Recenze: Monsters & Maidens – bezmocné panny pro hrdiny k záchraně

Monsters & Maidens - balení

Už od dětství jsem býval hodný. Rodiče mě tak vychovali. Žil jsem v jeskyni nedaleko vesnice, kam si za mnou chodily hrát děti. A mně to bavilo. Jenže pak do vesnice zavítali hrdinové. Když přišli poprvé a vytáhli na mě meč, myslel jsem si, že si budeme hrát na vojáky. Že na mě zaútočí, a pak se tomu všichni společně zasmějeme. Jenže první mávnutí mě vyvedlo z omylu. Zasáhlo mne do lokte a tělem mi projela nejen bolest, ale i zuřivost. Nekontrolovatelný vztek. Tihle lidé si nepřišli hrát! Od té doby se vztahy se sousední vesnicí změnily. Děti už o mě slyší jen ve strašidelných povídačkách rodičů a já nemám žádné kamarády.

Nudu pak tyto příšery zahání unášením krásných panen. Nechtějí je za ženu, jen si chtějí povídat. Ale to nechápou jejich rodiče, kteří pošlou hrdiny, aby ji zachránili. A máme tu zápletku pro jednoduchou kostkovou hru Monsters & Maidens, kterou připravil Fred Mackenzie s firmou Clever Mojo Games stojící za vynikajícími Alien Frontiers (recenze). To vše vyšlo v produkci Game Salute a serveru Kickstarter. Dílko vyšlo po úspěšné kampani v roce 2014 s ilustracemi Royce McLeana.

Celá odvěká bitva mezi příšerami, hrdiny a pannami (které do boje mají překvapivě také co říct) se odehrává v malé bílé krabičce. Právě tady je už z obrázku patrné, že tohle bude těžký oříšek. Uvnitř na nás ale čekají pouze malá rozkládací pravidla, hromádka devíti barevných kostek a balíček sedmi karet. To je vše a díky tomu se hra nachází někde na pomezí mikroher. Ovšem nejsou zde pouze kostky a karty jsou poměrně velké a embosované, takže se jedná spíš o klasickou kostkovku.

Monsters & Maidens - připravená hra

Při pohledu na karty vás asi překvapí, že neobsahují žádný text, pouze velký obrázek hrdiny, hrdinky, příšery nebo panny. Zbývající tři karty jsou karty epického neúspěchu a tady najdeme alespoň jednu větu nakazující přehození jedné kostky. To kostky samotné mají na sobě obrázky právě těch tří hlavních představitelů – nevinných dívek, oblud a jejich ničitelů.

Začátek partie je velice jednoduchý, protože každý z hráčů bude představovat sebe v hrdinném podání. Ke hře budou hráči potřebovat také bloček s tužkou na poznamenání bodů. Pouze začínající hráč si před sebe položí dvojici karet – hrdinu a příšeru a do vlastnictví dostane také devět kostek. Všichni ostatní hráči zatím koukají s prázdnýma rukama, beze zbraně a možnosti jakkoliv zachránit některou z krásných dívek. Ale nemusí se bát, i na ně přijde za chvíli řada.

Aktivní hráč vezme devět kostek a hodí s nimi. Ne po nepříteli, ale na stůl. Už v tu chvíli se ale cítí patřičně hrdinně. To je také hlavní důvod, proč veškeré obrázky růžových panen, které se po zastavení na kostkách objeví, znamenají úspěšně zachráněné dívky. Takové kostky jsou okamžitě přesunuty na kartu hrdiny. Obrázky na zbývajících kostkách je třeba porovnat. Hrdinové objevili doupě oblud a teď je třeba zjistit, jestli v nastávajícím boji má převahu skupinka hrdinů nebo jim příšery pořádně nařežou na zadek.

Monsters & Maidens - rozehraná hra

Každá dvojice příšera-hrdina se vyruší. Ve výsledku tak zbude buď nějaká obluda, nebo naopak udatný bojovník. Za každé zubaté monstrum ztratili hrdinové jednu zachráněnou dívku, která je přesunuta na kartu obludy. Naopak pokud zbyly obrázky hrdinů, mohou z doupěte vytáhnout další princezny.

Zbývající kostky, které neleží na kartách příšery nebo hrdiny, může nyní hráč přehodit nebo se kdykoliv po vyhodnocení boje rozhodnout, že mu stávající počet zachráněných panen stačí a spokojeně si odejít založit harém. Svůj úspěch si zapíše do deníčku (body). Tah končí také ve chvíli, kdy jsou všechny princezny zachráněny (kostky jsou na kartě hrdiny). Naopak pokud hrdina na konci tahu přišel i o poslední zachráněnou děvu, jeho tah končí a nezíská žádné body.

