Recenze: Space Race – pro celé lidstvo!

Byl to souboj, který se zdál jasný. Spojené státy versus Rusko. Jenže ve skutečnosti se později ukázalo, že ten závod měl ještě jednoho jasného vítěze. Celé lidstvo. Spousta hrdinství, rizika a bláznivé touhy překonat všechny myslitelné hranice, to všechno nakonec stálo za to.

O všech těch strojích, které vznikly za několik let ze snů těch nejlepších inženýrů, vypráví desková hra Space Race. Vytvořila ji trojice autorů Jan Soukal, Michal Mikeš a Martin Řehořík, zatímco o grafiku se postarala další trojka Dalibor Krch, Michael Petrus a Michal Rumlena. Hra spatřila světlo světa v Brně ve firmě Boardcubator. České zájemce ale musíme trochu varovat, protože hra (ačkoliv je od českých autorů) je kompletně v angličtině.

Velká modrá krabice zaujme na první pohled. Vypadá totiž, jako by někdo nakreslil detailní konstrukční plány jednotlivých vesmírných strojů a pak je naskládal na víko. A tyto takzvané blueprinty, tedy plány, čekají na hráče i napříč celým obsahem boxu. Všemu uvnitř vládne velký herní plán, na jehož ploše vidíme místo pro hraní karet, obrovskou raketu pro vykládání projektů a misí, ale také různé stupnice, včetně té časové rozepsané podle let. Nad špičku vesmírné lodě umístí hráči balíček karet vesmírného závodu a jednu položí o pozici výše na místo neprozkoumaného vesmíru, ale stále obrázkem dolů, zatímco další čtyři už rozloží do oblastí, kam každá náleží. Na výběr je Propaganda, Vesmírný program, Technologie a Průlomy.

V boxu je na výběr několik misí, z nichž vyberou hráči jednu a rozloží její destičky na střední část rakety. Potom doplní vše o dílky projektů, které jsou největší a vytvoří základnu. Ke každé ze zmíněných kategorií se zde ukrývá jeden náhodný projekt. Jednotliví hráči si každý vezme svoji základnu v podobě herní desky, potřebuje ale také raketu, figurky astronautů a balíček karet, který si položí před sebe bez míchání. Rozmístí astronauty i raketu na plán a doberou si karty podle podmínek svojí frakce.

Celá partie má celkem sedm kol, přičemž každé začíná stejně – přípravou. Hráči z ruky vezmou libovolný počet karet a obrázkem dolů je položí na balíček neprozkoumaného vesmíru. Tam se připojí k jedné kartě, která je vždy na začátku kola přesunuta z vrchu dobíracího balíčku.

Hráči tak společnými silami vytvoří nabídku, z níž pak náhodně vyberou tolik karet, kolik je účastníků partie a rozloží je na plán do odpovídajících sekcí (do oblasti, která se jmenuje vesmír). V tu chvíli se konečně účastníci mohou rozhodnout, kterou z kontrolních karet vyloží před sebe, jako zdroj pro svoji agenturu. Odhalí ji na očích ostatních až ve chvíli, kdy vyloží hráči do vesmírné nabídky všechny ostatní exempláře z neprobádaného balíčku, který si připravili.

Pak už se všichni účastníci budou snažit posouvat svoji vesmírnou agenturu, jak krok za krokem projdou vše ch pěti fází. V každé se aktivují karty jednoho typu, jasně odlišitelné barvou. Hráči tak postupně využívají schopnosti karet, které nastřádali v minulých kolech a k tomu ještě karty, kterou vyložili před sebe v rámci minulé fáze.

Tím dostanou možnost získávat karty ze společné nabídky vesmíru, umisťovat astronauty k rozpracovaným projektům, na kružnice průlomů nebo je přesouvat mezi dostupnými lokacemi. S tím pomáhají také vůdčí postavy. Každý hráč může mít v jednu chvíli pouze jednu takovou osobnost, která se obvykle aktivuje víckrát za kolo a nabízí silné efekty. Ale pouze s pomocí figurek astronautů mohou plnit společné projekty. Každý má jiné podmínky a svoji vlastní stupnici, kterou je třeba zaplňovat zleva doprava.

Jakmile všichni projdou sérií aktivací, přistoupí společně k závěrečné části kola. Nejdříve vyhodnotí nejnižší viditelnou destičku mise (kola) a podle ikon odhalí nový projekt, nějaký uzavřou, ale také mohou získat body pokroku: podle svých vyložených karet kontroly nebo laboratoří, ale také za dominanci astronautů v některé oblasti průlomů.

