Recenze: Scratch Wars – seškrábej a hraj!

scratch-wars-17

Každý z nás se nějak narodil. A zatímco někteří se schovávali za kůží maminky, jiní za skořápkou vajíčka, tak mne od vnějšího světa ochraňovala jen tenká vrstvička škrabací vrstvy.  Už dlouho čekám za záclonou na někoho, kdo mě vysvobodí. Potřebují tatínka, který mě z mého rodného vězení uvolní, a já se konečně budu moci stát hrdinou!

A takovým otcem několika hrdinů se stane hráč, který si pořídí novou českou hru Scratch Wars. Tato novinka pochází z dílny společnosti Notre Game a konkrétně pak z hlavy našeho oblíbeného českého tvůrce, Jirky Mikoláše. Hra vyšla před několika týdny, tedy v roce 2017 a dostala se do mnoha obchodů. To proto, že se jedná o hru sběratelskou! O jedinečné ilustrace se postarala Martina Kutálková.

Celé dobrodružství se ukrývá v malé kovové krabičce, která je určena pro jednoho hráče. Každý by měl mít svůj vlastní boxík s oddělitelným víkem. Při prvním otevření ale nečekají žádná velká odhalení, protože uvnitř najdou hráči sadu osmi karet – dva hrdiny a šest zbraní. S nimi je v krabičce také žlutá tyčinka sloužící jako ukazatel životů od jedné až do pětadvaceti.

scratch-wars-04

Na první pohled ale vůbec není patrné, s jakými postavami a předměty má hráč co do činění. Nastává totiž čas pro titulní činnost, kterou si zbrusu nový majitel krabičky musí narodit všechny své součástky. A to jak jinak než škrábáním. V krabičce je pro tyto případy připraveno jedno trsátko, se kterým jde stahování karet z kůže jako po másle.

Většina líce karty je pokrytá vrstvou, kterou je třeba odstranit a tím odhalit jedinečný portrét postavy, její jméno a také řadu statistik – počet životů a také boxy ve spodní části (energie, síla či bonusy). Každá postava má také nějaké oblíbené druhy zbraní, zemi původu či QR kód pro naskenování do doprovodné aplikace. Zbraň jako karta vypadá jen na začátku. Hráči totiž z karty z tvrdého papíru vylomí kolečko, které představuje samotný útočný nástroj. Na něm na hráče čeká kruh s různými úrovněmi možného zásahu, ale také cenu za použití zbraně a sílu.

Na začátku každé partie si hráč vybere jednoho hrdinu, za kterého bude chtít bojovat. K tomu si musí každý zvolit také pět zbraní, které bude při bitvě s ostatními používat. Podle srdíček v levém horním rohu svého hrdiny pak nastaví ukazatel životů na tyčince a tím je připraven na souboj.

scratch-wars-01

V průběhu partie hráči prochází jednotlivými dny a jeho částmi – ránem, polednem, odpolednem a večerem. A v každém tomto období mají účastníci čtyři akční body, které mohou utratit. K bodům dostanou na začátku každé denní doby také energii. Každá postava má pro části dne stanovené svoje vlastní přírůstky.

Svoje akce mohou hráči utratit za útočení zbraněmi. To znamená, že na svoji tyčinku vloží ozubené kolečko zbraní a zatočí. Poté, co se kolečko znovu zastaví, tyčinka zůstane stát v jedné výseči. A to je právě ten efekt a úspěšnost, kterou svému majiteli v daném kole poskytla. Výsledky se podle barvy dělí na ty, na které lze navázat beztrestně, v druhém případě po vyhodnocení akce tah končí bez ohledu na zbývající počet bodů (červená) a teprve oranžová barva dává hráči na výběr – chce výsledek využít nebo raději zatočit znovu?

Každé zatočení ale kromě akce stojí také energii, kterou hrdina musí mít, aby vůbec útok mohl provést. A tady se do hry dostává náročnost ovládání zbraně, která je přiměřeně úměrná škodě, již dokáže napáchat a pohybuje se v úrovni od jednoho do tří bodů energie. Navíc pokud hrdina není v práci s danou zbraní zběhlý, stojí jej její použití ještě jednu energii navíc.

scratch-wars-08

V důsledku vytočeného efektu mohou hráči nejen získat energii, ale také především zaútočit na protivníka. Zbraň lze také použít na stůl jako odložený efekt. Protivníci si pak mohou navzájem napadat nejen přímo hrdiny, ale také zbraně nebo právě odložené efekty, které hrozí škodou až později. Ten, jehož hrdina ztratí všechny životy, je vyřazen z partie a jeho soupeř slaví vítězství.