Pokud náhoda zasáhne hned v prvním hodu kostkou a zaviní rovnou neúspěšný nájezd na doupě příšer (žádné panny k záchraně), pak hráč dostane jako kompenzaci do příštího tahu kartu epického neúspěchu. Tu může v dalším kole použít k změně hodnoty jedné kostky ve svůj prospěch. Hrdinové si ale velmi rychle zvyknou na úspěch a jedna záchrana jim je málo. Proto partie pokračuje až do chvíle, kdy některý z hráčů dosáhne body dvacetinásobku počtu účastníků. Takový hráč se stává vítězem.

Monsters & Maidens - rozehraná hra

Monsters & Maidens jsou kostkovou hrou na hrdiny, která v sobě neskrývá žádná tajemství ani překvapení. Vlastně ano, rozmáchlý obrázek na víku a velkolepý název ve vás bude na první pocit vzbuzovat pocit něčeho víc. Hry, která bude velkolepější. Ale to prvotní zklamání lze překonat a užít si jednoduchou a nezávaznou kostkovou legrácku.

Ničím víc tato hra nikdy nebude. Jen lehkou náhodnou zábavou bez špetky taktiky. Legrace tu plyne především z tématu přetahování se o panny mezi příšerami a hrdiny. Hráči jako takoví nemají vlastně žádnou šanci jak ovlivnit výsledek.

V celkovém pohledu se tak hra řadí do řady her „pokoušej své štěstí“. Nemůžeme tak zakrýt menší zklamání, protože jsme čekali alespoň nějaké vylepšení, specialitu, která udělá tuto hru trochu odlišnou a jedinečnou. A kromě zpracování tu nic takového není. Herní doba odpovídá pojetí hry a nepřesahuje půlhodinu, spíš se drží ještě v o deset minut kratších mezích.

Monsters & Maidens - karty

Samozřejmě, je hromada hráčů, kteří se u toho pobaví. A díky tématu jsme se zasmáli a odreagovali i my, ačkoliv jsme podobných her vyzkoušeli už alespoň deset. Přesto má tato hra alespoň nějaké to kouzlo, které vás donutí si ji čas od času zahrát. Spousta her se stejným mechanismem tuto vlastnost dokonale postrádá, jako například hry pana Knizii (Gold Nuggets – recenze).

Celkově tedy hra potěší především milovníky kostek, kteří o tuto luxusně zpracovanou hru určitě projeví zájem. Pro ty máme dobrou zprávu – základní krabičkou to nekončí! Ve chvíli, kdy vás hra zaujme, nastává čas pro epické rozšíření. To nabízí čtyři kostky a stejný počet karet s popisem významu ikonek na nich. Kostky ročních období, nástrojů, dobrodružství a osudu přidávají další prvky do hry a přidávají jí ještě lepší atmosféru. Jejich symboly ovlivňují počet kostek k hodu i výsledky souboje mezi hrdiny a příšerami. A s těmito kostkami je hra opravdu legrace! Tyto kostky jsou přesně to něco, co mělo šanci posunout hru jinam. Pokud tedy uvažujete o pořízení této hry, pak to bez tohoto rozšíření nemá vůbec smysl.

Monsters & Maidens - kostky

Monsters & Maidens je jednoduchá a od prvního pohledu průměrná hra. Před zatracením a nudou ji ale zachraňuje její téma. Najednou vám nevadí náhoda, protože kostky vypráví příběhy. Hrdinské a legrační. Ale přitom dostatečně krátké, aby vás nepřestala hra bavit. Monsters & Maidens i tak nejsou ničím víc než průměrnou hrou, která má ale skvělé zpracování a správně naladěným hráčům nabídne výtečnou legraci.

AutorFred MacKenzie
IlustraceRoyce Mclean
VydavatelClever Mojo Games, Game Salute
KategorieDice, Fantasy, Fighting
MechanismyDice Rolling, Push Your Luck
RozšířeníMonsters & Maidens: Epic Dice
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Jump Start City, Crowdfunding: Kickstarter

Monsters & Maidens není ničím jiným, než další kostkovou hrou s tématem pokoušení vašeho štěstí. Tedy do chvíle, než přijdou zdánlivě bezbranné panny, které příšera unesla, bodnou svého tyrana do nohy a utečou. V tu chvíli si začnete hru užívat, protože na krátkém časovém prostoru vypráví legrační a zábavné příběhy. Díky tomu se u hry zasmějete a skvěle pobavíte. Ve výsledku se ale stále jedná o hru, která závisí jen na štěstí, bez jakékoliv šance ji ovlivnit. A s mechanismem, který tu už byl mnohkrát. Ale proč to nepřiznat. My se u Monsters & Maidens opravdu bavili.

+ krásné zpracování
+ boj o nevěsty mezi příšerami a hrdiny
+ rychlá hra