Recenze: Nemesis – Vetřelci doletěli na Zemi

nemesis-01

Stále jsem trochu dezorientovaný. Už dvě hodiny bloudím po místnostech, které mne vždy uvítají nějakým blikajícím světem. Snažím se alespoň postupovat potichu, protože cítím, že tu něco je. Nemohu se zbavit pohledu na mrtvé tělo našeho kamaráda a kolegy, které jsme našli po probuzení z hibernace. Ještě otupělí jsme na něj koukali. Hrůza převzala naši mysl. Pohádal jsem se s ostatními, kteří šli na můstek. Mají pocit, že tam budou v největším bezpečí. Jedinou nadějí je, že počítač nastavil kurz Země. Ale vůbec nevíme, co si to vlastně s sebou z naší mise vezeme. Co když právě o to tomu stvoření jde?

Klaustrofoie a horror na vesmírné lodi. To je přesně to, co vás čeká v očekávané deskové hry Nemesis, kterou vytvořil Adam Kwapinski, ale s dalším vývojem pomohl třeba i populární Michal Oracz. Že jdou správnou cestou se ujistili na portále Kickstarter, kde hra pod hlavičkou Awaken Realms vybrala ohromující tři miliony liber od 30.553 fanoušků. Tím se ale příběh hry Nemesis nekončí, protože nyní přichází do obchodů, a to i v češtině! Poděkovat za to můžeme firmě MindOK, která připravila kompletní lokalizaci.

nemesis-11

Na všechny hráče toužící po dramatu a napětí čeká masivní černá krabice, která má na víku obrázek krvežíznivého vetřelce. Uvnitř najdou hromadu lahodného obsahu, který začíná u obrovského herního plánu. Jeho rozložením samozřejmě začíná také příprava každé partie. Mapa vesmírného plavidla je zaplněna náhodným rozložením šestiúhelníkových desek, které představují jednotlivé místnosti. Hráči vybaví loď také motory (jejichž stav zatím nikdo nezná), únikové moduly, kartičku trajektorie a ukazatel kol. Do každé místnosti je třeba přidat také žeton objevování s otazníkem.

Poblíž plánu je připraven panel vetřelců, který dostane přiřazenou trojici karet slabin hrozivých příšer. Samotné žetony vetřelců pak hráči nasypou do látkového pytlíku a jejich složení je ovlivněno množstvím účastníků. Pak každý hráč dostane dva úkoly, které si prozatím oba nechá, protože ještě není moment, kdy by se dokázal pro jeden z nich rozhodnout. Každý z účastníků pak dostane náhodně přidělenou postavu, která určí počáteční vybavení i sadu akčních karet. Všechno to zakončuje plastový stojánek na karty předmětů. Hráči postaví každý svoji figurku do Hibernatoria a partie začíná.

nemesis-03

Na začátku každého kola (z maximálních patnácti) si hráči doberou pět ze zamíchaného balíčku deseti akčních karet. Právě ty použijí jako měnu, ale i jako své herní možnosti. Základem je ale klasická akce pohybu, která má tentokrát dvě varianty. Ta dražší je bezpečnější a nevytváří žádný hluk, který by mohl přilákat nechtěnou pozornost. Za takovou akci ale hráč musí zahodit rovnou dvě karty.

Pokud se hráč rozhodne šetřit, zaplatí pouze jednu. Jenže když dorazí chodbou do nové místnosti, musí hodit kostkou na test hluku. Podle hozeného čísla pak obvykle do jedné z připojených chodeb umístí žeton. Místnosti jsou ale na začátku skryté, takže je jejich první návštěvník objeví. Samotná lokace nabízí obvykle nějakou speciální akci pro hrdinu, který se zde nachází. Z přípravy leží na jednotlivých pozicích také žeton průzkumu, který určí počet předmětů k nalezení a také případné speciální podmínky (oheň, sliz).

V případě, že by se hráči v rámci testu hluku podařilo hodit chodbu, kde žeton hluku už leží, přiláká tím pozornost vetřelců. Vylosuje tedy náhodný žeton z pytlíku, který nahradí miniaturou ze zásoby a postaví ji na svoji pozici. Od té chvíle budou na sebe nepřátelé útočit. Hráč s pomocí kostky a nábojů, které má ve své zbrani. Každý střelný instrument tedy má omezený počet použití, než jej hráč bude potřebovat dobít ve zbrojním skladu.

nemesis-13

Jednotlivé místnosti jsou také často poznamenané nějakou nepříjemnou vlastností, ať už v nich řádí oheň nebo je v nich technická porucha. Oba tyto prvky mají omezený počet žetonů, které souvisí s limitovanou životností vesmírného plavidla. Pokud by se někdy hráči dostali do situace, že potřebují umístit další žeton toho typu, pak místo toho jejich loď exploduje.

