Recenze: Saltlands – na křídlech větru

saltlands-22

Když nekončící sucho vyhladilo většinu populace, utekli naši rodiče do Solných zemí. Do místa, kde je horko jen lehce nesnesitelné a se správnou výbavou se můžete dokonce procházet po venku. Voda je vzácnější než život. Lidé se přizpůsobili, vyrobili si suchozemské lodě a brázdí pouště na křídlech větru.

Svět deskové hry Saltlands je pro nás tak vzdálený, jak jen může být. Místo, které navštívil zatím snad jen designér Gergely Kruppa a nám dává možnost také nakouknout. Alespoň prostřednictvím hry, která vyšla v roce 2017 jako následek úspěšné kampaně na Kickstarteru. Zde ji podpořilo 1267 fanoušků, a dali dohromady přes 83 tisíc eur. Hra vyšla pod logem společnosti Antler Games.

Na začátku si hráči společně vyberou variantu, tedy kooperativní, kompetitivní nebo klasickou. V té právě není jasné na první pohled, jestli spolu budou účastníci spolupracovat nebo ne. Záleží to totiž čistě a jen na každém z nich. Současně si také zvolí jednu ze tří obtížností. Podle počtu hráčů pak z destiček vytvoří herní mapu v předepsaném rozložení. Kromě startovních dílků ale nejsou žádné jiné objevené a hráči je tedy rozloží obrázkem dolů, aby nikdo nevěděl, co v této části světa čeká. Na vrak každého ze startovních dílků pak položí jeden náhodný žeton.

saltlands-07

Centrální dílek (se šipkami kompasu) hráči vybaví vozy nájezdníků, kteří jsou tou hlavní hrozbou, před níž všichni účastníci budou utíkat. Hráči pak vytvoří startovní sadu karet počasí a zvěstí, ale také připraví další tři hromádky karet – přeludy, nájezdníky a zásoby. Teprve na závěr celé přípravy si každý z účastníků vybere postavu, dostane odpovídající desku, kartu, stojánek i kartonovou figurku, kterou postaví na startovní území na plánu. Každý dostane také kartu svého větrného vozítka (landsail) a sadu předmětů, pro které má místo na svojí kartě hrdiny. Kromě toho zde najde hráč i malý inventář. Vedle plánu pak j ještě třeba umístit destičku větru a vše může začít.

Ve svém tahu se může hráč jednou pohnout a k tomu může v neomezeném počtu provádět další akce, tedy používat karty, sbírat žetony, obchodovat nebo využívat speciální dovednosti postavy. Tyto možnosti jim poskytnou okolní lokace jejich postavy a také karty v ruce. Podle symbolů tak mohou navíc i dobírat karty. A to je v základu všechno. Na konci tahu, poté co hráč využije všechny aktivity, které chtěl provést, otočí kartu z balíčku poškození a aktivuje některé nájezdníky.

Jak čas ubíhá, karty zvyšují obtížnost. Když se vystřídají na tahu všichni soupeři, následuje ještě jeden tah, tedy hráč, který je aktuálně na řadě. Teprve poté je opravdu konec kola, které vždy obsahuje o jeden tah víc než je hráčů a role posledního hráče v kole se tak postupně mění. Právě ten má na starost fázi počasí. Vždy jsou odhaleny dvě karty počasí, z nichž ta starší je nahrazena novou. Tím se změní síla i směr větru.

saltlands-01

Právě vítr je tím hlavním, co bude hráče zajímat, kdykoliv se budou chtít posunovat po plánu. A to je vlastně základem všeho. Stroje se nemohou pohybovat proti větru a podle počtu šipek se mají možnost přesouvat po směru o jedno až dvě políčka. Taková situace se snadno změní ve chvíli, kdy hráč ukořistí nájezdníkům nějaké jejich motorové vozidlo. Zaplacením žetonů paliva mohou dojet dál. Navíc každý dopravní prostředek má omezení a nemůže se pohybovat všemi typy prostředí, které se ve světě Saltlands nachází. Použitelné terény má vůz vytištěné jako malé ikony na kartě.

Hráč ale nesmí držet v ruce všechny karty, které získá. Každý má svůj jasně daný limit určující maximální počet karet. Lze jej navyšovat správnými vozítky či vybavením. Do výbavy si mohou ale také sbírat žetony akcí ze sousedních polí na mapě.

Boj mezi hrdiny je v obvyklé hře zakázaný. Z úspěšných bitev s nájezdníky mohou hráči získat kořist, stejně jako mohou za karty vybavení vyměnit nastřádané žetony. K útoku hráči použijí nějakou ze svých zbraní, její poškození sníží o brnění soupeře a zbytek uštědří jako zásah snižující počet členů skupiny nájezdníků o jedna. To ale platí i naopak. V důsledku smrti navíc hráčův hrdina může být vyřazen z celé zbývající partie.

saltlands-10

Nepřátelé se po mapě potulují na konci každého tahu hráče a jejich figurky se pokouší pohybovat směrem k nejbližšímu hráči. Na plánu se ale objevují také noví nepřátelé jako by vyjeli ze Šíleného Maxe.

