Recenze: Mountains of Madness – studené zuby Antarktidy

mountains-of-madness-01

Možná se za naším rozhodnutím někdo někdy podívá a řekne, že to bylo bláznovství. Nemáme mapu ani ponětí, co nás na ostrých svazích hory čeká. Jenže naše profesní zvědavost nám nedovolí se otočit a nezkusit to. Zpod sněhu vykukují pouze špičky domů a daleko nad námi ční monstrózní chrám. Právě mezi jeho zdmi bychom mohli najít poklady, které jsou k nezaplacení. Z našeho pohledu je to jasné: kvůli nim se vyplatí riskovat i život!

Do náruče nebezpečí a sněhu nás zve desková hra Mountains of Madness, kterou si pro nás připravil velmi populární designér Rob Daviau (Pandemic: Legacy, Seafall) a ilustrace svěřil do zkušených rukuo Miguela Coimbry. Celou hru pak v roce 2017 přinesla na pulty obchodů francouzská společnost IELLO.

Ze sněhem pokryté krabice na vás dýchne mráz a z obrovské stavby na víku zase sálá tajemno. Z nitra hráči vyloví plán, který znázorňuje výstup na horu a do objeveného starodávného města, od pobřeží až na špičku. Tam na hráče bude čekat letadlo. Hráči celou mapu hory připraví do středu stolu a vybaví ji nejrůznějšími kartami a dílky. Především jednotlivé lokace na kopci obsadí náhodně zamíchané dílky setkání. Ty mají postupně narůstající obtížnost (čtyři druhy – pobřeží, hora, město a hranice šílenství), jak se hráči budou dostávat výš a výš. Na mapu pak položí balíčky zranění, vybavení, ale i relikvií, tří úrovní šílenství a také přesýpací hodiny.

mountains-of-madness-09

Každý z hráčů si vybere jednoho hrdinu a vezme si jeho desku. K tomu účastníci dostanou sadu karet vybavení náhodně ze zamíchaného balíčku. Podle množství členů týmu pak každý možná dostane jednu kartu šílenství (pouze ve více než třech hráčích). Pak už mezi sebou musí hráči vybrat pouze vůdce, který dostane pod kontrolu letadlo a sáně se šesti žetony vůdcovství. Poblíž plánu pak položí kostky a žetony relikvií.

Partie se odehrává v kolech, které se vždy dělí na pět fází. Na úvod každého kola se celý tým průzkumníků posune. O jejich směru rozhodne aktuální velitel výpravy, který má před sebou položené sáně. A zatímco v prvním kole vybere z dolní řady dílek, na kterém dobrodruzi začnou svoji pouť a označí tak svoji aktuální pozici figurkou letadla. V následujících kolech se lze posunout na jakoukoliv z šesti okolních pozic.

Pokud na cílovém místě hory leží destička, velitel si ji vezme před sebe a celý tým se posune do fáze setkání. Tam bude jeho soupeřem buď právě tato destička, nebo přímo pozice na plánu, pokud zde už destička při pohybu letadla žádná nebyla. Na úvod musí některý z účastníků výpravy otočit přesýpací hodiny a tím odstartovat čas na reakci na nečekanou situaci.

mountains-of-madness-03

Hráči na prostoru vyměřovaném přesýpacím pískem mají možnost se domlouvat. To jim ale budou výrazně ztěžovat karty šílenství, které postupně dostávají do ruky a nesmí je ukazovat soupeřům. V průběhu této fáze se musí řídit jejími pokyny, které omezují komunikaci. Tváří v tvář nějaké situaci se musí dohodnout, jaké karty využijí ke splnění požadavků. K překonání nebezpečí je zapotřebí vždy nějaká kombinace hodnot nářadí, beden, knih a samozřejmě i zbraní. Tyto karty vybavení mají hráči od začátku v ruce s čísly, jejichž součet musí být v rozmezí daném setkáním. Jenže veškeré dohody lze realizovat pouze, dokud některý z účastníků expedice nezahraje první kartu na sáně. V té chvíli musí veškeré hlasy utichnout a zbytek hraní karet je třeba dokončit bez dalšího domlouvání.

Pokud alespoň v jednom ze dvou testů zahranými kartami uspějí (hodnoty se zvyšují a je tedy těžší je splnit, jak hrdinové šplhají výš), dostanou odměnu natištěnou v pravém dolním rohu destičky. Může jí být nejen možnost prozkoumat část hory, léčit se, ale také si vylepšit balíček vybavení o novou kartu a především nalezení relikvií. Znovu navštívená místa žádné výhody už neposkytují. Důsledkem neúspěchu v některém ze dvojice testů je povinnost dobrat si kartu šílenství. Vůdce expedice sám určí, kdo ji získá. Pokud už nějakou kartu má, pak ji vymění za šílenství vyšší úrovně. Místo toho lze zvolit (a pokud už mají všichni třetí úroveň, tak i musí) hod kostkou penalizace. Ta přidá hráčům zranění do balíčku vybavením, nějakou výbavu sebere nebo je přinutí zahodit žetony vedení.

mountains-of-madness-12

Poté si hráči doberou karty vybavení zpět do maximálního počtu. Pokud by jim ale zásoba karet došla, není možné jen tak zamíchat odhazovací balíček. K tomu musí vůdce na konci kola obětovat jeden žeton vedení (nevratně do krabice), což mu umožní zamíchat zpět všechny karty, ale také vrátit všechny žetony vedení pouze odložené stranou.

