Recenze: Nexus Ops – oheň a zkáza na cizí planetě

nexus-ops-25

Každé území je nejdřív plné klidu a míru. Jenže pocit klidu všech obyvatel trvá jen do chvíle, kdy si jej všimne někdo další. A vlastně nezáleží na tom, jestli se jedná jen o jedno údolí, celé království, kontinent nebo planetu. Vždycky je to stejné. Válka přijde a na zádech s sebou nese břímě zrady a utrpení.

Tak to vypadá i ve světě deskové hry Nexus Ops. Jejími autory jsou Charlie Catino a Steven Kimball. Hra vyšla poprvé v roce 2005 v produkci oblíbené firmy Avalon Hill. Ta ale později předala svá práva společnosti Fantasy Flight Games, která hru v roce 2012 vydala trochu po svém a to s ilustracemi Christophera Burdetta. U nás ji můžete koupit v anglickém znění v distribuci firmy ADC Blackfire.

Vesmírná řežba také ctí klasický krabicový formát a ani na svoji fialovou ohnivou bitvu na víku nepotřebuje více prostoru. Hráči hned na začátku partie použijí šestiúhelníkové dílky, z nichž sestaví svoji společnou mapu. Každý si pak do svého rohu umístí trojdíl se základnou. Hráči dostanou také každý svoji barevnou destičku s popisem jednotek. Ještě předtím si ale musí vybrat svoji stranu, ačkoliv samotné jednotky budou mít všichni účastníci stejné. Hraje se na cizí planetě s jejich jednotkami. Těch je dohromady pořádný ranec – konkrétně přes 160. Na každý dílek položí hráči jednu destičku průzkumu a z karet vytvoří tří balíčky podle druhu. Generálové pak dostanou jmění hlavní suroviny rubium.

nexus-ops-11

Všichni se pak střídají na pozici aktivního hráče a ve svém tahu projdou vždy šesti fázemi. Tím prvním krokem je možnost pořídit si do svojí armády nové jednotky. Zaplatit za ně lze samozřejmě rubiem a nový bojovník rovnou začíná na pozici domovské základny. Žádné další nasazování či trénink tedy není třeba, voják jde rovnou do akce.

Ta nastává hned v druhé fázi, kterou je pohyb a hráč v ní může jedenkrát posunout každou ze svých jednotek. Obvykle to znamená přesun pouze na sousední políčko. Některá políčka jsou ale nepřístupná pro konkrétní jednotky. Na začátku partie bude také řada políček neobjevená, takže po pohybu může hráč otočit případný volný žeton průzkumu a získat z něj případně novou jednotku nebo rafinérii.

Právě tyto továrny budou potřebovat při těžbě, která jim přidá nové suroviny za každého horníka na políčku s dolem. Ještě předtím se ale odehrají všechny boje na místech, kde se nachází figurky více protivníků. Jednotky útočí podle síly zprava doleva. Jejich majitel vždy hodí kostkou a snaží se o zásah hozením dostatečně vysokého čísla. A každý takový úspěch vyřadí figurku soupeře, ale napadený si sám může zvolit, koho obětuje. Za vítězství je odměnou bodovací karta ze speciální hromádky a každá má hodnotu jednoho bodu.

nexus-ops-01

Na konci každého tahu dojde ještě šance si dobrat novou kartu tajné mise. Takový úkol lze zahrát pro její odměnu ihned, kdy splní její podmínky. Další karty energie (energize) mohou hráči používat hned na začátku kola pro vylepšení pozic. Partie pokračuje bojem o pozice a plnění misí, ať už bojových nebo jiných úkolů, až do chvíle než někdo nastřádá dvanáct bodů. Vítězství lze ale dosáhnout i vyřazením ostatních hráčů.

Nexus Ops je jedinečnou konfliktní řežbou. Všichni hráči mají k dispozici stejné jednotky. To je na jednu stranu výborné z hlediska vyváženosti, ale současně mírně omezuje znovuhratelnost. Tu ale v této hře tvoří naprosto jiné prvky – hráčská interakce a karty úkolů, které se starají o neustále se měnící situaci.

