Recenze: Symbols – sjednoťte své vize

symbols-01

Pro každého z nás znamenají symboly něco jiného. Jeden vidí starodávné hieroglyfy, druhý otisky razítek, třetí stopy ve sněhu a čtvrtý i v tom nejbláznivějším tvaru vidí zvířátko. Dokážete sjednotit svoje vize do jedné pro všechny?

Ne tentokrát není odpověď, protože podobná výzva čeká na hráče v karetní hře Symbols. Tu si pro nás všechny připravila společnost Djeco. Autorem designu je  a ideu dopracoval Babayaga. Hru najdeme i na českém trhu zásluhou firmy Patagonie.

Symbols se řadí do kategorie mírně větších her, které mají nízkou čtvercovou krabici asi čtyřnásobných rozměrů oproti klasickému karetnímu formátu. Na víku vidíme jen výtažek z témat některých karet, ale svojí barevností a ilustracemi nás hra vtáhne rovnou dovnitř. A to je dobře, protože se máme na co těšit.

symbols-09

Dno je plné zajímavých komponent a všechno to začíná kartami. Máme tu hromádku třicítky karet symbolů. Každá má na sobě natištěných šest jednoduchých černých piktogramů zabalených do barevného kolečka. Tyto barvy okraje odpovídají puntíkům na dřevěné kostce, která je v balení neprodyšně uzavřena v pytlíku spolu s figurkami. Má trochu špičatější rohy, ale samotné figurky už jsou klasického tvaru s vyhlazenými tvary.

Pak je tu ovšem herní plán složený z puntíků zatočených do spirály a především druhý balíček karet. Těch už je celkem 96, a když si je budete prohlížet, najdete mezi nimi podezřele velké množství stejných obrázků. Důvodem je to, že se jedná vlastně o celkem šest identických sad po šestnácti kartách pro každého z hráčů. Rozeznat a roztřídit je karty naštěstí možné podle jejich zadní strany.

Na začátku partie si právě každý z účastníků vybere jednu takovou barvu a dostane sadu karet, které si vezme do ruky. K nim dostane také odpovídající figurku, kterou postaví na startovní políčko v rohu společného plánu. Zbývá už jen zamíchat karty symbolů a položit je obrázkem dolů poblíž.

symbols-07

Začínající hráč otočí horní kartu z hromádky a odhalí první sadu šesti symbolů. Nyní už zbývá pouze hodit kostkou a tak určit, který konkrétní obrázek bude hráče zajímat. V tu chvíli si všichni prohlédnou svoje karty s obrázky a pokusí se najít takové dvě karty, které se podle nich k danému obrázku nejvíce hodí.

Tyto dvě zvolené karty položí každý z hráčů před sebe obrázkem dolů a počká, než tak učiní i všichni ostatní. Poté všichni jeden po druhém odhalí svoje obrázky, zdůvodní svoji volbu, ale především porovnají svoje karty s ostatními hráči. Za každou shodu s ostatními dostanou hráči nějaké bodíky. Jeden v případě, že shoda není mezi všemi. Pokud všichni zvolili stejný obrázek, pak za něj dostanou tři body.

Zisk hráči okamžitě promění v pohyb figurkou kupředu po plánu. Poté odhalí hráči nové symboly, jeden zvolí a hra pokračuje dalším kolem výběru obrázků. Do partie ale vstupují také barevné kruhy, konkrétně pak ten šedý, který znamená, že kola se budou účastnit pouze někteří hráči (aktivní si zvolí partnera). Dvojité kruhy znamenají dvojnásobné body pro aktuální kolo. Ten, kdo jako první dorazí do cíle trasy, se stává vítězem partie.

symbols-10

Symbols jsou hrou plnou odhadování. Hráči musí uvažovat obyčejně a pokusit se naladit na myšlení ostatních účastníků. Není to ani poprvé, ani naposledy, co hra má takovéto téma. Ve hře Telepatie to je hledání společných slov a v Dixitu zase odhadování myšlenek jednoho konkrétního hráče.

Tentokrát ale mají všichni stejnou sadu karet a to je právě fakt, který Symbols odlišuje od ostatních podobných her. Zpočátku jsme právě díky tomu měli obavu o znovuhratelnost, ale z každé karty použijete v jednom průchodu pouze jeden symbol. A protože těchto obrázků je dohromady 180, není snadné narazit na stejné ikony blízko po sobě. Hráči sice budou znát svoje ilustrace nazpaměť, ale to samotný zážitek negativně neovlivní.

Každý symbol je zajímavě víceznačný a je na hráčích, jak si jej vyloží a zařadí v kombinaci s obrázky v nabídce. Ty nekladou nijak extrémní důraz na víceznačnost, a přesto je možné na každém z nich najít několik prvků, na které se dá soustředit.

symbols-16

Hráči musí v každém kole velmi dobře zvážit, jestli ostatní mají šanci následovat stejný myšlenkový tok. Je třeba se kontrolovat a uvažovat jednoduše. Pouze tak je možné vyhrát. Hráči si karty berou zpět, takže nikdy nelimitují jednou volbou svoje další, následující. Všichni mají neustále stejnou šanci zvolit totožný obrázek, jako ostatní.

Jednotlivá kola mají pouze dvě minuty, během kterých si hráči stihnou rozmyslet svoji volbu a současně také vyhodnotit případné rozdané body. Všechno to jde velmi rychle. Výjimkou může být situace, kdy některý z hráčů čeká a přemýšlí přehnaně dlouho nad každou volbou. V tom případě můžeme vinit nejspíš příliš široký výběr karet, který činí dětem největší problémy.

Jinak je právě dětské publikum tím hlavním, na nějž se hra obrací. A nejde jen o jednoduchá pravidla. Hra je šikovným způsobem potrénuje v jejich fantazii. Děti příliš neřeší fakt, jestli jejich uvažování bude stejné jako ostatních, ale mohou se i přesto snažit trefit do stejných obrázků. A budou se u toho, jako u rodinné hry, poměrně dobře bavit.

symbols-14

Symbols je hra, kterou zdobí kreslená část na kartách. Ovšem mnohem důležitější je hratelnost, která sice nepřichází v základu s ničím novým, ale zařazením symbolů se postará o to, aby vydržela na mnoho partií. Navázání spojitosti mezi jedním jednoduchým symbolem a některou z karet v ruce není nic jednoduchého, ale právě proto ji děti ocení jako výzvu. Symbols je pěknou zábavou už od osmi let a tří hráčů.

Recenze: Symbols – sjednoťte své vize
Symbols je v první řadě karetní hra, ve které se hráči snaží uvažovat stejně jako ostatní. Ve výsledku ale bojují za sebe, protože pokud se jim podaří vybrat k symbolu (podle nějakých spojujících prvků) stejnou kartu, jako někdo další, dostanou body. Kola jsou otázkou několika minut a partie taktéž. Hra je rychlá, jednoduchá a překvapivě bez náhody, protože sady obrázků jsou pro každého hráče stejné. Naopak symbolů je opravdu hodně a vydrží na dlouho. Hra je pěkně zpracovaná a zabaví nejlépe rodiny s dětmi. Symbols je způsobem, jak trénovat spojení, ale současně si užít zajímavou zábavu.

+ zajímavá myšlenka propojení symbolů a obrázků
+ není příliš závislá na náhodě (výběr ze stejných karet)
+ zajímavé ilustrace