Recenze: Scooby Doo volá o Pomoc!

Scooby Doo je neobyčejný pes s neobyčejnými vlastnostmi. Spolu s jeho nejlepším kamarádem Shaggym se mohou zbláznit, pokud jim před nosem zamáváte párkem v rohlíku nebo hamburgerem, ale pokud mají předvést špetku odvahy, berou nohy na ramena.

Přesto v konečném důsledku svým strachem a nemotornými výstupy pomohou ostatním členům záhadologické party k vítězství. Najdete tu inteligentní Velmu, mužného Freda a zrzavou Daphne. Všichni se tentokrát dostali před záhadu strašidelného zámku. Ale nikdo neví, co se ve skutečnosti pod duchovým prostěradlem skrývá. Nadzvedněte strašidelnou bílou plachtu a pomožte našim hrdinům v jejich dobrodružné výpravě.

Právě k tomu vás vyzývá firma Trefl, která stojí za zajímavými dětskými deskovými hrami jako Faraónova kletba, Princezny před velkým plesem nebo Svět Witch, a která připravila pro děti hru s názvem Scooby-Doo Pomoc! Jejich hry se většinou vyznačují zajímavým prostorovým zpracováním, díky kterému se u hry nenudí ani dospělí. Uvidíme, jestli to bude i případ psího detektiva a jeho partičky.

V zeleném balení vám už na první pohled bude chybět hrací plán. Tedy alespoň co se týká úvodního dojmu, protože v následujících chvílích zjistíte, že k jeho stavbě využijete důmyslně i spodní stranu krabice. Pětice různě vlnitých kartonových dílů ale není jediným, co v krabici najdete. Ještě vás čeká šestnáct plastových žetonů, které musíte polepit obrázky čtyř hrdinů – Shaggyho, Velmy, Freda a Daphne. Kromě nich už je v pod brožurkou s pravidly ve čtrnácti východoevropských jazycích pouze zelený skokánek, který ve hře budete hojně využívat.

Každý z hrdinů má v hradě svůj tajný úkol a pouze pokud se jim podaří splnit všechny, mohou odhalit identitu tajemného ducha. Jenže místnosti v hradu jsou mezi sebou oddělené propastí a nevedou do nich žádné přímé dveře, nezbývá tedy než využít nejpružnějšího Scrappyho. Jeho velký bráška Scooby se totiž opět dostal do maléru. Z desky a nedalekého klády vytvoří naši hrdinové skokánek, s jehož pomocí mohou propast překonat. Je jen na Scrappym, aby správně odhadnul sílu skoku a každou z postav odpálil do správné vzdálenosti. Vše záleží pouze na načasování.

Hráči si na začátku rozeberou barvu žetonů, která se jim nejvíce líbí a mezi sebe postaví spodní část krabice. Do připravených otvorů zasunou jednotlivé kartonové dílky s obrázky místností hradu od nejmenší k největší (na dílcích najdete také čísla od jedné do pěti). První je Hřbitov, za ním Salón, kterým se dostanou hrdinové na Dvůr. A až za strašidelnou Mučírnou se nachází duchem uvězněný Scooby. Před plán hradu připravte zelený skokánek.

V průběhu hry se budou soupeři střídat a budou se snažit svoje žetony umístit do krabice na správné místo. Musí je za využití prstu vystřelit vrhačem žetonů (skokánkem) do předem určeného místa – na Hřbitov patří odvážná Daphne, do Salónu Velma, na Dvoře bude bojovat a odvádět pozornost stráží Fred a Shaggy musí ovládnout svůj strach v Mučírně.

Na obrázcích jednotlivých místností jsou také uvedeny v dolním rohu portréty postavy, kterou sem musíte trefit, takže není problém udržet přehled, který žeton kam patří. Pokud se trefíte do jakékoliv přihrádky, musíte tam žeton nechat, i když to není ta správná. V případě, že zcela minete krabici, máte na zásah ještě jeden pokus, a opětovný neúspěch znamená odložení žetonu stranou. Za něj již na konci žádné body nedostanete.

Na konci partie se postupně bodují všechny správné a sousední zásahy. Pokud trefíte žeton do správné přihrádky, pak si započítáte dva body a za sousední polohu (tedy o jednu místnost dále nebo blíže) získáte jeden bod. Za ostatní trefy nedostanete nic. Vítězí ten hráč, který získal dohromady nejvíc bodů.

V prvních partiích bude plynout největší zábava z nešikovnosti hráčů. Většina žetonů končí mimo krabici a teprve postupem času se zlepšují a stále víc záleží na opravdových dovednostech a souboje se vyrovnávají. Díky stupňující se výšce se dobře do jednotlivých přihrádek míří a za chvilku už to budete umět dobře.

Profesionálové si mohou hru ztížit odečítáním bodů za špatné zásahy (víc než o jednu místnost mimo), čímž do hry přinesou ještě více napětí. Nebo lze také zpřeházet jednotlivé schránky s postavami, takže nepůjdou tak pěkně za sebou velikostí a bude o trochu obtížnější se do nich trefit.

Zpracování Scooby Doo Pomoc! je netradiční. Autoři využili chytře spodní stranu krabice, která zároveň slouží jako zásobník, ve kterém žetony končí. Žetony jsou z pevného plastu a nebudou jim tvrdé dopady vadit. Polepky postav na nich bez problémů drží i po více partiích. Pěkné jsou různě barevné ilustrace jednotlivých místností.

Hra je doporučená pro děti už od čtyř let. Ty sice budou mít problémy s odhadem síly pro odstřelení žetonu, ale užijí si u partie neméně zábavy, i když se třeba nebudou tak moc trefovat. Už jen střílení létajících žetonů s obrázky jejich oblíbených hrdinů totiž pro menší děti je dostačujícím zážitkem. Jen musíte dát pozor, aby se vám některá z postav nezakutálela, protože jejich cit pro odpalování ještě není úplně nejlepší.

Scooby Doo Pomoc! je povedenou dětskou hrou, ve které děti budou překvapivě často porážet svoje rodiče. Její jednoduchý dovednostní princip zaručuje, že bude bavit naprosto všechny bez rozdílu věku, a právě o to u takového druhu deskových her jde především.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

Recenze: Scooby Doo volá o Pomoc!

+ hra o dovednosti
+ časem se zlepšíte