Recenze: Pit Crew – hrdinové v boxech

pit-crew-01

Nejslavnější jsou vždycky samotní závodníci. Řidiči, kteří nasazují svůj život za volantem závodního speciálu. Jenže nikdo si neuvědomuje, že i takový automobilový sport je týmovou záležitostí. Spousta bojovníků a odhodlaných pracantů čekají v boxech na několik vteřin, které mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu celého týmu. A vy si na vlastní kůži vyzkoušíte jejich stres.

Právě podle role těchto neviditelných hrdinů má název nová desková hra Pit Crew (Tým z boxů). Vytvořil ji designér Geoff Engelstein v roce 2017 a hra byla představena pod záštitou společnosti Stronghold Games na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. O ilustrace se postaral Bill Bricker.

Na víku malé krabičky vidíme vůz a v jeho popředí dva mechaniky, kteří hlídají novou pneumatiku. A uvnitř tohoto boxu na hráče čeká herní plán se závodním okruhem (dvanáct políček na jedno kolo) a počítadlem kol uprostřed. Právě sem každý ze sestavených týmů položí kostičku zvolené barvy a to na políčko s číslicí jedna (první kolo) a také svoje závodní autíčko hned vedle startovní čáry. Týmy si poté rozeberou jednu desku závodního vozu svojí barvy – každé auto je obklopeno několika číslicemi, sadu akčních karet a karet dokončeného montování. Všem na dosah je pak potřeba umístit kostku.

pit-crew-08

Každé kolo se dělí na dvě – přípravu na závod v boxech a poté samotné vyhodnocení závodu. V té první fázi bojují jednotlivé týmy vždy současně. Na jeho začátku dostane každý z účastníků několik karet tak, aby celý tým měl dohromady karet šest. Je třeba je ihned chytře použít a to ve spolupráci při přezouvání, opravě a dotankování vozu. Proto má každá akční karta v ruce hráče číslici.

Číslice u každého kola závodního vozu představuje zadání, podle kterého se musí hráči zařídit. Musí totiž vyložit kartu stejné nebo o jedna jiné hodnoty. Na tuto řadu pak musí navázat i další karty tak, aby u každé pneumatiky na konci snažení ležela čtveřice na sebe navazujících číslic. To nádrž se tankuje pokládáním karet k zadní části vozu. Cílem je dosáhnout přesného součtu, který signalizuje velké číslo na střeše auta.

V průběhu tohoto snažení si mohou hráči dobírat karty do ruky vždy tak, aby měli v ruce maximální dovolené množství. V první řadě jde ale o rychlost. Jakmile totiž na některém místě tým mechaniků uspěje ve vykládání karet, překryje je kartou dokončeného montování a tím naznačí soupeřům, že je o krok blíž k dokončení všech zásahů.

pit-crew-03

Jakmile totiž mechanici ukončí veškeré práce, může si jeden z členů týmu vzít volnou kostku (pokud ještě je v nabídce) a začít házet. Za každou šestku, kterou se podaří hodit, se může autíčko na dráze posunout okamžitě kupředu jedno políčko. To se vše odehrává v reálném čase, kdy ostatní týmy stále bojují o dokončení úprav na svých vozech. Jakmile se to podaří i týmu, který už si nemůže vzít kostku, zastaví jeho členové běh času a tedy i jízdu nepřátelských aut.

V té rychlosti není vůbec těžké udělat chybu. Navíc tým takové rozhodnutí může udělat z taktických důvodů, aby se rychleji dostal ke kostce a mohl posunout svůj vůz vpřed. Jenže jednotlivé omyly nyní týmy sečtou. Chybná karta u pneumatiky je jeden bod, zatímco u tankování hráči přičtou absolutní rozdíl mezi výsledným a cílovým číslem. Pokud jejich součet přesáhne osm, pak vůz havaroval. Takový tým je z celé partie vyřazen. Ale i drobnější omyly mají následky. Za každou chybu se totiž posunou auta protivníků vpřed na okruhu. Naopak za úspěšné složení sady z karet stejné barvy dostane tým turbo bonus (posun o dvě políčka).

Na konci každého kola si týmy rozeberou (v opačném pořadí než je aktuální pozice na trati) destičky opičích klíčů. Ty nabízí nějaká pozitiva týmu nebo naopak šanci uškodit soupeřům. Poté si všechny týmy vrátí své vybavení do startovní podoby. Pouze deska vozu se změní na jinou s jinými podmínkami. Nyní kromě pneumatik a paliva je třeba také přiložit sadu dvou karet stejného čísla k přední straně vozu.

pit-crew-09

Hráči bojují jedno závodní kolo za druhým, jejich vozy se posouvají kupředu. Za každé kolo, které dokážou kompletně obkroužit, si posune tým kostičku na ukazateli kol. Ten tým, jehož vůz jako první protne cílovou čáru třetího kola, se stává vítězným.

