Recenze: Spartacus A Game of Blood and Treachery – seriálové drama jako desková hra

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - balení

Život v dávném Římě nebyl vůbec jednoduchý. Pokud to někdo věděl dobře, pak otroci. A Gannicus byl jedním z nich. Ještě před třemi dny byl svobodným mužem, ale písečná bouře ho zaskočila nepřipraveného. Částečky písku ho ubodaly k zemi, kde se schoval za svoji dlouhou šálu. Když vítr ustal a prach se usadil, otevřel oči. Kolem něj stáli muži na koních. Nasazení okovů a cesta do hlavního města je pouze mlhavou vzpomínkou.

Teď je pouhý otrok, který bude bojovat pro radost císaře a jeho hostů. Ale ani žádný zámožnější lord si nenechá krvavou zábavu utéct. Slyšel, že bojovník může být sebelepší, ale to mu nezajistí život. I když všechny porazí, mohou na něj třeba vypustit nějaké vyhladovělé zvíře, které jej roztrhá na kusy. A Gannica právě dnes čeká jeho první velký zápas..

Vy se ale nedostanete do role samotného gladiátora. Místo toho zaujmete pozici vznešeného domina, hlavy jednoho z rodů ve slavném římském městě Capua. Teď už asi tušíte, že nepůjde o shodu okolností. Tato desková hra opravdu sleduje slavný televizní seriál s Andym Whitfieldem v hlavní roli.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - připravená hra

Tuto licenci si pro svoji hru vybrali Sean Sweigard a Aaron Dill pod hlavičkou společnosti Gale Force Nine Studio, která je současně zodpovědná i za grafický design. Původní myšlenka a koncept hry však vyšel z hlavy Johna Kovaleskiho. Všechny obrázky jsou převzaté jako fotky ze seriálu, přitom se jim ale daří držet pohromadě a vytvořit ve hře pěknou atmosféru. Distributorem hry je společnost Battlefront Miniatures Ltd. z Nového Zélandu (potažmo Battlefront Miniatures Europe Ltd.), u nás ji můžete koupit například v internetovém obchodě Tomovy hry.

Právě portrét hlavního hrdiny, zkrvaveného a držícího meče, najdete na víku krabice. Hned na první pohled tak je zřejmé, že nepůjde o žádnou mírumilovnou hru. V krvavém gladiátorském světě najdete místo nejen pro samotné bitvy, ale také intriky a politická rozhodnutí. Ty činí právě dominové jednotlivých rodů. A tahle role připadla vám.

K tomu, abyste se stali tím největším vládcem města, vám pomůže v první řadě herní plán, který představuje bojovou arénu. Kromě šestiúhelníkové plochy uprostřed najdete dokola ilustrace diváků a pouze v rozích jsou ještě interaktivní místa – pozice, kam budete před bitvami umisťovat svoje sázky.

Pro každého z hráčů je určená karta rodu, která je vaším hlavním majetkem a představuje váš domov. Horní okraj lemuje stupnice vlivu sahající od jedničky do dvanáctky (a s ní svázaný limit karet v ruce). Ve spodní části najdete kromě ilustrace a pokladnice, kam budete ukládat svoje nastřádané finance, také text se speciálními schopnostmi daného rodu. Vpravo od nich je graficky znázorněný počáteční stav vašeho majetku ve zlatě, gladiátorech, otrocích a strážích. Deska vám současně šipkami a textem na okrajích naznačuje, kde byste kolem ní na stole měli skladovat svůj majetek v podobě karet.

Spartacus je hodně založený na kartách, které budou představovat vaše vlastnictví. Jejich balíčky při rozbalování lze rozdělit na dvě základní části – trh a intriky. V prvně jmenovaném trhu z větší části najdete karty orientované naležato a znázorňující gladiátory a otroky. Spolu s nimi jsou v balíčku 62 karet zamíchané také karty vybavení – zbraní nebo brnění.

