Recenze: Stockpile – cesta k bohatství

stockpile-01

Každý by chtěl být bohatý. Někdo jen tak čeká, až ho zasáhne překvapivá záplava zlaťáků. A většinou se nedočká. Jsou ale také lidé, kteří bohatství jdou naproti nebo se o to alespoň snaží. Snaha se sice cení, ale výsledky jsou ještě důležitější. Jen někdo nakonec může zbohatnout a ti ostatní mu to umožní.

O investicích a manipulaci trhu vypráví desková hra Stockpile. K recenzi jsme ji získali díky společnosti ADC Blackfire. Ovšem jejími autory jsou Seth Van Orden a Brett Sobol, zatímco vydavatelem anglické verze, kterou jsme zkoušeli, je společnost Nauvoo Games. Tu trošku grafiky, která je potřeba k finanční hře připravil Jacqui Davis.

Už na víku musí všem být jasné, že tohle nebude hra o hodech kostkou nebo boji s monstry. Tedy pokud za takové příšery nepokládáme velké korporace. Uvnitř krabice bude všemu tomu bohatnutí a chudnutí pomáhat velký herní plán rozdělený na řadu stupnic, ať už jde o tahy, stav trhu nebo místo pro aukce. Jsou tu ale i menší destičky pro hráče (s pozicemi pro karty), sady karet trhu, obchodu i akce. No a nemůže chybět ani to nejdůležitější – bankovky a dřevěné figurky.

stockpile-07

Každý z účastníků partie dostane svoji herní desku, jednu figurku dělníka a také dvacet tisíc dolarů. Svoje startovní místo si najde ukazatel tahu na začátku stupnice a značky hodnot akcií hráči umístí na jejich úvodní pozice. Každý hráč dostane jednu kartu akcií náhodného druhu. Všechny ostatní karty i bankovky vytvoří nabídku vedle plánu.

Počet kol ve hře závisí na počtu účastníků. Každé nové kolo ale začíná stejně fází informací, ve které každý z hráčů dostane jednu kartu společnosti a druhou s předpovědí. Tato změna hodnoty akcií se odehraje až na konci tahu, ale tajná nebude ani tak dlouho. Hráči totiž musí karty okamžitě vyložit do pravé části svého plánu a ukázat je tak i ostatním. Pokud je hráčů méně, zbývající společnosti a předpovědi se propojí také do dvojic, ale zůstanou tajně položené vedle plánu.

V dalších dvou krocích nejdříve vytvoří nabídku a poté sami představují také poptávku. Nejdříve ale vezmou karty trhu a po jedné přiloží k dolní hraně plánu. Je jich potřeba tolik, kolik je hráčů v partii. Každý k tomu dostane dvě další karty trhu a může je dle svého rozhodnutí přiložit k libovolným balíčkům karet, jednu obrázkem nahoru a druhou tajně hodnotou dolů. Hned v následující fázi hráči absolvují aukci, ve které si tyto hromádky rozeberou.

stockpile-03

Figurky postaví na pozici nabízené částky, ale soupeři je mohou kdykoliv přehodit a vystrnadit z pozice. Poté si musí najít nové místo u jiné hromádky, když na ně znovu přijde řada. Jakmile jsou se svými pozicemi hráči spokojení, zaplatí nabízené částky za hromádky do banku a získají karty. Ty položí na svůj plán.

Než dojde k už avizovanému posunu trhu, mohou hráči zatahat za svoje páky a s pomocí akčních karet manipulovat s akciemi. Obratem mohou pak nějaké svoje podíly prodat za aktuální cenu. Teprve pak nastane opravdu změna cen, kterou hráči částečně znají ze začátku kola. Pokaždé se přesunou hodnoty všech akcií, ale navíc některé firmy vyplatí svým majitelům také dividendy. Případný nárůst za hranici maximálního čísla deset znamená zdvojnásobení (takzvané rozdělení) akcií v držení hráče. Naopak pokles pod jedničku znamená krach firmy a návrat všech akcií (už bezcenných) do banku.

