Recenze: Innovation – vynálezy jsou pilíře civilizace

Innovation - balení

Vynálezy jsou tím, co posunuly lidstvo dál. Kdybychom neměli ty výjimečné myslitele, kteří se nespokojili s tím co mají a snažili se něco dokázat, ještě bychom s oštěpy lovili mamuty místo létání do vesmíru. A nikdy není dost her, které nám tohle připomenou. Místo kde jsme a díky čemu zde jsme.

Právě do této skupiny patří karetní hra Innovation od autora Carla Chudyka, který se proslavil hrou Glory for Rome. Innovation s ní sdílí několik principů. Vyšlo v roce 2011 pod značkou OriGames, ale vydává a pro celou Evropu distribuuje francouzská společnost IELLO. Té tímto děkujeme za recenzenstkou kopii. Jedná se tedy stále v podstatě o novinku. Všechny ilustrace, které ve hře najdete, připravili Cyril van der Haegen, Robin Olausson a Christophe Swal.

Už jsme zmínili, že se jedná o karetní hru. Tomu ale na první pohled neodpovídá balení. Hra se ukrývá v pěkné hnědé krabičce s ilustrací mnoha známých osobností. Tato krabička sice není kovová, ale mnoho dohání elegancí a určitě ji budete mít rádi. Není rozdělená na dvě části – dno a víko – jak bývá zvykem, ale místo toho má horní část odklápěcí. V zavřeném stavu je ke krabičce zboku přichycena magnetem.

Innovation - připravená hra

Uvnitř na vás čeká 105 karet inovací v pěti barvách – fialová, žlutá, červená, zelená a modrá. Ve skupinkách jsou rozdělené podle druhu vynálezů, takže třeba červená je většinou pro válečné věci. Důležité však je, že tyto karty kromě barvy mají v levém horním rohu číslo od jedničky do desítky. Totéž číslo pak mají na rubu vytištěné velké a ještě jednou mrňavé v rohu karty. Jedná se o nejdůležitější informaci na kartě – epochu, do které spadá. První časové období, ve kterém budete začínat, je First Ages. Každý z časových úseků je nazvaný podle nějaké zásadní události nebo pozice v dějinách.

Na těchto kartách zlepšení najdete také několika barevných ikonek v dolní části karty a také dlouhý text, který se v této hře označuje jako dogma. To je v podstatě schopnost nějaké karty.

Kromě těchto herních karet najdete v balení ještě pětici karet domén, které lze získat za splnění některých specifických podmínek. Poslední součástí (s výjimkou návodu) jsou čtyři herní plány z tvrdého kartonu, které slouží současně jako nápověda pro hráče.

Innovation - připravená hra

Naštěstí nápověda není příliš třeba. Innovation je ve své podstatě velice jednoduchá hra. Jediný zádrhel při jejím učení způsobuje specifický slovníček, který autor a pravidla používají. Kromě již zmíněného slova dogma to je také dominace, vliv, zešikmení a skórování. Například poslední zmíněné vám způsobí zpočátku vrásky, není totiž v textu pravidel zmíněné a jeho význam najdete až v lexikonu pojmů. Teprve tak se dozvíte, že skórovat kartu znamená zasunout ji pod hrací desku z levé strany tak, aby vykukoval jen rožek s číslovkou epochy. Ten totiž současně představuje bodovou hodnotu karty.

Ale než zaběhneme do podrobného popisu samotné hry, ještě ji musíme připravit. Rozdělíme tedy balíček karet podle čísla na rubu na deset hromádek. Ty můžeme rozložit na stůl například do kruhu. Z každé zamíchané hromádky pak vezmeme náhodně jednu kartu a bez koukání ji položíme do středu stolu. Tyto karty budou odměnou za dominování v některé éře. Do blízkosti položte také pětici speciálních karet dominance.

