Recenze: The Three Musketeers – Queen’s Pendant

Pamatujete ještě dobu, kdy čest muže byla ctností nade všechny? Dobu, kdy se líbaly ženám ruce a uctívaly se zpěvem pod balkónem? Dobu, kdy králové a královny přikazovali svým poddaným a snažili se jim vládnout spravedlivě podle svého nejlepšího soudu.

V téhle romantické době žili také čtyři muži, jejichž největší zbraní bylo ostří kordu. Říkali si mušketýři a byli tři. Tedy vlastně čtyři, ale historie si je pamatuje jako trojici. Na dvoře Ludvíka XIII. byli věrnými služebníky královny Anny Rakouské. A ta je jednoho dne pověřila speciálním úkolem. Získat od vévody z Buckinghamu, jejího milence, diamantové přívěsky, které mu dala jako důkaz svojí přízně.

Ve skutečnosti však tyto přívěsky byly původně darem od jejího chotě, krále Ludvíka XIII. Jenže o jejich tajemství se dozvěděl kardinál Richelieu, jehož jedinou touhou bylo královnu ponížit. Našeptal králi, že Anna Rakouská šperky nemá a je mu nevěrná. A jedině čtveřice odvážných mužů toto tvrzení může vyvrátit tak, že získá šperky od vévody a vrátí je královně dříve, než se setká se svým manželem.

Právě tohle oblíbené téma na motivy knihy Alexandera Dumase se stalo předlohou francouzského autora Pascala Bernarda. Hra Tři mušketýři a královniny přívěsky (The Three Musketeers: Queen’s Pendant) vyšla pod záštitou společnosti Sirius, v Německu distribuované firmou Pegasus Spiele. V České republice se prodává v původním německém znění a můžete ji zakoupit na nově otevřeném Ostrově deskových her a hlavolamů. Tři mušketýři vyšli v roce 2009 a veškeré komponenty vybavili ilustracemi Christophe Madura a Julien Marty.

Hru získáte v podlouhlé krabici, kterou zdobí pěkná ilustrace všech čtyř hlavních hrdinů: Athose, Portose, Aramise a D’Artagnana s vytasenými kordy. Pod víkem je především přeložený hrací plán s ilustrací všech místností a okolí Louvru. Všichni mušketýři vstoupí do paláce z uličky Quai de Louvre na jedné straně desky.

Zbytek krabice ukrývá přihrádku, v níž leží všechny zbylé komponenty, a není jich zrovna málo. Všechny určitě na první pohled zaujmou červené figurky kardinálových stráží. Stejnou barvu pak má také zamotný hrabě de Rochefort držící pistoli a Mylady s pohárem. Šedou barvu má vznešená postavička královny. Modrá, elená, oranžová a žlutá pak patří každá jednomu z hrdých mušketýrů.

Figurky doplňuje spousta dalších komponent. Na prvním místě je hromádka karet tvořená hned několika druhy karet. Důležité jsou především karty kol, kardinálovy akční karty a samozřejmě osobní karty mušketýrů. Kartonové žetony zobrazují nejrůznější vybavení, které mohou mušketýři najít na své cestě Louvrem, srdíčka označující životy hrdinů a kartonová čtveřice s obrázkem přívěsků – jeden pravý a trojice falešných.

Ke hře budete používat také hrací kostky dvou barev – červené a modré. Kostky jsou krásně stínované a prokládané bílou barvou, takže působí velice luxusním dojmem. Všechno doplňují ještě bonusové žetony pro speciální varianty hry a také barevnou příručku pravidel. Ta je bohužel v německém jazyce. Ostrov deskových her a hlavolamů však ke hře dodává vytištěná také česká pravidla.

V partii se utká jedna postava v roli kardinála s ostatními hráči představujícími mušketýry. Na začátku si účastníci musí rozebrat své role. Podle toho si rozeberou karty a žetony – kardinál dostane všechny svoje akční karty do zamíchané hromádky, červené kostky a osobní karty hraběte de Rochefort a Mylady. Ostatní hráči si rozdělí karty mušketýrů a na ně umístí srdíčka podle počtu životů. Všichni kromě Portose mají srdíčka tři. Tajně si mezi sebe rozdělí žetony náhrdelníků tak, aby kardinál nevěděl, který z hráčů nese falešný a který pravý.

