Recenze: Suburbia Collectors Edition – monstrózní městská stavebnice

suburbia-collectors-edition-24

Říkám si, že tak začínalo každé město. A je jedno, jestli dnes má sto tisíc, milion nebo deset milionů obyvatel. Kdysi dávno to bylo jen pár poskládaných domečků, jejichž obyvatelé o sobě věděli i ty poslední tajemství. Jen díky ohromné spoustě práce, odhodlání a dobré vůli obyvatel se z nich staly metropole. Se vším dobrým i špatným, co k nim patří.

A o vzrůstu do role obrovského města sní i hráči, tedy alespoň v podání hry Suburbia, kde se z nich stávají stavitelé metropolí. Hra vznikla už v roce 2012 a trochu překvapivě se o sedm let později objevuje na trhu znovu. Tentokrát s podtitulem Collector’s Edition a takovou sběratelskou krabici si pro nás připravil její designér Ted Alspach pod hlavičkou vydavatele Bézier Games. Hra po evropských městech putuje zásluhou společnosti Esdevium Games.

Od prvního pohledu na krabici je zřejmé, že tohle bude lahůdka. Vysokánská krabice, která má na výšku více než dvojnásobek klasické deskovky je od začátku napěchovaná obsahem. A ten se nijak nezmenší ani později, protože k uskladnění všech komponent tu slouží elegantní plastové pořadače Trayz. Ty budou hráči využívat ale nejen v rámci skladování, ale také při samotné partii.

suburbia-collectors-edition-10

V průběhu přípravy ale především vytvoří tři hromádky šestiúhelníkových destiček v předepsaném počtu (podle množství účastníků) a poskládají je do jedné velké věže. Tu, stejně jako sedm startovních dílků z první hromádky umístí do základního plastového stojánku trhu. Poblíž hráči připraví nabídku tolika společných cílů, kolik je hráčů a také sadu destiček továren, parků a předměstí. Po jednom exempláři dostanou nyní jednotliví účastníci a přiloží si je ke svojí čtvrti. Zde označí také startovní nulový příjem a jeden bod reputace. Barva desky současně určí, jaké dřevěné figurky jednotliví účastníci dostanou. Každý obdrží také žetony investic, vybere si jeden svůj tajný cíl a především označí svoji startovní populaci na společné desce obyvatel.

Ve svém tahu si hráči nakupují destičky na trhu za uvedenou částku, která se skládá ze dvou částí – tvoří ji pozice destičky v nabídce (stavební prvky tedy postupně zlevňují), ale také náklady přímo na dílku. Místo toho lze pořídit levněji v obyčejných budovách nebo nakoupit z tržiště destičku, ale použít ji jako jezero. Ve všech případech hráč přikládá dílek tak, aby sousedil s některými jeho již postavenými budovami. Jednotlivé dílky mají ale efekty, které právě v tuto chvíli začínají působit a hráči jejich přičiněním mohou získat pověst, příjem nebo další výhody například ze sousedních políček.

suburbia-collectors-edition-01

Místo toho se mohou hráči rozhodnout nenakoupit nový dílek, ale investovat do svojí stávající infrastruktury. To znamená, že zaplatí cenu dílku znovu a za to na něj mohou umístit jeden ze svých žetonů investice. Pak je čeká odměna v podobě zdvojnásobení efektu samotného dílku, na kterém investice leží.

Vybrat si ale mohou vždy pouze jednu z těchto čtyř popsaných akcí. Zbytek tahu už je pouze o úpravě stavu čtvrti hráče, který tedy získá finance na základě svého aktuálního příjmu, upraví si populaci podle stávající reputace (lidé se přistěhují nebo se odstěhují) a doplní zásobu destiček v nabídce trhu. Tím kolo končí a je na řadě další soupeř.

Tak hráči postupně prochází nabídkou destiček. V rámci přípravy do poslední hromádky někam zamíchali dílek ještě jedno kolo (One More Round), po jehož odhalení se partie blíží ke konci. Jakmile je odehrané následující kolo, hráči získají odměny za splněné cíle, převedou svoje finance na populaci a ten, kdo má největší množství obyvatel, se stává vítězem.

suburbia-collectors-edition-11

Suburbia je hra, ve které jde o to nalákat co nejvíce obyvatel do ulic vašeho města a udržet jejich zájem. Je tedy třeba vhodně rozmisťovat jednotlivé lokace, využívat jejich efektů a nacházet mezi nimi tu správnou synergii. Každý hráč si staví své vlastní město. A přesto je v partii dostatečný podíl interakce, která nespočívá jen v boji o dílky ve společné nabídce.

