Recenze: Star Wars Jabbův palác – Huttovo doupě

Jabba zuří, protože do jeho domova dorazila tlupa nevítaných hostů a jako by si s ním hráli na schovávanou. Plíží se stíny a jako by využívali pomoci některých obyvatel paláce, protože jsou vždycky o krok napřed. Jenže pak stačí jeden nestřežený zvuk a všechno může být ztraceno. Vydá ho roztomilý R2-D2, chlupatý Chewbacca nebo Bobba Fett?

Malá velká novinka jménem Star Wars Jabbův palác přináší nenadálé souboje v kovových a písčitých chodbách paláce na planetě Tatooine. Vydává ji společnost Z-Man Games na motivy původní hry Milostný dopis od Seijiho Kanaie. Novinku upravil z hlediska pravidel Justin Kemppainen a hru s licencí studia Disney distribuuje u nás v české verzi firma ADC Blackfire.

Hra, a tedy i samotný titulní palác, se skrývá v suchu, aby náhodou na pouštní svět nenapršelo a nevznikly tam jezera a oázy. Jsou zavřené v bezpečí, zatavené v plastovém pouzdru, ze kterého hráči všechny komponenty osvobodí a mohli by je přemístit do plátěného pytlíku. Tam budou hru skladovat do budoucna, ale teď naopak vezmou devatenáct malých karet, zamíchají je, horní kartu odloží bez nakouknutí stranou a poté každému z účastníků rozdají jednu postavu. Pro všechny pak odhalí jednu náhodnou kartu plánu, jedinou, která bude v partii použita.

Hráči se střídají na tahu, kdy se pokaždé snaží splnit stanovený plán. Nejdříve si aktivní hráč dobere z balíčku druhou kartu do ruky, jednu z dvojice vybere a zahraje ji. Jednotlivé postavy mají každá svůj vlastní jedinečný efekt a také hodnotu v levém horním rohu. Mohou se tak navzájem přímo vyřazovat z kola (především schopnostmi Jabby Hutta a Luka Skywalkera), kteří hráče dokážou usvědčit z příslušnosti k odvrácené straně. Další karty umožní hráči získat větší výběr (Leia) koukat na karty soupeře, nebo tipovat čísla v ruce jednoho z protivníků.

Hráči se na tahu střídají, někteří vypadávají, jiní čekají na svoji další šanci, a snaží se udržet na mysli aktivní plán. Teprve když dojdou karty v dobíracím balíčku, kolo končí. V tu chvíli je na čase aktivovat plán. Každé kolo pak má jiné pravidlo pro určení vítěze. Někdy chtějí hráči sčítat karty pouze jedné ze stran (ve hře jsou rovným dílem karty náležící Povstalcům a Paláci), jindy zase budou porovnávat nejvyšší hodnotu, která jim zůstala v ruce.

Vyhrát kolo jde ale i jinak. Stačí být jediným, kdo přežije až do konce. Je pak jedno, kolik karet ještě zbývá v hromádce, pokud už ve hře zůstává poslední účastník naživu. Vítěz získá žeton vítězství. Poté je čas na další kolo s nově zamíchaným balíčkem a novou kartou v ruce. Začíná pak vítěz minulého kola. Jakmile někdo nastřádá dostatečný počet vítězství, tedy žetonů, pak se stává celkovým šampionem.

Star Wars: Jabbův palác je malinká karetní hra, která přináší do původní oblíbené hry Milostný dopis nový nápad v podobě karet plánů. Díky nim jednotlivá kola mají jiné vítězné podmínky. Ale o tom, jestli přežijete dostatečně dlouho na to, abyste se mohli o triumf v kole poprat, musíte mít štěstí a přežít.

Každá postava je jiná a hráči mají ve svém tahu vždy na výběr ze dvou, takže si mohou některé schovávat, zatímco jiné používat. A je to přesně jak jsme zvyklí, takže náhoda rozhoduje o vyřazení i o šancích hráčů. Není to o taktice, není to o ničem jiném než o tom, co na vás ostatní hráči vytáhnou za intriky. A tohle se skvěle hodí k tématu proradného Jabby.

Plány jsou skvělou věcí a novinkou, která najednou dává hráčům téma k přemýšlení. Musí se snažit vyvážit svá přání s tím, co je veřejně známo a co jim může přinést vítězné body. Ty nejsou k dispozici pouze z vyhraného kola, ale lze nějaký ten cenný žeton sebrat i se správnou postavou. Jejich přínos je také tematický, protože plány by měly představovat boj o infiltraci paláce.

Hráči musí takticky používat karty v ruce, aby jim zůstala co nejlepší sestava. Proto často i když mají vhodnější postavu, kterou by mohli vyřadit někoho ze soupeřů, raději si ji ponechají na závěrečné zúčtování. Někdy se ale vyplatí zariskovat, protože vyhrát kolo lze i bez velkého finále na konci.

Je ale jasné, že pokud někomu vadí náhoda, tak prostě bude mít co překousávat. Není snadné se smířit s tím, že za svůj úspěch nemůžete sami, ale musíte se spoléhat na to, jak se rozhodují i ostatní, koho vyřadí a koho nechají být.

Ale jedno kolo vítězství v této hře nedělá. Až po několika kolech a více než čtvrthodině času bude známý vítěz. To je tak akorát na to, abyste se stihli zahřát a aby hra nepůsobila jen jako úplná rychlovka. Při tom zůstává příjemnou jednohubkou, u které vám nevadí, že vás někdo vyřadí. Tohle vyřazení totiž platí vždy jen pro aktuální kolo, takže hráči jsou zase velmi rychle zpět v partii a zase mohou splétat intriky.

Vyřazování je v jednotlivých kolech daleko víc než jen skrze dvě zmiňované postavy. Vždy je ale potřeba trocha štěstí, protože vypadává jen ten, kdo zrovna odpovídá podmínce nebo ten, kdo má třeba nižší součet postav. Souboj prostě často velmi rychle opustí i polovina účastníků partie, jakmile začnou bzučet blastery.

Zpracování je výborné. Už samotný sametový pytlík s potiskem je super, ale hra do posledního žetonu využívá licenci. Hlavním tahákem jsou ale především karty, na kterých nechybí momentálně velmi oblíbený Bobba Fett.

Tak se přiznejte, kdo by teď nechtěl Jabbovi napsat nějaký alespoň jeden milostný dopis? No dobrá, radši ne. Místo toho si zahrajte tuhle hru, protože je skvělou evolucí Milostného dopisu a najednou to vyřazování, které nám u originálu vadilo je skvělou solí zábavy. Star Wars: Jabbův palác je skvělým karetním chlebíčkem, o něco větším než jednohubka, ale pořád příjemným a rychlým zákuskem.

Star Wars: Jabbův palác je pokračovatelem a nadstavbou Milostného dopisu, kde k sadě pár karet se schopnostmi a hromadě náhody s vyřazováním přidává nové a zajímavé nápady. Tím hlavním a nejvýraznějším jsou samozřejmě plány, které hráčům dávají smysl držet si některé karty v ruce i do dalších kol a jiné odhazovat. Hráči si pořád nic nedají zadarmo, útočí na sebe, ale každé kolo začínají od začátku. Star Wars: Jabbův palác baví opravdu hodně.
+ plány
+ téma
+ grafika