Recenze: Star Scrappers Cave-In – sběratelem vesmírného nepořádku

star-scrappers-cave-in-01

Přidal jsem se do jejich řad ještě jako devatenáctiletý, nezkušený, pozemšťan. Snil jsem o tom, že prozkoumám vesmír a stane se ze mě boháč. Naletěl jsem ale slibům, které nemohly být dál od reality. Pouze sbírám vesmírný šrot pro jiné a jediné bohatství, které vidím, je spousta odpadků. Lidského šrotu vypuštěného na oběžnou dráhu v předchozích stovkách let. A mezi nimi se už dávno ztratily všechny moje naivní sny.

Bitva žoldáků se odehraje v deskové hře Star Scrappers: Cave-In, kterou si pro nás připravila designérská dvojice Filip Milunski a Jan Zalewski. Jejich dílo pak vyšlo pod hlavičkou společnosti Hexy Studio a s ilustracemi další dvojice Mateusz Stanislawski a Lukasz Witusinski. Výsledek jejich společného snažení vyšel v roce 2018 a jeho distribuce mimo domovské Polsko probíhá díky firmě Esdevium Games.

Krabice působí menším dojmem a ve čtvercovém rozměru, pod obrázkem kapitána a několika jeho posluhovačů, najdeme pořádnou nadílku karet. Ty jsou hlavním stavebním blokem celého zážitku, na jehož začátku si každý z hráčů musí vybrat jednu svoji domovskou frakci.

star-scrappers-cave-in-11

Poté vezmou jedinou kartonovou desku, která vytváří základ pro žetony kopání (cave-in), které hráči rozmístí do čtyř řad. Jejich obtížnost bude směrem dolů narůstat, čím hlouběji jsou, tím více energie je třeba k jejich vyzvednutí. Současně tak vytvoří obrácenou pyramidu. A jsou jejich exempláře vybrány náhodně.

Náhodné vylosování čtyř ze šesti karet určí nájemné rasy, které do boje o nerostné bohatství vstoupí hned od začátku. Jejich karty jsou náhodně rozmístěné ze čtyř hromádek roztříděných podle úrovní (1-4). Ty vytvoří protiváhu vůči destičkám kopání a ze čtyř, tří, dvou a jedné karty připraví pyramidu s narůstající úrovní. Každý z účastníků dostane do ruky také celkem tři karty nájemných těžařů (jeden úrovně dva a další dva úrovně jedna), které vytvoří jejich startovní ruku. Poté si soupeři vylosují náhodně jednu z frakcí, dostanou její totem a kartu příkazů. Zásobu ostatních destiček a žetonů vytvoří poblíž, stejně jako hromádku artefaktů. Na stupnici umístí ukazatel na políčko nula.

star-scrappers-cave-in-03

V partii se hráči střídají na tahu. Než dojde na dvojici hlavních akcí, může hráč ve svém tahu aktivovat svého vůdce (horní kartu žoldáka) a případně i schopnost artefaktu, která se týká začátku tahu. Teprve poté si může aktivní hráč vybírat ze čtyř akcí a to vždy až dvě. Může se vydat do horní pyramidy a najmout jednoho z dostupných pracantů, ale pouze ti v první řadě jsou zdarma. Pro zisk těch dalších úrovní je třeba mít a zahrát kartu žoldáka o úroveň nižší.

Právě jejich sílu je možné potom použít a vydat se pod zemi. Tam součet úrovní musí alespoň dorovnat náročnost těžby krystalu. Současně ale použití námezdní pracovníci musí mít stejnou barvu, jako těžený drahý kámen, protože pouze takoví jej umí vydolovat. Z nabídky si ale současně mohou hráči za akci přibrat jeden artefakt. Kromě těchto všech možností je tu ještě poslední čtvrtá akce, která představuje zahrání karty z ruky pro její schopnost. Všechny hrané karty jsou vykládané na sebe tak, aby vždy ta poslední byla nahoře.

Jenže to není všechno. Hráč se může obou svých akcí vzdát a místo toho zaútočit na základnu jiného soupeře nebo dokonce svoji vlastní. Napadený hráč musí vrátit kartu svého vůdce (tedy horního žoldáka) zpět do ruky. Jeho barva určí totem, který útočník získá. Spolu s ním příjem představuje také několik dalších karet ze základny až do momentu, kdy počet karet v ruce aktivního hráče dosáhne počtu sedm.

star-scrappers-cave-in-12

Teprve na konci tahu jsou karty zahrané v tomto kole přesunuty nahoru na balíček základny, který se tak kolo za kolem stává větším a větším. Ale pouze do té doby, než někdo ze soupeřů zaútočí. Nemůže zde ale nikdy být více než sedm žoldáků v jednu chvíli, jinak jsou ty úplně vespod odhození.

