Recenze: Star Wars Legion – zákopová válka

star-wars-legion-01

Už několik týdnů jsem nevystrčil ani nos z našeho úkrytu. Můj otec mne nepustí, ačkoliv umím se zbraní zacházet lépe než on sám. Jenže když se jednou nevrátil z výpravy pro jídlo, neměl jsem na vybranou. Na povrchu se není kam schovat, ale naštěstí jsem po několika hodinách narazil na tábor rebelů. Připlížil jsem se k němu, a když jsem uviděl několik známých tváří, ukázal jsem se. Teď jsem součástí povstání!

A součástí světa Hvězdných válek se staneme i my, hráči, v netrpělivě očekávané deskové hře Star Wars: Legion. Připravili si ji pro nás ve firmě Fantasy Flight Games a to jmenovitě designér Alex Davy, který ji přináší jako souboj miniatur v daleké předaleké galaxii. Hra vyšla v roce 2018 a její distribuci si do parády vzala společnost Esdevium Games.

Krabice s divokou vojenskou přestřelkou na víku je dost velká, a když ji hráči otevřou, naskytne se jim pohled na několik přihrádek v plastovém insertu. Ty jsou zaplněny především plastovými figurkami a jejich částmi, ale hráči je doplní také s pomocí několika sáčků vycvakaných kartonových komponentH Hra    dsafd a také dvou balíčků karet. Z popisu se pak vymykají ještě barevné kostky se šesti a osmi stranami.

star-wars-legion-03

Před první partií nejdříve hráči musí připravit všechny figurky a připojit jim případné chybějící končetiny nebo zbraně. Ty větší miniatury jsou ještě výrazně složitější a vyžadují spoustu komponent, než vypadají tak, jak by měly. Kromě postaviček je tu ale také pravítko pro měření vzdálenosti a rychlosti a také velké plastové zástěny.

Na začátku partie mezi sebou oba protivníci vytvoří bojiště a ohraničí jej. Do prostoru umístí právě zmiňované barikády a poblíž pak otočné počítadlo kol. Než začne jakákoliv další příprava, je nutné, aby se soupeři dohodli, kdo bude bojovat za Impérium a kdo za Rebely. Každý si pak vezme karty svojí strany a rozloží si je na svoji stranu bitevní plochy společně s jejich miniaturami.

Některé z figurek vytvoří startovní armádu, kterou si hráči rozloží do svojí herní plochy kousek od hrany bojiště připravené okamžitě vstoupit a zahájit palbu na nepřítele. Jejich generálové dostanou do začátku sadu karet příkazů, zatímco všechny ostatní žetony vytvoří zásobu na straně spolu s kostkami a měřítky.

star-wars-legion-19

Celá partie se skládá ze šesti kol, na začátku každého z nich hráč vždy zvolí kartu příkazu, kterou by chtěl předat svým podřízeným. Oba protivníci svoji kartu pro aktuální kolo ale volí společně a tajně a teprve poté ji odhalí.

Porovnání plánů ale neznamená pouze základní představu o tom, co se bude na bojišti dít v příštích chvílích, ale jejich hodnoty iniciativy současně určí, který z dvojice protivníků dostane šanci jednat jako první.

Kartami příkazů ale hráči pouze delegují šanci zakřičet rozkazy na všechny jednotky v okolí některého z komandérů. To jsou pouze velitelé jednotlivých jednotek, které se mohou jinak skládat z vyššího počtu figurek. Karta ale umožňuje mezi dostupnými cíli vybrat pouze několik, které hráč označí s pomocí žetonu příkazu.

star-wars-legion-14

V pořadí určeném iniciativou pak hráči aktivují vždy po jedné postavě na bitevním poli. Výhodu mají ty, které už slyšely příkaz z úst velitele stojícího poblíž. Ti mohou být zvoleni hráčem kdykoliv se mu to hodí adresně. Zbytek jednotek se bude hýbat v náhodném pořadí, jak si hráč vylosuje žeton pokynu odpovídající některé jednotce.

