Recenze: Podezřelí – není kam utéct

Správný detektiv umí číst myšlenky. Jeden rozhovor. Pár krátkých vět a hned je jasné, jestli je v jeho očích závan pravdy, nebo to tam bouří záplavou lží. Několik dalších dobře mířených otázek a všechna tajemství jsou odhalena. Stačí to ale na rozpletení klubka celé záhady nebo bude potřeba vyslýchat dalšího svědka čekajícího venku?

Těžká detektivní práce čeká na hráče v nové hře Podezřelí, kterou na pulty českých obchodů přináší firma Tlama Games. Pod hrou je podepsaný jako designér Guillaume Montiage a o ilustrace a navození tajemné atmosféry se postarala Émile Denis.

Na víku vidíme hrdinku Claire Harperovou, která nám má připomenout Agathu Christie a její detektivní romány. Do těch se celý box stylizuje a hráči se po otevření dočkají tří balíčků a také sady dokumentů ke každému případu. V obálce z recyklovaného papíru se ukrývá řešení každého ze tří případů. Tu hlavní náplň pak tvoří balíček více než padesáti karet pátrání.

Hráči mají na začátku na výběr ze tří případů Vražda panství Allister (autorem je Guillaume Montiage), Poslední dějství (od Sébastiena Duvergera Nédelleca) a Na křídlech pomsty (od Paula Haltera). Protože ve všech vystupuje stejná hrdinka, odehrávají se pěkně po sobě a hráči by tedy neměli jejich pořadí měnit, aby si zbytečně nenarušili zážitek. Český distributor ke krabici jako promo přidává i kratší úvodní přpad MacGuffinova Aféra, ve kterém si můžete vše v klidu potrénovat, než se s Claire Harperovou pustíte do řešení opravdu zapeklitých záhad.

Každý z případů má svůj úvod na samostatné kartě z tvrdého papíru. Ten si hráči přečtou a vstoupí tak do případu. Ještě než se ale vydají hledat správné odpovědi, měli by vědět, na co vlastně mají odpovídat. Na stejném listu je totiž kromě začátku příběhu také finální dotazník s tabulkou k vyřešení.

Před hráči se tím začne postupně otevírat svět možných přesunů na jiné lokality, výslechů a detailních průzkumů míst v okolí. K tomu slouží odpovídající trojice barev a ikon, které se mohou nacházet na kartách i na dokumentech či mapkách.

Každou kartu si hráči pečlivě prohlédnou, společně přečtou a mohou prodiskutovat, co z ní plyne pro celý případ. Navíc mají mezi sebou některé karty vazbu a mohou tak dostat úplně jiný význam. O jejich spojení se hráči dozví s pomocí barevných čar, když je položí vedle sebe a linie správně navazují.

Hráči takto vybírají témata své další cesty a sběru informací a mají v tom naprostou volnost. Postupně se tak propracovávají sadou karet, ale měli by si hlídat tabulku z dotazníku. Podle toho, jak rychle dokáží správně odpovědět na jednotlivé otázky, dostanou totiž bodovou odměnu. Tabulka u každé otázky je totiž rozdělena na několik sloupců, kterými hráči postupně propadávají doprava s tím, jak odhalují více a více karet.

První takový zlom nastává po třiceti kartách, kdy bodové odměny začnou klesat. Po odhalení třicáté karty by se tak hráči měli alespoň pokusit odpovědět na každou otázku, protože svoji odpověď mohou ještě do konce partie změnit, a to bez jakékoliv penalizace. Jednoduše si napíšou na papírek svůj tip v té době a v tabulce zakřížkují u otázky odpovídající sloupec.

To ale nebrání týmu dále vyšetřovat, následovat stopy a řešení odhalit až po proklepnutí všech stop a svědků. Když jsou všichni spokojení s odpověďmi na otázku a nechtějí dále dedukovat, mohou společně otevřít obálku s řešením a zkontrolovat, jak byli úspěšní.

