Recenze: Crazy Office – stěhování, to je dřina

Crazy Office - balení

Dnes je v kanceláři blázinec. Na celý den je naplánované malování. Žirafy a krokodýli už prý nejsou dostatečně moderní, tak je nahradí bílá barva. Přišli jste ráno do kanceláře a už jste se chtěli pustit také do stěhování, když k vám přiběhne šéf, celý zadýchaný. Prý nikdo neudělal plánek kanceláří, abyste pak mohla firma všechno vrátit na své místo!

Rychle popadnete bloček a začnete pobíhat po obou patrech a v každé kanceláři se snažíte nakreslit, kde co leží. Venku ale už zastavila dodávka malířské firmy. V časovém tlaku tak kreslíte co nejrychleji, abyste stihli všechno. Máte strach, že vám kolegové zapomenou vzít nějakou důležitou věc z vaší kanceláře nebo ji někde ztratí.

Uběhnul týden a konečně se zase stěhujete zpátky. Jenže nastal problém. Vaše náčrtky sice ukazují všechny místnosti, ale u některých věcí není jasné, kam patří. Je na čase povolat odborníka. Někoho, kdo všemu znovu dá řád a každému pošle do jeho kanceláře to správné vybavení..

Crazy Office - připravený hlavolam

Věřte tomu nebo ne, tím odborníkem na slovo vzatým jste vy! Tedy alespoň hra Crazy Office vám zad právě takový úkol – z útržkovitých poznámek vytvořit bezchybné rozdělení předmětů v budově. Naštěstí s trochou logiky a přemýšlení to opravdu je možné.

Crazy Office je logickou hrou z pro nás zbrusu nové řady Logicus (fit for challenge = připravený na výzvu) od oblíbené německé firmy Huch! & Friends. V České republice si distribuci této hry i včetně českých pravidel (a originální krabice, což ničemu nevadí) vzaly na bedra REXHry, která nám už dřív přinesly lahůdky, jako je Timeline (recenze) nebo Vládce Tokia (recenze). Autorem téhle hádankovky je Inon Kohn a ilustrace vytvořil Marek Blaha (podezřele české jméno).

Celá hra se ukrývá v klasické krabici s převládající červenou barvou a portrétem jedné spokojené kanceláře. Šéf, sekretářka a pes na židli.. Cože? Tady se asi nebudeme brát tak úplně vážně. Víko na hře je odklápěcí a zajištěné oušky vepředu.

Crazy Office - průběh řešení

Po otevření krabice na vás ale čeká opravdu velké překvapení. Na dně leží hromada plastových dílků – rámečků – s různobarevným lemováním. Je zde zastoupena především černá a světle modrá, ale najdete tady třeba i dílek se dveřmi nebo malé proužky s trávou. Všechno má malé zarážky, podobně jako puzzle. Každá destička má uprostřed obdélníkovou plochu volnou a připravenou na to, abyste na ni něco položili.

To něco jsou obdélníkové portréty postav – obyvatelů kanceláří – a jejich oblíbených předmětů, které s nimi sdílely místnost před stěhováním. Nemůže tak chybět ani zápisníček, respektive bloček, ve kterém leží všechny indicie. Jedná se pouze o zadání a řešení, pravidla naleznete v samostatné brožurce. Česká pak jsou natištěná mimo tohle balení a přiložená ke krabici od distributora.

Na začátku každého luštění si nejdříve musíte vybrat jedno z dostupných 55 zadání. K tomu slouží brožura, kterou můžete na stůl postavit jako kalendář. Díky tomu je manipulace s ní velice jednoduchá. Obsah je rozdělený na pět sekcí podle obtížnosti – čtyři klasické, které známe z jiných logických řad (starter, advanced, expert a master) a pak jednu novou – fialový bonus.

Crazy Office - průběh řešení

Barevné lemování u každého listu vám naznačuje jeho obtížnost, od zelené nejjednodušší až po červenou mistrovskou. Vlevo je pořadové číslo hlavolamu, ale to nejdůležitější zabírá zbytek lístku upevněného v kroužkové vazbě.

Je zde šest až osm indicií, které vás mají navést na správnou cestu a k řešení. To je nakreslené na druhé straně, stačí tedy obrátit list a podívat se, jak to vlastně má být. Ale kušuj! Takoví zvědavci by měli dostat přes prsty a ještě za ucho. To by přece nebyla žádná zábava, takhle podvádět..

Ale ještě než se pustíme do odhalování tajů luštění záhad, nejdřív musíme mít dům, do kterého budeme zpět lidi a nábytek stěhovat. Dům sestavíte z velkých plastových oken, které do sebe zacvakáte jako puzzle. Každá z pěti obtížností má jiné rozložení pater i barevných kanceláři. V prvních dvou obtížnostech se budete potýkat pouze s dvoupatrovým obydlím, ale už v expertovi se z domu stane mrakodrap o třech patrech, další úrovně pak mají svoje specifické tvary.