Zbývá ještě připravit hrací plán. Na něj je třeba náhodně rozložit do hromádek žetony vybavení. Celý Louvre je také již na začátku protkaný kardinálovými gardisty. Jejich osm míst je označeno červeným čtverečkem. Mušketýři pak vstoupí do Louvru z levé strany hracího plánu, zatímco jejich cíl je napravo. Tam totiž stojí královna na začátku stupnice, která vede velkým sálem až ke královu trůnu.

Partie probíhá podle zamíchaného balíčku karet kol, kterých je přesný tucet. Na nich jsou v jednotlivých řádcích rozepsané postavy mušketýrů, ale také červené řádky pro soupeře hrajícího za kardinála. Karty tedy určují pořadí, v jakém budou hráči jednat odshora dolů. Každý z mušketýrů se může po Louvru pohybovat v rámci svého tahu až o dvě místnosti za kolo. Jinak řečeno může dvakrát překročit zelenou čáru oddělující jednotlivé místnosti.

Kardinál má na kartách uvedené číslo akčních bodů, které může utratit za pohyb nebo nasazení dalších svých stráží. Samozřejmě je jejich úkolem zastavit postup mušketýrů, porazit je a zdržet je tak dlouho, než královna velkým sálem dorazí až ke králi. Navíc má bojovník za zlo k dispozici akční karty – jednu dostane vždy ve chvíli, kdy na něj přijde v tazích řada. Může ji pak za akční bod zahrát.

Jakmile se v jedné místnosti setkají postavičky mušketýrů a gardistů, dojde okamžitě k souboji. Každá z postav přinese hráči do souboje jednu kostku jeho barvy. Hrdinové, gardisti i hrabě de Rochefort mají schopnost zasáhnout pouze v případě, že padne určité číslo na kostce (například vyšší než čtyři). Zatímco kardinálovy stráže vyřadí ze hry pouhý jeden zásah, mušketýři mají již zmiňované žetony srdíček. Ale ani ve chvíli, kdy přijdou o všechny životy, nezemřou. Pouze upadnou na kolo do bezvědomí. V tu chvíli se kardinál může u poraženého rytíře podívat na náramek, který nese a odhalit jeho pravost.

Mušketýři si mohou mezi sebou náhrdelník libovolně předávat, aby zmátli kardinála a využívat speciální schopnosti žetonů, které po cestě Louvrem najdou. Vyhrává strana doba v případě, že mušketýr s pravým náhrdelníkem dorazí do velkého sálu včas, zatímco zlo zvítězí, pokud uplyne čas bez úspěchu.

Tři mušketýři mají jako hra vynikající spád a díky jednoduchému hernímu systému se v ní neustále něco děje. Mušketýři se musí pořád vyrovnávat s neustávajícím přílivem gardistů, kteří se objevují podle kardinálových přání po celém Louvru.

Celá partie je především o zábavě a strategie de je až na druhém místě. Na spoustu událostí zde totiž má velký vliv náhoda. Všechny souboje rozhoduje kostka, a pokud prostě hráč má smůlu, nemusí vyhrát vůbec žádný ze svých soubojů. Žetony vybavení, které pomáhají mušketýrům, jsou také rozloženy náhodně, takže hráči nikdy nemohou vědět, kde se nachází která pomoc.

Největší kouzlo na celé hře však je tajemství ukrytých šperků. Kardinál totiž většinu hry neví jistě, která z postav mušketýrů má u sebe ten pravý. Kromě poražení mušketýra existuje už jen jediný způsob, jak zjistit, kde který je. Mylady totiž svojí krásou může svést mušketýra a ten jí pod vlivem kouzla ukáže svůj ukrytý poklad.

Palác Louvru je skvěle graficky a navíce velice přehledně zpracovaný. Každý předěl místností je označený zelenou čárou a po zelených šipkách se mohou figurky pohybovat po tajných průchodech. Právě figurky jsou jednobarevné a přímo vybízejí k domalování. Kordy gardistů jsou vyrobeny ze slabšího plastu, takže hrozí jejich zlomení.