Vojáci i vozidla mají na výběr ze čtyř dostupných aktivit. Tou základní je pochopitelně pohyb po mapě, který se musí řídit rychlostí na škále jedna až tři. Záleží zde na délce nohou, ale také na nějaké další podpoře. Lidé prostě nemohou konkurovat technice. Ale kde mají nevýhodu v rychlosti, mohou mnohem lépe manévrovat. To jednotky se musí řídit svými zářezy na základně a respektovat tak natočení z minulého tahu. Kroky se pak odměřují s pomocí plastových pravítek, která mají tři různé délky odpovídající dostupným rychlostem. Figurky jedné jednotky pak musí držet pohromadě a být dostatečně blízko u sebe.

Za akci mohou také hráči připravovat svoje jednotky na útok nebo naopak obranu a přiřadit jim tak jeden bonusový žeton, který je zvýhodní při příští činnosti. Samotný boj využívá zbraně natištěné na kartě jednotky a mohou být na blízko nebo na dálku. Střílet pak lze vždy pouze před sebe a lidské jednotky mohou využívat umístěných barikád jako ochrany.

star-wars-legion-18

Boj probíhá s pomocí kostek. Útočník pro svoji skupinu figurek (jednotku) získá odpovídající sadu kostek podle zvolených zbraní a určí, koho bude chtít napadnout. Tyto kostky a jejich výsledky pak obránce může vykrýt s pomocí svých přípravných žetonů a především s využitím svých kostek. Teprve rozdíl zásahů a štítů hozených na kostkách stran konfliktu určí, jestli došlo k nějakému zranění. Na znamení toho položí majitel miniatury žeton zranění poblíž figurky. O vítězi rozhodne počet nastřádaných vítězných bodů za celou partii nebo moment, kdy vyřadí z bojiště i poslední figurku soupeře.

Star Wars: Legion je bojová hra s miniaturami pro dva hráče oholená na kost. Je překvapivě v základu hodně jednoduchá a při tom nabízí dostatečnou úroveň manévrování a rozšiřujících možností. Špatnou zprávou pro všechny milovníky Imperial Assault je ale fakt, že hry nejsou spolu kompatibilní.

Nejvíce ale zážitek posouvá systém příkazů a kontroly. Hráči bojují o iniciativu, při tom se snaží zvolit správné jednotky. Ale pokud se situace změní s volbou protivníka, mohou i tak upřednostnit bojovníky, které si původně nezvolili. Navíc předávání příkazů jde přes komandéry přímo na bojišti, což posouvá výborně atmosféru. Pouze tam, kam velitel dokřikne, může udělovat pokyny.

star-wars-legion-23

Duelovky s miniaturami nejsou jednoduchým oborem v deskových hrách. Konkurence je velká a jsou tu především opravdu významní hráči. I tak se ale Star Wars: Legion dokáže prosadit. Může za to samozřejmě populární téma, které hru přivede mnohem blíž publiku. Navíc je tu příjemná jednoduchost pravidel a rozumná herní doba nepřesahující obvykle devadesát minut. Hráči plánují společně a pak pouze vyhodnocují jedno ze šesti kol. Ty se obvykle vejdou do čtvrthodinové délky. Příprava partie je pak rychlá, pokud si zrovna nechcete sestavovat vlastní armádu (k čemuž ale se základním boxem nedojde).

K takovéto úrovni miniaturové hry patří určitě lepení. My z recenzentských důvodů obvykle hru nekompletujeme nenávratně, ale i tak je vidět, že na hráče čeká spousta práce a titěrného spojování. Naštěstí v pravidlech je tomu věnovaná celá sekce, stejně jako barvení a především možnosti rozšířit svůj zážitek i o vytvořené bojiště. Za tuto část příručky dáváme autorům bonusové body.

star-wars-legion-12

Jenže celý dojem je narušen naprosto absurdní cenovkou a nekompletností základního boxu. Pokud budete bojovat za dvě strany, během několika prvních partií vyzkoušíte všechny možnosti a nebudete mít co objevovat. Naštěstí FFG vydalo spoustu rozšiřujících krabic, které partii posouvají dál. Jenže za ty si musíte připlatit a to pořádné sumy. Jak moc se to vyplatí, se podíváme v pokračování této recenze, které se zaměří právě na některé takové boxy. Ale bez ohledu na dojem, který přineseme později, základní krabice vzhledem ke své ceně nabízí sice hromadu miniatur, ale má problémy s variabilitou.