Crazy Office - vyřešený hlavolam

Stejně důležité ale také je, že dům dostane kromě pěti kanceláří (dvě modré a tři černé) také vstupní dveře, které se nachází vždy v pravém dolním rohu. Dolní část olemujete tenkými dílky trávníku a ohraničíte i horní část dvěma až třemi kostičkami s oranžovou střechou.

Tak teď už máme vybrané zadání, postavený dům, takže stačí jen kolem rozložit všech deset dílků. Pět lidí a jejich oblíbené věci, ať už se jedná o kaktus, boxovací pytel nebo trezor. Doufáme, že máte nabroušené myšlenkové závity, protože jdeme na to.

Jaké druhy nápověd v takovém zadání najdete? Vždy se vztahují k poloze věci nebo obyvatele místnosti. O jedněch se dozvíte, že musí být v přízemí nebo naopak mají střechu nad hlavou. Jindy dostanete omezení v podobě barvy pokoje nebo souseda, který se nachází v pokoji vedle. Postupně do zadání přibudou i nové podmínky, kde se objekt nacházet nemá. Nechybí ani tajemné otazníky, u nichž si identitu musíte objevit dedukcí sami.

Crazy Office

Obtížnost je značně ovlivňovaná rozložením místností, protože k dedukci musíte pokaždé přistupovat jinak. Každé zadání má alespoň jedno řešení, nám se ale podařilo občas objevit i druhé, které bylo jiné než na obrázku z druhé strany. Občas totiž lze zaměnit mezi sebou dvě místnosti, jejichž obsah ale zůstane jinak stejný.

Zadání je tentokrát opravdu dostatek. Pětapadesát lístků s hádankami je dostatek, aby vás hra udržela v pozoru po dlouhou dobu. Navíc vám pět úrovní obtížnosti umožňuje růst pomalu, trénovat principy a neustále se zlepšovat.

Čím se Crazy Office ale rozhodně vyznačuje je luxusní zpracování. Ačkoliv jinak nejsme nějakými velkými fanoušky plastových komponent, tady všechno funguje tak krásně, elegantně a intuitivně, že si prostě vydavatelé zaslouží poklonu. Dílky v sobě perfektně drží a dům vám nikam neutíká, přitom se kartičky postav a věcí snadno přesouvají, ale ne tak, aby vám neposedně poskakovaly všude.

Crazy Office - zadání

Na rozdíl od dalších her s podobným stylem uvažování, musíte zde brát v úvahu nejen pozici, ale také sousedské vztahy. A to je dobrý nápad obzvlášť, když se autor nebojí s ním dál experimentovat, když vám neřekne, který z objektů je nahoře a který dole (respektive vlevo a vpravo).

Jediné, co bude hráče mást, jsou úkoly s otazníkem. Jeho identita není v pravidlech dostatečně vysvětlena, ale nakonec je jasné, že zastupuje objekt, který vyhovuje všem zadaným podmínkám a jako jediný vám zbude. Řešení těchto úkolů však je zpočátku trochu matoucí a musíte se naučit s opravdovou neznámou v rovnici pracovat.

Téma je hravé, obrázky na destičkách jsou sympatické, ale dětem přece jen téma kanceláře není tolik blízké. To sice může být problém u dětí, které dají raději přednost tučňákům nebo letadlům, ale hra si určitě i tak najde dostatek zájemců. Možná i proto, že se řadí vzhledem k základní obtížnosti do kategorie jednodušších her vhodných už od sedmého roku.

Crazy Office - dílky

Chytrých dedukčních her není nikdy dost. A Crazy Office tuto podmínku splňuje dokonale. Není pouhou kopií her, které už na trhu jsou, ale jde si svojí vlastní cestou. A navíc k tomu přidává výjimečné zpracování, se kterým se jinde nesetkáte, a nechybí jí zábavné a lehce humorné téma. Pokud hledáte nový hlavolam do sbírky, pak jste našli velmi vážného kandidáta.

Crazy Office je novým hlavolamem, který před vás postaví těžký úkol. Podle rychlých a zmatených poznámek musíte znovu vybavit a zabydlet místnosti, které byly kvůli malování vystěhované. Ale kdo měl v kanceláři pejska a kdo kaktus? Víte jen kdo byl s kým soused nebo kdo měl kaktus nad hlavou v dalším patře. Na vás teď je, abyste pomocí dedukce z těchto vztahů vymysleli, jaké bylo původní rozložení všech kanceláří, aby se jejich obyvatelé mohli nastěhovat do svého oblíbeného prostředí. Jedná se opravdu o bláznivou kancelář a to hned v 55 vydáních, které představují zadání různých obtížností. S každou úrovní dostanete nový dům jiného tvaru a počtu podlaží, který si složíte z parádně zpracovaných plastových puzzle dílků. V některých obtížnostech do hry vstoupí také otazník, jehož význam není úplně ideálně vysvětlený. Ale nakonec přijdete na to, že nahrazuje jednu konkrétní věc. Výborný herní systém i skvělé zpracování dělá z Crazy Office jasnou volbu pro všechny děti a hráče, kteří rádi přemýšlí.

+ luxusní zpracování
+ dostatek úkolů
+ výtečně promyšlené zadání