Ukazatel aktuálního kola se posune o krok kupředu a partie pokračuje další manipulací a snahou vydělat. Partie končí ve chvíli, kdy je odehrán stanovený počet kol. Hráči odhalí počty akcií jednotlivých firem a díky tomu je možné odhalit většinové vlastníky. Takový hráč dostane finanční bonus deset tisíc dolarů. Hráči pak prodají svoje podíly za aktuální tržní cenu a všichni sečtou a porovnají hodnotu svého majetku. Nejbohatší hráč vítězí.

stockpile-08

Stockpile je důmyslnou finanční hrou, ve které si vyzkoušíme fungování akciového trhu. Hodnota jednotlivých firem se posouvá částečně podle veřejných informací a částečně tak trochu nepředvídatelně podle skrytých karet. Hráči pak mohou sami i lobovat a posouvat hodnoty akcemi nahoru či dolů.

Zásadním prvkem pro celý vývoj je ale nabídka sad karet a následující aukce. Funguje podobně, jako ve hře Cyclades. Hráči rozdělí své figurky podle svých původních představ, ale mohou se také o některé pozice přetahovat. Jednoduše stačí nabídnout víc. V tu chvíli si pak odstrčený hráč musí hledat novou pozici na neobsazeném místě.

Všechny ty pozice a jejich počet se mění podle počtu hráčů. Díky tomu by měl být celkový dojem podobný bez ohledu na počet účastníků. No a ono to docela platí. Navíc pro dva účastníky hra nabízí i speciální úpravy pravidel, díky čemuž si honbu za akciemi užijete i v minimálním doporučeném počtu. Navíc netrvá partie nějak přehnaně dlouho a potřebný čas nedosáhne ani hodiny.

stockpile-19

Finanční hry nejsou pro každého. To platí jako obecná poučka, ale Stockpile vyloženě nenudil ani ty, které podobný žánr normálně míjí. Znamená to, že je hra dobře navržena a není pouze neustálým přepočítáváním hotovosti. Prvků v hratelnosti je dost, ale stále platí, že největší šanci ovlivnění mají všichni v průběhu aukce.

Na hře je ale velmi zajímavý prvek dělení akcií v případě, že jejich hodnota přesáhne určitou mez. Tato vidina pohání hráče, kteří si ale současně musí hlídat situaci v celé hře. Mohli by místo svého prospěchu pomoci některému ze soupeřů. Totéž platí i pro opačnou situaci bankrotu, která nenechá hráče odpočinout. Protivníci si mohou navzájem zadělávat na problémy, ale když se hodnota přiblíží jedničce, je čas zapojit akční karty a vše posunout.

stockpile-20

Stockpile je možná nejlepší finanční hrou, kterou jsme hráli. Při tom ale zůstává dostatečně jednoduchá, protože hráči toho zase tolik na práci nemají. Zpracování odpovídá finanční hře a není důvod si jakkoliv stěžovat. Design je přehledný. Stockpile asi nezbourá Wall Street, ale je vynikající volbou pro všechny ekonomicky založené hráče.

AutorBrett Sobol, Seth Van Orden
IlustraceJacqui Davis, Ian O'Toole
VydavatelNauvoo Games, GaGa Games, GoKids 玩樂小子, Lanlalen, Popcorn Games
(13 voters)
KategorieEconomic
MechanismyAuction: Fixed Placement, Auction/Bidding, Commodity Speculation, Constrained Bidding, Investment, Market, Open Drafting, Stock Holding, Victory Points as a Resource
RozšířeníThe Big Crash: New Rules (fan expansion for Stockpile), Stockpile: Continuing Corruption, Stockpile: Illicit Investments, Stockpile: Investment Strategy Card Promo Pack, Stockpile: Investor Card Promo Pack #1 – Opulent Oprah and Royal Robins, Stockpile: Investor Card Promo Pack #2 – Moneymaker Mitt and Socialist Sanders, Stockpile: Investor Card Promo Pack #3
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Steam, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Stockpile, Misc: LongPack Games, Series: Madison Game Design Cabal, Theme: Stock Market
Alternativní názvyБИPЖA, Биржа, เทรดหุ้นชั้นเซียน, 縱橫股海, 스탁파일

Recenze: Stockpile – cesta k bohatství
Stockpile je přírůstkem do žánru finančních her a rovnou si říká o pocty nejvyšší. V rámci ekonomických her patří tato rozhodně mezi ty nejlepší, protože nabízí opravdu jednoduchá pravidla, ale při tom i zajímavý vývoj. Hra je zábavná v různých počtech a zachovává si i rozumnou délku. Obsahuje aukce, ale především neustálé změny hodnoty akcií firem. Stockpile je ukázkovou možností, jak proniknout do světa burz, akcií a dividend.

+ na téma překvapivě zábavná
+ chytrá aukce
+ jen špetka náhody