Recenze: Nightfall The Coldest War – upíři v Rusku

Nightfall: Coldest War - balení

Zima. To by mohl být první pocit ve chvíli, kdy se její záda dotknula chladného sněhu. Jenže všechny její myšlenky a soustředění bylo zaměřeno jiným směrem. Na postavu, která ji donutila uskočit od dveří zpět. Když se otevřely, byla v nich postava s rudě červenýma očima.

Vchodové dveře vedly do domu, kde měla Lana už dva roky pronajatý byt. Zprávami se už několikrát prohnaly informace, že na západě řádí obludy, o kterých nikdo předtím neslyšel. Upíři, vlkodlaci a bůh ví, co ještě.. Ale nikdy by ji nenapadlo, že může jednoho potkat tady, v Rusku, v zimě, tak daleko od všech těch zpráv.

Třásla se na zemi, ale nebylo to zimou. Dveře se zavřely a postava zmizela. Ale třas neustával a strach nemizel. Co bude teď dělat? Domů nemůže. A co její kocour? Musí najít pomoc. Někoho, kdo jí pomůže tu obludu dostat z domu. Vstala a na roztřesených nohou se vydala po ulici hledat pomoc. Chtěli byste jí pomoct? Už jí není pomoci, je z ní jen další potrava..

Nightfall: Coldest War - připravená hra

Nightfall. Když padne tma, stvůry vylézají ze svých úkrytů a hledají potravu. Vy můžete být v čele jednoho z jejich klanů a lovit lidi. Čerstvá potrava chutná vždy nejlépe. Ale i vaše rasa touží po moci a dobývání nových území. A protože západ už se svými zbraněmi padnul, obracíte se do chladných a mrazivých oblastí na východě Evropy. Ukrajina? Předkrm. Rusko slibuje pořádnou hostinu!

Nightfall je karetní hra (recenze). Jejím autorem je David Gregg. Hráči stanou v této hře proti sobě v neustávajícím boji mezi upíry, vlkodlaky a ghúly. Nezáleží teď ani na tom, na jakou stranu se dáte, protože můžete ve svém týmu mít nejrůznější příšery všech ras, pokud je dokážete zkrotit, aby vám sloužily. Důležité ovšem je, jestli je dokážete spojit do takového celku, který bude skvěle fungovat.

Právě takový úkol sedí nejlépe na karetní deckbuilding. V tom si nakupujete karty ze společné zásoby. Nightfall do tohoto principu přinesl také vlastní archívy, ve kterých máte karty, k nimž ostatní nemají přistup, a jsou pouze a jen vaše. Ostatní postavy a akce jsou úplatné a kdo si je koupí, tomu pomohou.

Nightfall: Coldest War - rozehraná hra

V každém kole musíte zaútočit na soupeře, což je základem opravdové chytlavosti Nightfallu. Postavy totiž mají více životů a mohou vás také ubránit před útoky soupeřů. A jak se všechny ty karty využívají? Za pomoci novinky zvané řetězení karet. V rámci jednoho řetězu můžete vyložit více karet tak, aby na sebe navazovali barevně podle měsíců v levém horním rohu karty. Pokud některý zásah projde přes obranu, získá hráč do balíčku zranění, kterého se nemůže tak snadno zbavit. Kdo má na konci zranění nejvíc, ten prohrál.

Nightfall: The Coldest War je rozšíření, které zaútočilo na hráče v roce 2012 a je v pořadí třetím rozšířením – po Blood Country a Martial Law. Podobně jako Martial Law i Coldest War je plnohodnotná hra a nepotřebujete k jejímu hraní základní balení! Obsahuje totiž všechno, co byste k hraní mohli potřebovat a ještě mnohem víc!

V ilustrování karet pokračují staří známí z předchozích krabic: Conceptopolis, James Hall, Andrew Hepworth, Jake Murray a Matthew Starbuck. Hru vydává pod svými křídly společnost Alderac Entertainment Group, zkráceně tedy AEG. Od tohoto vydavatelství jste si u nás mohli přečíst recenze už třeba na Thunderstone: Advance (recenze) nebo na skvělé Ninja: Legend of the Scorpion Clan (recenze).