Po odehrání sedmého kola nastává konec partie. O vítězi rozhodne pouze situace na stupnici pokroku, kde se po celou partii posouvá kupředu (dokola plánu) figurka vesmírného plavidla s kruhem zvolené barvy. Hráč, který za výsledky své agentury dostal nejvíce bodů, se stává vítězem.

Space Race je unikátní hrou s tématem, které je velmi aktuální. Především ale vsadili tvůrci na naprosto jedinečné zpracování s pomocí modrých plánků. Celá partie se odehrává na prostoru desítek let, po které rozvíjí svoji agenturu.

Základem všeho je fakt, že karty z ruky nevykládáte přímo před sebe, ale vybíráte je do společné nabídky. Odtud je mohou pořídit i ostatní, musíte tedy dobře vážit nejen fakt, co se hodí vám, ale také se snažíte nenahrávat příliš soupeřům a nejít jim na ruku do jejich taktiky.

Tato nová hra se tu ale nezjevila jen tak znenadání, ale jedná se o přímého pokračovatele úspěchu karetní hry od stejných autorů. Vylepšuje její mechanismy budování stroje na body s pomocí vhodných kombinací karet. Především se ale při zachování luxusní grafické stránky snaží komponentami ještě více vtáhnout do atmosféry vesmírných závodů.

Pořád tu mluvíme o zpracování, ale naštěstí ani hra za ní nezůstává pozadu. Není sice na první tah intuitivní a potřebujete chvilku na to, abyste se v jejích (několika málo) fázích zorientovali. K tomu ještě můžete být zastrašení řadou ikon a jejich propojení, které jsou ale smysluplné a jakmile porozumíte tomu, o čem je hra, tak jim budete rozumět. Při tom samotné zvládnutí hry a schopnost získávat body smysluplně není nijak samozřejmá a budete si ji muset vydřít tréninkem.

Příjemná je i znovuhratelnost, protože destičky projektů se losují. Navíc misí je v nabídce solidní dávka, takže se mění i to, jak se vyhodnocují kola. Právě tyhle sady jsou zajímavé a postupně hráčům přidávají a zase ubírají herní prvky, čemuž je třeba se přizpůsobovat.

Velkým plusovým bodem jsou opravdu historicky podložené osobnosti a informace. Pokud budete mít v týmu třeba Buzze Aldrina, budete prostě spokojení už jen z toho, že jste ho na svoji stranu získali. Můžete ale navíc využívat jeho speciální schopnosti, které dále posouvají akční šíři pro vás dostupnou.

Důležitým prvkem jsou i samotní astronauti, kteří putují po oběžných drahách průlomů. Vše se ale stále odehrává jako důsledek zahraných karet, které umožňují manipulaci s kartami i figurkami. Jejich kombinace tak zůstávají tím stěžejním, co vás udrží ve hře o vítězství a o co největší počet bodů. Ty jsou tím nejdůležitějším a dělají ze hry takový lehký bodový salát s řadou možností, jak vyhrát.

Partie zůstává rozumně rychlá, když vezmeme v potaz její náplň. Před dokončením sice překročíte hranici jedné hodiny, ale i tak budete spokojení, protože se sotva přiblížíte devadesáti minutám.  Space Race je hra o přípravě cesty do vesmíru ne o tom reálném dobrodružství ve vakuu. Je to o celém vesmírném závodu (jak svým názvem napovídá), takže pokud hltáte různé dokumenty o misích a jste fascinovaní celou historií letů do vesmíru, pak je tohle hra přesně pro vás. Stejně tak si ji ale můžete užít, pokud prostě jen hledáte zajímavou bodovací hru s propojováním karet do smysluplného celku. V tom případě pro vás sice může být téma druhořadé, ale samotná hra vás i tak bude bavit. Space Race se nám moc líbí a jsme rádi, že hra vznikla u nás.

Recenze: Space Race – pro celé lidstvo!
Space Race je hrou, která se odlišuje od ostatních hned v několika bodech. Prvním z nich je naprosté podřízení všeho obsahu estetičnosti. A to se vyplácí, protože dojem ze hry je dechberoucí. K tomu ale přidávají autoři naštěstí i výtečnou hru, kde jsou karty vykládané do společné nabídky a odsud si je může pořídit kdokoliv. Postupně pak využívají a aktivují některé oblasti rozvoje a vylepšují tak svoji vlastní vesmírnou agenturu. Připravují se na cestu do vesmíru, které je tím ultimátním dobrodružstvím. Space Race je vynikající hra, která nevypráví o cestě do vesmíru ale o tom, co všechno jí předchází.
+ grafika a zpracování
+ zajímavé hraní karet
+ znovuhratelnost