Scratch Wars je hra, která za námi jde se sloganem „stále je co objevovat“. A to je rozhodně pravda, pokud jste ochotní neustále dokupovat boostery (malá rozšíření). V tu chvíli vás hra může neustále překvapovat, protože žádná postava nemá nikde na světě svoji identickou kopii. I když třeba může být obrázek hrdiny (zbraně) stejný, vždy se karty liší hodnotami a tedy i sílou. Karty jsou různě vzácné a v rámci toho také odlišně silné. Pokud tedy máte kartu Bojovníka z močálů a víte, že je slabý, pak ten soupeřův vůbec takový být nemusí.

Variabilita je tedy vynikající, ale je přímo úměrná částce, kterou jste ochotní za hru vydat. Na druhou stranu karta hrdiny i zbraně stojí pouhých 25 korun a je tak ideálním sběratelským předmětem, který vás nezruinuje. Hra navíc podporuje skvělým způsobem nejen sběratelství, ale také vyměňování, ve kterém se vrátíme do našich dětských let.

scratch-wars-21

Když zbraň vylomíte z jejího úvodního lože a vytvoříte z ní kruh, ztratíte současně název zbraně, QR kód i odměnu pro spoluhráče. To všechno je totiž na části karty, kterou odložíte a nebudete používat. Je tedy dobré si i tuto část ponechat a vracet zbraň zpět. To také proto, že právě tyto karty nabízí velmi zajímavou odměnu pro souboje. Ve spodní části karty zbraně jsou totiž již zmíněné odměny, které mohou hráči na začátku partie vsadit a bojovat o ně. Každý kód je jednorázový a představuje digitální měnu pro aplikaci pro Android a iOS.

Škrábání je ale prostě něco, co si rádi zopakujete. Je to napínavé a zábavné. Jen dejte dobrý pozor, aby vaše trsátko nemělo na svém povrchu nerovnost, ať si kartu nepoškrábete. Jinak jde ale škrábání dobře.

Samotná hra je ale velmi jednoduchá a to i v té pokročilé verzi. Především z hlediska mechanismů, protože se ve výsledku jedná pouze o deathmatch dvou protivníků nebo týmů. V budoucnosti se na nás ale chystá příliv nových verzí a dokonce i nějaká dobrodružství. Tak bychom se měli už začít těšit.

scratch-wars-12

Hráči mohou v průběhu jednotlivých tahů riskovat. Navíc protože se body energie přenáší z kola do kola (na rozdíl od akčních bodů), je možné do bitvy zapojit i špetku taktiky. Je třeba neustále brát v potaz měnící se denní dobu, která ovlivňuje schopnosti hrdinů.

Karty ale nabízí v českém prostředí jedinečné propojení karet s digitální aplikací. Po načtení karty prostřednictvím QR kódu a fotografie si hráči přidají postavu nebo zbraň do svojí virtuální sbírky. A zatímco v reálném světě se jedná pouze o dvourozměrné postavičky na papíře, na obrazovce telefonu nebo tabletu ožívají ve 3D a hráči s nimi mohou zažívat dobrodružství. Nejedná se ale pouze o možnost hrát s ostatními, na hráče čeká plnohodnotná kampaň a to vše v ceně jedné plechové krabičky – žádné další náklady na vás nečekají.

scratch-wars-14

Scratch Wars je bojová hra, která nabízí jen bitvy mezi protivníky. Je zábavná, pokud od ní nečekáte nic víc. Je to malá zábavná hříčka na zkrácení času a přesně jako taková funguje. Velkou částí lákadla a šance na úspěch je právě ten sběratelský a jedinečný element, který nemá ve světě obdoby. A to je také důvod, proč byste měli i vy Scratch Wars podpořit.

AutorJiri Mikolas
IlustraceMartina Kutálková
VydavatelNotre Game
Počet hráčů2 - 8
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Fighting
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Push Your Luck

Scratch Wars by měly jako mrňavá hříčka mít úspěch prakticky zajištěný. Nabízí krásné ilustrace, zábavnou a jednoduchou hratelnost, ale především karty, které budete vlastnit jako jediní na světě. Kromě útočení nenabízí nic než opravdu povedené ilustrace a rozumnou cenovku. A pak samozřejmě škrábání s každou novou kartou, které přináší neustálý pocit objevování. Přesně jak říká slogan. A tak nakonec Scratch Wars jsou přesně takové, jako slibují.

+ tři úrovně hry
+ více variant (na webu)
+ výuková videa