Nightfall: Coldest War - rozehraná hra

Už na začátek článku o tomto rozšíření upozorňujeme všechny hráče, že milujeme základní Nightfall a byli jsme nadšení z jeho menšího přídavku Nightfall: Dark Rages (recenze), které do partie přineslo personifikaci v podobě avatarů a samozřejmě i spoustu dalších karet. Označení „menší přídavek“ tak není tak docela na místě, ačkoliv se odkazuje především na rozměry krabice. Naším úkolem tak bude především zhodnotit, co ColdestWar přináší nového, jak obohatí hru a jestli se jej vyplatí pořídit jako vstup do světa Nightfallu.

Oproti tomu balení Nightfall: The Coldest War je naprosto regulérní velká krabice podlouhlého tvaru, kterou známe ze základní verze hry. Uvnitř se schovávají více než tři stovky karet, které nabízejí obrovskou zábavu. A zcela novou. Přesto, že je Coldest War hratelný zcela samostatně, většina karet je odlišná od těch, co znáte. K těmto rozdílům se ale dostaneme.

V první řadě mezi kartami najdete 228 karet určených čistě pro hraní. A protože od každé z nich je k dispozici pouze 7 exemplářů, dohromady tak najdete uvnitř krabice dvanáct akčních listů a dvanáct nových postav. Pokud vám součet nevychází, zbylých šedesát karet představují startovní postavy – po deseti od každé z šesti dostupných. Každý hráč tak dostane do ruky stejnou začínající sestavu, což je pro deckbuildingové hry typické.

Nightfall: Coldest War - karty

K tomu najdete v krabici také karty zranění, čtyřiadvacet karet draftu sloužících pro počáteční rozdělení a výběr karet, které budou dostupné v dané partii a konečně také šestici nových karet měsíčních fází. Poslední 32 kusů se liší od ostatních rozměrem a jsou trochu silnější v průměru, jedná se totiž o pořadače.

Stejně jako předchozí krabice Nightfall i Thunderstone, i zde AEG uplatnilo systém s pěnovými obdélníky. Ty vám pomohou roztřídit karty do dvou řad a díky přerostlým pořadačům najdete každý druh velice rychle.

Zatím jsem se ale i při popisu balení vyhýbali rozdílům a novinkám, které Coldest War přináší. Už jsme zmínili měsíční fáze, ale to zdaleka není všechno. Mezi nejmenší novinku, která ale potěší všechny majitele původní hry, je nová sada karet zranění (wound). Ty už teď nejsou pouze textové, ale obsahují navíc pěknou ilustraci oproti původní díře po kulce. Právě proto je karet zranění tolik, protože mohou nahradit i ty ze základního balení a dokonce i exempláře z Martial Law.

Nightfall: Coldest War - rozehraná hra

Stejně jako předchozí rozšíření, i Coldest War přináší navíc patnáctku nových karet zranění typu všech tří typů. Tyto karty zrychlují hru a vylepšují možnost řetězení karet. Pokud jste totiž zranění, tak se z vás stává mnohem nebezpečnější a zuřivější soupeř. Proto můžete právě tuto kartu zranění použít jako spojovací článek mezi libovolnými dvěma jinými kartami. Díky tomu se zranění soupeři stávají obávanými protivníky!

Tahle specialita je na každé kartě zranění zmíněná, takže si nemusíte nic pamatovat. V angličtině zde najdete text, který vám napoví, že právě tato karta zranění může být použita v řetězu. A přidává výraznou výhodu prohrávajícím, takže se mohou znovu lépe vrátit do hry.

Když jsme zmínili v popisu balení startovní balíčky pro hráče, asi vás ani ve snu nenapadlo, že by se mohly lišit od těch původních. Jenže ony opravdu jsou jiné! Celá sada nových šesti karet, se kterými se budete muset znovu sžívat. Rozeznáte je snadno opět podle zlatého písma místo tradičního krvavě červeného.

Nightfall: Coldest War - karty

I tentokrát má každá karta pouze jednu barvu. Ze základního balíčku tak nelze sestavovat žádné řetězové akce, k tomu budete potřebovat nakoupit další karty do balíčku. Většina z nich je pokročilejších, než karty, které nahrazují a mají jeden až dva efekty In Play. Celá šestice jsou čistě postavy.
Zajímavá je například karta JAREK, která je ve skutečnosti zkratka J.A.R.E.K.– pět jmen uživatelů serveru BoardGameGeek, kteří její vznik inspirovali. JAREK se umí léčit na konci tahu, má útok jedna a na konci vašeho tahu jej nemusíte přesunout na odkládací balíček jako většinu jednorázových postav.Za zmínku stojí i Snowstorm s jeho sílou rostoucí s počtem obránců, nebo Chytrý Ivan (Clever Ivan), který vám umí přeuspořádat karty v balíčku.

