Recenze: Pakal – džungle, chrám a poklady

4.4

Našel jsem mapu. Mělo to být snadné, ale je to jedno obrovské bludiště. Chodím tady pořád dokola sem a tam. Jeden strom vypadá jako druhý. Udělám pět kroků vpřed a mám pocit, jako bych se vrátil zpět na začátek. Ale nevzdávám se. Někde tady je. Vím to. Tajemný chrám a v jeho nitru poklady, o kterých se mi nesnilo.

Mezi starodávné stavby mexické džungle nás zve nová hra Pakal, kterou připravila autorská dvojice Luca Bellini a Luca Borsa. Jejich výtvor vyšel pod hlavičkou společnosti Cranio Creations. A protože se hra odehrává v reálném čase, nebudou mít hráči ani moc příležitostí si vychutnat grafiku a ilustrace, které jsou dílem Roberty Espositové a Studia Labo. Hru si pak pro lokalizaci do češtiny vyhlédla společnost Albi.

Na víku vidíme symboly z chrámu, které zarůstají všudypřítomné nenasytné stromy džungle. A uvnitř na hráče čekají zarostlé herní desky pro jednotlivé hráče. Každý si tento plastový pořadač o rozměrech čtyři krát čtyři čtverečky položí před sebe a zaplní jej náhodně vylosovanou kartou se symboly. Poté si zvolí barvu a kameny (čtyři jsou průhledné, zbytek v barvě hráče) překryje patnáct z šestnácti políček. Do středu stolu položí desku se stupnicí pokroku a startovní pozici obsadí každý z hráčů ukazatelem své zvolené barvy. Vedle plánu pak připraví účastníci sadu žetonů pokroku a také hromádku destiček cílů.

Partie se skládá z kol. A v každém z nich hrají všichni současně. Na začátku každého kola vezme jeden z účastníků partie horní destičku cíle a odhalí ji. V ten moment začínají běžet stopky. Od té chvíle se každý zaměří na svůj hráčský plán a přesouvá kameny s využitím jednoho volného políčka sem a tam. Snaží se při tom dosáhnout situace, kdy jediné tři viditelné obrázky jsou ty ze zadání (využívá při tom průhledných kamenů). Všechny ostatní symboly musí být překryté kameny hráčovy barvy.

Jakmile někdo splní zadání, může si za odměnu vzít jeden z dostupných žetonů pokroku. Volbou symbolu se hráči snaží dojít co nejdále, ale nikdy si nesmí zvolit žádný z obrázků, které byly v daném kole předtištěné na destičce cíle. Všichni, kdo si stihnou vzít nějaký žeton do uplynutí časomíry a při tom splní zadání, mohou nyní posunout kroužkem na stupnici.

Jenže tím, jak jsou hráči úspěšní, se jim také komplikují podmínky řešení hlavolamů. Jak postupují na stupnici pokroku, přibývá jim průhledných kamenů a tím je také snadnější, aby bylo vidět více nežádoucích symbolů. Jakmile jeden z hráčů vstoupí do poslední sekce stupnice pokroku, partie v daném kole končí a vítězí ten, jehož žeton je na této trase nejdále.

Pakal je hra jedinečná a při tom je založená na hračce, se kterou se většina z nás v dětství potkala a užila si s ní spoustu zábavy. Patnáctka je založená na přesouvání čtverečků, jejichž pořadí je rozházené a vy se snažíte jim vrátit zpět řád a postupku.

Předpokladem pro úspěch je šikovné oko, rychlé ruce a trocha štěstí. Hráči totiž nabídnou různé rozestavení kamenů a tím také zcela odlišné možnosti. To proto, že od každého zadání budou jednotliví soupeři jinak vzdálení a je tedy pak pouze na nich, jak tuto drobnou výhodu oproti soupeřům využijí. Počet tahů na přeskládání patnáctky závisí ale také na ostrovtipu hráčů.

Velkou výhodou je rychlost a dynamika celé partie. Všichni hrají současně a zběsile šoupají destičkami po svém plánku ve snaze odkrýt správné symboly. Celková herní doba je tak bez problémů nižší než půlhodina Dílky jsou pokaždé jinak rozmístěné a hráči zaměňují i destičky s obrázky, takže je partie velmi příjemně variabilní.

Protože se úspěchem hráči komplikují jeho budoucí kola, dostanou šanci k oslavě a vítězství i ti, kdo jsou v rychlosti horší. Přesto nemají pocit, že by byli do počtu, protože postupně si většina vyzkouší, jaké to je v nějakém kole zvítězit.

Pro hru existuje také aplikace, která dokáže měřit čas. Bohužel s naším telefonem Samsung A52, který nepatří dnes už mezi špičku jsme narazili na problém. Prý máme příliš moderní Android (12), takže jsme aplikaci nemohli nainstalovat.

Hra vyniká zpracováním, díky kterému nemusíte řešit žádné technické problémy. Vše funguje, dílky posouváte a můžete se soustředit na hraní a zábavu. Navíc její zasazení do džungle a k mexickým chrámům je podařené. Chytré a jednoduché. To jsou dvě slova, která nejlépe vystihují hru Pakal. Je to hladké, rychlé, ale parádně zábavné. Pokud hledáte rychlé puzzle na pobavení, pak je tohle krásný kandidát, který vás v podstatě nemůže zklamat. Pobaví zaručeně a vždy. Pakal je výtečná kratochvíle.

+ rychlá kola
+ dynamická a zábavná náplň hry
+ solidní variabilita