Recenze: Na křídlech – Opeřená Oceánie

Ostrovy jsou místem, kde je spousta vody. Ale asi byste nečekali, že jejich lesy a pobřeží překypujíí nejrůznějším ptactvem. Takovými ptáčky, kteří na široké pevnině velkých kontinentů jednoduše nejsou šťastní.

A hráči za nimi zamíří v druhém rozšíření populární hry Na křídlech, které se jmenuje Opeřená Oceánie. I pod touto novou krabicí zůstává podepsaná jako autorka Elizabeth Hargrave, ilustrace ptáčků pak připravily Natalia Rojas, Ana Maria Martinez Jaramillo a Beth Sobel. Hra vyšla nejdříve v produkci firmy Stonemaier Games a v češtině ji všem milovníkům ptáků přináší společnost MindOK.

Krabice sice není nijak velká a z jejího víka vás ovanou křídla jednoho z hlavních hrdinů, ale co nenabízí v rozměrech, rozhodně vám vynahradí v hmotnosti a obsahu. Uvnitř je hromada karet, ale také nové voliéry pro hráče a sada kostek.

V partii Na křídlech se hráči snaží sbírat své vlastní ptáčky a tím získávat body už od začátku, kdy dostane každý náhodnou sadu pěti karet. V rámci jednotlivých kol pak hráči provádí akce, vykládají své ptáčky do trojice dostupných řad ve své voliéře. Každý pták pak má svoje přirozené životní prostředí, kam jej hráč musí vyložit a zaplatit cenu potravy. K tomu je třeba získávat žetony s pomocí sběru potravy, podle nabídky aktuálně hozených kostek a jejich ikon. Své již vyložené ptáčky mohou navíc hráči aktivovat po řadách a využívat jejich schopnosti, což se jim bude hodit, pokud budou chtít naklást vejce a rozmístit je ve své voliéře. Podle toho, jak na konci každého kola splní hráči předepsané cíle, dostanou body. Mohou si průběžně také dobírat karty dalších ptáčků z nabídky a po čtyřech kolech si přičtou bonusové body a zjistí, kdo se stal nejlepším chovatelem.

Možná si to neuvědomujeme, ale většina kytek kolem nás je sladkých. Možná nám tak nepřipadají, ale je to pravda a z tohoto cukru dokáže řada stvoření vyrábět lahodné produkty. A ptáci jsou dalším zájemcem o tyto laskominy. A právě tento nektar je (kromě samotných ptáků) hlavním hrdinou nového rozšíření.

Početní převahu ale mají karty. Je jasné, že nakonec právě nové létající přírůstky jsou lákadlem, které každého zájemce přitáhnou. Je jich spousta a jejich balíček je vyvážený tak, aby byl hratelný výborně samostatně. Přesto mohou hráči karty vzít a s klidem je přimíchat mezi všechny ostatní ptáky, protože je s pomocí symbolů mohou kdykoliv zase vytřídit.

Tento počet pak nabízí ohromnou variabilitu. Ale zbraň je to dvojsečná, protože tím také hrozí nebezpečí, že s využitím ptáků z více boxů dojde k určité – mírné – nevyváženosti. Není pak možné zaručit, že do hry přijde podobný počet ptáků pro všechny potřebné podmínky, protože jsou tu větší počty od všech druhů a tím se zvyšuje vliv náhody a šance, že budou chodit karty podobných druhů.

Hráči v krabici najdou překvapivě ale také náhradu původních desek voliér, na které vykládají své pořízené karty. Díky nim se hráči dostanou rychleji k akci a do partie, protože stačí jeden pták k odemknutí akcí. Navíc přináší nové akce, které nabízí šanci, jak jednoduše měnit nabídku kostek nebo karet. Desky jsou tak skvělou zprávou, protože je lze používat klidně i s původními kartami a hráči tak mají zase více voleb k tomu, jak udělat každou svoji partii unikátní.

Ale k čemu je ten nektar, o kterém jsme psali hned na začátku? Slouží jako divoká karta, vlastně takový žolík, kterým lze nahradit libovolnou potravu pro ptáčka. Průběhu díky tomu odpustí hráčům některé drobné chyby v rozhodování a díky tomu jsou výsledky vyrovnanější. To pro většinu zájemců je dobrá zpráva, pokud tedy nechcete, aby každá volba nic neodpouštěla. Tím pak řeší problém některých hráčů s tím, že kladení vajec v základní hře je příliš silné.

Podobně jako minulé první rozšíření, i tentokrát hráči dostávají efekty směřované ke konci. Ale tentokrát to je směřované až na konec partie. Vyhodnocují se jen jednou a hráči si je mohou hýčkat jako šanci, jak zvrátit vítězství na svoji stranu. Tím přináší lákavé možnosti, ke kterým se stratégové často uchýlí.

Změny mají určitě pozitivní vliv a překvapivě posouvají hru mírně od náhody směrem k taktice. A to je rozhodně posun, který většina hráčů uvítá, protože pořád zůstává dostatek vlivů, které jí zachovávají tu nepředvídatelnost a zajímavost. Právě díky ní je tak úspěšná.

Samotná pravidla s novinkami se vejdou v podstatě na necelé dvě strany A4, ačkoliv příručka má stran mnohem víc. To proto, že se zbytek stran věnuje podrobně jednotlivým ikonám, efektům a úkolům. Na druhé dvoustraně ale autor přináší také doporučené bodování tak, aby hra byla vyvážená. Rozšířeno Opeřená Oceánie je oproti prvnímu rozšíření velmi důležitým přídavkem, který není až tak volitelný, jako že si dovolujeme jej výrazně doporučit. Dohromady jsou ty kombinace novinek velmi příjemné a vylepšují hru z hlediska variability, taktičnosti a zajímavosti. Opeřená Oceánie je vynikajícím přídavkem plným drobných, ale výborných, nápadů.

Recenze: Na křídlech – Opeřená Oceánie
Opeřená Oceánie je rozšíření populární hry, které do základních mechanismů nesahá příliš, ale dost na to, aby se z něj stal zajímavý přídavek. Milovníci hry Na křídlech ocení nejen logickou přidanou variabilitu se spoustou nových ptáků, ale také drobné úpravy, které posouvají zážitek pozitivním směrem, aniž by přidávaly nějakou zbytečnou komplexnost navíc. I takto malé zásahy znamenají, že Opeřená Oceánie je povinným doplňkem pro milovníky hry.
+ nektar snižuje vliv náhody
+ navýšení variability
+ nové efekty