Recenze: SOL – ostrov pokladů

sol-01

Legendy nelhaly. Zvěsti byly blízko pravdy. Jenže koho si vzít s sebou na ostrov, kde kvůli zlatu zapomenete i svoje jméno? V jeho záři se už bratři stali největšími nepřáteli. Jenže tohle je práce pro tým ne pro jedince. Koho byste si s sebou vzali vy?

Pierre Buty o to má jasno. Alespoň to tak vypadá v jeho deskové hře SOL. Tu vytvořil s pomocí ilustrátora Naiade. A svým jménem ji zaštítila společnost Catch Up Games, která zajistila její vydání v roce 2016. My ji získali na veletrhu Spiel 2016 v Essenu a za tepla vám přinášíme svoje dojmy.

Uvnitř klasicky velké krabice s vizí z dlaně boha Slunce najdeme společně jeden velký herní plán. Po jeho rozložení uvidíme ostrov a jeho nezmapované části. Jako ty slouží velké kartonové desky, které hráči rozloží na určená místa. Právě na nich se nachází místa na čtvercové dílky chrámů. Hráči ale na ostrov i kolem něj umístí také hromadu kulatých žetonů hledání a to podle typu povrchu.

sol-07

Samotní účastníci se rozdělí na dva týmy a každá strana si vybere svoje tři nebo čtyři šampiony. Vždy ale musí dodržet stejný počet hrdinů na obou stranách a tým nesmí nikdy mít více postav než hráčů. Každý dostane jednu kartu (přebytek kontroluje celý tým společně) a pro celou hru si určí začátečnickou nebo pokročilou verzi (podle toho otočí kartu hrdiny). Každý z týmu položí svoji loď na jedno z kotvicích míst, postaví sem svoje hrdiny a jako tým dostanou kostku své barvy. Vedle plánu položí druhou menší desku pokladů, na ni položí žetony, poblíž zamíchají karty stop a ze zamíchané balíčku dostane každý tým společné dvě karty a jednu další odhalí do nabídky.

Jakmile na tým přijde řada, bude aktivovat jednu postavu za druhou. Každý má k využití body pohybu a hledání a to v závislosti na schopnostech svého hrdiny. Za ty se pohybuje po moři i souši a vždy při tom musí respektovat náročnost přechodu mezi lokacemi. Ta zohledňuje výškové rozdíly, a zatímco dolů pohyb stojí pouze jeden bod, vzestup do strmého kopce může mít klidně hodnotu i čtyř bodů. Ovšem místo ve svůj prospěch mohou hráči bod pohybu použít i na spoluhráče a přitáhnout jej za sebou.

Pohyb může mít ještě jeden důsledek. Když se hráč dostane do místa, kde stojí hrdina soupeřícího týmu, dojde okamžitě k boji. Ke svým startovním statistikám (meče ve schopnostech postavy) přičtou hráči případné meče z kostky a také ty, které jsou ochotni obětovat ze žetonové zásoby. Poražená postava musí otočit svůj žeton, aby zobrazovala zraněnou stranu, a jeho tým také může ztratit medailón Slunce, pokud jej měl v držení. Zraněný hrdina si své škrábance vyléčí na konci svého následujícího tahu. Do té doby nemůže používat speciální schopnost a nesmí vstoupit na lokaci, kde se nachází soupeřící postava.

sol-03

Kdykoliv vstoupí postava na místo, kde se nachází jeden ze žetonů hledání, může využít odpovídající akci a podívat se na něj. S výjimkou instantních žetonů si ostatní žetony hráč ponechá pro pozdější použití. Může tak zvýšit svůj pohyb či útok. To dílky s okamžitým efektem přiloží hráči na desku pokladů na odpovídající místo podle typu a terénu. Díky nim současně mohou hráči přiložit jeden svůj žeton k pontonu, kterým budou moci na konci partie utéct.

Úkolem je pro všechny totéž – najít sošku boha Slunce. Jeho pozici ale nejdříve musí hráči určit s pomocí karet stop. Ty postupně přikládají z ruky pod plán pokladu a to vždy, když někdo nalezne žeton stopy na plánu. Výjimku tvoří úplně první stopa, za kterou její nálezce dostane medailonek slunce a ten jim poskytuje výhodu. Jakmile je odehrána sedmá karta stopy, kombinace počtu schodů, tvar a barva chrámu určí, kde přesně se poklad nachází.