Z toho vyplývá, že pro začátečníky bude jejich využití trochu složitější a připraví to pro ně náročnější vstup do světa Nightfall, pokud si Coldest War koupí jako první krabici této upíří karetní hry. Ovšem současně to také znamená, že tyto karty nebudou tak jasnými adepty na rychlý exil (= vyřazení ze hry), jako některé z původních startovních listů.

Už teď bychom si bez váhání Coldest War pořídili do svojí redakční Nightfall sbírky, ale to ještě není všechno. Tou zásadní a přitom volitelnou změnou je nová šestice karet měsíčních cyklů. Tento balíček zamícháte a postupně v partii odkrýváte karty, které ovlivňují dění. Někdy může zářit jasně a zvýší sílu Vlkodlakům, zatímco zatmění doplňuje životy jak upírům tak právě vlčím lidem. Jsou tu také modrý měsíc, měsíc sklizně, lovcův měsíc a krvavý měsíc.

Nightfall: Coldest War - karty

Všech šest výrazně svými schopnostmi ovlivňuje průběh partie a přináší do něj efekt neočekávanosti. To může někomu vadit. Právě proto jsou karty měsíčních fází volitelným přídavkem do partie a nemáte povinnost je zařadit. Záleží pouze na dohodě hráčů. U nás v redakci však měly velký úspěch, protože mají zajímavý vliv na celkovou hru a dělají ji ještě napínavější.

A tím bychom také mohli skončit. Jenže je tu ještě jedna změna, které si všimnete až při hraní nebo pročítání karet. Některé z nich totiž mají kromě řetězových (chain) a ve hře (in play) schopností také odstaveček začínající Combat, tedy boj. Je jich celkem dvanáct a seznam není omezený ani na postavy, ani na akce – od každého z druhů obsahují novinku některé karty.

Tyto karty můžete použít ve svojí fázi boje, ale k využití dané combat schopnosti nemusíte kartu hrát jako součást řetězu. Místo toho okamžitě vykonáte text a z jejího zahrání profitujete. To celkově trochu nabourává elegantní koncept řetězu, který na Nightfallu máme tolik rádi.

Nightfall: Coldest War - karty

Ty vám totiž pomohou přidat nějakého služebníka z ruky na stůl, vyléčit si svoje služebníky nebo způsobit okamžité zranění některému ze soupeřových poddaných. Nejedná se o žádné krvavé zásahy, většinou jsou to akce o hodnotě jednoho útoku nebo zranění. Uškodí, ale většinou pouze v kombinaci s dobře promyšleným regulérním útokem.

Někomu může tato novinka ve hře vadit. Lze se jí tedy vyhnout dvěma způsoby – buď combat efekt z karet nehrát, nebo nezařazovat karty obsahující tuto podmínku do partie. Stejně jako měsíční fáze, i tentokrát považujeme změnu za zajímavou a rozhodně si nemyslíme, že by byla špatným směrem. Jen hráči dává ještě víc možností, jak karty z ruky využívat.

Jedinou nevýhodou se tak stává jejich relativní síla – můžete je zahrát v podstatě pokaždé, když vám přijdou do ruky. Nezáleží na kombinaci barev měsíce, kterou byste jinak museli promýšlet a které vám znesnadňují rozhodování při hraní ostatních karet. Tyhle okamžité akce prostě platí.

Nightfall: Coldest War - karty

Zhodnocení novinek jste se mohli dočíst v průběhu recenze, protože články o rozšířeních u nás mají jinou strukturu, než obvyklé představení nových her. Teď už zbývá vyzdvihnout nějakou tu konkrétní kartu. Například Full Battle Rattle můžete přiložit jako přívěsek (attachment) k některé vyložené postavě, která tak získává dvě síly navíc. Zajímavá je karta All Fears Revealed, která umožňuje všem hráčům zaútočit na služebníky někoho ze soupeřů, kromě vašich. Z toho také jasně vyplývá, že si ji asi příliš neužijete ve hře ve dvou hráčích, ve které jinak Nightfall exceluje. Jako posledního zmíníme Doktora Nyilaszyho, který udrží vaše ghúly ve hře po více kol, což je skvělé!