Pit Crew je zajímavou závodní hrou, ve které hráči nepohybují samotnými vozy. Pouze jako výsledek jiného úspěšného konání se může figurka autíčka posunout vpřed. Tým musí být rychlý, dobře komunikovat a být schopný včas zariskovat.

To proto, že nikdo nenutí hráče vykládat číslice do posledního detailu. Jedno kolo je možné odfláknout. Současně tím ale tým riskuje, protože pokud by udělal chybu někde jinde, může to pro jeho vůz skončit i fatálně. Na druhou stranu rychlejší ukončení první fáze může znamenat, že se vůz posune daleko kupředu. Je ale třeba mít štěstí a házet rychle jednu šestku za druhou.

pit-crew-11

Ostatně náhoda je důležitá už dříve. Týmy sice mají každý svoji sadu karet, ale dobírají si je náhodně ze zamíchaného balíčku. A pokud jim přijdou špatné číslice, musí se hromádkou propracovat a to stojí drahocenný čas.

Ale právě to rozhodování, kdy uzavřít svoji garáž a vyrazit na okruh je tím nejdůležitějším a nejzajímavějším prvkem celé hratelnosti. Všechny týmy se předhání, musí po očku koukat po soupeřích, ale nesmí udělat chybu. Celkově je díky tomu hratelnost opravdu výborná a partie je zábavná.

Svojí jednoduchou náplní a bláznivým průběhem si dokáže Pit Crew získat spoustu hráčů. Počítejte ale s tím, že jakákoliv taktika zde ustupuje rychlému domlouvání, rozhodování pod tlakem a toužebnému vyhlížení výsledku hodu kostkou. Pokud ale ke stolu posadíte správnou skupinku hráčů, pobavíte se královsky.

pit-crew-12

Členové týmu mají každý svoje karty a drží je v ruce. Musí se tedy dobře a rychle dohodnout, co a kam zahrát. To ústí ve spoustu pokřikování, které se stará o napjatou atmosféru. Destičky klíčů dodávají hře partii výraznější  nepřátelský nádech. Současně ale ještě zdůrazňují chaotičnost celé partie.

Celé soupeření se nabízí pro dva až tři týmy a každý může mít až tři členy. Díky tomu se jedná o souboj až pro devět účastníků. No a právě v těch vyšších počtech je místo, kde Pit Crew exceluje. Herní doba je totiž i tak v mezích půlhodinky a při tom si všichni účastníci zahrají a podílí se na společném úspěchu (nebo prohře). Naopak v minimálních dvou to už není zdaleka taková zábava.

pit-crew-14

Pit Crew je chytrou závodní hrou, ve které je samotné kroužení na trati pouze výsledkem úspěšného snažení. I přes svoji výraznou závislost na náhodě a akční povahu nás skvěle pobavila. Pokud tedy máte slabinu pro příjemné fillery, můžete hry se závodní tématikou a toužíte po nějaké čistě soupeřivé a napínavé hře, pak by vás určitě Pit Crew nemělo minout.

AutorGeoff Engelstein
IlustraceWilliam Bricker
VydavatelStronghold Games
Počet hráčů2 - 9
KategorieRacing, Real-time, Sports
MechanismyCatch the Leader, Pattern Recognition, Real-Time, Team-Based Game
RodinaSeries: Pocket Line (Stronghold)

Recenze: Pit Crew – hrdinové v boxech
Náplní Pit Crew není v první řadě závodění. Místo toho je rychlost potřeba úplně jinde – při vykládání karet a jejich kombinaci. Tady je potřeba spolupráce, aby všechno klaplo. Pouze první týmy mohou svůj vůz posunout vpřed. Ale hráči mohou úpravu vozu odfláknout a riskovat, že se jim to vymstí na závodním okruhu. Mohou sice házet kostkou delší dobu, ale čeká na ně také penalizace. Je pak otázkou správného rozhodnutí, jestli se vyplatí zdržet v boxech nebo vyjet. Tento tlak na hráče je zdrojem zábavy. Při tom si hra zachovává rychlost a jednoduchost. Pit Crew je super polozávodní hra fungující výborně jako odpočinkový filler.

+ výborné vy vyšších počtech
+ chaotická domluva v týmech
+ spolupráce je základem úspěchu