A pak je tu druhá hromádka, která obsahuje intriky, tedy akční karty. Opět je tvoří trojice druhá karet, které jsou odlišené barevnou lištou. Setkáte se s modrými kartami pletich, červenými reakcemi na nejrůznější události ve hře a také celé hnědé karty stráží.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - rozehraná hra

Pro hru jsou ale důležité také kostky tří barev – červená, modrá a černá. Každá označuje některou z bojových vlastností vašeho Gladiátora – útok, obrana a rychlost. Potěší čtveřice figurek, které použijete při řešení bitev v aréně. Nakonec jsme si nechali hromadu nejrůznějších žetonů od mincí, přes žetony zranění, šampionů i náklonnosti. Další kulaté žetony pak patří jednotlivým rodům, které si je mezi sebou rozdělí.

Toto rozdělení proběhne na začátku hry, jakmile si každý ze soupeřů vybere jeden rod, za který chce hrát. Pokud se nemůžete domluvit, pravidla doporučují hod kostkou, který určí pořadí, v jakém si můžete role vybírat. K tomu dostane hráč desku rodu, jednu figurku gladiátora, a také počáteční počet postav. Ty se rozdávají z balíčku startovních karet, takže náhoda určitě tady rozhodovat nebude. Do pokladnice položíte daný počet zlata a karty rozmístíte nalevo (otroky), napravo (gladiátory) a dolů (stráže).

Podle zvolené délky hry si hráči označí počáteční stav vlivu na svojí stupnici na 7, 4 nebo 1. Čím nižší hodnota, tím delší doba partie. Do středu položí herní plán a zamíchají dostupné balíčky trhu a intrik. Tím je všechno připraveno, což je určitě příjemné překvapení.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - detail plánu

Každé kolo se dělí na tři fáze – intriky, obchod a aréna. V každé z nich se postupně dostanou ke slovu všichni protivníci se spoustou možností, jak ovlivnit a vylepšit svoji pozici v partii. Ačkoliv se toho na první pohled v každém kole děje poměrně dost, všechno na sebe elegantně navazuje a nikde nestojí nějaká schovaná pravidla, která by vám házela klacky pod nohy.

Začneme ovšem zcela nečekaně činností, která do tří zmíněných částí nepatří. Jedná se o příjem. Je to vlastně taková přípravná fáze, která se děje na začátku každého kola. Umožňuje vám znovu připravit vyčerpané karty, pomocí hodu kostkou léčit zranění. Nejméně oblíbenou částí je pak výplata. Za každého otroka dostanete jeden peníz, ale ty okamžitě potřebujete k udržení gladiátorů. Každý z bojovníků dostává odměnu v podobě jednoho zlaťáku.

Nyní budeme už konečně pokračovat fází intrik. Nejrůznější podrazy a politika prostě musí předcházet všemu a bez správného lobbování nemůžete pomýšlet na úspěch. Politika začíná tím, že každý z hráčů dostane tři náhodné karty ze zamíchaného balíčku intrik.

Hráči nyní počínaje hostitelem (= prvním hráčem, jehož pozice se získává v pozdějším průběhu) mají všichni možnost zahrát získané karty hned dvěma způsoby. Z nich ten jednodušší vám za odevzdání karty přinese finance. Jenže některé karty je dobré si ponechat do budoucna. Neustále ale také musíte mít na mysli limit karet v ruce.

Pro zahrání pletich musíte mít dostatečný počet vlivu. Čím silnější karty jsou, tím vlivnější váš rod musí být, aby je mohl využít. Vyberete cíl svého útoku a poprosíte ostatní o pomoc. V průběhu fáze můžete kdykoliv domlouvat jakékoliv dohody, slibovat nebo nabízet peníze, abyste se vyhnuli útoku. Obchodům se zde meze nekladou. V případě, že získáte podporu u ostatních hráčů, zajistíte si možnost zahrát silnější karty – rovné součtu vlivu vašeho i podporujícího rodu.

