Recenze: RuneWars Miniatures Game

rune-wars-miniatures-game-35

Kdesi tam v mlze se skrývá. Cítím jeho smrdutý chladný dech. Dokonce i když spím, cítím, jak mi dýchá za krk. On to vlastně ani spánek není, spíš stav na pokraji bdění ve strachu, že se mi před očima mihne studená ocel a poslední, co uvidím, bude nemrtvý škleb. Nepřítel se ukrývá na hranici viditelnosti a čeká na vhodný moment. Nesmíme mu jej dát, ať se vrátí do svých prokletých zamrzlých děr!

Tento temný příběh stojí za krabicí, která se jmenuje RuneWars: Miniatures Game. A bude jej vyprávět od začátku do konce každému, koho si svým výtvorem designér Andrew Fischer získá. Jedná se o novinku z roku 2017, kterou si pro nás připravila společnost Fantasy Flight Games za dohledu ilustrátora Henninga Ludvigsena. Hru pak distribuuje v Evropě firma Esdevium Games.

Veškeré zlo i dobro se schovává v obří krabici, která je opravdu extrémně vysoká. Uvnitř pak hráči najdou kartonové součástky potřebné k osmi příkazovým deskám s otočnými kolečky. Ty sestaví, stejně jako počítadlo kol a položí obojí stranou. Příprava totiž zahrnuje především přípravu bojiště o daných rozměrech tři krát tři stopy (máte tak velký stůl?).

rune-wars-miniatures-game-06

Jednotliví hráči si vyberou stranu (Daqan nebo Waiqar) a dostanou nejen rozkazová kolečka, ale především skupinky vojáků. Ty si před první partií musí hráči pospojovat, slepit a poskládat do vícečlenných sestav. Výjimkou jsou ty největší obludy, které čtyři pozice zaberou samy. Tato vojska se postaví na protější strany bojového území (stejně jako jejich odpovídající karty) a dostanou společnost v podobě kartonových pohybových tyčinek a pravítka vzdálenosti, ale také několika žetonů a kostek.

Každá bitva má přesně osm kol, tedy s výjimkou situace, kdy už na druhé straně bojiště nestojí žádný protivník. Poté jednotliví generálové zvolí na své příkazové desce kombinaci akce a hodnotu. Jejich kombinace jasně řekne, co hráč v tomto kole bude po svých jednotkách chtít. První na řadě je zcela pochopitelně pohyb. S jeho pomocí mohou hráči buď pochodovat svými jednotkami, nebo je posouvat libovolně do stran. Jedná se o dva samostatné pokyny, jejichž rychlost je určena číslovkou na stejné ikoně.

Samotný přesun pak provedou s pomocí odpovídající kartonové tyčinky. Pro každý druh pohybu je v krabici specifický proužek. Ten stačí položit k rohu posouvané skupiny jednotek a podél její délky pak přesunou celou sestavu. Při pohybu ale musí mít jednotka volno a nesmí přeskakovat nebo se nějak vyhýbat nepřátelským figurkám (a terénním překážkám), které jsou v její trajektorii.

rune-wars-miniatures-game-08

Mezi další možné akce patří zotavení z následků nějakých minulých setkání (třeba panika nebo omráčení), šance otočit se na své současné pozici (rotate). Při jednotlivých akcích pak mohou hráči využívat již zmiňované modifikátory. Ty umožní jednotkám zatáčet (za cenu ztráty části rychlosti), ale také zvýšit účinky svých útoků.

Jakmile na sebe narazí nepřátelské jednotky a dotknou se, musí se srovnat a následuje boj. K tomu ale potřebuje generál zvolit akci boje na blízko nebo na dálku. To znamená, že lze vždy reagovat na vývoj situace na bojišti až v následujícím kole. Podle zvoleného typu útoku a zapojeného typu jednotek dostane hráč sadu bojových kostek natištěnou na kartě vojska. Na nich lze hodit zásahy (obyčejné i kritické, které ignorují brnění), nahánění strachu, přesnost nebo energii, za kterou lze aktivovat schopnosti jednotky. Poškození uštědřené obránci pak vždy odpovídá množství zářezů, kterými spolu jednotky sousedí.

Zasažená jednotka ale je zraněná pouze v případě, že počet zásahů alespoň vyrovná obranu jednotky. Za to dostane konkrétní figurka skupiny svůj žeton zranění, ale dokáže ustát pouze určitý počet zásahů. Jakmile by měla získat další žeton, je místo toho odstraněna z uskupení, kterému tak v podstavci zůstane volné místo. Následkem bitvy mohou také obránci být donuceni k testu morálky.

rune-wars-miniatures-game-11

Bitva pokračuje manévry, útoky a snahou přelstít soupeře až do momentu, kdy je buď odehráno celkem osm celých kol, nebo okamžiku, kdy jedna ze stran nemá pod svojí kontrolou žádnou zbývající figurku.  Vítězem je jediný přeživší nebo ten, kdo má nejvíce bodů. Ty jsou výsledkem hodnoty všech jednotek, které ještě stojí na bitevním poli a jejich vylepšení.