Hra je ovšem na svůj styl i téma překvapivě lehká. Nejde do hloubky v boji ani v žádných dovednostech či kartách. Vlastně jen tak škrábe po povrchu styl her, který bychom od ní očekávali. To ale nutně nemusí být na škodu.

nexus-ops-08

Právě jako taková je Nexus Ops skvělá hra i pro méně zkušené hráče. Tady si mohou dát do čumáku opravdu všichni bez rozdílu. Stačí jen takticky pohybovat jednotkami, sledovat svoje úkoly a sbírat body úspěšnými útoky. Právě v nich je středobod celé zábavnosti. Hráč nemá možnost se plížit někde po straně, sbírat body bez kontaktu. Tady musí neustále jít po hlavě do bojů a vyhrávat. A zvítězit tu může vlastně každý.

Při tom i přes tuto jednoduchost je ve hře dostatek voleb, pokud se jedná o pohyb figurek. Právě díky tomu, že se mohou soustředit pouze na čistý boj, se tato hra rychle zařadí mezi favority mnoha hráčů. Velmi důležitou součástí jsou také kostky, které nemají tak zásadní roli, aby jeden hod mohl rozhodnout, ale při tom jsou dostatečně důležité, aby hráči z každého hodu byli napjatí.

Atmosféra tady opravdu funguje. Boj o body jasně využívá vítězství v bojích. Současně ale bitvy o pozice mají také za úkol získat kontrolu nad rafineriemi, které znamenají přísun financí. Ty jsou naprosto zásadní pro posilování vojsk.

nexus-ops-16

Díky neustálým bitvám a dramatům nestačí na dohrání partie jedna hodinka. Naštěstí to ale není ani extrémně víc, ale k devadesáti minutám se často dostanete. A to vážně odpovídá tomu, co v partii zažijete. Hra je navíc solidní překvapivě i ve dvou a v pravidlech najdete i další varianty, které posouvají znovuhratelnost ještě dál.

Jedinou výtkou ke zpracování je nemožnost sledovat, kterými figurkami hráč v tahu pohnul a kterými ještě ne. Musí si tak pomáhat třeba pokládáním jednotek. Kromě toho se ale na hru dívá moc dobře a největší radostí pro každého jsou samozřejmě miniatury jednotek.

nexus-ops-24

Nexus Ops je doslova zabijákem Risku. Dokáže na mapě připravit mnohem víc napínavých zážitků a dobrodružství, ale při tom zachovává podobnou jednoduchost. Hru tedy nelze než doporučit všem milovníkům lehčích her, jako vstupní bránu do bojovek, ale i jako pohotovou rychlovku pro náročnější. Nexus Ops umí překvapit.

AutorCharlie Catino, Steven Kimball
IlustraceChristopher Burdett, Henning Ludvigsen, Scott Okumura, Anthony Waters, Peter Whitley, Peter Wocken
VydavatelAvalon Hill, Fantasy Flight Games, Renegade Game Studios, Ігромаг
Rok vydání2005
(35 voters)
KategorieExploration, Fighting, Science Fiction, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Hand Management, Hexagon Grid, King of the Hill, Modular Board, Take That, Team-Based Game
RodinaComponents: Miniatures

Nexus Ops je hra o bojích. Všechno ostatní tu je zatlačeno do pozadí a všechno se točí kolem snahy vyhrávat v každé jednotlivé bitvě. To proto, že právě tak lze získávat kontrolu nad výrobou surovin ((a tím přítokem jednotek), ale především vítězné body. Hra je velmi jednoduchá, ale zachovává si nabídku taktických možností a nezapomíná při tom být zábavná pro všechny účastníky. Nexus Ops je hra, která umí potěšit a pobavit i přes svoji jednoduchost.

+ výborný a napínavý průběh
+ jednoduchá pravidla
+ boje jsou napínavé