Před vyhodnocením má soupeř ještě možnost za pomoci karet reakce vaše pletichy překazit. Když se mu to nepodaří, vyhodnotíte text na kartě. K obraně lze použít také karty strážců. Ty můžete mít vyložené před sebou nebo držet v ruce, v obou případech lze muže ve zbrani použít. Záleží pouze na vás, jestli budete kartu držet v ruce, kde vám zabírá místo, ale soupeř o ní neví, nebo ji vyložíte na stůl.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - karty

Úspěch takové obrany ale není jistý, protože stráže jsou také jen lidé. O hlídače přijdete v každém případě, ale na úspěšné odvrácení hrozby si musíte hodit kostkou. Kromě dobraných karet můžete také aktivovat schopnosti svých otroků, gladiátorů nebo specifickou dovednost vašeho rodu, pokud se vážou k fázi intrik. Všechny intriky můžete hrát v libovolném pořadí a počtu, dokud nejste spokojeni. Pak už vám nezbývá než odhodit karty tak, abyste dodrželi svůj limit karet, a předáte slovo dalšímu hráči.

Následuje nákup, prodej a obchodování mezi hráči. Pouze v tomto kole mohou karty měnit majitele za úplatu i mezi hráči. Součástí trhu je také aukce o několik vyložených karet z balíčku trhu. Jejich množství odpovídá počtu hráčů v partii. Hráči nabízí tajně zlato v ruce a nejvyšší nabídka bere. Až poté, co všechny karty mají nového majitele, následuje ještě jedna aukce – o hostitele následujícího turnaje.

A to je také chvíle, kdy konečně vstoupíme do arény. Bitva se odehrává vždy pouze mezi dvěma muži, kteří se postaví tváří v tvář. Hráči si mohou zajistit místo na horkém písku jen prosbami a úplatky hostitele. Ten má svoje nepopiratelné právo vybrat nabízet dominům pozici v turnaji. Pokud tuto možnost odmítnou, ztratí jeden bod vlivu a hostitel musí vybrat jiný rod. Může kdykoliv vybrat také sebe a vyslat vlastního bojovníka.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - figurky

Hráči vyšlou jednoho konkrétního gladiátora ze své stáje. Pokud už bojoval a získal si přízeň publika (žeton přízně nebo dokonce žeton šampiona), přinese jeho majiteli už jen samotná účast finanční zisk. Všichni hráči si pak mohou vsadit a to nejen na vítězství, ale také na to, že se některý z bojovníků zraní, nebo že bude dokonce připraven o hlavu!

Gladiátoři mají tři parametry, které ukazují, jak jsou silní v aréně. Je zde červený útok, černá obrana a modrá rychlost. Každé vlastnosti odpovídá barva kostek, které budete používat. Podle čísla u jednotlivých schopností se dozvíte, kolik jich budete potřebovat vy právě pro toho svého bojovníka. Počet kostek je ale současně také počet životů, které váš gladiátor při souboji má.

Počet modrých kostek určuje rychlost a vzdálenost, na kterou se je schopný váš hrdina přesunout v rámci jednoho kola. Útočit můžete před nebo po pohybu, to záleží pouze na vás. K napadení soupeře využijete všechny svoje útočné kostky, zatímco váš protivník hodí kostkami obrany. Oba hráči pak sestaví z výsledných čísel sestupnou řadu. Jednotlivé páry porovnají a zjistí, jestli došlo k zásahu nebo k bloku.

Váš gladiátor obvykle nějaké to zranění utrží při každém útoku. Za úspěšný zásah soupeře do vašeho masa musíte odstranit jednu kostku z těch, se kterými jste do arény vstoupili. Můžete si ovšem vybrat, kterou svoji činnost obětujete. Tím se postupně redukuje vaše bojeschopnost, a jakmile se dostane někdo do situace, že by měl odevzdat poslední kostku od některé ze tří barev, byl poražen. Počet kostek, které poraženému gladiátorovi zbyly, určí, co se s ním stane.