Poté začíná další kolo, ve kterém se hráči snaží dál pokračovat a udržovat směr na vrcholek. Pouze když se letadlo dostane na třetí speciální únikové políčko, hráči mohou slavit vítězství. Mezitím je ale může potkat mnohem neslavnější osud, pokud jim kdykoliv dojdou žetony vedení nebo balíček zranění. Celý tým si vyhodnotí úspěšnost podle počtu získaných karet relikvií, ale nejdřív od nich odečte množství získaných (a nevyléčených) zranění. Pokud je výsledek alespoň číslo čtyři, pak byla výprava opravdu úspěšná. Na samotné vítězství ale toto vyhodnocení nemá vliv.

Mountains of Madness jsou týmovým bojem o přežití na svahu nehostinné hory. Je to kooperativní dobrodružná hra, která se snaží všechno stavět na atmosféře. Právě proto tu jsou karty šílenství, které hráče nechají klepat prsty na stůl, zakáží jim mluvení současně s ostatními, matou ostatní hráče jinými čísly, nutí je křičet a jinak se vyjadřovat. To celé má za úkol vystihnout, jak postupně propadají zoufalství z vlivu hory. Skrze tento mechanismus se téma osamění na hoře dostane pod vaši kůži a.. rozesměje vás.

mountains-of-madness-15

Proč? Protože současně právě tyto prvky mají za následek, že se budete cítit jako při hraní party hry. A přesně o to tady vážně jde v první řadě. Nepočítejte s nějakým skrz naskrz vážným zážitkem. Pokud si vezmete za parťáky vhodné spoluhráče, pak si užijete spoustu legrace a smíchu. Karet šílenství je spousta. Bohužel právě kvůli této své nátuře je z ní řada hráčů zklamaná, protože asi očekávali úplně jiný typ hry.

Ale party kooperativní hra? Tohle byste si měli někam zapsat, protože to je asi naprostý unikát! Navíc nejde o nějaké hloupé chytání karet nebo házení kostkami. Tahle hra po vás chce trochu uvažování a plánování. Samotná výhra není zase tak obtížná, ale ani přehnaně jednoduchá. Jsou tu drobné náznaky budování balíčku (výbava), ale hlavně jde o snahu zahrát sadu karet se správným součtem. To je jediný okamžik, kdy mohou hráči pořádně komunikovat.

mountains-of-madness-20

Ale zpět k té atmosféře. Hráči jsou šílení pouze v rámci hlavní fáze setkání, kdy se musí chovat podle všech svých karet, aniž by je ale ostatním ukazovali. Mimo tuto fázi se ale musí tvářit normálně a hrát, jako že si vůbec na nic nepamatují. Tahle schizofrennost pro všechny zúčastněné je zdrojem opravdových záchvatů smíchu. Ale potřebujete k tomu správnou sestavu spoluhráčů.

Ačkoliv je ale hra lehká tématem a klade důraz na zábavnou notu, zachovává si solidní komplexnost pravidel i možností. Díky tomu není jednoduché se hru naučit, což může být u této cílové skupiny drobná nevýhoda. Hráč má vždy pouze jednu kartu šílenství v ruce, takže si nemusí nějak složitě pamatovat svá omezení. Důležité ale je, aby se všichni vžili do svých rolí a opravdu příběhu věřili.

Počítejte ale s tím, že tahle party hra určitě není záležitostí na dvacet minut. Naopak na vrchol hory a do bezpečí se dostanete většinou až po jedné hodině snažení. Protože se hráči po většinu času podílí všichni na rozhodování, není tu zásadní vliv počtu účastníků v týmu. Navíc právě tyto počty ovlivní hru na začátku a tím vyváží partii v různých počtech.

mountains-of-madness-32

Mountains of Madness se svojí lehkomyslností dá přirovnat snad jen ke hře Dungeon Fighter. Bohužel nebude mít u hráčů na růžích ustláno, ale je to velká škoda. Je totiž naprosto jedinečná a originální. K tomu všemu se přidává ještě nádherné zpracování. Spousta lidí ji přesto smete ze stolu jako kompletně neadekvátní zábavu plnou hloupých gest a pantomimy. My si ale hraní Mountains of Madness opravdu uživali!

AutorRob Daviau
IlustraceMiguel Coimbra, Rob Daviau
VydavatelIELLO, Angry Lion Games, Bureau de Juegos, Devir, GoKids 玩樂小子, Hobby Japan, Mancalamaro
Počet hráčů3 - 5
KategorieHorror, Novel-based, Real-time
MechanismyCommunication Limits, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Role Playing
RozšířeníBerge des Wahnsinns: Die Wahnsinns-Erweiterung! (Promo)
RodinaComponents: Sand Timers, Continents: Antarctica, Theme: Cthulhu Mythos
Alternativní názvyBerge des Wahnsinns, Le Montagne della Follia, Les Montagnes Hallucinées, Las Montañas de la Locura, Montañas de la Locura, 狂気山脈, 瘋狂山脈, 광기의 산맥

Pokud hledáte hru, kterou si můžete vzít na párty a opravdu si zahrát, pak nemusíte hledat dál. Mountains of Madness je nádherný kříženec party hry a solidní strategické zábavy. Navíc to vše balí do dárkového kooperativního hávu, který rozhodně po hráčích nechce jen hledat nějaké rozdíly. Tahle hra se musí opravdu hrát, abyste vyhráli. A o to lepší zprávou je, že ve správné společnosti je to super zábava. I tak je ale třeba zdůraznit, že partie trvá přes hodinu a hra má na první pohled delší pravidla. Mountains of Madness je opravdu originální hrou.

+ chytrý mix kooperace a legrace
+ variabilní plán
+ spousta zajímavých důsledku šílenství, které hráči musí dodržovat