Podezřelí je skvěle zpracovanou detektivkou, která k velkolepému dojmu a zážitku nepotřebuje záplavu informací, ale stačí pouhých padesát karet. Výslechy jsou plné dojmů, nechybí ani snímek dotazované osoby, a dokonce i názory na ostatní podezřelé. Hráči prostě mají spoustu informací, se kterými mohou pracovat, a to na malém prostoru.

Třicítka karet k prvnímu tipování je sice zdánlivě dost (více než polovina dostupných informací), ale těžko to může stačit ke správným odpovědím na všechny otázky. Díky chytrému mechanismu ale hráči už tady podobně jako slavní detektivové mohou dát na svoji intuici a zkusit bez nevyvratitelných důkazů někoho usvědčit.

Později mohou ze své volby kdykoliv ustoupit, napsat na lísteček novou domněnku a rozloučit se tak s plným bodovým ziskem. Ale i když odhalí všechny karty, pořád ještě lze za správné řešení otázky dostat tři body, a to se počítá (maximální hodnocení je bodů pět u každé otázky). Pouze špatná odpověď znamená, že hráči nedostanou za řádek dotazníku žádnou odměnu.

Jednotlivé případy jsou všechny zajímavé a jejich obtížnost pocitově stoupá. Děj je pěkně propojený hlavní postavou a vždy odsýpá dopředu, jak jsou hráči ochotní si dobírat karty. Sami se rozhodují pro svoji cestu, což je dvojsečná zbraň. Na jednu stranu mají na dosah řešení hned na začátku, na druhou se musí správně rozhodnout. Proto je pokaždé v dotazníku více otázek, takže se vliv náhody na celkový výsledek výrazně minimalizuje. I při probrání všech informací v balíčku ale hráči dokáží případ dořešit do konce obvykle kolem jedné hodiny času, občas jej mírně přesáhnou. Protože ale ve hře není žádný časový limit, je dobré si pro dedukci a poznámky nechat trochu rezervu.

Hra navíc výrazně zaujme svojí grafikou a laděním, zpracování je totiž perfektní, a to včetně české lokalizace. Hráči si užijí celý příběh a výsledek vyšetřování jim není lhostejný. Hra rozhodně trochu připomíná populární řadu Sherlock Holmes Consulting Detective, kde také hráči mají podobnou volnost i takový dotazník na konci. Ale přináší do zážitku nejen výrazně rychlejší průběh, ale hlavně i svoje jedinečné nápady.

Podezřelí jsou výbornou tříhodinovou jednohubkou pro milovníky zločinů a luštění zapeklitých případů, které vzdávají poctu Agathě Christie. Poskytne vám pocit, že můžete otevřeně chodit po světě zločinu, vyslýchat svědky a dělat si vlastní závěry. Hra na vás nijak netlačí a nenastavuje zbytečné časové limity. Podezřelí jsou díky tomu výbornou detektivní alternativou k populárním únikovým hrám.

Recenze: Podezřelí – není kam utéct
Podezřelí jsou příběhovým přírůstkem, který sleduje osudy začínající policistky. S jejími prvními případy mohou pomoci hráči a vžijí se do svojí role opravdu dobře. Po spáchání zločinu mají totiž naprostou volnost v tom, koho se zeptají nebo kam půjdou na průzkum. Vrah naštěstí počká, až se hráčům podaří případ vyřešit, žádný časový limit tu není. Na hráče vyvíjí tlak pouze důraz na bodový zisk, který se odvíjí od toho, jak brzy dokáže tým detektivů uhodnout správné odpovědi. Na hře se nám také líbí vizuální spojení více karet a z toho plynoucí nové informace. Podezřelí nabízí zábavnou trojici případů, které se nabízí jako společníci na tři skvěle strávené večery.
+ příběhy jsou propojené
+ volnost v pátrání
+ dotazník vás nutí vymýšlet odpovědi co nejdříve