Recenze: Hospital Rush – bláznivá nemocnice

hospital-rush-01

Ne každému doktorovi jde o blaho pacientů. A ještě mnohem víc lékařů, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, je mezi praktikanty. Nebojí se zneužít zdraví nemocného k tomu, aby získali novou uvolněnou pozici. Že je to porušení lékařské etiky? A kdo se ptá?

Tak trochu proti všem doktorským zásadám jde desková hra Hospital Rush, kterou vydala společnost Pegasus Spiele. Chvilku to vypadalo, že se dočkáme českého vydání od firmy ADC Blackfire, ale nakonec dostaly šanci jiné hry. A tak se musíme podívat na zoubek hře v původním znění tak, jak ji vymyslel tým autorů Thomas Kjolby Laursen, Kare Storgaard a Steen Thomsen. Hra vyšla také zásluhou společnosti Eggertspiele v roce 2014 a to s ilustracemi Olafa Hänsela.

Tentokrát menší krabice orientovaná na výšku, kde v červeném lemování vidíme výjev z naší titulní nemocnice. Je vidět, že páni doktoři tu zrovna nespolupracují a jde jim pouze o vlastní prospěch. Chudák pacient ale přesto vypadá spokojeně. My budeme vypadat také, protože po otevření krabice objevíme na třetiny přeložený herní plán zobrazující plán nemocnice. Jednotlivé oblasti mají svá barevná aktivační políčka, nahoře je místo pro pacienty a nalevo stupnice bodů prestiže.

hospital-rush-09

Kromě toho je tu připravena pro každého hráče jedna destička postavy. I ta má svoje aktivační políčka se speciálními dovednostmi, ale také zářezy s dalšími možnostmi akcí. Ty jsou pro všechny doktory stejné. Do nemocnice se z krabice chystá celkem 23 pacientů, kteří mají každý svoje potřebné dílky léků k vyléčení a také odměnu v podobě bodů prestiže. Sedm dalších karet pak jsou návštěvnické průkazy samotných praktikantů. Menší žetonky představují zásoby peněz, náplasti, léky, ale také studentské znalosti (které zpřístupní právě dodatečné akce postav). Pak už nám zbývají pouze dřevěné akční figurky a žetony k označení, to vše v barvách hráčů.

Na začátku partie hráči položí plán správnou stranou nahoru. Na určené pozice pak rozloží zásobu léků (v omezeném počtu podle účastníků) a také čtyři startovní pacienti ze zamíchaného balíčku. Každý ze soupeřů dostane jednu desku, odpovídající kartu návštěvy a vybere si barvu svých figurek. Dostane tak dvě postavičky, další žetony (jedním z nich rovnou označí startovní zisk nula prestiže) a jeden žeton jako připomínku barvy. Do peněženky dostane také jeden žeton bankovky. Všechny ostatní dílky začínají v hromádkách vedle plánu.

V první části každého kola hráči postupně umístí na plán akční figurky – nejdříve všichni jednu a potom popořadě od začínajícího hráče i druhou. Symboly na políčkách jasně říkají, jestli se na ně vejde pouze jedna figurka nebo více. Navíc barvy modrá a červená rozlišují, jestli se jedná o riskantní pozici, odkud hráče může vytlačit jeho soupeř.

hospital-rush-03

Správným pokládáním tak mohou hráči (s případným příplatkem) získat léky, peníze či si zpřístupnit nové schopnosti na své kartě lékaře. Ale jsou tu i další možnosti, jako je sabotáž (krádež peněz nebo léků od soupeře) nebo podplácení k zisku bodů prestiže za finance. Léky samozřejmě sbírají všichni účastníci proto, aby mohli léčit.

I to je samostatná akce pro aktivaci s pomocí figurky. Akce ale omezují počet medikamentů a náplastí, které hráči mohou naráz umístit. Navíc u každého pacienta může být v jednom kole pouze jeden lékař, který si jej zablokuje pomocí svého barevného žetonu. Červeně podbarvená aktivační políčka jsou poměrně nebezpečná, protože se jedná o neférové a současně silné akce. Pokud soupeř využije akci Bonzování (Rat out), pak dostane odměnu a ještě vlastníci figurek na červených políčkách musí zaplatit penále (peníze nebo prestiž). Další akce pak jsou ještě dostupné na kartách jednotlivých postav.