Na konci kola hráči aktivují některé druhy vetřelců, které zaútočí nebo se posunou. K tomu navíc se objeví nějaký nečekaný moment, který představují karty událostí. Počítadlo kol se posune o krok směrem ke konci, a pokud uběhlo dostatek času, otevřou se i hibernační komory. Především se ale kdesi v ventilačních šachtách, mimo oči hráčů, odehrává evoluce vetřelců. Jejich žetony hráči losují a postupně nahrazují silnějšími. Navíc právě jejich vylosování může vyvolat další testy hluku, kterým se jinak hrdinové mohou vyhýbat opatrným pohybem.

Na lodi se toho ale odehrává mnohem víc, než jsme popsali. Nejenže se mohou hráči potýkat s jmenovanými nástrahami, ale také ovlivňují směřování lodi, stav motorů, mohou se zkusit zbavit parazita, ale také získat vejce pro vědecké zkoumání. Každý má prostě svoje vlastní motivace.

nemesis-14

Někteří hráči se stanou dříve nebo později nakaženými. O tom rozhodují karty infekce, které nelze na první pohled přečíst. Je třeba si tedy nechat provést diagnózu na skeneru. Každý může být také zraněný, přičemž život samotný je zde řešený pouze přerodem lehkých poranění v ty těžké. Neubývají tedy žádná srdíčka, ale postupně si lze škrábance i léčit.

Jakmile se v zorném poli hrdinů objeví první vetřelec, nastává opravdové drama. A v jeho důsledku se musí každý hráč okamžitě rozhodnout, kterou ze svých dvou karet cílů si ponechá. Právě ta určuje pro hráče jeho samostatné vítězné podmínky. To ale neznamená, že by nemohlo vyhrát více členů posádky. Úkoly zahrnují cíl lodi, její přežití, zničení hnízda nebo odvezení vzorků. Možností je dost, ale stejně tak je zde i spousta způsobů, jak mohou hráči prohrát. Smrt je jedním z nich. Loď ale také může vybouchnout, nemít dostatečnou sílu motorů nebo hráči nemusí dosáhnout záchrany. Tu představují pouze hibernační komora nebo záchranné moduly.

Nemesis je jednoznačným horrorem, který jako by vyšel z hollywoodského scénáře. Nikdo to neřekne v pravidlech oficiálně (ani nemůže). Vás ale všechny napadne ihned, jakmile uvidíte krabici, figurky a zažijete herní příběh. Tohle je Vetřelec jako vyšitý. Jako by každou vaši partii psal Ridley Scott a ilustroval H. R. Giger.

nemesis-21

A to rozhodně není špatná zpráva. Ačkoliv na krabici nedostanete oficiální loga a nápisy, celý zážitek odpovídá tématu. Vetřelci jsou formou života, která není veskrze zlá. Pouze chce přežít a k tomu potřebuje lidská těla. To vytváří ohromnou atmosféru a tlak na všechny zúčastněné. A to opět skvěle odpovídá námětu a očekáváním, které krabice vzbuzuje. Ty plní do puntíku a zklamat vlastně ani nedokáže. Tedy alespoň v našich testovacích skupinách to nenastalo.

Všechny prvky spolu hrají dohromady a vytváří opravdu hluboký zážitek. Nás například dostal mechanismus vývoje vetřelců. Hra nenechá všechno tak, jak to bylo na začátku. Ačkoliv je nemáte na očích, vetřelci se někde množí, rostou a stávají se nebezpečnějšími. A vy to víte. Čím později se s nimi potkáte, tím hůře s největší pravděpodobností narazíte.

Ale ani opatrný pohyb pomalu a potichu není zárukou, že se nestvůry nezjeví. Stačí mít trochu smůly právě ve zmíněném evolučním losování. Každá akce hráče má smysl. Některé jsou dražší a mezi ně se řadí především využití vybavení lodi. Využívání akcí z místností je ale nezbytné.

nemesis-24

Z hlediska variability hra zaručuje velmi odlišné zážitky. Už z hlediska průzkumu bude vesmírná stanice úplně jiná. Lokace nejsou ve hře zastoupené všechny, hrdinové jsou každý trochu jiný a události chodí zcela náhodně.

Na začátku hry by se zdálo, že balíček deseti karet akcí máte navěky a není možné jej nijak měnit. A je to vlastně pravda, protože pozitivní vylepšení přináší předměty. Jenže pokud na hráče úspěšně zaútočí vetřelec ve stádiu larvy, pak si musí vzít náhodnou kartu infekce. Protože je ale text na ní zašifrovaný, ani sám hrdina zatím neví, jestli je nakažený nebo ne. Musí se proskenovat. Z této karty plyne spousta zajímavých situací, a to také proto, že se zařadí mezi akční karty a tím znesnadňuje hráči jeho akce. Je tedy obvykle prioritou se ji co nejdřív zbavit, ať už předmětem nebo na ošetřovně.