RuneWars: Miniatures Game je taktickou hrou, ve které zažijete opravdu epické bitvy přesně, jak slibuje krabice. Hráči se snaží manévrovat po velkém bojišti a být v tom lepší než soupeř. Někdy to není vůbec jednoduché, ačkoliv bitevní pole je velké, tak často dochází ke konfliktům.

Ty mohou být navíc nejen přímo muž na muže, ale také je lze provádět na dálku. Možnosti jsou ještě o dost bohatší, protože někteří vojáci nabízí speciální dovednosti. A za naházenou energii je možné právě tyto schopnosti využívat a měnit tím výsledky bitev.

rune-wars-miniatures-game-25

To ale jsou pouze základní pravidla. V průběhu partie mohou generálové okupovat terén a získávat tak různé výhody či naopak penalizace. Na nepřátele je možné najíždět ze strany, kde jsou zranitelnější. Ve hře nechybí ani magie či dostřel. Ale vůbec jsme se zatím nezmínili o kartách úkolů, které umožní hráčům získat další body. To je vhodné především ve chvíli, kdy je jasné, že bitva neskončí vaším předčasným vítězstvím.

Hra je důmyslná a zajímavá na napínavé momenty. To samozřejmě má za následek především zařazení kostek, které rozhodují bitvy. Rozhodně se nejedná pouze o manévrování ve stylu X-Wingu na zemi. Hra je dostatečně jiná a zajímavá, ačkoliv má spoustu podobností s jinými hrami na trhu. Je zřejmé, že se RuneWars snaží být konkurencí k hrám Games Workshopu.

rune-wars-miniatures-game-28

Samozřejmostí tak je dlouhá herní doba, která se k těmto manévrovacím bitvám dokonale váže. Rezervujte si tedy alespoň dvě hodiny vašeho času. Jelikož jsou v krabici pouze dvě armády, které jsou naprosto jiné v sestavě jednotek, můžete zažít pouze čistý duel. Žádná bitva více protivníků se nekoná. O to více vyladěná pro dva může hra být.

Obrovskou devízou této hry je samozřejmě její nádherné zpracování. Jenže to má současně dvě strany mince, protože právě ono je také důvodem opravdu vysoké cenovky. Ta dělá z RuneWars: Miniature Game opravdu spíše sběratelskou záležitost. Pokud totiž investujete do hry téměř 3000 korun, budete asi počítat i s nákupem nějakých rozšiřujících balíčků. No a v takovém případě se celková cenovka vyšplhá ještě mnohem výš.

AutorAndrew Fischer
IlustraceHenning Ludvigsen
VydavatelAsterion Press, Edge Entertainment, Fantasy Flight Games, Heidelberger Spieleverlag
Počet hráčů2 - 2
KategorieFantasy, Miniatures, Wargame
MechanismyAction Points, Action Queue, Dice Rolling, Movement Template, Simulation, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníRunewars Miniatures Game: Ankaur Maro – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Aymhelin Scions – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Baron Zachareth – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Beastmaster Th'Uk Tar – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Berserkers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Carrion Lancers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Daqan Infantry Command – Unit Upgrade Expansion, Runewars Miniatures Game: Darnati Warriors – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Death Knights – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Deepwood Archers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Essentials Pack, Runewars Miniatures Game: Flesh Rippers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Heavy Crossbowmen – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Kethra A'laak – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Latari Elves – Army Expansion, Runewars Miniatures Game: Latari Elves Infantry Command – Unit Upgrade Expansion, Runewars Miniatures Game: Leonx Riders – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Lord Hawthorne – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Lord Vorun'thul – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Maegan Cyndewin – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Oathsworn Cavalry – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Obscenes – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Outland Scouts – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Prince Faolan – Hero Expansion, Runewars Miniatures Game: Reanimate Archers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Reanimates – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Rune Golems – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Spearmen – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Spined Threshers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Uthuk Y'llan Army Expansion, Runewars Miniatures Game: Uthuk Y'llan Infantry Command Expansion, Runewars Miniatures Game: Ventala Skirmishers – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Viper Legion – Unit Expansion, Runewars Miniatures Game: Waiqar Infantry Command – Unit Upgrade Expansion, Runewars Miniatures Game: Wraiths – Unit Expansion
RodinaComponents: Miniatures, Creatures: Monsters, Players: Two-Player Only Games, Setting: The Realms of Terrinoth
Alternativní názvyRuneWars Miniatures Game, Runewars: El juego de miniaturas, Runewars: le jeu de figurines, Runewars: Miniaturenspiel, Runewars: Miniatures Game, RuneWars: Miniatures Game

Recenze: RuneWars Miniatures Game
Runewars: Miniatures Game je bojová hra s uskupeními jednotek. Hráči jim v každém kole mohou dát pouze jeden pokyn a tím si rozhodnout taktiku pro celé kolo. Svoje plány odhalí současně, takže se kromě vlastní taktiky musíte snažit odhadnout také plány soupeře. Hra je bohatá na různá pravidla, ale při tom zůstává dostatečně jednoduchá, aby neodradila ani méně zkušené zájemce. Runewars: Miniatures Game je výborným počinem, jehož jedinými nedostatky jsou snad jen cena a nepříliš zajímavý svět Runebound.

+ pohyb s pomocí kartonových dílků
+ krásné figurky a celkové zpracování
+ tajné plánování