Recenze: Prohis – staňte se pašeráky

Prohis - balení

Nocí se ozývá tiché rachtání, které se postupně přibližuje. Po kostkách se cestou necestou drncá náklaďák a na jeho korbě cosi cinká. Kdyby jej teď zastavil inspektor a objevil lahve alkoholu, řidič by z toho měl velké problémy. Prohibice vládne celé zemi a kdo porušuje zákon, ten musí za mříže. Nebo..?

Doba prohibice je už dávno za námi, ale to neznamená, že se do ní hráči nemohou vrátit. S pomocí karetní hry Prohis od Marca Brunnenkanta to je velice jednoduché. Jeho výtvor oživil ilustracemi Tony Rochon a kompletní dílo pak vydali Blackrock Editions a představili hru publiku na veletrhu Spiel 2014 v Essenu.

Malá krabička s trojicí inspektorů stojících nad zabavenou krabicí jasně naznačuje karetní povahu. Ve dvou přihrádkách leží celkem 110 karet. Pouze dvacet z nich jsou opravdu ti kontroloři (seržant, kapitán a inspektor), zatímco zbývajících 88 představuje zboží. Jenže aby pašeráci svoji snahu zakryli, není to všechno nelegální zboží. To představuje pouze třicet karet, ale hráči dostanou zaplaceno i za přepravu obyčejného zboží (58 karet), jen výrazně méně. Karty na sobě mají natištěnou svoji hodnotu, kterou mají, když dosáhnou cílového skladiště.

Prohis - připravená hra

Na začátku partie ze zamíchaného balíčku dostanou hráči čtyři karty. Každý navíc dostane do začátku jednoho kapitána a seržanta. Zbývající karty vytvoří dobírací hromádku, ze které je třeba ještě odhalit horní čtyři karty a ukázat tak hráčům startovní nabídku.

Ve svém tahu pak každý z účastníků má na výběr dvě akce – buď si dobere karty z nabídky (v různých kombinacích povolených pravidly z nabídky a balíčku). Kdykoliv se však může rozhodnout místo toho se stávajícím zbožím vyrazit na cestu do skladiště. Tuto možnost musí zvolit v případě, že v ruce drží už osm karet. Větší nabídku nesmí mít, protože má pouze malý sklad, aby jej všude čmuchající policisté nenašli.

Do nákladních vozů (co karta, to auto) naloží dvě až čtyři karty z ruky a vyrazí na cestu. Nyní má každý ze soupeřů možnost zahrát některého z kontrolorů a prohlédnout si obsah vozů. Může ale nahlédnout pouze do některých, podle úrovni svého policisty. Hráči se tak snaží odhalit nelegální pašované zboží. Ke kontrole ale může přistoupit pouze ten z hráčů, který zahrál nejvyšší hodnotu (inspektor je více než kapitán, zatímco seržant je v hierarchii úplně nejníž) nebo vyložil kontrolora jako první (v případě stejných hodností).

Prohis - rozehraná hra

Když konvoj nikdo nezkontroluje, hráč si může vyslané karty položit do svého skladu, kde za karty dostane na konci partie finanční odměnu. Ale ani v opačném případě ještě nemusí dojít ke kontrole, protože hráč na tahu má možnost oficíra uplatit. Podá mu karty ze své ruky (libovolný výběr i počet), protivník se na ně podívá a může se rozhodnout, jestli úplatek přijme nebo ne. Získané karty může položit pro změnu do svého skladu.

Hráč ale může mít smůlu a narazit na důsledného policistu. V takovém případě karty dostane zpět a kontrolor může otočit tolik karet konvoje, kolik mu povoluje hodnost (jednu až tři). Když objeví ilegální zboží, může celý konvoj zabavit pro sebe. Pokud ne, naopak protivník získá ještě jeho kartu kontrolora. Hráč na tahu může ale s průvodem poslat svého vlastního policistu, který prohlídku okamžitě zastaví, pokud je odhalen.

Pašování probíhá tak dlouho, dokud hráčům nedojdou karty v dobírací hromádce. V tu chvíli je čas sečíst všechny peníze za dovezené zboží. Legální má hodnotu jednoho tisíce dolarů, zatímco pašovaná karta na účet připíše rovnou čtyři tisíce. Vysoké částky jsou také za kontrolory a to nejen ty ve skladišti, ale i zbylé v ruce. Naopak jakékoliv nelegální zboží, které hráč nestačil převést, se od celkové sumy odečte. Vítězem se stává hráč s nejvyšší částkou na kontě.

