Recenze: Spring Rally – auta na klíček

spring-rally-01

Auto bylo připraveno k závodu. Každý ze startujících si ještě před začátkem zkontroloval pružinu, vzal opatrně za klíček a teprve poté se usadil do řidičského křesla. Jenže zatímco ostatní vyrazili po zhasnutí červených světel vpřed, v mém voze se ozvalo pouze lupnutí a nic se neděje. Mám podezření, že mi technici zase přepnuli pružinu. A to jsem jim minule říkal, ať si na to dají pozor!

Pružinkové závody si pro nás připravil designér H. J. Kook a svůj výtvor pojmenoval Sprint Rally. Hra dostala svoji finální podobu pod štětci dvojice ilustrátorů – Aline Kirrmann a Shans Zhu a především pod dohledem vydavatelské společnosti Mandoo Games. Tato hra bude letos představena na veletrhu Spiel 2018 v Essenu, ale my měli příležitosti ji vyzkoušet ještě před tím.

Na víku malé krabičky najdeme několik závodních speciálů, které mají klíček na střeše. To je výbava, která nahrazuje motor a mohla by třeba v budoucnu být skvělou alternativou pohonu v reálném světě. To ale nechme na přemýšlení inženýrům a společně na stůl umístěme rozložený herní plán s vinoucí se závodní tratí. Hráči si rozeberou jedno autíčko zvolené barvy a také kartonovou pružinu ze dvou dílků – stupnice a otočného středu.

spring-rally-07

Před každým ze tří kol dostanou hráči ze zamíchaného balíčku rally karet (jejich celkový počet závisí na množství účastníků) sadu, kterou si před pohledy soupeřů ukryjí v ruce. Každý tah pak představuje postupné zahrání jedné karty z ruky a začne s tím začínající hráč, kterého určí náhoda. Jím zvolenou barvu musí následovat i ostatní v pořadí, pokud mohou. Snaží se při tom obvykle zahrát co nejvyšší kartu dané barvy, protože tak mají šanci vyhrát štych.

Jenže to všechno platí pouze v ideálním případě, že všichni účastníci zahrají požadovanou kartu. V opačném případě přichází začínající hráč o svoji výhodu a cílová barva štychu je ta poslední zahraná, tedy druhá nebo třetí. Vítězem se pak stane ten, kdo v této barvě zahraje nejvyšší hodnotu.

Všichni poražení si natáhnout pružinu svého auta o jedno políčko ve směru hodinových ručiček (otočí klíčkem), ale svoje autíčko vpřed v tomto tahu neposunou. To vítěz může svým vozem na závodní dráze popojet vpřed právě o hodnotu karty, se kterou zvítězil. Navíc se může rozhodnout a povolit pružinu nataženou z předchozích prohraných tahů a tím přetavit tyto neúspěchy v další pohyb kupředu.

spring-rally-03

Kolo pokračuje hraním dalších karet až do momentu, kdy už hráči žádnou další v ruce nemají. V tu chvíli všichni účastníci povolí pružinu a jeden po druhém od toho nejvíce pozadu posouvají svá vozítka vpřed.  Partie končí po odehrání třetího kola a tedy přesně po dokončení 21 štychů. Ale všechno může skončit ještě dříve, pokud jeden z účastníků dokáže obkroužit dvě kola. V tu chvíli se stává vítězem ihned, jinak je vyhlášen za nejlepšího ten hráč, jehož vůz dojel nejdále.

Sprint Rally překvapí všechny svojí štychovou povahou. Kombinace závodění a karetního přebíjení hodnot je opravdu nečekaná a působí opravdu jedinečně i z hlediska herního zážitku. Hráči konečně nemají jako měřítko svého úspěchu pouze nějaké karty, ale posouvají závodní vozy a především i za prohru v jednotlivých kolech jsou odměněni. Hra počítá s tím, že prostě není možné vyhrát všechna kola.

