vědí, do jakého testu se řítí, takže tomu mohou přizpůsobit výběr svého studenta. Jenže situaci často ještě změní náhodně odhalovaný nepřítel, který si ale nebere servítky a testuje klidně jiné vlastnosti, než po kterých jdete. A tak najednou můžete ztratit dva body jen proto, že vaše magie není dostatečně vysoká, protože máte studenta zaměřeného na boj.

Vykládání učitelských karet je důležité, protože každou číslici je možné použít pouze jedenkrát. Není dobré si vystřílet nejvyšší kalibry hned na začátku, protože testy neodměňují vždy toho nejlepšího. Navíc i tyto zkoušky samy mají zvláštní pravidla, ve kterých se mohou hráči snažit uspět.

Hra je to celkově velmi lehká a nenáročná. Náhoda zde hraje zásadní roli, ale to tolik nevadí, protože na to odpovídá lehkému pojetí. Partie jsou rychle u konce a i ve větším počtu se pohybují kolem třiceti minut. Pobaví nejlépe menší hráče a to především ve vyšších počtech. Ve dvou je hra poměrně dost nezábavná a doporučujeme ji hrát s více protivníky.

Monster Hero Academy - karty

Kvalita karet je dobrá, stejně jako samotných drobných žetonů. Co ale je opravdu pěkné a podařené jsou ilustrace. Ty nesou velmi netradiční kresby, které zaujmou a vykouzlí úsměv na tváři. Právě ony budou jedním z důvodů, proč se ke hře budete vracet.

Monster Hero Academy není ničím jiným, než příjemnou rychlou hrou, když máte zrovna chvilku. Nebo pokud chcete překvapit nějakou zábavou děti už kolem devátého roku věku. Sice v ničem výrazně nevyniká, ale přesto je Monster Hero Academy zajímavou možností, jak si vyzkoušet učení na magické univerzitě.

AutorAbdul Rahman Ibrahim
IlustraceChan Woon Bing
VydavatelBlue Mana Games (BMG)
KategorieBluffing, Card Game, Deduction, Fantasy
MechanismyOpen Drafting
RodinaCreatures: Monsters

Monster Hero Academy je pěkná rodinná hra s jednoduchými pravidly a roztomilými ilustracemi. Umí pobavit takovým pohodovým způsobem, který potěší. Nebudete na ní sice závislí, ale určitě se partičce nebudete bránit. Tedy, pokud ji nevyzkoušíte ve dvou, nebo pokud nejste absolutními odpůrci náhody. Tu můžete kočírovat pouze do určité míry a někdy se smůle prostě nevyhnete. Ale to nevadí, protože celé studium v Monster Hero Academy rychle končí, takže i když se vám zrovna nedaří, nestihne vás hra začít frustrovat.

+ zajímavé ilustrace
+ jednoduchá hratelnost
+ draft a možnost ovlivňovat partii