Recenze: Scratch Wars Super+ – Vampiria a Zepplandia – aneb škrábací hra po roce

scratch-wars-2-01

Pravá bitva je plná škrábání. Někdo k němu používá nehty, jiný má raději nějaké ostré zbraně. Každý si najde tu svoji metodu boje, a když začne kolem vířit bitva, je přímo v oku hurikánu.

A právě tam se nejraději nachází i všichni hráči, kteří si zatím mohli karetní hru Scratch Wars užívat pouze ve dvojici. Právě tak ji autor Jiří Mikoláš na začátku vytvořil. Ale hra má úspěch a její malé rozšiřující balíčky najdete v řadě obchodů. I díky tomu se podařilo zafinancovat druhé, větší, vydání. Box s průhlednými okénky se tedy jmenuje Scratch Wars Super+. O výrobu a distribuci se pak stará firma Notre Game.

V této nové krabici na hráče čeká dvojice kokových krabiček s náhodným obsahem, protože každá karta v této hře je jedinečná. Musíte si ji navíc nejdřív seškrtat. Obsahem jsou ale nejen karty postav s náhodnými statistikami, ale také ozubená kolečka zbraní, tyčinky ukazatelů a trojúhelníková škrabátka.

scratch-wars-2-07

To nás ale nemůže překvapit, protože víme, že tohle všechno je potřeba ke klasické partii Scratch Wars. Pro tu hráči každý potřebují svého hrdinu vybaveného sadou zbraní. Společně prochází jednotlivými částmi dne, ve kterých na sebe mohou útočit. K dispozici mají vždy čtyři akční body, které mohou utrácet. Velmi často s jejich pomocí budou točit ozubeným kolečkem zbraně na tyčince a tím losovat její účinek. Za používání zbraně v boji musí ale hráči utrácet také energii. Boj pokračuje snižování počtů životů obou soupeřů až do momentu, kdy jeden padne.

Jenže nová krabička s sebou přináší také zbrusu novou variantu, ve které mohou síly poměřovat u jednoho stolu hráči ve větším počtu. A tady přichází čas na změny, které začnou už v přípravě. Hráči by měli použít jinou tyčinku s ukazatelem pro evidenci stavu jejich bodů rychlosti.

scratch-wars-2-11

Ty jsou použité ihned na začátku každého tahu, protože ten začíná aukcí. A nejde jen tak o nějaký souboj, protože pouze vítěz dostane šanci hrát. Všichni ostatní se mohou pouze koukat a doufat, že příště to vyjde. Jako kompenzaci si ale mohou doplnit dva body rychlosti a zaznamenat si tento přírůstek na svojí tyčince. Hráči jednoduše tajně vyberou hodnotu, kterou by chtěli vsadit. A pouze vítěz tuto svoji nabídku musí ihned zaplatit a snížit rychlost o tolik kroků na tyčince zpět.

Vítěz aukce má možnost utratit čtyři akční body, jako v základní hře. Tentokrát ale nemusí nikdo vybírat soupeře s terčem na zádech. Místo toho útok směřuje vždy na všechny účastníků bez rozlišení. Obecně hráči opět bojují o životy a ten z nich, který vydrží nejdéle stát s nějakými žetony srdce, se stává vítězem.

Scratch Wars ve více hráčích jsou ještě o dost lepší, než jak jsme si je užívali ve dvou. Když totiž útočíte, tak zasahujete ne jednoho, ale rovnou všechny. Díky tomu má partie mnohem větší napětí a vyzařuje hutnější atmosféru. Než se znovu dostanete na tah, může se toho opravdu hodně změnit. To samozřejmě současně znamená, že partie není tak dobře plánovatelná.

scratch-wars-2-14

Tenhle prvek více hráčů je skvěle doplněný o aukci, která jako jediná umožní pustit se do boje. Je dobře, že se protivníci nestřídají pravidelně, protože takhle je možné opravdu dobře reagovat na vývoj situace ve chvíli, kdy je to opravdu třeba.

Má to ale i své nevýhody. Pokud hráči špatně sází body rychlosti, mohou se často docela načekat na svůj tah. Naštěstí to ale není tak výrazné. Body totiž nakonec zaplatí pouze ten, kdo vyhraje. Díky tomu dříve nebo později dojde na každého. A právě tyto aukce jsou naprostým základem celkového úspěchu. Naopak se nikdy nemůže stát, že by body hráčům úplně došly, protože ostatní účastníci partie si své body doplňují, když se na ně nedostane řada. Celkově je tento mechanismus skvěle vymyšlený a nabízí parádní dynamiku.

Boje samotné zůstávají náhodné. Točení zbraněmi je ale natolik zábavné a nové, že to hře velmi rádi odpustíte. Především s přihlédnutím k herní době, která stále zůstává velmi příznivá a obvykle končí během patnácti minut. Ideální počet hráčů při tom s těmito novými nápady nám vyšel na čtyři protivníky.

scratch-wars-2-10

A pak jsou tu nové světy, které přináší i zbrusu nové hrdiny a zbraně. Ti přidávají variabilitu. Za použití zbraní ve Vampirii se například nemusí platit energií a v souladu s tématem mohou hráči vysávat své soupeře o energii – a zatímco vy získáte energii, on ztratí životy! Navíc tito zubatí hrdinové umí proklínat zbraně nebo útočit v noci (hra je rozdělená na denní doby) bez nutnosti utrácet akci. I druhý svět Zepplandie nabízí nové způsoby jak útočit, ale mohou také nastražit na soupeře past. Jedinou nevýhodou těchto nových specialit jsou jejich poměrně složitější pravidla.

Oproti první recenzi jsou také k dispozici novinky na internetu. Hráči zde mohou sbírat body a za ně si nakupovat. V aplikaci si navíc můžete hrát s kartami, které si nascanujete ze své sbírky s pomocí QR kódů. Tento rozšířený dosah karet je příjemným bonusem, který ocení především mladší ročníky hráčů.

scratch-wars-2-15

Takže odpověď na otázku, jestli mají Scratch Wars po roce existence co nabídnout je jasná. Mají! Nová edice nenabízí pouze novou grafiku a čísla, ale také nová pravidla, která hru dělají ještě o dost zábavnější a především taktičtější. Pokud jste tedy ještě Scratch Wars nehráli, pak je nejvyšší čas. A pokud už je máte doma, určitě najdete místo i pro další plechovou krabičku.

AutorJiri Mikolas
IlustraceMartina Kutálková
VydavatelNotre Game
Počet hráčů2 - 8
KategorieCard Game, Collectible Components, Fantasy, Fighting
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Push Your Luck

Scratch Wars je karetní hra, ze které se novým rozšířením stává boj ve vyšším počtu hráčů. A s tím přichází také jiné zážitky a nová pravidla. To všechno funguje opravdu skvěle. Novinka ale přináší také dosud neviděné světy s postavami, po kterých budou hráči při seškrabávání toužit. Tyto nové postavy mají ale nové schopnosti, z nichž některé mají trochu překombinovaná pravidla. Obecně ale není důvod, proč byste měli odmítnout poměření sil ve Scratch Wars.

+ noví hrdinové a zbraně
+ nové způsoby útoku
+ pravidla pro více hráčů