Hrdinové se pak ženou za tím nejdůležitějším pokladem na ostrově. Jakmile jej někdo získá, snaží se utéct z ostrova. Ovšem každý prohraný souboj automaticky znamená, že ji ztratí. Teprve ve chvíli, kdy dorazí na ponton, kam jeho tým předtím byl schopen umístit vlajku, se jeho tým stává vítězem celého honu.

sol-14

SOL je napínavou dobrodružnou hrou o honu na poklad. Její specialitou je týmovost. Hráči tedy nebojují za sebe a svoje plány, ale musí společně organizovat pročesávání ostrova, snažit se bránit soupeři, zastavovat jej nebo mu naopak unikat.

Ve hře je neustále co dělat a nic není jisté. Dokud není poklad v bezpečí na pontonu, může vyhrát kterákoliv ze stran. První část před honičkou je vlastně jen takovou předehrou, kde si lze vybudovat lepší pozici, ale není možné si vítězství pojistit.

Pohyb po mapě je důležitý a oba týmy se snaží zajišťovat výhodná místa. Hraním karet stop mohou sami ovlivnit, kde přesně se cenná soška objeví. Mohou tomu přizpůsobit svoji hru. Většina prvků je alespoň částečně plánovatelná, ale i tak ji dotváří obvykle i špetka náhody (při hledání žetonů, boji i dobírání karet).

sol-05

Hra opravdu zvládá přenášet téma na stůl a hráči budou svoji bitvu prožívat. A to platí také proto, že jednotlivé postavy mají svoje speciální schopnosti. A ty dále umožňují zvyšovat taktičnost a plánovat  průběh. Tyto dovednosti jsou pochopitelně součástí pokročilé strany karet postav, které jsme zmínili při přípravě hry.

Pravidla hry jsou opravdu jednoduchá a díky tomu je SOL přístupná hra pro všechny zájemce. Ona i samotná její menší kontrolovatelnost a náhodnost z ní dělá adepta především pro rodinnou nebo začátečnickou hru. Ovšem jako relax si ji určitě mohou zahrát i zkušenější hráči, obzvlášť pokud mají rádi hodně konfliktu v partii.

sol-16

Rozsah hráčů na krabici je velký. Od dvou až do osmi, ale většina počtů s sebou přináší kontrolu více postav. To mohou někteří hráči určitě vnímat jako nedostatek, což se ovšem projeví pouze ve dvou. Vícečlenné týmy totiž kontrolují další postavy společně a každý má tu svoji opravdu jedinou. To je skvělá zpráva, a protože vždy se partie účastní většina hrdinů, ani na herní dobu nemá počet zásadní vliv. Partie se tak vždy udrží uvnitř snesitelných šedesáti minut a často je i kratší.

Zpracování lze také chválit. Všemu vládnou velmi pěkné a detailní ilustrace. Ocenit lze také tloušťku kartonových dílů a přehlednost grafiky, včetně mapy s přechodovými hranicemi a jejich cenami.

sol-24

SOL neprosluje jako taktická přemýšlivá hra. Její smysl leží úplně jinde. Hráči se rozdělí na dva týmy, kteří na ostrově budou každý prosazovat svoje zájmy. Partie nabízí rychlý a dostatečně napínavý průběh. SOL je dobrou volbou pro milovníky dobrodružství.

AutorPierre Buty
IlustraceXavier Gueniffey Durin
VydavatelBlackrock Games, Catch Up Games, Evrikus, SD Games
Počet hráčů2 - 8
KategorieAdventure, Deduction, Exploration
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníSOL: Adventure Special Tokens
Alternativní názvyСОЛ

Recenze: SOL – ostrov pokladů
SOL je bláznivě akční týmovkou. Hrdinové spolupracují na jedné ze dvou znepřátelených stran, snaží se být nejrychlejší u cíle. Nejdříve si jej ale musí najít s pomocí karet indicií. Ty jsou společné pro celý tým a domlouvání je důležitým prvkem hratelnosti. Partie je rozhodně náhodná, ale zachovává si především atmosféru, rychlost a jednoduchost. To jsou klady, ve kterých SOL dominuje a pro které byste si hru mohli pořídit.

+ dobrodružství čeká
+ týmová hra
+ jednoduchost