Naopak vítěz získá žeton přízně publika a už příště přinese při svém nástupu svému majiteli příjem. Navíc dominus, kterému gladitáor patří, získá okamžitě jeden bod vlivu. Pak už stačí pouze vyhodnotit sázky hráčů a partie může pokračovat znovu od začátku.

Partie končí ve chvíli, kdy se někomu z hráčů podaří dosáhnout dvanácti bodů vlivu. Počítá se to ale pouze na úplných koncích každé ze tří herních fází. Může se stát, že na vítězství sahá víc hráčů. Takovou situaci rozhodne závěrečný souboj v aréně. Nemusíme vám asi povídat, jak je napínavý.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery je příjemným a krvavým překvapením. Tenhle gladiátorský sport sice už našel několik jednodušších zpracování, ale tohle je rozhodně nejzajímavější. Přináší s sebou všechno, co k těmto velkým bitvám patří – krev, drama a politiku. Všechny části vytváří celek, který je mnohem víc.

Každá z fází, ze kterých se hra skládá, je naprosto odlišná a zahrnuje i jiné způsoby hraní. Přitom ale dohromady plní stejnou funkci a doplňují se. Vrcholem všeho pochopitelně zůstávají samotné bitvy v aréně, ke kterým to vždy nezadržitelně spěje. Ale pokud si nedokážete pro svůj rod zařídit dostatek vlivu i mezi zdmi paláců, nebude vám vítězství vašich bojovníků k ničemu a podlehnete dravějším a podlejším.

Proti napadení se můžete bránit za pomoci karet nebo stráží. Hra přináší v těchto situacích těžké volby, ale všechny se týkají ukrývání skutečného stavu. Blafování, uplácení a uzavírání spojenectví jsou nedílnou součástí partie, což mnozí z hráčů uvítají s radostí.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery - hráčské desky

Ale zatímco obě první fáze nemají velký základ v náhodě, aréna naším směrem kutálí hromadu kostek. Modré jsou zde vlastně jen na ozdobu a kvůli kompaktnosti celého systému. Vlastně s nimi vůbec neházíte. Ovšem černé a červené, to už je jiný příběh. Každé zranění je výsledkem štěstěny, stejně jako je vlastně celé vítězství v bitvě.

Téma založené na televizním seriálu je bonusem pro fanoušky, kteří by si tuto hru měli koupit v každém případě. Ovšem pokud sérii neznáte nebo na ni nekoukáte, není to vůbec žádným důvodem, proč byste si tuto hru neměli užít.

Přesto tu je hned několik předpokladů, které byste měli splnit. Především vám nesmí vadit, že na sebe hráči neustále útočí a všechno je založené na podrazech a intrikách. Tak to ale v Římě prostě chodilo. Cestičku za vítězstvím si musíte prostě a jednoduše umést a nabarvit ji narudo. Jinak to nejde.

Za velkou výhodu Spartaka lze označit rychlost přípravy, která zahrnuje jen rozdělení počátečních majetků mezi hráče. Samotná herní plocha žádnou přípravu nevyžaduje. Navíc herní doba se dá nastavit podle startovního počtu vlivu. Čas se pak pohybuje mezi devadesáti minutami a více než dvěma hodinami, pokud se plné hry účastní maximální počet hráčů.

Právě množství protivníků potřebných ke hře je trochu limitujícím faktorem. Spartaka si nezahrajete, pokud je vás méně než tři nebo více než čtyři. Kvůli krvi a obsahu hry je doporučena oficiálně od sedmnácti let, ale myslíme si, že i děti kolem patnácti let už mohou zkusit svést svoje první gladiátorské zápasy.

Ne, tahle hra opravdu není pro každého. Širokým obloukem by se jí měly vyhnout mírumilovné povahy a ti, kteří neumí být podlí. Ani ve hře. K vítězství se totiž nelze dopracovat jinak, než za pomoci slibů, lží a trochy štěstí.