Téma je tu zpracované opravdu do detailů a občas si připadáte, jako byste seděli u nějakého budovatelského simulátoru. Kompletace města dává smysl a při tom využívá pouze dvou jednoduchých prvků – financí a reputace. To stačí k tomu, abyste měli skvělý pocit z postavení dobře fungujícího města.

Základem úspěchu ale není jen správné spojování dílku. Neustále musíte mít na paměti své vlastní tajné cíle, ale také ty společné. Právě jejich prostřednictvím nakonec můžete vyhrát nebo zapadnout do dějin s metropolí, která bude zapomenuta.

suburbia-collectors-edition-03

Jenže je tu základ, a pak jsou tu rozšíření. Box totiž obsahuje vše, co kdy pro tuto hru vyšlo a dodává to na váš stůl v jednotném (a obrovském) balení. Ty postupně mění na hře vše, od způsobu určení začínajícího hráče, přes zapojení nočního života. Ohromná spousta detailů znamená, že budete dílky a jejich spojitosti objevovat ještě dlouho. My máme pocit, že po více než deseti partiích jsme ještě ani pořádně nestačili ochutnat vše.

Hra má nádherně jednoduchá základní pravidla, na které se pak nabalují vlastnosti jednotlivých budov, které ale není třeba znát do začátku. Je možné je procházet tak, jak přichází na trh, protože jsou vždy veřejné.  A právě proto je možné ji hrát i s méně zkušenými hráči, ale i ti nároční si zde najdou spoustu možností, jak soupeře převálcovat.

suburbia-collectors-edition-17

Partie je fantastická hlavně s nižším počtem účastníků, kde se vejde celá bitva do jedné hodiny. Ve čtyřech pak po hráčích vyžaduje více neustálých změn na plánech, a především se partie výrazněji protáhne (až na dvojnásobek). My si ji nejvíce užívali ve dvou. Jediným puntíkem na kráse je sbalení celého bumbrlíčka, které se může protáhnout obzvlášť, pokud jste mezi dílky zamíchali nějaké rozšíření.

Grafika celé hry je skvělá. Jednotlivé části města se elegantně propojují a při tom zůstávají díky barevnému odlišení stále přehledné. Veškerá ikonografie je na svém místě a s orientací nebudete mít problémy. Navíc všechny ty dílky budete mít i parádně zorganizované díky záplavě plastových pořadačů. Ty jsou bonusem, který vám pomůže s přípravou, ale trochu zpomalí balení.

suburbia-collectors-edition-21

Suburbia je ultimátním simulátorem stavby města a je rozhodně nejlepší hrou z tohoto žánru, kterou jsme kdy mohli vyzkoušet. Jedná se o velkou klasiku a o to více jsme překvapení, že si k nám na stoly nenašla cestu už dříve. O to více jsme si ji mohli nyní vychutnat v kompletní edici, která je opravdu maximalistická. Suburbia: Collector’s Edition je luxusním budovatelským rájem, který ve vás probudí toho správného starostu!

AutorTed Alspach
IlustraceJason Boles, Brett Stebbins, T. B. (II), Ollin Timm
VydavatelBézier Games, UBO CnC
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 5
(6 voters)
KategorieCity Building, Economic
MechanismyHexagon Grid, Modular Board, Open Drafting, Set Collection, Tile Placement
RodinaComponents: Game Trayz Inside, Game: Suburbia, Versions & Editions: Big Box Versions of Individual Games
Alternativní názvy서버비아: 콜렉터스 에디션

Suburbia: Collector’s Edition je radost z budování. Město je živoucím organismem a přesně to vám dokazuje Ted Alspach ve svém precizním designu. Hra je od začátku do konce skvělá, ale je v ní také spousta místa pro chyby a soupeření. Především ale před vašima očima roste opravdové město se všemi svými krásami i problémy. Suburbia: Collector’s Edition je boxem, který patří do rukou každého stavitele!

+ neuvěřitelné množství obsahu
+ krásně jednoduché
+ luxusní zpracování