Recenze: S Mafií v podsvětí velkoměsta

Letitý smluvený mír mezi všemi mafiánskými rodinami se po smrti Dona Fernanda znovu přeměnil v tichou válku. Dnes tu stojí proti sobě dvě nejmocnější rodiny z celé Itálie: Boramo a Gerovene. Jsou rozhodnuty bojovat na život a na smrt o sicilské hlavní město. Kdo ho totiž dokáže ovládnout, stane se vůdcem celého podsvětí mafie.

Pro válku jsou třeba peníze a vliv ve vysokých kruzích společnosti. Jedním ze zaručených zisků jsou kasina. Paolu Boramovi, majiteli největší herny ve městě, leží na stole diskreditující materiály ředitele policejní stanice. Stačí pouhá zmínka, a ten mu na oplátku za zničení několika složek dokumentů slíbí ochranu v jeho okrsku. Bude tu proto moci dělat, co se mu zlíbí. Hazard a úplatky tu budou bujně vzkvétat.

Nad ránem přišel upraveně vypadající muž za ředitelem banky. Za zavřenými dveřmi o něčem diskutovali a zanedlouho odcházeli oba z místnosti spokojeni. Bankéřovi byla slíbena ochrana proti dalším mafiánům, bílému vetřelci mezi policií, Francu Gerovenovi, zase tučná finanční výpomoc, kdykoli se v bance zastaví.

Někteří mafiáni volí jiný způsob boje, a tak se snaží město ovládnout pomocí nájemných žoldáků, kteří jim čistí prostor, ve kterém si mafián přeje mít vliv. Žoldáci jsou v podstatě nemilosrdní vrahové, sloužící tomu, kdo je platí. Sergio Boramo si běžně najímá tři vrahy, nerad si totiž špiní ruce a radši se chodí kochat do obchodu se zbraněmi…

Venku začalo pršet, v potemnělé uličce se sešlo šest záhadně vyhlížejících postav. Navzájem se s respektem prohlížejí. Nehybně, bez emocí. Zahřmělo, všichni se skrze kapky snaží vidět cosi na obloze. Ženě v oblečení servírky vykouzlilo modré nebe na tváři lehký úsměv, stáhla se do ústraní a zmizela ve tmě. Teď je na řadě ona – Maria Luisa Gerovene, bude hájit čest nejen svoji, ale celé své rodiny.

Spletitý svět mafie je pěkně zrealizován ve stejnojmenné hře Mafia: Tohle je naše věc. Tvůrci hry si na mafiány opravdu zahráli při reklamním focení, kdy se převlékli za největší bossy staré dobré Itálie třicátých let. Potkat je někde v baru, rychle vyklidíte prostor, protože jejich přítomnost neznačí nic dobrého. Pokud byste měli ale to štěstí a byli s nimi v příbuzenském vztahu, ostatní se budou bát vás – pro mafii je totiž rodina to nejdůležitější.

Herní princip je složitější, ale v podstatě vychází z principu her Dostihy a sázky nebo Monopoly. Bohužel při několika prvních hrách musíte mít pravidla neustále po ruce, abyste se hru naučili správně hrát. Chválím věk 12+ doporučený výrobci, který je dle mého názoru opravdu minimální pro bezproblémové hraní hry, protože menší děti by nezvládaly stíhat a promýšlet tahy dopředu tak, aby využívaly veškerý potenciál, který jim hra nabízí.

Při hře dvou a šesti hráčů dochází ke spravedlivému dělení figurek, neboť každý má tři, respektive jednu figurku, která je součástí rodiny. Cílem je samozřejmě stát se nejsilnějším ve městě a tak se stát kmotrem. Pokud ale hraje hru 3-5 hráčů, dochází k nevyrovnaným situacím, kdy jeden hráč hraje za dvě postavy, jiný za jednu. To by nevadilo v případě, že by se protihráči spravedlivě střídali. Balení však obsahuje barevnou kostku, kde jedna barva = jedna postava. Záleží proto na tom, jak často bude padat hráčova barva.

Z našich zkušeností si někteří moc nezahrají, protože mají smůlu a jejich barva se na hozené kostce objevuje minimálně. Zato jiní hrají až příliš často, a proto je jejich cesta k vítězství jednodušší. Někdy se zdá, že kostka je tzv. cinklá, protože po několika hrách se nám eliminovaly postavy, které hrají více než ostatní. Toto je pravděpodobně způsobeno nerovnoměrným nánosem barvy na kostce, které potom posune těžiště jinam. Řešením by mohly být kostky s barevnou tečkou uprostřed nebo karty s barvami, které by zaručily přibližně stejný počet tahů pro všechny hráče.

Každý mafián, celkem jich je ve hře šest, má specifické schopnosti, za které dostává navíc peníze. Například pokud někdo z hráčů položí puclík vlivu na desku města, dostane jeden z hráčů 400 tonarů. Výhodou je samozřejmě vlastnit co nejvíce nemovitostí, z kterých vám plyne výpalné. Na začátku budete pouze v roli mafiósa. Ten má sice malé zisky, ale téměř neomezený pohyb po městě.

Kdykoli hodíte kostkou, můžete s figurkou popojít o plus mínus dvě pole od hozeného čísla a vyhnout se tak některým nepříjemnostem. Avšak bude záležet jen na vás, kdy svoji moc pozvednete. Svoje postavení zvyšujete počtem dílků vlivu ve městě: za tři dílky se stanete Capiregime a za sedm z vás bude dokonce Capo. Ruku v ruce s mocí se bohužel budete muset více hlídat. Budete platit větší pokuty a moci se pohybovat pouze o tolik políček, kolik hodíte na kostce.

Zpracování vzhledem k ceně hry je dobré. Hrací figurky jsou vyrobeny z gumy, proto nehrozí žádné jejich mechanické poškození v podobě ulomení části nebo poškrábání. Kvalitně je vyrobena i hrací deska včetně všech hracích komponent. Originálně jsou navrhnuta pravidla hry, která jsou v duchu novin z třicátých let. Nutné je však výrobcům vytknout krabici, do které se ukládají postavičky, karty a peníze. Je složena pouze z jednoho velkého boxu, ve kterém se budou výše zmíněné věci válet a míchat závisle na tom, jak krabici právě držíte. Bohužel od výrobců neobdržíte ani žádné sáčky nebo krabičky. Takže pokud nechcete na začátku každé hry pečlivě roztřiďovat puclíky a žetonky každé barvy, doporučuju si nějakou dobu schovávat menší krabičky nebo sáčky, do kterých pak vše bezpečně uklidíte a ušetříte tak čas strávený unavujícím tříděním.

Mafie je bohužel trochu nevyvážená hra, ale to paradoxně nebrání v její zábavnosti. Rádi se k ní budete vracet, i když možná ne vždy budete hrát přesně podle pravidel. Přece jenom – kdy se můžete beztrestně stát bossem mafiánů a reálně si tak vyzkoušet, co všechno tato role obnáší?

Pokud vás hra zaujala, přečtěte si pohled na Mafii dětskýma očima.

Autor(Uncredited)
VydavatelBonaparte