Každý hráč si vezme jeden herní plán a k němu také dvě náhodné karty z balíčku první epochy. Jednu umístí do svojí herní zóny – před herním plánem a jednu si vezme do ruky. Tím je hra připravená a souboj inovátorů může začít.

Innovation - připravená hra

Už jsme před chvílí zmínili, že karetní hra Innovations je ve skutečnosti velice jednoduchá. Hráči mají ve svém tahu pouze čtyři možnosti – dobrat kartu, vyložit ji na stůl, aktivovat jedno z dogmat na vyložených kartách, nebo ohlásit dominanci. Právě dominance je jednou z cest k vítězství. Ale pryč od vítězných podmínek, jdeme hrát.

Dobrání karet je jednoduché. Prostě si vezmete kartu epochy podle nejvyššího čísla vyložené karty ve vaší zóně. Pokud v této hromádce už žádná karta není, vezmete si kartu nejbližší vyšší éry. Důležité pravidlo, které snadno přehlédnete je, že nemůžete dobírat karty z nižších balíčků, pokud už máte nějakou vyšší kartu před sebou. Nemůžete se vracet v čase!

Zahrání karet a aktivování jejich dogmat je srdcem celé hry. Vykládat karty můžete na stůl do barevných hromádek tak, že z každé barvy je viditelná pouze ta poslední z nich. Tím vlastně zastaráváte předchozí vynálezy. Ovšem často z nich lze přesto těžit, jak brzy uvidíte.

Innovation - karty

Aktivovat pochopitelně můžete také pouze ty karty, na kterých jejich dogma je viditelné, tedy ty horní z každé barevné hromádky. Dohromady můžete mít tedy maximálně pět dogmat, které lze aktivovat a používat v každém kole. K jejich využití ale potřebujete určitý počet ikonek, které k jejich využití potřebujete. Jejich počet musí odpovídat požadavku, abyste z dogmatu mohli těžit.

Ve hře jsou ovšem hned dva druhy dogmat – ty, z nichž budete sami těžit a ty, kterými budete škodit ostatním. V případě těch kladných využijete jejich schopnosti, pokud splníte podmínku ikonek a současně z nich bude těžit i hráč, který má alespoň stejně požadovaných obrázků jako vy. Naopak negativní dogmata platí pro všechny hráče, kteří splní podmínku počtu ikon a většinou jim uškodí.

Ale pokud byste měli mít ikony pouze na pětici karet, které jsou vyložené, bylo by to málo. Ve hře se totiž nachází celkem šest symbolů a některé karty nemají ani tři. Naštěstí hra využívá systém splaying, který znamená roztažení karet do jedné strany. Tím vlastně karty rozložíte tak, že z nich vždy vykukuje jedna z ikonek – buď můžete rozkládat vlevo, vpravo a nebo nahoru. Všechny viditelné obrázky pak můžete využívat.

Innovation - rozehraná hra

Aktivací dogmat hráči spějí k dominanci tím, že skórují karty a získávají tak body vlivu. Jakmile se někomu podaří získat pětinásobek bodů vlivu (tedy například dvacet bodů pro čtvrtou epochu), než má některé epocha, pak jí dominuje a může si vzít kartu ze středu. Dominace jsou ale pouze jednou z cest k vítězství.

Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů získá předepsaný počet dominovaných ér. Existují ale také další možnosti vítězství. Pokud je hra výjimečně vyrovnaná, může dojít k situaci, že si hráč potřebuje dobrat z hromádky vyšší než deset. V této chvíli hra okamžitě končí a vítězem se stává hráč s nejvyšším ziskem bodů vlivu. Poslední třetí možností vítězství je výhra díky dogma efektu některé karty a splnění jejích podmínek.

Innovation je karetní hra, která vás překvapí. Využívá skvělé nápady a dohromady krásně funguje. Elegantní a jednoduchá pravidla se rychle naučíte a bez problémů pochopíte. A to je u karetních her důležité. Přitom ale zůstává tato hra promyšlenou a náročnou hrou. Nenechte se tedy jejím jednoduchým zjevem oblafnout.

