Recenze: The Hearmees – zatněte drápky!

the-hearmees-17

Slyšel jsem, že mají velké uši. Jenže nikdo je neviděl už spoustu let. Malá přátelská stvoření, která naši předkové chovali doma jako mazlíčky. Jsou pracovitá a poslušná. Jejich drápky se hodí ke spoustě činností. I já bych chtěl jednoho takového hírmíka.

A právě o těchto malých ušatých potvůrkách je hra The Hearmees, kterou si pro nás připravil designér Wolfgang Lehmann. Jeho výtvor pak umístili do žluté krabičky ve firmě HABA a přidali k tomu ilustrace Raimunda Freye. Jedná se o dětskou hru, která spatřila světlo světa na konci roku 2017.

Víko této malé krabičky ukazuje život hírmíků v plné parádě. Krásné hliněné domečky a všichni se věnují práci. Naštěstí si ale na nás udělají čas a jakmile otevřeme balení, hned začne zábava. Hráči si každý vezmou jednu rozkládací zástěnu, která zepředu ukazuje výjev z vesnice, ale na zadní straně nechybí pomocné ikony i seznam ikonek úkolů na destičkách. Každý z nich se stane jedním z těchto ušatých stvoření a vybere si odpovídající žeton s portrétem svého hrdiny.

the-hearmees-03

Zatímco jeden z hráčů se stane dozorcem a dostane destičku a dráp (dřevěnou tyčinku), ostatní získají velkou kartu výpravy. Tu položí za zástěnu jednou nebo druhou stranou nahoru (podle zvolené obtížnosti). Ta určí také 25 karet se zadní stranou odpovídající barvy, které je třeba zamíchat a z něj pak rozdat po jedné kartě všem zbývajícím hráčům. Dalších třicet dílků domečků pak rozmístí obrázkem dolů do středu stolu do tabulky o pěti řadách a šesti sloupcích.

Poté hráč v roli dozorce vezme horní kartu z dobíracího balíčku úkolů a položí ji za zástěnu. S pomocí drápu a destičky (clawky-talky) pomalu překresluje celý obrázek. Destička při tom chrčí a všichni ostatní hráči napínají svoje ušiska. Musí totiž podle zvuku škrábání zkusit identifikovat jeden z pětadvaceti obrázků, které mají na plánech před sebou. Každý svůj tip označí žetonem svojí postavy. Mohou také zadavatele požádat, aby obrázek nakreslil ještě jednou.

Všichni zúčastnění hráči odloží stranou zástěny. Pokud někdo uhodl, dozorce zaznamenal úspěch. On, i všichni, kdo správně uhodli obrázek, si mohou zvolit jednu z destiček ve středu stolu. Všichni se snaží nasbírat po jedné destičce od každého druhu. Tyto dílky mají kromě toho ale také bodovou hodnotu, takže i když seberou znovu tu stejnou barvu, mohou si nechat tu hodnotnější. Nepotřebný dílek pak vrátí zpět do středu stolu. Výjimkou je rozbořená destička, takže hráč v tomto kole nic nepostaví.

the-hearmees-08

Destička s drápem se poté posune k dalšímu hráči, který se stane dozorcem. Partie tak pokračuje škrábáním, hádáním a získáváním dílků až do chvíle, kdy se některému z účastníků podaří získat všechny čtyři různé budovy. Tento hráč se stává vítězem partie.

The Hearmees je další dětskou hrou, která na nás útočí ze stáje HABA. Ale zatímco většina jich zatím byla zaměřena na naše oči, ať už na stíny nebo na obyčejné soupeření, tentokrát se bude všechno točit kolem našich uší.

A je to opravdu famózní dobrodružství. Hráči totiž budou muset podle zvuku kreslení na škrtací destičce poznat, jaký obrázek jeden z nich vylosoval. Ale ani tento kreslíř není mimo hru, a pokud je jeho opatrné kroužení na destičce úspěšné, i on získá bod a příležitost otočit destičku.

the-hearmees-09

Druhá fáze každého kola nám připadá trochu navíc. Tady hra působí trochu překombinovaně, protože ve výsledku pak neodmění výhrou toho nejšikovnějšího, ale nejšťastnějšího. Pokud totiž někdo uspěje ve správném hádání zvuku, ještě si nemusí v celkovém pohledu polepšit. To proto, že se každý snaží metodou pokus a omyl získat co nejrychleji čtyři destičky různých barev.

Bohužel v této fázi hraje důležitou roli štěstí. A tak zatímco v poslouchání hráči potřebují být pozorní a prokázat své kvality, později už o tom tolik není. Naštěstí hra je cílena už na pětileté děti, které tolik negativní dopad náhody nevnímají a vlastně jim nevadí.

Pokud hra ale něco dělá skvěle, tak je to trénink poslechového vnímání. Všichni musí mít nastražené uši, aby jim neunikl ani jeden škrábanec. Podle délky, doby a počtu škrtání pak musí správně odhalit, který obrázek byl předlohou. Každý se odlišuje počtem čar, puntíků a kruhů. S opravdu šikovnýma ušima a dobrou pamětí je tedy opravdu možné odhalit jednotlivé obrázky. Vše ale samozřejmě záleží také na hráči v roli stavbyvedoucího.

the-hearmees-13

V jednotlivých kolech se hráči účastní všichni, takže nikdo jen tak nečeká. Obě role jsou zábavné. S kreslením mají ale menší děti problémy, aby vystihly správně všechny čáry a především puntíky tak, aby byly dobře slyšet pro všechny hádající hráče. A jednotlivé partie jsou otázkou čtvrt hodiny, což se krásně propojuje s doporučeným věkem.

Zpracování je skvělé. Krásné ilustrace a výborně zpracovaná destička, která ani po mnoha partiích nepřestane správně škrábat. Zařazení dvou obtížností a možnost tyto karty mezi sebou různě kombinovat, zaručuje nejistotu i pro zkušenější posluchače. Dokonce i dospělí se musí opravdu soustředit a často se stane, že děti je dokáží porazit. A takových her je opravdu málo.

the-hearmees-15

The Hearmees je fantastickou dětskou hrou, za kterou stojí především skvělý nápad. Všechno to je ohromná zábava a to i přes fakt, že o samotném vítězi nakonec rozhoduje z velké části náhoda. Hráči se ale budou po celou dobu hraní The Hearmees skvěle bavit a to je vlastně to nejdůležitější, co potřebujete vědět.

AutorWolfgang Lehmann
VydavatelHABA
Počet hráčů3 - 4
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game, City Building, Deduction
MechanismyLine Drawing, Set Collection
RodinaSeries: Mitbringspiele M (HABA)
Alternativní názvyLes Gratounets, De Hoorzels, Die Hörbies, Gli Horbies, Gli Orecchietti, Los Orejudos

Recenze: The Hearmees – zatněte drápky!
The Hearmees je hrou, která nabízí zcela jedinečnou náplň. Jeden z hráčů kreslí na škrábací tabulku, zatímco všichni ostatní poslouchají a snaží se správně uhodnout kreslený obrázek. To všechno dělají proto, aby mohli poté odhalit jednu z destiček budov a snad jako první nasbírat všechny čtyři barvy. Pro děti je to ohromná zábava, ale partie nenudí ani dospělé. To všechno dělá z The Hearmees parádního rodinného adepta pro hraní s těmi nejmenšími hráči.

+ skvělý nápad
+ trénuje poslech
+ hráči mají na hádání část