Celková grafika a ladění Coldest War do nového prostředí je velice příjemnou změnou. Karty elegantně, ladně a nenápadně tento přesun následují a nové ilustrace opravdu dodávají hře jiný rozměr. Samotné ilustrace jsou na vynikající úrovni a nemají kolísavou hodnotu. Při prohlížení nenajdete žádnou kartu, která by se vám nelíbila.

Nightfall: Coldest War je vynikajícím velkým rozšířením. Vylepší vaše stávající balíčky zranění u předchozích velkých krabic Nightfall a současně přidá nové způsoby, jak Nightfall hrát. A i když vás neuchvátí, stále tu budou čekat na tu správnou chvíli. Ať už se jedná o okamžité akce Combat nebo o skvělé a náhodně vytahované fáze měsíce. Nightfall: Coldest War by měl mít ve sbírce každý, kdo má rád upíry a východní Evropu.

AutorDavid Gregg
IlustraceConceptopolis, James Hall, Andrew Hepworth, Jake Murray, Matthew Starbuck
VydavatelAlderac Entertainment Group
(5 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Horror, Zombies
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníNightfall: "Ghost One" Promo, Nightfall: "Shadow Seven" Promo, Nightfall: Ahmad Hassan Promo, Nightfall: Bloated Corpse Promo, Nightfall: Blood Country, Nightfall: Crimson Siege, Nightfall: Dark Rages, Nightfall: Desperate Measures Promo, Nightfall: Destiny Collins Promo, Nightfall: Flayed Ghoul Promo, Nightfall: Lisaveta Florescu Promo, Nightfall: Silas Bragg Promo, Nightfall: Zombie Horde Promo, Nightfall: Zombify Promo
RodinaGame: Nightfall, Organizations: Game Designers of North Carolina

Nightfall: Coldest War je druhé velké rozšíření pro upíří karetní hru. Přináší spoustu nových věcí a to nejen pro sebe, ale i pro předchozí krabice – náhrady za karty zranění z Martial Law a základní krabice. Všechna tato zranění mají nově také pěkné tematické ilustrace. K náhradním zraněním dostanete ještě jeden nový typ, který slouží jako žolík v řetězení karet. Díky němu jsou zranění hráči ještě nebezpečnější, právě jako zraněné zvíře. Zdánlivě největší novinkou jsou karty měsíčních fází, které se otáčí vždy jedna za kolo a ovlivňují některou z ras ve hře. Tím znovu prohlubují specializaci hráčů spolu s avatary z Dark Rages. Zamíchané fáze nechodí chronologicky a přináší tedy trochu náhody, navíc jsou volitelné a nemusíte s nimi hrát. Partie Nightfallu s rozšířením Coldest War však bude odlišná od prvního okamžiku, protože balení obsahuje nové počáteční karty do startovních balíčků. Čeká vás tedy seznamování s novými postavami, které nejsou zahrnuté do počtu nových 24 klasických karet, které lze nakoupit. Mají na sobě pokročilejší pravidla a jsou tak méně vhodné pro začátečníky. Na kartách se nově také objevuje klíčové slovo „combat“, které označuje okamžitý efekt karty po jejím zahrání. Ten se projeví bez nutnosti kartu přidat do řetězu a tedy rovnou ve vašem kole. Jejich efekty jsou velice silné právě proto, že je můžete využít pokaždé, když vám přijdou na ruku a tím trochu znehodnocují vaši snahu při budování balíčku k řetězení. Nové prostředí Nightfallu velice svědčí. Přináší novinky, které nemusí sednout úplně každému. Přesto však každá z nich přinese hráčům zajímavé zážitky, pokud se ji rozhodnou využívat. Nightfall: Coldest War je další povinné rozšíření ze světa upírů, tak nastavte krk a nechte se kousnout!

+ karty zranění s ilustrací jsou v krabici i pro předchozí rozšíření
+ nové karty zranění, které zlehčují řetězení karet
+ měsíční fáze = další posílení specializace na určitou rasu