Recenze: Dr. Bacilová – chyťte si svého bacila!

dr-bacilova-01

Vždycky jsem byl tím odstrkovaným studentem. Na základní škole si na mě došlápli vyšší a větší spolužáci. Na střední škole si na mě zasedl profesor. A teď na vysoké škole mám konečně šanci dokázat, že na to opravdu mám. Šikovné prsty, dobré oko a výborná znalost biologie. To jsou předpoklady úspěchu na cvičeních s doktorkou Bacilovou. Nastává souboj o známky. Když budu dost šikovný, třeba se dostanu do jejího vědeckého týmu!

Každý dostaneme šanci se předvést v rodinné hře Dr. Bacilová. Jedná se o hru, kterou vytvořili Roberto Fraga a Delphine Lemonnier s pomocí stephane Escapy, autora ilustrací. Novinka vyšla s logem společnosti Blue Orange a na českém trhu se v portfoliu firmy ADC Blackfire vedle úspěšných her typu Dr. Heuréka nebo Kouzelný klobouk.

Krabička znázorňuje na víku výjev z laboratoře Ve středu stolu leží miska s bacily. No a hráči nevidí pouze obrázek, ale díky okénku vidí přímo do Petriho misky, kde se ty malé barevné potvůrky komíhají jedna přes druhou. Jakmile zvedneme víko, zjistíme, že bakterie jsou ve skutečnosti jen plastové. To ale nemění nic na faktu, že mají čtyři tvary a tři barvy.

dr-bacilova-07

Miska s malými potvůrkami bude pro hráče sloužit jako zásobárna. Každý z účastníků dostane jednu svoji separační nádobku, plastové kolečko rozdělené na čtyři přihrádky – jedna větší je připravená pro superbacila, zatímco každý z menších může obsahovat jeden kousek bacila obyčejného. K tomu jednotliví účastníci laboratorní bitvy dostanou každý také svoji pinzetu. Ve středu stolu na hráče bude čekat zamíchaný balíček kruhových karet se zadáním.

Jeden z hráčů otočí horní kartu z balíčku a tím odstartuje první kolo. Všichni hráči vezmou do ruky pinzetu a pokusí se co nejrychleji ze středové misky vylovit správné bacily. Jenže karty nezobrazují vždy jasné zadání. Některá místa jsou úmyslně prázdná, ale pro úspěch v kole je musí hráči zaplnit. K tomu potřebují takzvaně vyzkoumat zbývající bacily. Při tom se snaží dodržovat jednoduchá pravidla – všechny bacily musí být úplně jiné (tvarem i barvou) než superbacil ležící ve velké přihrádce. Žádný tvar se při tom nesmí v misce opakovat a pouze dva malé bacily mohou sdílet barvu.

dr-bacilova-03

Jakmile se jednomu z hráčů podaří naplnit misku, zahlásí to ostatním, kteří mu jeho řešení zkontrolují. Pokud je vše v pořádku, pak položí kartu se zadáním před sebe a připíše si tak bod do konečného zúčtování. Omyl naopak znamená, že hráč musí jednu kartu z dříve získaných vrátit. Jestliže někdo získá pátou kartu, slaví okamžitě vítězství.

Dr. Bacilová je hrou, ve které musí hráči ukázat svoje šikovné prsty. Lovení bacilů z průhledných misek dává důraz na jemnou motoriku. Tím se z hry stává skvělý trénink pro malé školáky. Podle krabice se hodí pro hráče kolem osmého roku věku. To proto, že dedukce správné barvy a tvaru je na první pohled docela obtížná.

Na první pohled sice určení vhodné barvy a tvaru vypadá složitě, ale ve skutečnosti to je všechno jednoduché. Musíte dávat pozor, jaký bacil leží ve velké části. Někdy je naopak tato pozice prázdná a vy musíte najít správnou potvoru, která se tam hodí. Je jasné, že musí tento superbacil být jedinečný v porovnání s ostatními tvory ve zkumavce. Díky tomu u těch dětí, které do hry dorostou, trénuje rychlé uvažování a šikovnost. Pinzeta totiž vyžaduje pevný úchop.

dr-bacilova-10

Pěkným zpracováním a důrazem na rychlost se samozřejmě tato novinka uchází především o přízeň rodin s dětmi. A právě tady hra uspěje, ať už tématem, tak především zajímavostí komponent. Pinzety, malí tvorečci v misce a samozřejmě i plastové misky. To všechno by mělo potenciál navázat na velký úspěch již zmiňovaného Dr. Heuréka.

Pět úspěchů k vítězství je tak akorát, aby hra uplynula dřív, než se nadějete. Díky tomu se budou všichni hráči neustále bavit. Nejsou tu žádná hluchá místa, což ale u takovéto akční hry lze očekávat. Karty jsou zajímavě zvolené a zadání se střídají – někdy hledají hráči superbacila, jindy dohledávají identitu těch ostatních. Na počtu soupeřů pak vůbec nezáleží, protože každý bojuje především se svojí vlastní nešikovností.

dr-bacilova-13

Dr. Bacilová je v první řadě lehkou a nenáročnou zábavou. Její krabici neotevřete, když budete chtí přemýšlet. Naopak dá smysl vašim neposedným prstům, protože do nich dostanete pinzetu. A ten, kdo se s ní dokáže ohánět nejlépe, je ten největší bacil!

AutorRoberto Fraga, Delphine Lemonnier
IlustraceStéphane Escapa
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, Broadway Toys LTD, Happy Baobab, Lúdilo, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., White Goblin Games
Herní doba15
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Medical
MechanismyPattern Building, Speed Matching
RodinaComponents: Tweezers, Misc: LongPack Games, Series: Mad Scientist (Blue Orange Games), Theme: Mad Science / Mad Scientist
Alternativní názvyDr. Microbio, Dr. Mikrob, 細菌博士, 닥터 마이크로브

Dr. Bacilová je hra, ve které vládne pinzeta. Malá stvoření v Petriho misce mají záludné tvary a není jednoduché je vylovit. Jenže abyste je vůbec mohli začít hledat a chytat, musíte nejdříve najít správnou odpověď na hádanku z karty. Ten, kdo to všechno zvládne jako první, slaví částečné vítězství. Potřebuje k tomu notnou dávku šikovnosti a dedukce, ale všichni zúčastnění se budou u hry bavit. A to přesto, že kromě originální náplně tahu se jedná o další hru zaměřenou na rychlost. Pokud tedy takových her máte doma dost, asi budete její nákup zvažovat. Dr. Bacilová ale ostudu svému žánru nedělá.

+ krásné zpracování
+ docela těžké úkoly z karet
+ šikovnost následuje až po analýze karty