Možná vám ve hře bude chybět figurka krále. Řešili to i fanoušci na BoardGameGeek a nakonec našli skvělou figurku na aukčním serveru eBay. Najdete jej pod kódem DEAL-0310 King 25mm miniature Village Town a nejzajímavější je na něm jeho cena – pouhé dva dolary! Včetně poštovného pak přijde král na šest dolarů, tedy na cca stokorunu. Snad nejste perfekcionisté, protože je cca o tři milimetry menší než ostatní postavičky.

Výměnu šperků mezi mušketýry doporučujeme udělat tak, že vezmete všechny šperky od v místnosti přítomných postav a zamícháte je. Pak se hráč (nebo skupina) rozhodne, kterému přidělí který dílek tak, aby kardinál opět neměl jistotu, kde se nachází pravé.

Nedostatkem českého překladu je pouze jejich textová podoba. V překladu najdete i příklady, ale obrázky si musíte najít v původní německé příručce. To ztěžuje úvodní chápání pravidel a hráčům to neusnadní ani několik nejasností.

V pravidlech najdete několik drobných nedořešených principů. Největší záhadou na první přečtení je způsob pohybu mušketýrů. Ve skutečnosti se může pohnout o jednu nebo dvě místnosti, přičemž může tento pohyb přerušit prozkoumáním truhly se skrytým vybavením. Riskuje však nalezení pasti. Není zde také jasně řečeno, že Rochefort s Mylady mohou vstoupit do hry na jednom z kardinálových bodů misté gardisty (pochopitelně ne při úvodním rozmisťování). Jak již jsme zmínili v průběhu recenze – kardinál si na začátku svého tahu vždy lízne akční kartu do maxima tři na ruce. I toto v pravidlech nenajdete jednoznačně vyjádřené.

Tři mušketýři a královnin přívěsek je velice variabilní a jednoduchá hra. Její obrovskou zbraní je krátká herní doba, protože celý souboj je vždy dokončený do hodiny a většinou i výrazně dříve. Variabilitu přidává hned několik nových volitelných pravidel. Především si můžete ovlivňovat obtížnost hry pro jednotlivé strany tak, že královně zkrátíte cestu, zvýšit počet stráží dostupných pro kardinála nebo přidat pomocné žetonky pro mušketýry.

Partie je nejzábavnější ve dvou hráčích a to nejen díky hrací době, která se pohybuje na minimálních třiceti až pětačtyřiceti minutách. Především však není třeba domluva mezi mušketýry a jeden hráč může řídit svoji strategii. Takovýto duel zaručí také mnohem větší soupeřivost, když jeden soupeř představuje zlo a jeden dobro.

Výsledek souboje závisí hodně na zkušenostech hráčů. Pokud dostane do ruky mušketýry zkušený hráč a za kardinála bude hrát nováček, bude duel u konce velice rychle zásluhou doručení šperků. Při opačném rozvržení stran není tento rozdíl tak znatelný a hru si oba užívají lépe. Proto v prvních partiích doporučujeme dát mušketýry slabšímu hráči.

Němčina není pouze v pravidlech, ale i na kartách. Jedná se naštěstí o krátké texty, které lze snadno přeložit. Na internetu pak můžete na serveru Zatrolené hry nalézt rovnou překlady karet i v původní grafice. Ty stačí pouze vytisknout a nahradit jimi původní karty ve hře. Tím si hru velice snadno a rychle počeštíte.

Hra Tři mušketýři a královnin přívěsek je opomíjenou deskovou hrou, která je příjemným a zábavným zážitkem. Má velmi rychlý spád a oběma stranám poskytuje hromadu nejistoty dané hody kostkou. Není však určená pouze pro fanoušky mušketýrů, ale pro všechny, kteří mají rádi konfliktní hry. A kde jinde kromě knihy můžete zažít tak skvělou atmosféru mušketýrů, Louvru a nablýskaných kordů?

Hru k recenzi věnovala společnost Ostrov deskových her a hlavolamů

AutorPascal Bernard
IlustraceChristophe Madura, Julien Marty