Na konci kola dostanou hráči body prestiže za vyléčené pacienty. Odměnu ale dostane pouze ten, který jej léčil jako poslední a dokončil práci všech doktorů. Jeho barevný žeton na znamení toho aktuálně leží na kartě nemocného.

hospital-rush-11

Před začátkem dalšího kola si hráči vezmou zpět své akční žetony. Noví pacienti se přikládají zleva, takže všechny zbývající karty se posunou doprava tak, aby mezi nimi nebyly mezery. Navíc pokud pacient leží příliš dlouho v nemocnici a nikdo jej nevyléčil, stejně je propuštěn (karta úplně nalevo). Na konci kola je třeba také zkontrolovat, jestli některý z účastníků nesplnil vítěznou podmínku zisku deseti bodů prestiže. Právě tento hráč vítězí.

Hospital Rush je jednoduchým, ale příjemně konfliktním worker-placementem. V rámci nemocničního tématu nabízí všechno, na co jsme u her s tímto mechanismem zvyklí. Blokování políček a různé napadání soupeřů je nakonec tím, proč by mohla zaujmout některé z našich čtenářů.

Hra tedy nenabízí vlastně nic nového, ale chybějící originalitu vynahrazuje humorem a samozřejmě zasazením do lékařského prostředí. A také možností vylepšovat svoje postavy. To vám dává přístup k možnostem získat léky nebo peníze v případě vyléčení pacienta. Hráči si mohou mezi prvními třemi volit podle toho, co se jim více hodí do taktiky.

hospital-rush-12

Díky obsazování políček a možným vyšším nákladům červených pozic je průběh umisťování akčních figurek poměrně zajímavý a napínavý. Hráči okamžitě uplatňují odpovídající akci a nečekají až na konec kola. Díky tomu je důležitá také souslednost, protože i suroviny lze použít ihned poté, co je získáte.

Možností, kam vyslat figurku je dostatek. Ve výsledku jde ale vždy pouze o zisk peněz, medikamentů a vyléčení pacienta. Jiné cíle hráči nemají. To dělá hru jednoduchou a přístupnou, současně ale také snižuje zábavnost při opakovaném hraní. Ačkoliv se mění postavy pacientů, ostatní podmínky zůstávají. Oboustranný plán zaručuje vyváženost v různých počtech, ačkoliv společná strana pro tři i čtyři hráče nabízí pokaždé trochu jiný zážitek (ve čtyřech lepší).

Hra není ani tak rychlá, jak byste čekali. Obvyklá herní doba se pohybuje kolem čtyřiceti minut, pokud budete soupeřit ve třech. V pěti se pak může protáhnout i přes hodinu. Často situaci ztěžují políčka soukromých akcí postav, která umožňují útočení na soupeře či speciální akce, které musíte ostatním vždy vysvětlovat.

hospital-rush-20

Hospital Rush je jednoduchou worker-placement hrou, která je přístupná díky svému tématu a jednoduchosti především pro rodiny. K partii potřebujete být dohromady minimálně tři, jinak nebudou políčka dostatečně obsazená a přetahování o ně nebude napínavé. Hospital Rush je tak solidní, ale nikterak výjimečnou zábavou.

AutorThomas Kjølby Laursen, Kåre Storgaard, Steen Thomsen
IlustraceOlaf Hänsel
Vydavateleggertspiele, Pegasus Spiele
Počet hráčů3 - 5
KategorieHumor, Medical
MechanismyTake That, Variable Phase Order, Variable Player Powers, Worker Placement
RodinaContests: Fastaval Design Competition, Medical: Hospitals / Clinics

Hospital Rush je hra z prostředí nemocnice, kde není záchrana pacientů na prvním místě. Úplně nejdůležitější je vzájemné pošťuchování a soupeření mezi lékaři. Nemocní návštěvníci jsou pouze prostředkem, jak se stát ještě zajímavějšími. Hráči si mohou svoje postavy vylepšovat v průběhu partie, která je ale možná až příliš dlouhá a ke konci jí dochází dech. Je to především proto, že je určená méně náročným hráčům a rodinám, které ocení humor a lehkost herního worker-placement mechanismu. Hra ale není příliš variabilní. Hospital Rush sice má fajn zábavné téma, ale hra jako taková je dost obyčejná.

+ téma
+ soukromé akce
+ vylepšování lékaře