Innovation - karty

Ve skutečnosti totiž budete potřebovat hodně taktických dovedností. V každém kole máte na výběr spoustu možností, jak pokračovat a jen některé z nich vás navedou na cestu k vítězství. Které dogma aktivujete? Nebo si radši doberete kartu, abyste měli nejdřív víc ikonek?

Zásadní je neustále hlídat nejen své karty, ale i vynálezy soupeřů. Často se můžete přiživit na efektech, které zahrají oni a nebude vás to ani stát akci. Stačí mít alespoň tolik ikonek co oni. Ale dávejte pozor, aby na vás nemohli zaútočit některými z nepřátelských dogmat.

Právě tyto interakce, při nichž se hráči zahrnují útoky, tvoří to nejpříjemnější jádro hry. Nemůžete si prostě jen tak hrát na svém písečku, ale musíte také sledovat ostatní a přemýšlet, jak jim uškodit. Navíc i v situaci, kdy si budete myslet, že máte cestu k vítězství jistou, může přijít překvapení. Hra má několik způsobů konce a než dokážete nasbírat tu poslední vítěznou dominanci, může některý ze soupeřů dokázat vyhrát pomocí dogmatu.

Innovation - karty

Stovka karet je dostačující na to, abyste pokaždé potřebovali hrát trochu odlišně. Na začátku partie vám třeba může přijít stejná karta, ale jakmile vynaleznete něco jiného, začne se vaše specializace okamžitě odchylovat od dráhy předchozí partie. Ve více hráčích někomu může partie připadat příliš náhodná, protože hodně závisí na správném dobírání karet.

Innovation je hra, která si svůj název opravdu zaslouží. Kromě toho, že se opravdu zabývá pokrokem, sama přichází s několika inovativními nápady. Vynalézání a cesta historií lidstva v hodině nabité napětím. Pokud máte rádi civilizační hry a chcete takovou, kterou můžete vytáhnout místo Through the Ages (recenze), když je málo času, pak je Innovation určitě pro vás. A vy ostatní si ji aspoň zkuste zahrát.

AutorCarl Chudyk
IlustraceAlanna Cervenak, Carl Chudyk, Cara Judd, Robin Olausson, Anders Olausson, Christophe Swal, Cyril Van Der Haegen
VydavatelAsmadi Games, Asterion Press, Grok Games, Hobby Japan, Hobby World, HomoLudicus, IELLO, Igrology, Lacerta, Ludofy Creative, Origames, REXhry, Schwerkraft-Verlag, Smart Ltd, פרש משחקים: Game Knight
Rok vydání2010
(90 voters)
KategorieCard Game, Civilization
MechanismyHand Management, Layering, Melding and Splaying, Take That, Tech Trees / Tech Tracks, Variable Phase Order
RozšířeníInnovation: Artifacts of History, Innovation: Cities of Destiny, Innovation: Echoes of the Past, Innovation: Figures in the Sand
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Yucata, Game: Innovation, Mechanism: Tableau Building
Alternativní názvyInnowacje, Inovace, Инновация, חידושים והמצאות, イノベーション, 创世发明, 曠世發明

Innovation je karetní hra, která vás překvapí. A to nejen svojí hratelností, ale především nápady, které obsahuje. V honbě za dominancí nad jednotlivými epochami budete hrát karty a využívat jejich schopnosti - dogmata ve svůj prospěch i proti soupeřům. Ve hře na vás čeká hodně konfliktů. A možná právě proto je nejlepší ve dvou. Ve více hráčích na vás totiž dosáhnou prsty paní náhody. Ovšem pokud hledáte nějakou pěknou civilizační karetku, tak jste ji právě našli..

+ hra vás vezme na cestu od starověku po dnešek
+ jednoduchá karetní hra
+ pěkná krabička