Recenze: Pirates of Nassau – v pirátských vodách

Pirates of Nassau - balení

Loď na obzoru! vykřikl muž ve strážním koši. Plavidlo královského námořnictva se zachvělo napětím spolu s její posádkou. Chvilka napětí a nejistoty trvala možná až příliš dlouho, když se konečně hlídač znovu vyklonil z pozorovatelny a oznámil: Je to Tlustá Sally! Piráti!

Plachetnice opravdu plula pod zkříženými hnáty a na přídi se houpala figurína, která rozměry břicha každého na první pohled zaskočila. Tlustá Sally měla ponor hodně nízko a podle toho zkušený kapitán poznal, že je plně naložená lupem a poklady. Co se asi teď děje na palubě pirátské lodě? A mají šanci na únik ze spárů královny? Na to všechno najdete odpověď, když si zahrajete Pirates of Nassau.

Desková hra Pirates of Nassau je první hrou společnosti Gung Ho Games, která sídlí na Britských ostrovech. Jejím autorem je Richard Glazer, ale při vývoji značně přispěli také Tom Merrigan a Gabrio Tolentino. Hráčům svoje dílo představili v roce 2011 a dnes se na něj můžeme společně podívat i my, protože se jeden recenzní kousek zatoulal do naší redakce.

Pirates of Nassau - připravená hra

Krabice Pirates of Nassau by ani nemusela mít na sobě nadpis a rovnou byste věděli, že tématem jsou piráti a mořská plavba. Na titulním obrázku totiž najdete bojující lodě. Na úvodní straně pravidel, která na vás vykoukne jako první pod víkem, pak rozzuřeného piráta. Asi ho zrovna napadla královská flotila, soudě podle jeho výrazu.

Ovšem nebyla by to desková hra, kdyby se ve dnu krabice neukrývala spousta dalších součástek, ze kterých si správným použitím vytvoříte dobrodružství na moři. Hlavním dílem celé hry je samozřejmě herní plán, který sám o sobě je velice zvláštní. Po obou stranách má sloupce na drobné komponenty, ale hlavní překvapení čeká uprostřed. Mořská část je totiž rozdělena na tři řady, každou o šesti pozicích. Některé jsou obsazené napevno přístavy, jiné čekají na proplouvající lodě.

V krabici nalezenete nepřeberné množství žetonů, od peněz, posádky, díly lodi, žetony pro označení vykradených přístavů nebo papírové postavičky rukojmích. Další papírky složíte tak, že z nich vzniknou improvizované truhly. Nemohou pochopitelně chybět ani balíčky karet, které jsou dva – balíček královského loďstva a druhý s obchodními loďmi. Ty čekají jako nadité kachny na moři, až je se svou posádkou vykradete. Poslední kartičky jsou barevným lemem odlišené pro každého z hráčů a představují kapitány jejich loďstva.

Pirates of Nassau - rozehraná hra

Zbytek dílků už je z tvrdších materiálů. Největší jsou čtveřice dílků, ze kterých si každý hráč složí loď. Těch je tedy stejně, jako maximální počet hráčů, tedy pět. Každá má své jméno a když se na ně podíváte, uvidíte spoustu rámečků, které jsou připravené pojmout nějaká vylepšení lodi – posádku, nákladový prostor nebo třeba vylepšení plachet.

Ze dřeva je tu trojice – rum, střelný prach a ostatní náklad. Tyto mrňavé dílky získáte z naložených přepadených lodí nebo přístavů. Všechny ostatní součástky jsou pak už vázané barvou na hráče – figurky pro označování nechvalné proslulosti, která rozhodne o tom, po kom půjde královský bitevník jako po prvním. Nechybí však ani trojice kostek a především od každé barvy jedna postavička ve tvaru lodi. Tou budete v jednotlivých kolech cestovat po plánu.

Tím jsme vyčerpali všechny komponenty a můžeme se vrhnout do samotné hry. Protože už alespoň trochu víme, jak vypadá loď i herní plán, můžeme začít všechno připravovat k partii. Například loď si zatím každý vybere podle svého vkusu a pouze ji složí. Všichni kapitáni začínají bez rozdílu pouze se základní lodí a vyzbrojit si ji musí až na základě svých úspěchů.

Pirates of Nassau - rozehraná hra

Balíčky karet obchodních lodí rozdělte na tři části podle počtu kormidel a položte je do zásobníku vpravo od moře – karty s jedním kormidlem patří do horního řádku, se dvěma do prostředního a se třemi dolů. Čím nižší řada a čím víc vpravo, tím je dané místo vzdálenější od domácího přístavu Nassau, kam se všichni hráči každé kolo vrací, aby zúročili svůj lup. Z každého zamíchaného balíčku zaplníte volná místa v jeho řadě.