Poté je na řadě další z hráčů a tak se všechno střídá až do chvíle, kdy se důl zhroutí. Počet potřebných tahů je určen množstvím účastníků v partii, ale žeton se neposunuje pokaždé. Všichni účastníci pak promění svoje zisky ve vítězné body – dostanou je za artefakty, krystaly, ukradené totemy či sady karet frakcí. Ten, kdo má nejvíce vítězných bodů, se stává vítězem.

star-scrappers-cave-in-14

Star Scrappers: Cave-In se může tvářit sebevíc tajemně a komplikovaně, ale nakonec vám nepůjde o nic jiného, než o sbírání sad a karet. Přesto se jedná o zajímavý způsob, ve kterém se spojují hned dvě vícevrstvé nabídky.

Hráči musí verbovat žoldáky, aby se mohli dostat k cenným kovům pod zemí. Jednotlivé karty jsou sice jednorázové, ale po zahrání se připojí do hráčovy základny. A takové karty je možné získat zpět do ruky nebo si je vyhlédnout a ukrást je některému ze soupeřů. Proto se vyplatí sledovat tahy ostatních a případně včas zaútočit. Stojí to sice celý tah a tedy dvě případné akce, ale může se to vyplatit.

star-scrappers-cave-in-19

Téma ale nakonec i přes ty pouhé karty pronikne. Mohou za to samozřejmě i karty a celková grafika, které se daří udržet sci-fi atmosféru. A to dokáže po celou dobu partie, která může mírně přesáhnout jednu hodinu vašeho času. To pak především ve vyšším počtu hráčů, kdy je partie hraná na celých devět závalů. Celkově ale právě konec bitvy o body způsobuje problémy a nejistotu, protože hráčům se těžko plánuje. Nikdy totiž nemohou vědět, kdy přesně partie skončí. To sice je často vnímané jako klad, ale tentokrát to není pravda.

Ale paradoxně právě v nejvyšším počtu účastníků je hra nejlepší. To proto, že ústředním motivem celé partie je napadání nepřátelských základe. Hráč pak získá nové žoldáky, ale především má šanci nastřádat cenné totemy. Konflikty jsou důležitým prvkem, ale hráči se mohou takovému nájezdu vyhnout, pokud si na vlastní základnu zaútočí sami. Tím získají do ruky zpět své vlastní žoldáky, což je opravdu zajímavý (ačkoliv výrazně neatmosferický) moment.

star-scrappers-cave-in-20

Star Scrappers: Cave-In je příjemně nadprůměrnou karetní hrou, která je hlavně o sbírání sad a tedy i bodů. Hráči ale mají k dispozici zajímavé prvky, mezi které patří také velmi důležitý útok na nepřátelské základny. Star Scrappers: Cave-In tak jsou zábavným počinem, který sice nijak extrémně nepřekvapí nebo nenadchne, ale na druhou stranu nebudete nákupu rozhodně ani litovat.

AutorFilip Miłuński, Jan Zalewski
IlustraceMateusz "Draegg" Stanisławski, Łukasz Witusiński
VydavatelFoxGames, Hexy Studio
Rok vydání2018
Herní doba75
KategorieCard Game, Science Fiction
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Modular Board, Open Drafting, Set Collection, Take That
RozšířeníStar Scrappers: Cave-in – Legendary Mercenaries
RodinaCrowdfunding: Kickstarter
Alternativní názvyŁowcy Kryształów

Star Scrappers: Cave-In je hra, která si vás získá, pokud máte rádi sci-fi a pořádné soupeření mezi hráči. Ti si totiž mají šanci navzájem krást karty žoldáků, které vytváří jejich základnu po zahrání. Tím je možné dobře taktizovat a plánovat. Nabídka dostupných cenných hornin je veřejná a tvoří nakonec tu hlavní možnost, jak získat body. Cest je ale víc, ačkoliv hra nakonec trvá příznivých šedesát minut. Star Scrappers: Cave-In je fajn karetní zábavou.

+ sci-fi téma
+ útočení na základny soupeřů
+ více cest ke sběru bodů