A komu by vadilo, že boje jsou vlastně hodně náhodné? Cítíte napětí i ve chvíli, kdy se váš gladiátor přímo neúčastní. Téhle hře se prostě podařilo převést na stůl všechno, co k tomuto pradávnému sportu patřilo.

Celá hra vyzařuje atmosféru a dojem toho, že opravdu budujete svoje impérium na krvi otroků a gladiátorů. A právě proto je celá partie plná sekání po soupeřích. Pokud tedy hledáte hru, ve které je všechno povoleno, a vyžíváte se v přímých konfliktech, pak je Spartacus pro vás jako stvořený. Na jeho rozsah není ani herní doba nějak vysoká, navíc vám při neustálém dění čas velice rychle uteče.

Spartacus: A Game of Blood and Treachery dokonale dostála závazku, který si dala svým názvem. Krev a zrada brázdí vaši cestu za pozicí nejvlivnější rodiny v římském městě. Gladiátorské hry jsou nejlepším místem, kde můžete uplést svoje intriky. Ponořte se do chladných zdí, které svírají uprostřed horký písek arény, a nechte sebou proudit křik diváků.

AutorAaron Dill, John Kovaleski, Sean Sweigart
IlustraceCharles Woods
VydavatelGale Force Nine, LLC, A1 Games, Battlefront Miniatures Ltd, Games Factory Publishing, Heidelberger Spieleverlag, Kronos Games (Krogam), Marabunta, Zvezda
Počet hráčů3 - 4
Herní doba180
Minimální věk17 and up
(29 voters)
KategorieAncient, Dice, Fighting, Miniatures, Movies / TV / Radio theme, Negotiation
MechanismyAuction/Bidding, Betting and Bluffing, Bribery, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Movement Points, Sudden Death Ending, Trading, Variable Player Powers
RozšířeníSpartacus: A Game of Blood and Treachery – Arena Legends, Spartacus: A Game of Blood & Treachery – House Calavius, Spartacus: Acerbitas Promo Card, Spartacus: Champions of House Batiatus Card Set, Spartacus: Dolor Promo Card, Spartacus: Hadrianus Promo Card, Spartacus: Magnetius Promo Card, Spartacus: The Serpents and the Wolf Expansion Set, Spartacus: The Shadow of Death, Spartacus: Zephyros Promo Card
RodinaAncient: Rome, Country: Italy, Theme: Gladiators
Alternativní názvySpartacus: Ein Spiel über Blut und Verrat, Spartacus: Le Prix du Sang et de la Trahison, Spartacus: Um Jogo de Sangue e Traições, Spartacus: Un Juego de Sangre y Traición, Spartakus: Krew i Zdrada, Спартак. Кровь и песок

Spartacus: A Game of Blood and Treachery je přesně tím, co vám nabízí nadpis i jméno hlavního hrdiny. Právě zrada a intriky jsou ústředním motivem této hry, když mezi sebou jednotlivé rodiny soupeří o moc. Slouží vám nejen gladiátoři, ale také stráže a spousta špionů, jejichž služby můžete využívat. Hra obsahuje promyšlený sled událostí, který zpočátku vypadá hodně košatě. Možností a fází kola je zde opravdu hodně, protože vás čeká hned několik akcí, ale i hraní karet. Všechno pak vyvrcholí soubojem v aréně, kde se vaši hrdinové utkají. Peníze přinese nejen vítězství, ale třeba i účast v boji nebo správná sázka na vítěze. Všechno je dovoleno. V boji využíváte kostky nejen k útokům a obraně, ale také jako počítadlo zbývajících životů. Tak se hráči navzájem zraňují, až na nohou zůstane stát pouze jeden. Hra má vynikající atmosféru, méně zkušeným hráčům však může připadat složitá. Spartacus: A Game of Blood and Treachery se nijak nepřetvařuje. Nabízí zážitek v krvavém sportu, na který jen tak nezapomenete..

+ skvělé zpracování gladiátorských zápasů podle populárního seriálu
+ intriky, politikaření, souboje
+ nastavitelná herní doba