Teprve poté, co je odhalena poslední karta zvěsti. Ty mohou hráči získat s pomocí akce zvěsti, která jim právě horní kartu z tohoto balíčku umožní sejmout. V jeho důsledku daný bod putuje po mapě a teprve poslední indicie jednoznačně řekne, kde se nachází místo úniku. Ještě předtím se všichni snaží sbírat karty vítězství, aby jejich symboly mohli spárovat s kartou tajného umístění úniku. Komu se to podaří, ten vítězí. Nesmí mu ale na celém velkém dílku dělat společnost žádní nájezdníci. Vítězí jen ti, kteří splnili vítěznou podmínku.

Saltlands je hra, ze které na začátku nebudete vůbec moudří. Pravidla jsou sestavena tak podivně, že vůbec nedávají obrázek průběhu partie. Je tedy těžké si představit, jak vlastně samotná bitva bude vypadat. Spokojit se tak musíte s příslibem, že zatímco v průběhu partie mohou hráči spolupracovat, v konci si mohou klidně podrazit nohy a vyrazit pro sólové vítězství. Tento prvek je u her oblíbený.

saltlands-13

Bohužel zatímco téma a některé mechanismy (především plachtění) jsou skvělé, celkový dojem za těmito vlastnostmi výrazně zaostává. Hře nějak chybí atmosféra, kterou bychom právě od takovéto postapokalyptické krabice čekali plnou náruč. A možná právě proto jsme jí dostali tak málo, až jsme byli překvapení.

Hra rozhodně nepatří mezi rychlé. Všechno to začne už opravdu zdlouhavou přípravou, ale i samotné bitvy jsou spíš dvouhodinové. A na to se bohužel v partii neděje dostatek zajímavých věcí. Jsou tu sice možnosti hledat poklady a obírat nájezdníky o jejich vybavení, ale ani tak není partie dostatečně zajímavá.

K bitvám nepotřebujete kostky. Jenže ačkoliv tu není žádná náhoda, celkově zase nemají hráči tolik taktických možností, aby všechno výrazně ovlivnili.

saltlands-16

Rozhodně zajímavým prvkem jsou různé varianty hraní, které můžete u Saltlands zažít. A to od čistě kooperativní verze bez jakéhokoliv překvapení, tak naopak čistě soupeřivou verzi. No a pak tu nejistou, o které tu celou dobu píšeme. Tím lze velmi dobře uzpůsobit hru skupině, se kterou zrovna v suchém světě trávíte čas. S tím se samozřejmě liší i zážitek a herní doba.

Zpracování a grafika je tím, co táhne hru vzhůru. Jenže pak otevřete příručku pravidel a najednou je všechno jinak. Naučit se hráč Saltlands podle návodu není vůbec snadné, protože není chronologický, neobsahuje žádné rozumné příklady a skáče mezi různými tématy sem a tam. A první dojem je tím rozhodně poznamenaný.

saltlands-20

Saltlands je ve skutečnosti poměrně jednoduchou hrou, která ale některé prvky překombinovává. Například vítězné podmínky s kartou a sběrem symbolů. Na druhou stranu je tu skvělý prvek zrady, kterou se můžete dopustit na ostatních. To by mohl být hlavní tahoun. Jenže takovýto průběh určitě nelze založit pod kategorii důležitý. Saltlands na jedné straně potěší a na druhé zklame.

AutorAndrás Drozdy, Gombos Gergely, Gergely Kruppa
IlustraceBazsó Lossonczy
VydavatelAntler Games
Počet hráčů1 - 6
(5 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fighting, Negotiation, Science Fiction
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Grid Movement, Modular Board, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníSaltlands: Lost in the Desert Expansion, Saltlands: Oil can promo card
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Theme: Post-Apocalyptic

Recenze: Saltlands – na křídlech větru
Saltlands vypráví příběh o světě plném písku. Nikdo ale nemůže žít v poklidu. Na hráče útočí denně nájezdníci, které musí armáda odrážet společnými silami. Každý vyhraný duel znamená nějakou dobrou výbavu. Hráči na písku plachtí s větrem. Samotný průběh ale zůstává za očekáváním a navíc si na hru připravte pořádnou dávku času (včetně přípravy). Saltlands ale zůstane navěky alespoň mírným zklamáním.

+ zradit ostatní je zábava
+ různé varianty hraní
+ krásná grafika