Úplně nad ně pak položíte balíček karet královského námořnictva. Nejdříve ale musíte vytřídit karty, které neodpovídají počtu hráčů účastnících se partie. Z balíčku pak vyložíte tolik lodí, kolik je hráčů ve hře.

Každý z hráčů položí svoji figurku na číslo nula na počítadle pověsti. Do levého sloupce, který představuje přístav Nassau, položíte opět tolik vylepšení od každého druhu (posádka, loď a trup), kolik je soupeřů. Hráči si k sobě vezmou všechny součástky v jejich barvě – kostky, figurku lodě, karty kapitánů a truhlu. Loupení může konečně začít.

Pirates of Nassau - karty

A jak se vlastně celé loupení odehrává? Samozřejmě na tahy, v nichž hráči postupně prochází společně devět fází. Vezmeme je znovu trochu zjednodušeně, abychom vám příliš nezamotali hlavu.

Klíčem ke všemu dění v Pirates of Nassau jsou kostky, kterými všichni soupeři na začátku každého tahu nejdříve hodí. Jejich výsledek bude velice důležitý pro průběh celého kola, takže si je všichni dobře prohlédnou. S jejich pomocí se totiž budou plavit po oceánu. Než ale začneme popisovat samotný pohyb, je důležité ještě zmínit, že mezi jednotlivými řádky na plánu jsou také přechody. I ty jsou očíslované.

Hráč, který začíná kolo, si může vybrat jednu ze svých tří kostek a podle ní vyplout z Nassau o tolik karet, kolik na kostce hodil teček. Může si vybrat libovolnou z kostek a její výsledek nesmí měnit. Výjimkou je několik osamocených žetonů, které ve výjimečných případech toto umožňují, ale tím se nebudeme nyní zabývat. Druhou možností, kterou hráč má k dispozici, je přesun na přechod. Tím se automaticky přesune na číslo 7.

Pirates of Nassau - rozehraná hra

Tak se pohybuje i podruhé a potřetí. Tentokrát se ale za výchozí počítá aktuální poloha lodě. Hráč může plout oběma směry, ale znovu pouze o počet teček, které má na další kostce. Nebo na sousední přechod. Třetí přesun vše zakončuje a nejdůležitější fáze celého kola je u konce.

Ale určitě vám zde něco chybí – na konci každého ze tří pohybů (v nichž se hráči střídají), může pirát udělat jednu akci. Hlavními z nich jsou pašování z přístavu, napadení přístavu (obojí v případě, že na nějakém stojí) a především přepadení obchodní lodě. Pašování je sázkou na jistotu, ale dostanete za něj pouze jeden dílek zboží a to podle typu přístavu a vlastního výběru z nabídky.

Mnohem zajímavější, ale také nebezpečnější, je boj s přístavem nebo lodí. Obojí probíhá podobně. Hráč nejdříve vybere jednoho ze svých dostupných kapitánů a vyloží jej před sebe. Tento kapitán velí útočící lodi a přidává jí nějaké schopnosti navíc. Na to, aby bylo napadení úspěšné, musí hráč obchodníka nejen převážit silou, ale také být rychlejší než on (neplatí v případě přístavu). Hráč porovná součet rychlosti a síly s napadenou lodí a pouze v případě, že obojí zvládnul úspěšně, podařilo se mu vyplenit loď. Přístavy mají navíc obranná čísla a jsou tedy těžší na dobytí.

Pirates of Nassau - karty

Za každou loď nebo přístav, který hráči přepadnou a získají jejich náklad, musí posunout svojí figurkou na počítadle neblahé proslulosti. Figurkou posunujete i za další činnosti, kterými se nebudeme zde do detailů zabývat. Důsledek je ale nakonec stejný – když totiž dojde na rozhodování, po kom půjde královské loďstvo, prvním cílem je hráč, kterého chce koruna nejvíc dostat. Ve hře to ale funguje trochu opačně – hráči si vybírají dostupné karty královského námořnictva z nabídky a to od hráče s nejnižším ziskem proslulosti. Ten, kdo dostane loď a ne volné moře, se s ní musí utkat. V případě, že prohraje, ztratí část nákladu a také body.

Po návratu do Nassau mohou hráči nakupovat za pracně vydřené suroviny vylepšení pro svoji loď. Ta jim zajistí vyšší rychlost, lepší střelecké schopnosti nebo další speciální dovednosti, pro které určitě budete mít na moři vždy využití.

Na závěr kola se provede závěrečná údržba, sesypání karet nevypleněných lodí, doplnění nabídky v Nassau a také vylosování nových karet lodí pro další kolo. Celá partie pak končí ve chvíli, kdy dojdou karty královského námořnictva. A který pirát se stane tím nejlepším? O tom rozhodne závěrečné bodování, kde hraje roli nejen proslulost (ta se tedy nerovná vítězným bodům), ale také posádka, kvalita lodi a bohatství.