Star Wars: Legion je i přes kritiku v předchozím odstavci hrou, která řadu hráčů naplní radostí. Budou to samozřejmě především milovníci světa Hvězdných válek, které dostanou všechny svoje oblíbené postavy a možnost zažít komplexní bitvy na velkém stole. Řada rozšiřujících pravidel myslí na to, aby před vámi byly dostatečnou dobu nové výzvy, i když samotné komponenty nepřibývají. Zpracování je velmi solidní.

AutorAlex Davy, Luke Eddy
IlustraceHenning Ludvigsen
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby World
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 2
Herní doba180
KategorieMiniatures, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction, Wargame
MechanismyDice Rolling, Variable Player Powers
RozšířeníStar Wars: Legion – 1.4 FD Laser Cannon Team Unit Expansion, Star Wars: Legion – 501st Legion, Star Wars: Legion – 74-Z Speeder Bikes Unit Expansion, Star Wars: Legion – A-A5 Speeder Truck Unit Expansion, Star Wars: Legion – AAT Trade Federation Battle Tank Unit Expansion, Star Wars: Legion – Agent Kallus Commander Expansion, Star Wars: Legion – Ahsoka Tano Operative Expansion, Star Wars: Legion – Anakin Skywalker Commander Expansion, Star Wars: Legion – ARC Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Asajj Ventress Operative Expansion, Star Wars: Legion – AT-RT Unit Expansion, Star Wars: Legion – AT-ST Unit Expansion, Star Wars: Legion – B1 Battle Droids Unit Expansion, Star Wars: Legion – B1 Battle Droids Upgrade Expansion, Star Wars: Legion – B2 Super Battle Droids Unit Expansion, Star Wars: Legion – BARC Speeder Unit Expansion, Star Wars: Legion – Black Sun Enforcers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Blizzard Force: Battle Force Starter Set, Star Wars: Legion – Boba Fett (Daimyo) Operative Expansion, Star Wars: Legion – Boba Fett Operative Expansion, Star Wars: Legion – Bossk Operative Expansion, Star Wars: Legion – BX-series Droid Commandos Unit Expansion, Star Wars: Legion – Cad Bane Operative Expansion, Star Wars: Legion – Cassian Andor and K-2SO Commander Expansion, Star Wars: Legion – Chewbacca Operative Expansion, Star Wars: Legion – Clan Wren Unit Expansion, Star Wars: Legion – Clone Captain Rex Commander Expansion, Star Wars: Legion – Clone Commander Cody Commander Expansion, Star Wars: Legion – Count Dooku Commander Expansion, Star Wars: Legion – Crashed Escape Pod Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Crashed X-Wing Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Darth Maul and Sith Probe Droids Operative Expansion, Star Wars: Legion – Darth Vader Operative Expansion, Star Wars: Legion – Dewback Rider Unit Expansion, Star Wars: Legion – Din Djarin & Grogu Operative Expansion, Star Wars: Legion – Director Orson Krennic, Star Wars: Legion – Downed AT-ST Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Droidekas Unit Expansion, Star Wars: Legion – E-Web Heavy Blaster Team Unit Expansion, Star Wars: Legion – Echo Base Defenders: Battle Force Starter Set, Star Wars: Legion – Emperor Palpatine Commander Expansion, Star Wars: Legion – Essentials Kit, Star Wars: Legion – Ewok Warriors Unit Expansion, Star Wars: Legion – Fifth Brother and Seventh Sister Operative Expansion, Star Wars: Legion – Fleet Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Gar Saxon Commander Expansion, Star Wars: Legion – General Veers Commander Expansion, Star Wars: Legion – Geonosian Warriors Unit Expansion, Star Wars: Legion – Grand Master Yoda Commander Expansion, Star Wars: Legion – Han Solo Commander Expansion, Star Wars: Legion – Iden Versio and ID10 Commander Expansion, Star Wars: Legion – IG-Series Assassin Droid Operative Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Bunker Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Dark Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Death Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Royal