Herní zážitek je samozřejmě závislý na počtu účastníků, kde ve dvou je partie výrazně klidnější než ve více soupeřích, nejlépe ve čtyřech. Znovu musíme zdůraznit, že hráči sice spolu komunikují, mohou si sdělovat informace, ale nakonec je na palubě každý sám za sebe. A počítejte, že času na lodi strávíte docela dost. Rozumné minimum se pohybuje kolem dvou hodin, ve více hráčích to mohou být i hodiny tři.

nemesis-25

Připadá vám to málo? Dobrá. Nejenže box obsahuje plně kooperativní variantu, která ale není tak zajímavá jako původní se skrytými úkoly. Hra má oboustranný herní plán a ten zvyšuje náročnost. Využívá jej totiž kampaňová varianta, která není přímo součástí krabice, ale postaví před hráče čtyři propojené mise, které jsou opět založené plně na spolupráci.

Obecně tedy není důvod jakkoliv krotit naše nadšení, které je sdílené mezi všemi. Nemesis mělo obrovskou úroveň očekávání a svým slibům dostálo. Je skvělou zprávou, že hra stíhá v pohodě vánoční termín a už je na pultech obchodů, protože pokud chcete dát nějakému zkušenému hráči deskových her skvělý dárek a nevadí vám trochu vyšší cenovka, pak byste o Nemesis rozhodně měli uvažovat.

nemesis-31

Ale i tak jsme nalezli alespoň drobné nedostatky. Tím hlavním je šance, že hráči skončí v partii desítky minut od sebe. Vyřazování hráčů je realitou, ale to není vše. Někdo se může za polovinou hry už úspěšně vystřelit v únikovém modulu, mít splněné své tajné cíle a potom jen sledovat ostatní, jak hru dohrávají bez něj. To může být pro některé skupiny velkým problémem. Oproti tomu je nezajímavost bojů vlastně drobností. Hráči totiž jednoduše hází kostkou a dávají zranění. Příliš taktiky tady prostě nenajdete.

A pak je tu provedení. Tady vydavatel exceluje bez ohledu na to, kam se podíváte. Partie je prostě lahůdkou nejen z hlediska hratelnosti, ale také s ohledem na vizuální dojem. Za ten mohou pochopitelně především neskutečné miniatury vetřelců, které partii dodávají ještě větší šťávu. Ale chválu si zaslouží i přehledné ikony, skvělé označování počtu předmětů v místnosti nebo stojánky na karty.

nemesis-35

Nemesis je horrorová hra se vším, co k ní patří. Je tu smrtící napětí, spousta boje a krvavý konflikt od začátku do konce. Téma výrazně omezuje herní publikum z hlediska věku, ale to vůbec nevadí. Hratelně je totiž Nemesis opravdovou laskominou, jejíž každá partie pro vás napíše příběh a zanechá ve vás dojem, že jste něco dokázali. Ať už jste přežili nebo ne, Vetřelci ve vás budou žít dál!

AutorAdam Kwapiński
IlustracePiotr Foksowicz, Patryk Jędraszek, Ewa Labak, Andrzej Półtoranos
VydavatelAwaken Realms, Rebel Sp. z o.o., Arclight Games, Asmodee, Cranio Creations, Delta Vision Publishing, Funforge, Galápagos Jogos, Geekach Games, Hobby World, Korea Boardgames, MINDOK, Rebel Studio
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 5
Herní doba180
(31 voters)
KategorieAdventure, Horror, Miniatures, Science Fiction
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Hidden Roles, Interrupts, Modular Board, Player Elimination, Semi-Cooperative Game, Solo / Solitaire Game, Team-Based Game, Traitor Game, Variable Player Powers
RozšířeníAwaken Realms Vault: Story Dice – AR Board Game Dice Bundle Box, Nemesis: Achievement Cards, Nemesis: Aftermath, Nemesis: Aftermath & Void Seeders, Nemesis: Aftermath & Void Seeders & Medic, Nemesis: Blood Tests Deck, Nemesis: Carnomorphs, Nemesis: Crawl Deck, Nemesis: Feat Promo Cards, Nemesis: Medic Character Expansion, Nemesis: Story Dice Expansion – Intruder, Nemesis: Story Dice Expansion – Space Cat, Nemesis: Untold Stories #1, Nemesis: Untold Stories #2, Nemesis: Void Seeders
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Dice with Icons, Components: Miniatures, Components: Polyhedral (not D6) dice, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Modian, Game: Nemesis, Misc: Eastar Game Manufacturing, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyНемезида, ネメシス, 復仇女神號, 네메시스

Nemesis není bezchybnou hrou, ale to nic nemění na faktu, že je ultimátním zážitkem pro každého, komu v žánru deskových her chybí pořádné horrory. Hráči se ocitnou na plavidle mířícím domů a sdílí své kajuty se strašlivými stvořeními. Paraziti se usadí v břichu hostitele, odkud si prokoušou cestu ven. Vyvíjet a růst umí ale i mimo oči všech, a pak dokáží překvapit. Úspěch hráčů závisí hodně na hluku, ale trochu i na štěstí. Boj je vyhodnocovaný s pomocí kostek a všichni hráči partii neukončí současně. To je také nejzásadnější výtka k celému soupeření. Ale zážitek ze hry, vizuální i herní, převažuje a veze se na výrazně pozitivní vlně. Nemesis je vynikající hrou, která dorovná a předčí vaše očekávání.

+ ohromující atmosféra
+ fantastické zpracování
+ spousta variabilních akcí