Prohis - rozehraná hra

Pokud jste pozorně četli i naše nedávné recenze, pak vám Prohis určitě připomíná hru Adéla ještě nevečeřela (recenze). A je to opravdu tak, hra má velmi podobné mechanismy. A jako taková je velmi jednoduchá na naučení a je zábavná, protože její hlavní náplní je blafování a snaha přechytračit ostatní účastníky partie.

Hráči se snaží navzájem prokouknout svoje plány a mají různé možnosti, jak získávat peníze a přiblížit se tak vítězství. Nestačí pouze úspěšně posílat svoje vozy, ale všichni jsou nuceni také využívat kontrolory na konvoje ostatních. To vytváří zajímavou dynamiku hry, kterou ještě dále obohacuje možnost uplácet. To je pro nás novinkou a dodává to hře další nepoznanou úroveň.

Totéž platí k třem úrovním kontrolorů. Hráči se tak postupně hlásí o prohlídku konvoje a probíhá tak vlastně taková aukce. Vždy je to ale riziko, protože neúspěch znamená, že hráči na tahu ještě pomůžete a přidáte mu do jeho kasy několik tisíc dolarů (tři až pět podle hodnosti kontrolora).

Prohis - karty

Takovéto karetní hry obvykle netrvají dlouho a to je i případ Prohisu. Dvacet minut stačí k využití celého dobíracího balíčku. Krátká herní doba je také nespornou výhodou této hry, díky které nestačí ztratit nic ze svého dobrého dojmu. To je také první výhoda oproti konkurenční Adéle. Vzhledem k tomu, že se všechno točí kolem blafování, je hra lepší s více hráči. Ale i s minimálními třemi zůstává stále zábavná.
Zpracování je kvalitní a to začíná už krabičkou z tvrdého kartonu. Karty nemají zrovna širokou nabídku ilustrací, takže vás nečekají žádné vizuální hody. Plní ale svůj účel stejně jako pravidla, která vám celou hru snadno a rychle vysvětlí.

Prohis je vzhledem k počtu hráčů a tématu blafování tak trochu party hrou. Oceníte ji ale i jako obyčejnou odpočinkovou zábavu, u které není třeba nějak extrémně přemýšlet. Tentokrát to nebude o taktice, ale o odhadu a pokerové tváři. Dokážete protivníky přesvědčit, aby svoje pátrače vyslali ve špatnou chvíli? Pak buďte smutní, že jste nežili v době prohibice, mohli jste si vydělat majlant. Prohis je pěknou a zábavnou karetní hrou.

AutorMarc Brunnenkant
IlustraceTony Rochon
VydavatelBlackrock Games, ABBA Games, Arclight Games, Blue Orange Games, Heidelberger Spieleverlag, hobbity.eu, Mancalamaro, Playhouse Ltd
Počet hráčů3 - 6
KategorieBluffing, Card Game, Mafia
MechanismyBribery, Deduction, Hand Management, Negotiation, Pick-up and Deliver
RodinaDecades: The 1920's, History: Prohibition in the USA, Series: Europe Collection (Blue Orange Games), Theme: Smuggling
Alternativní názvyNiente da dichiarare, 見逃してもイイよ!

Recenze: Prohis – staňte se pašeráky
Prohis je příjemnou karetní zábavou, ve které musíte blafovat. Bez vodění protivníků za nos se neobejdete, ale současně musíte také odhalit, kdy se někdo snaží podfouknout vás. Jakmile některý z hráčů vyrazí s konvojem vozů na cestu, ostatní jej mohou zastavit a zkontrolovat. Jenže tady nastupuje do hry důmyslný systém přebíjení hodností, podplácení a štěstí. Pouze některé náklady jsou opravdu odhaleny a zabaví je kontrolor. Peníze tak lze střádat dvěma způsoby a ve výsledku se stát tím nejbohatším. Hra je rychlá, příjemně jednoduchá a zábavná nejvíce ve vyšších počtech. Prohis sice nevyniká vizuální variabilitou, ale umí pobavit a je vhodní i na party.

+ dobrá blafovací zábava
+ výborné pro více hráčů
+ možnost podplácet kontroly