Guards Unit Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Shoretroopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Specialists Personnel Expansion, Star Wars: Legion – Imperial Stormtroopers Upgrade Expansion, Star Wars: Legion – Inferno Squad Unit Expansion, Star Wars: Legion – Jyn Erso Commander Expansion, Star Wars: Legion – LAAT/le Patrol Transport Unit Expansion, Star Wars: Legion – Lando Calrissian Commander Expansion, Star Wars: Legion – Leia Organa Commander Expansion, Star Wars: Legion – Limited Edition Luke Skywalker Commander Expansion, Star Wars: Legion – Logray and Wicket Commander Expansion, Star Wars: Legion – Luke Skywalker Operative Expansion, Star Wars: Legion – Mandalorian Super Commandos Unit Expansion, Star Wars: Legion – Moff Gideon Commander Expansion, Star Wars: Legion – Padmé Amidala Operative Expansion, Star Wars: Legion – Phase I Clone Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Phase I Clone Troopers Upgrade Expansion, Star Wars: Legion – Phase II Clone Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Priority Supplies Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Pyke Syndicate Foot Soldiers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Commandos Unit Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Pathfinders Unit Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Specialists Personnel Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Troopers Upgrade Expansion, Star Wars: Legion – Rebel Veterans Unit Expansion, Star Wars: Legion – Republic AT-RT Unit Expansion, Star Wars: Legion – Republic Clone Commandos, Star Wars: Legion – Republic Specialists Personnel Expansions, Star Wars: Legion – Sabine Wren Operative Expansion, Star Wars: Legion – Scout Troopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Separatist Invasion Force: Battle Force Starter Set, Star Wars: Legion – Separatist Specialists Personnel Expansion, Star Wars: Legion – Shadow Collective Starter Set, Star Wars: Legion – Snowtroopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – STAP Riders Unit Expansion, Star Wars: Legion – Stormtroopers Unit Expansion, Star Wars: Legion – Strike Me Down Battle Pack, Star Wars: Legion – Sun Fac and Poggle the Lesser Commander and Operative Expansion, Star Wars: Legion – Swoop Bike Riders, Star Wars: Legion – T-47 Airspeeder Unit Expansion, Star Wars: Legion – Tauntaun Riders Unit Expansion, Star Wars: Legion – TX-130 Saber-class Fighter Tank Unit Expansion, Star Wars: Legion – TX-225 GAVw Occupier Combat Assault Tank Unit Expansion, Star Wars: Legion – Upgrade Card Pack, Star Wars: Legion – Upgrade Card Pack II, Star Wars: Legion – Vital Assets Battlefield Expansion, Star Wars: Legion – Wookiee Warriors Expansion, Star Wars: Legion – Wookiee Warriors Unit Expansion, Star Wars: Legion – X-34 Landspeeder Unit Expansion
RodinaGame: Star Wars – Legion, Misc: Watch It Played How To Videos, Movies: Star Wars, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyStar Wars Légion, Star Wars: Legión, Звёздные Войны: Легион, 星球大战:军团(核心包)

Star Wars: Legion je opravdu velmi solidní duelovou miniaturovkou. Jenže cenovka hru srazí výrazně níž, než kam by mohla v žebříčcích mnoha hráčů dosáhnout. Vyžaduje navíc výrazně vyšší investici, než jen do základu. Za své peníze ale dostanete solidně zpracované figurky a především jednoduché, ale atmosférické boje z populárního vesmíru. Hra obsahuje několik zajímavých myšlenek, z nichž se nám nejvíc líbí dirigování jednotek přímo z bojiště. Dostatek doplňkových pravidel zaručuje zábavu i zkušenějším hráčům, ačkoliv variabilita pokulhává. Star Wars: Legion je drahá hra, ale pokud máte náladu na utrácení, pak její koupí neprohloupíte.

+ taktické možnosti volby jednotek
+ napínavé boje
+ možnost pokročilých pravidel