Pirates of Nassau - rozehraná hra

Pirates of Nassau je hra, která žije piráty. Od začátku do konce se budete cítit jako jeden z nich, jen si nechat narůst pořádné vousy a začít pořádně klít. Atmosféra je opravdu poctivá a parádní. Mnohem více ale Richard Glazer jako autor těží ze spousty strategických možností, které hra nabízí.

Už jen počet různých možností, jak vylepšit svoji loď, je opravdu závratný. Sice vždy máte k dispozici jen omezenou nabídku, která se navíc v průběhu kola zužuje, ale není nic jednoduššího, než počkat do dalšího kola.

Naplánovat si cestu svojí lodi můžete sami. Kostky vám sice určí základní meze, v nichž se můžete pohybovat, ale vhodnou kombinací se lze dostat téměř na každé místo v každém kole. Za to mohou také přestupní lokace mezi řádky, které hodně pomáhají. Čím víc se ale vzdalujete od Nassau, tím jsou soupeři obtížnější.

Navíc musíte neustále hlídat nabídku lodí královského loďstva a snažit se zůstat na konci kola na co nejvýhodnější pozici pro její výběr. Tento souboj totiž často může rozhodovat o bytí a nebytí některého z hráčských pirátů.

Pirates of Nassau - žetony

Možná by se zdálo, že ve hře je málo interakce. Svědčí pro to i skutečnost, že hráči nemohou bojovat mezi sebou. To je možná škoda a třeba nějaká dodatečná pravidla tuto možnost přidají. Ovšem konfliktní situace zde jsou v podobě vyfouknutí lupu před nosem. Než doplujete k lodi, kterou jste si vybrali, vyfoukne vám ji někdo ze soupeřů.

Další zdánlivé omezení je v počtu hráčů. Pirates of Nassau doporučují výrobci až od tří hráčů, ve skutečnosti lze ale dobře hrát i ve dvou. Stačí pouze upravit počet karet pro královské námořnictvo a tím zkrátit o jedno kolo hru. Několik žetonů sice ztratí svoji sílu, ale výsledný zážitek stále bude stát za to.

Ve více hráčích vás zasáhne ještě jedna potíž – pirátské lodě totiž zabírají hodně místa, stejně jako plán a hromádky zásob. Proto na Pirates of Nassau pro více než tři hráče budete potřebovat opravdu velký stůl.

Pirates of Nassau - karty

Jedinou kaňkou na kráse téhle výborné hry je zpracování. Nechápejte nás ale špatně, hra obsahuje pěkné figurky lodí, přehledný plán a elegantně skládací mapky vaší plachetnice. Jenže k těm všem krásně propracovaným součástkám dostanete papírové skládací truhly a podobně provedené postavičky rukojmích. Ty můžete v průběhu hry prodat za výkupné nebo je nechat projít po lávce a shodit do moře. Ale drobný nedostatek ve zpracování nemá žádný zásadní vliv na zážitek ze hry. Jen je to trochu škoda.

Tak či tak patří autorovi Pirates of Nassau uznání. Jedná se o vynikající a zatím nejlepší pirátskou hru, kterou jsme v redakci měli (nehráli jsme Merchants and Marauders, takže nemůžeme srovnávat). Toto prostředí je výrazně opomíjené a o to víc potěší kvalita hry. Umožňuje opravdové strategické rozhodování. Ve hře budete bojovat sami se sebou a s těžkými volbami. Nechte se unášet vlnami zábavy i vy!

AutorRichard Glazer, Tom Merrigan, Gabrio Tolentino
IlustracePeter Casson, Betty Le Bon
VydavatelGung Ho Games
Počet hráčů3 - 5
Herní doba150
KategorieNautical, Pirates
MechanismyArea Movement, Dice Rolling, Worker Placement with Dice Workers
RodinaCountry: Bahamas

Pirates of Nassau jsou pravou pirátskou hrou. Ten kdo nekrade nemůže vyhrát. Přitom se ale musíte snažit nenapadat příliš lodí, abyste se vyhnuli pozici nejhledanějšího piráta. Právě v balancování na hraně je největší kouzlo této hry, které vám zaručí zábavu na hodně dlouhou dobu. K tomu ale ještě musíte připočíst spoustu dalších věcí, které Pirates of Nassau nabízí. Předně si svoji loď můžete neustále vylepšovat o posádku, nová ráhna nebo stěžně a především můžete zvětšit nákladový prostor, abyste uvezli více kořisti. Všechny tyhle možnosti vás budou bavit, ale přitom nesmíte ani na chvilku přestat přemýšlet. Pirates of Nassau je totiž především strategická hra o využívání čísel z kostek, správném vybavování lodí a vhodném využívání jejich sil. Jen tak můžete uniknout královskému loďstvu a doplout zase zpět do bezpečí. Tam si budete moct užívat bohatství dosytosti..

+ pirátské téma
+ plavba pomocí tří kostek
+ vykrádání lodí a přístavů