Recenze: Ponkotsu Factory – továrna na písmenka

ponkotsu-factory-01

Každý znak potřebuje vyrobit. S láskou jej musí někdo navrhnout, vybrousit do správných tvarů a pak především zasadit mezi ostatní tak, aby všechno dávalo beze zbytku smysl. Možná to vypadá snadno, ale není to vůbec jednoduchá práce. Právě proto čas od času dojde k chybám (nebo úmyslným záškodnickým akcím od tiskových šotků), které lze napravit zase jen u zručných písařů.

Šotci jsou skuteční a dokážou písmenka ve slovech proházet opravdu pořádně A tady přicházíme ke slovu my, hráči. Desková hra Ponkotsu Factory nám do ruky dá nástroj, jak špatná slova opravit. Jejím autorem je Yoshihiko Koriyama a hra byla představena na veletrhu Spiel 2017 v Essenu pod hlavičkou japonské firmy itten a Ichinen ju Mirai.

Kompletní opravárna slov se ukrývá v poměrně malé hnědé krabičce. A tu nepokrývá nic jiného, než písmenka, abyste už mohli začít trénovat. Všichni správní opraváři slov totiž musí neustále číst a vylepšovat svoji slovní zásobu. Každý z účastníků si vybere barvu a podle toho dostane startovní sadu pěti samohlásek. Ty ihned může schovat před zraky soupeřů za zástěnu své barvy. K tomu si ještě všichni hráči vezmou jeden list papíru a také jej skryjí. Ve středu stolu pak začnou všechny ostatní žetony písmenek, přesýpací hodiny a žetony dokončení (ozubená kolečka).

ponkotsu-factory-03

Samotná partie se dělí na kola a každé z nich začne fází vytvoření otázek. To budou úkoly pro rekonstrukci. A za cílem jejich zhotovení dostanou jednotliví hráči každý svých vlastních patnáct žetonů s písmeny k těm svým pěti startovním. Z dvaceti písmenek se nyní pokusí vytvořit tři čtyřpísmenná slova, které budou představovat takzvané originály a zapíše je na papír. Nepoužité startovní žetony si hráči nechají, přebytek písmen vrátí do společné zásoby.

Ještě než začne druhá fáze hledání řešení otázek, musí každý hráč tucet svých zvolených písmen otočit a pečlivě zamíchat. Jakmile se tak stane, předá svoje písmenka soupeři po levé ruce a tím jim předají také hádanku. Všichni je na společný pokyn otočí a mohou se pokusit o rekonstrukci všech tří slov. Když někdo dokončí sestavování (a myslí si, že správně), rychle sebere největší žeton pořadí a otočí přesýpací hodiny. Ostatní nyní mají právě tolik času, než spadne zrnko písku, k dokončení vlastních hádanek.

Pak nastává čas zkontrolovat úspěšnost rekonstrukce. Každý z hráčů si porovná svá sestavená slova se zápisky toho, kdo mu písmenka podal. Pokud se podařilo rébusy vyřešit a otázky odpovědět, pak hráč může slavit. Dostane totiž tolik bodů, kolik slov správně zrekonstruoval. K tomu navíc čeká na ty nejrychlejší bonus a to bez ohledu na úroveň správnosti jejich odpovědí. Čtvrté kolo je poslední. Hráči si poté sečtou body dosažené ve všech kolech a vítězem je ten, kdo jich nasbíral nejvíce.

ponkotsu-factory-05

Ponkotsu Factory je skvělou variací na slovní hry. Čtyřpísmenné pojmy totiž nevytváříte sami pro sebe a kvůli zisku bodů, ale s úmyslem co nejvíce ztížit hádání hráči po vás. K tomu je třeba skvělý přehled, protože se současně snažíte, aby ze slov bylo možné vytvořit více kombinací než jen ty tři slova. Pokud vyberete příliš jednoznačné pojmy, pak vydláždíte soupeřům cestičku ke snadnému zisku bodů.

A to rozhodně nechcete, což vytváří mnohem větší tlak a nároky na tvorbu slov. To s sebou ale přináší zároveň ten největší problém – první fáze kola, tedy tvorba otázek, se velmi často protáhne. Práce s dvaceti písmenky naráz je těžká a spousta hráčů se snaží dobře rozvažovat a hledat v písmenkách další možnosti. Proto je dobré i tuto část tahu omezit nějakým časovým limitem. Tím se odstraní největší výtka ke hře.

Startovní sada samohlásek skvěle řeší náhodnost rozdávání písmen. Najednou totiž všichni hráči mají stejné podmínky. Na začátku příštího kola dostanou ty použité zpět a díky tomu jsou jednotlivé tvorby opravdu mezi sebou skvěle porovnatelné. Společných písmenek je v zásobě 75 a díky tomu je variabilita zajištěna.

ponkotsu-factory-07

Pokud se hráči nebudou příliš zdržovat tvorbou slov a všechno bude plynout dobře, partie se bez větších problémů dobere konce v rámci třiceti minut a často i mnohem méně. Vše to závisí pouze na tom, kolik hráči budou potřebovat na úvodní vytvoření otázek. Následné řešení už je bojem s časem a především mají hráči na výběr už prakticky jen polovinu písmenek.

Zpracování je takové normální pro písmenkovou hru. Většinu prostoru zabírají šedivé žetony písmen. Zástěny nenabízí žádnou nápovědu, jen koláž písmenek. Ale drží dobře. Body si hráči značí s pomocí barevných kostiček, které si na konci každého kola rozebírají. A tak nejzajímavější komponentou jsou dřevěné žetony pořadí.

ponkotsu-factory-12

Ponkotsu Factory je zajímavým počinem, který si v oboru písmenkových her vyšlapává svoji vlastní cestičku. A dělá to hodně dobře. Přináší totiž jedinečnou myšlenku hádání slov, která vytvořil někdo jiný. A po skvělém Knit Wit je Ponkotsu Factory dalším důkazem, že i ve zdánlivě nudném světě písmenkových her je možné vytvořit něco originálního.

AutorYoshihiko Koriyama (郡山喜彦)
IlustraceYoshihiko Koriyama (郡山喜彦), Yoshiaki Tomioka, Minoru Toyoda (とよ田みのる)
Vydavatelitten, 一年中未来 (Ichinen ju MIRAI)
KategorieParty Game, Puzzle, Real-time, Word Game
MechanismyPattern Recognition
Alternativní názvy大怪獣コトバモドス (Dai Kaiju KOTOBAMODOS)

Ponkotsu Factory je hra, která nám udělala opravdu radost. I když jsme k ní přistupovali s velmi malým očekáváním, protože svět písmenkových her bývá obvykle hodně stereotypní, dostali jsme zajímavou hru se slovy, ve které má jejich tvorba smysl. Nejde v ní totiž o zisk bodů, ale o zabránění soupeři v jejich sbírání! A tenhle jednoduchý zvrat je důvodem, proč Ponkotsu Factory nakonec hodnotíme tak vysoko.

+ celkově nízká herní doba
+ všichni mají podobné šance (samohlásky má každý svoje)
+ tvorba slov se neboduje