Z popisu pravidel je jasné, že začínající hráč v kole je v jasné nevýhodě. Pozdější hraní karty totiž umožňuje mnohem lepší plánování, přičemž na první pozici hráč pouze tipuje a snaží se odhadnout, jaké mají karty jeho protivníci. Kromě správného hraní karet ale všichni potřebují také štěstí, protože najít v několika kartách v ruce tu potřebnou není zdaleka samozřejmostí.

spring-rally-11

Počet karet na začátku následujících kol vzrůstá až ke třetímu, kde mají hráči celkem devět karet a tedy štychů k odehrání.  Tím se zvyšuje výběr v úvodních tazích a postupně důraz na plánování a správnou přípravu karet pro finální tahy. V těch úvodních totiž není zdaleka tak důležité vítězit, jako když chcete povolit nataženou pružinu.

Jak je tato nevyrovnanost pořadí hráčů řešená z hlediska následujících tahů? Jednoduše – ten, kdo je v závodě na čele se svým vozem, musí svoji pozici uhájit. Stává se totiž z něj okamžitě začínající hráč pro následující tah. Tím je zajištěno, že je prakticky nemožné vyhrát dva tahy za sebou, ale současně výrazně vše závisí na tom, jak se hráči usadí kolem stolu.

spring-rally-10

Čím déle vydrží hráč čekat na povolení pružiny, tím výhodnější to pro něj může být. Jenže takové čekání je hodně dvojsečné. Jenže kromě toho je důležitá také druhá část a to vítězství v jednotlivých kolech, protože karty mají i vysoké číslovky, které se vyrovnají svojí hodnotou i pořádně nataženému klíčku.

Navíc do hry zasahuje ještě další fáze plánování a tou jsou místa do kopce a zase z kopce. V takovém případě totiž auta sklouznou vpřed nebo vzad z celého svahu a tím mohou získat výhodu nebo naopak něco málo ztratit. Tady je třeba ještě zdůraznit, že při posunu vpřed auta přeskakují políčka s vozy soupeřů a takové místo je nestojí nic.

spring-rally-13

Partie je výrazně závislá na počtu. Ve třech hra sice funguje, ale není tak dobrá, jako ve vyšších počtech, kdy hráči mají k dispozici vyšší rozpětí hodnot na kartách a samotné štychy jsou výrazně napínavější. Hra navíc celkově není zbytečně dlouhá a v klidu můžete počítat s absolutním maximem nějakých třiceti minut a často se dostanete výrazně pod tuto hodnotu.

Spring Rally je hra, která vás svým průběhem potěší. Nesmíte se ale nechat zlákat víkem, protože tohle rozhodně není závodní hra. Posun vozů na trase je pouze výsledkem vašeho snažení, ve kterém jde o pouhé hraní karet z ruky. Štychy jsou tu klíčovým slovem celé zábavy, ale při tom nechává design hry hodně prostoru pro vliv samotného hráče. Spring Rally je výbornou hrou.

AutorH.J. Kook
IlustraceAline Kirrmann, Shanshan Zhu
VydavatelMandoo Games, AMIGO
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 5
Minimální věk7 and up
KategorieRacing
MechanismyTrick-taking
RodinaDigital Implementations: Tabletopia
Alternativní názvyStich Rallye, 스프링 랠리

Recenze: Spring Rally – auta na klíček
Spring Rally je karetní hrou o natahovacích autíčkách na klíček. Ty se posouvají pouze jako výsledek odehraných a vyhraných štychů. Ale i ty tahy, ve kterých hráči odejdou poražení, mají svůj smysl. Hráči samotní ovlivňují, kdy a jak se posunou autíčky vpřed a tím mohou využít svoji poziční výhodu. Partie je to chytrá a velmi rychlá, což dělá ze Spring Rally moc pěkný a originální počin.

+ výborná herní doba
+ spousta možností, kde výsledek ovlivnit
+ téma natahovacích autíček